lichtmetaal bouten
Moderators: denny, vtspower, webmasters
lichtmetaal bouten
Eey, ff een snelle vraag!
Ik heb nu nog de standaard metalen velgen onder m'n ax. Echter heb ik nu ook lichtmetaal liggen, maaaaaaaar zonder bouten! Kunnen de standaard wielbouten ook voor het lichtmetaal worden gebruikt?! Of moet ik hier speciale/andere bouten voor gebruiken?!
mvg Job
Ik heb nu nog de standaard metalen velgen onder m'n ax. Echter heb ik nu ook lichtmetaal liggen, maaaaaaaar zonder bouten! Kunnen de standaard wielbouten ook voor het lichtmetaal worden gebruikt?! Of moet ik hier speciale/andere bouten voor gebruiken?!
mvg Job
En zelfs als het wel kan, is het niet 100% veilig om ze daarmee vast te zetten. LM bouten zijn conisch en vallen daarmee in de velgen. Stoubouten zijn plat en raken de velg dan maar op een klein randje, + dat ze zoals aad zegt korter zijn.
Ff op sloop LM (licht metaal) bouten scoren!
Ff op sloop LM (licht metaal) bouten scoren!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
uhm; goeie, er zijn vast ook wel zat andere velgen/autos waar je ze uit kan halen... maar welke weet ik ook niet.
Maar saxo's met lms moet ook wel kunnen!
Ik heb mijn GT lm's verkocht met bouten dus kan je er ook niet aan helpen... (wat ik nu trouwens stom vind want de LM velgen op mijn rode zitten vast met staalbouten....)
Maar saxo's met lms moet ook wel kunnen!
Ik heb mijn GT lm's verkocht met bouten dus kan je er ook niet aan helpen... (wat ik nu trouwens stom vind want de LM velgen op mijn rode zitten vast met staalbouten....)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
kan kan..
er zijn hier mensen beweren dat het prima kan.. de normale bout met lichtmetalen velgen.
maar veilig is anders lijkt me, ze hebben niet voor niets uitgedokterd dat voor lichtmetalen velgen conische bouten gebruikt moeten worden (niet alleen bij de Citroën AX..)
ik quote henk uit een ouder topic;
er zijn hier mensen beweren dat het prima kan.. de normale bout met lichtmetalen velgen.
maar veilig is anders lijkt me, ze hebben niet voor niets uitgedokterd dat voor lichtmetalen velgen conische bouten gebruikt moeten worden (niet alleen bij de Citroën AX..)
ik quote henk uit een ouder topic;
Henk Bats wrote:Beide type bouten (zowel de bouten voor staal als lichtmetaal) zijn voorzien van een conische rand, dit moet wel anders kan een velg NOOIT zonder te slingeren gemonteerd worden.
De linker bout met de kraag is voor stalen velgen en dus korter (materiaal van de velg is dunner) en past door de grote kraag niet in de meeste LM velgen en is daarbij ook nog te kort omdat LM velgen ter plekke van het boutgat dikker zijn.
De rechterbout zou gebruikt kunnen worden voor stalen velgen maar is absoluut af te raden vooral schade aan achterremmen is niet denkbeeldig in verband met de lengte.
Dus let goed op gebruik de juiste bout met de juiste velg, vooral mensen met een stalen standaard reserve wiel.
Op een aantal type's AX (o.a. Plaisir) is een speciaal reserve wiel geleverd welke met de LM bouten gemonteerd moet worden op de velg zijn dikke ringen gelast om het boutgat.
Groetjes, Henk
zelfs al zou het kunnen.. NIET DOEN!Job wrote:...dus, zou het misschien toch kunnen met staalbouten !?grietje wrote:Ik heb mijn GT lm's verkocht met bouten dus kan je er ook niet aan helpen... (wat ik nu trouwens stom vind want de LM velgen op mijn rode zitten vast met staalbouten....)
ik weet dat ik het wel heb, en ik ben er ook echt niet blij mee, want
a. het beschadigt je velg
b. de bouten zitten maar een halve cm in het schroefdraad, wat bij LM bouten 2 cm zou zijn. Je kan je voorstellen dat met plotselingen krachten de bouten dus eerder breken/eruit schieten!
Gewoon niet doen dus! Dat het soms moet (reserve wielen) ja ok,maar doe het gewoon niet.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Lichtmetaalbout moet. Ik heb er hier zo 16 liggen. Bouten van een AX, SAXO en 106 kun je allemaal gebruiken. Zijn allemaal hetzelfde.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.