Navigatie systemen

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Navigatie systemen

Post by grietje »

Wie gebruikt er een, wat voor, en werkt die goed?

Wij hebben er thuis 2, voor mam een Sony NV-U71T
Ooit gekocht omdat mam lange stukken ging fietsen, dus gekozen om de accu tijd enzo,
Image

en ik een LG ding (ooit gewonnen bij de staatsloterij; ik mocht hem wel hebben want niemand gebruikte hem :P)
Image

Beide hebben NAVTEQ kaarten, qua GPS heeft de LG sirf2 (whattheheckitmaybe) en sony sirfstar3, wat ik aanneem een betere versie zou zijn, sony is ook veel nieuwer.

Maar goed, ik gebruik ze beide wel eens. Niet altijd om echt route te zoeken maar ook gewoon voor de lol, ' kijken' wat ie zal zeggen enzo.
Maar ik moet zeggen, echt goed werkt het niet....

Die sony had ik vorige week ruzie mee; ik voer een adres in; ik rijd erheen, daar aangekomen is het ding ervan overtuigd dat ik in de Willibrordusstraat stond; dat gaf hij ook aan op het kaartje. In werkelijkheid stond ik toch echt in de Willem de Zwijgerlaan; en was de Willibrordusstraat toch echt nog het halve dorp de andere kant op.
Hij heeft dus een hele straat verkeerd genaamd in zijn kaarten *-) en het was geen kleine straat ofzo *-)

Verder is die Sony erg irritant, aangezien hij meestal een meter of 50 achterloopt. Is in een klein dorp NIET handig; je kan dan moeilijk of zelfs helemaal niet zien welke afslag die nu bedoelt...
Ook heeft de Sony file informatie systemen, maar weet je hoe hij je de file laat ontwijken? door bij tankstations af te slaan....
Maar soms, zelfs als ie geen file detecteerd, doet ie nog rare dingen.. Zoals, rijd je op de A4 bij t kruispunt met de A12, ik moest A4 blijven volgen... Laat ie me afslaan bij de afrit A12, en dan weer voorsorteren voor de A4 :+ ja, handig!
Verder heeft die Sony een leuk tooltje, hij zet je aankomsttijd vrij groot in beeld. Vind ik erg handig, kan je aangeven hoelaat je ergens bent toch. Maja, die tijd is uhm, vaag... Zegt ie bijv 19:20. Vervolgens rijd ik heel mijn route te hard (115 waar je 100 mag, 135 waar je 120 mag) geen file, rustig op de weg dus alles zit mee... na een kwartiertje rijden word het 19:22.... weer kwartier later 19:25... uiteindelijk kom je om 19:30 aan.... En dan rijd je al te hard overal!

Die LG doet het naar mijn idee beter, en die is ook veel sneller als je een andere route rijd met herberekenen. Zoiezo berekent ie de route VEEL sneller, die Sony heeft bijna 10 min nodig en de LG nog geen minuut...
Maar toch is die ook lastig. Heb je bij Rdam die snelwegsplitsingen overal, en bij 1 zat er een afslag in de rechter splitsing. Wat zegt de navi; ' sla rechtsaf' maar ik moest niet rechtsaf, ik moest rechtdoor en rechts aanhouden :P Ik ken de weg wel, maar handig is anders.
Zoiezo, in een woonwijk, dus vele afslagen vlak achter elkaar, zegt ie ' sla rechtsaf!..........................................................na 200 meter'
Ja uh, dan is menig mens al rechtsaf gegaan hoor:P
Of dat ie bij een brug over jou weg heen, waar je niet op kan, zegt, ' sla linksaf' ;) Knap ;)

Maja goed, soms is het ook wel super handig en je hebt teminste van elk gehucht een kaart; ik waardeer het ook wel; maar ik zou er NOOIT op vertrouwen....
Last edited by grietje on MonMar03, 2008 4:20:17 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik gebruik altijd www.anwb.nl of www.map24.nl

Noteer ik de wegennummers, met richtingen en print ik kaartjes van de belangrijkste punten, afslagen/kruispunten/enz (vaak met printscreen en paint.. omdat de kaartjes standaard veel te klein en onduidelijk zijn) en dan kom ik er wel :-)

en voor de noodgevallen heb ik altijd nog n stratenboek van de ANWB (vaak gebruikt).. en een overzichtskaart van TEXACO uit de beginjaren '90 :lol:

lekker ouderwets dus hier.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

maps.google.com werkt ook wel lekker.

Ik geef je groot gelijk Glenn, dat is naar mijn idee ook nog steeds de meest handige *-)

Ik doe inderdaad meestal van te voren op googlemaps/earth de route checken, en dan in een paar woorden op schrijven; heb het eigenlijk altijd wel gevonden (zonder kaart in de auto ;))
maar soms doe ik dat ook wel eens niet, als ik plotseling wegmoet ofzo, en dan is de navi wel sneller (die zit al in de auto :P)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

lico
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: FriFeb22, 2008 11:44:43 PM
Location: Dirksland

Post by lico »

Wij hebben een Navman 40i.
Dit is een systeem met een ingebouwde camera. Als je een foto maakt zet hij gelijk in het geheugen de gps coordinaten erbij.
Kan je je auto terug vinden in een vreemde stad!
Verder is het een goed en snel rekenend systeem.
Rode AX 11 TGE Inj. 1992
Bordeaux rode Seat Toledo TDi 2000
Witte Porsche 944 1982 VERKOCHT!!!

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Glenn@nl wrote:Ik gebruik altijd www.anwb.nl of www.map24.nl

Noteer ik de wegennummers, met richtingen en print ik kaartjes van de belangrijkste punten, afslagen/kruispunten/enz (vaak met printscreen en paint.. omdat de kaartjes standaard veel te klein en onduidelijk zijn) en dan kom ik er wel :-)

en voor de noodgevallen heb ik altijd nog n stratenboek van de ANWB (vaak gebruikt).. en een overzichtskaart van TEXACO uit de beginjaren '90 :lol:

lekker ouderwets dus hier.
Ik ook, en zolang je niet verkeerd gaat werkt dat prima. Maar owee als je je flink vergist, en je hebt geen flauw benul waar je bent :)

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

TomTom One Europe

Maar ik moest ook even bellen in de Willebrordusstraat. Stond alleen wel in de straat en niet aan de andere kant van het dorp.

Verder gebruik ik m vaak als snelheidsmeter, aangezien mijn teller te weinig aan geeft! :D
Last edited by CitroCin on MonMar03, 2008 8:09:40 PM, edited 1 time in total.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

tomtom one europe.

geen problemen mee, en ik word door forumleden nog gek aangekeken dat ik 'm gebruik om op de nieuwegein-meeting aan te komen :oops: :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

TT 6 West Europe icm een PDA van HP: HP Ipaq 2490 en een Itask GPS autohouder
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

als het nodig is heb ik een laptop (lekker groot scherm dus) met Alturion GPS 6.0. Via blauwetand dongeltje een GPS ontvanger er aangeknoopt werkt ideaal :D

En dat programma is er dan ook nog eentje die wel eens wat zegt als ik naar links of rechts moet enzo ;)

Ze begint alleen wel eens vervelend te doen als ik "te hard rijd" :roll:

mag je bijvoorbeeld ergens 100 en dan rijdt je net 90 en dan zeurt ze al :roll: (gelukkig is het uit te zetten, maar na een systeem crash dan staatie die funtie weer aan :()

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

gebruik Route 66 op m'n pda-met-ingebouwde-gps (Asus mypal, sirf3 gps-ontvanger), werkt echt super. Qua routeplanning een stuk fijner dan tomtom. Al weet ik natuurlijk niet hoe de allerlaatste versie eruit ziet en werkt.
AX GTI '91

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

hm ik heb juist veel negatieve berichten gehoord over mensen die zowel Route 66 als TT hebben gebruikt. TT schijnt makkelijker te zijn..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 631
Joined: WedNov01, 2006 3:59:10 PM
Location: Breda

Post by Koen NL »

Gebruik vooraf geinstalleerde navi op mijn Nokia N95. Trail versie werkte perfect. binnenkort maaar eens de echte versie aanschaffen. Ideaal.
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

Route

Post by MrBBQ »

Popmart wrote:
Glenn@nl wrote:Ik gebruik altijd www.anwb.nl of www.map24.nl

Noteer ik de wegennummers, met richtingen en print ik kaartjes van de belangrijkste punten, afslagen/kruispunten/enz (vaak met printscreen en paint.. omdat de kaartjes standaard veel te klein en onduidelijk zijn) en dan kom ik er wel :-)

en voor de noodgevallen heb ik altijd nog n stratenboek van de ANWB (vaak gebruikt).. en een overzichtskaart van TEXACO uit de beginjaren '90 :lol:

lekker ouderwets dus hier.
Ik ook, en zolang je niet verkeerd gaat werkt dat prima. Maar owee als je je flink vergist, en je hebt geen flauw benul waar je bent :)
Ik kijk altijd op www.viamichelin.nl hier kan je ook de huis nummer op vinden... handig als je de straat,gracht erg lang is !

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

maps.google.nl via open UMTS verbinding op mn S.E. M600i
best grappig, google berekend dan door de netwerkpalen van het telefoonnetwerk waar je bent en geeft dat aan op een kaartje..
maar helaas doet mn telefoon dat niet meer..
als ik nu echt verdwaald ben open ik gewoon even routenet :P

verder kom ik idd op locatie door op routenet(classic!) een route uit te printen en vooraf goed door te nemen zodat ik weet welke route ik moet volgen..

en duff; jij verdwaald zeker zonder tomtom nog als je van je supermarkt naar huis rijdt? :D
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

q01z wrote: en duff; jij verdwaald zeker zonder tomtom nog als je van je supermarkt naar huis rijdt? :D
:blabla

nee wel als ik een supermarkt op me tomtom zoek in Scharendijke en alleen maar winkelwagentjes vind op een lege parkeerplaats.

:blabla

maar mijn tomtom werkt wel altijd, en prima, dus mij hoor je niet klagen 8)
en dat ding ligt meestal onderop in me rugtas, en die gooi ik ook overal neer, dus best knap dat ie al zo'n kleine 2 jaar leeft :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

gebruik een tomtom naviagator 6 met kaart versie 6.75 op mijn PDA mio p550 met ingebouwde gps en bluetooth ontvanger. Ik heb geen klachten.. gewoon van deur tot deur door heel west en centraal europa :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja ik gebruik het ding neit vaak ofzo.. alleen als ik ergens voor de eerste keer ofzo heen rij.. Is het toch wel prettig.. En de auto is ZEKER voorzien van een kaart :D daar heb ik ook al veel profijt van gehad op stages...

Emmeloord --> Sint annaparochie met alleen de kaart ... en, aangekomen ;)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Post Reply