Onderstel vraag (verlaagde GT)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Onderstel vraag (verlaagde GT)
Toen de GT nog op orginele veren, dempers en velgen stond was er niets aan de hand, geen trillingen en voor zover ik weet/gevoeld heb geen kloinks enzo....
De blauwe had, met verlagingsveren en stuggere dempers en LM velgen wel last van een kloink met maximaal insturen (inparkeren); trillingen op de snelweg heb ik echt niet gevoeld, maaaaar, die hele bak stuiterde en ik reed ook niet vaak harder dan 110 :+
Nu zitten de veren, dempers en velgen van de blauwe onder de GT
En wat denk je....
- klionk bij inparkeren (maximaal sturen meestal)
- ernstige trillingen bij de 110-115 aan het stuur, en het viel mij vandaag op dat deze er eigenlijk vooral zijn in een (flauwe) bocht.....
Het lijkt/leek me ook al enigzins sterk dat het mn velgen waren, aangezien die pas gebalanceerd waren en ik geen loodjes verloren ben....
maar ik ben bang dat het meer met mn stuur inrichting te maken heeft...
Wat zou het kunnen zijn? Heb ik de stuurkogels niet goed genoeg vast gedraaid? of zijn ze overleden, hoe merk ik dat? Is het dan toeval dat die blauwe het ook had? Of draai ik ze dan altijd niet goed genoeg vast?
[/b]
De blauwe had, met verlagingsveren en stuggere dempers en LM velgen wel last van een kloink met maximaal insturen (inparkeren); trillingen op de snelweg heb ik echt niet gevoeld, maaaaar, die hele bak stuiterde en ik reed ook niet vaak harder dan 110 :+
Nu zitten de veren, dempers en velgen van de blauwe onder de GT
En wat denk je....
- klionk bij inparkeren (maximaal sturen meestal)
- ernstige trillingen bij de 110-115 aan het stuur, en het viel mij vandaag op dat deze er eigenlijk vooral zijn in een (flauwe) bocht.....
Het lijkt/leek me ook al enigzins sterk dat het mn velgen waren, aangezien die pas gebalanceerd waren en ik geen loodjes verloren ben....
maar ik ben bang dat het meer met mn stuur inrichting te maken heeft...
Wat zou het kunnen zijn? Heb ik de stuurkogels niet goed genoeg vast gedraaid? of zijn ze overleden, hoe merk ik dat? Is het dan toeval dat die blauwe het ook had? Of draai ik ze dan altijd niet goed genoeg vast?
[/b]
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Het feit dat ze net zijn uitgebalanceerd zegt niets.
Ik had ook trillingen met mijn 3gaats winterbanden. Stalen velgen. Ik heb erbij gestaan dat ze alle 4 op 0 gebalanceerd waren. En toch boven de 100 bleef het trillen. Voor het zelfde geld zit er een hele lichte slag in de velg. Die je met balanceren niet merkt. Maar met echte hoge snelheden wel.
Bij mij was de trilling direct weg met andere velgen.
Probeer eerst eens een andere set wielen waarvan je 100% zeker weet dat die op een andere ax geen trillingen geven.
Ik had ook trillingen met mijn 3gaats winterbanden. Stalen velgen. Ik heb erbij gestaan dat ze alle 4 op 0 gebalanceerd waren. En toch boven de 100 bleef het trillen. Voor het zelfde geld zit er een hele lichte slag in de velg. Die je met balanceren niet merkt. Maar met echte hoge snelheden wel.
Bij mij was de trilling direct weg met andere velgen.
Probeer eerst eens een andere set wielen waarvan je 100% zeker weet dat die op een andere ax geen trillingen geven.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

q01z wrote:het trillen lijkt mij met uitlijnen te maken hebben..als je auto niet lekker is uitgelijnt stuiterd hij als het ware over de voorwielen.. (overdreven gezien dan)
wat betrefd de kloenk; controleer eens of je stuurstang niet tegen je carosserie loopt, dat had cupje ook

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Als je bedoelt welke ik denk dat je bedoelt; idd, goede, maar die had ik dan ook moeten horen over hobbels. Het heeft echt te maken met het insturen! alleen bij volledig ingestuurt kloinkt ie erges..... En dan nog niet eens zozeer als je over een hobbel gaat, gewoon als je volledig instuurt en wegrijd *-)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Dat was bij mij ook. Denk toch die dop van je schokbreker. Loei vast aandraaien. Je kan hem zo aandraaien door ff 1 wiel eraf te halen en met een moordenaar tussen je veer door aandraaien.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
ja zowiezo is een ander onderstel eigenlijk verplicht uitlijnen. Je veranderd de wielgeometrie en dus het hele weggedrag. Je wielen komen anders op de weg te staan en dat moet weer in lijn worden gezet.q01z wrote:het trillen lijkt mij met uitlijnen te maken hebben..als je auto niet lekker is uitgelijnt stuiterd hij als het ware over de voorwielen.. (overdreven gezien dan)
wat betrefd de kloenk; controleer eens of je stuurstang niet tegen je carosserie loopt, dat had cupje ook
Wat betreft je demper. Dat hoor je niet bij hobels. wel bij zijwaartse bewegingen. Je demper zal nl eerder zijwaarts kunnen bewegen dan op en neer binnen de bus. Als je koni´s hebt wil de metalen rind die je erop moet schuiven nogal eens speling gaan vertonen na verloop van tijd. Dan moet je hem nadraaien.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Ik zal de demper nadraaien, zoveel werk is dat niet. T zijn geen Koni's btw, maar dat maakt opzich niet uit.denny wrote:
ja zowiezo is een ander onderstel eigenlijk verplicht uitlijnen. Je veranderd de wielgeometrie en dus het hele weggedrag. Je wielen komen anders op de weg te staan en dat moet weer in lijn worden gezet.
Wat betreft je demper. Dat hoor je niet bij hobels. wel bij zijwaartse bewegingen. Je demper zal nl eerder zijwaarts kunnen bewegen dan op en neer binnen de bus. Als je koni´s hebt wil de metalen rind die je erop moet schuiven nogal eens speling gaan vertonen na verloop van tijd. Dan moet je hem nadraaien.
wb uitlijnen, ja ik weet het.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Trillen in het stuur lijkt me (zoals al gezegd is) een slecht gebalanceerde of ietwat kromme velg te zijn.
Aangezien je die kloink bij het insturen mee hebt genomen van auto op auto na het vervangen van de veerpoten, ben ik er vrij zeker van dat er een veerpootlager gaar is (of fout gemonteerd destijds).
Dit lager zorgt ervoor dat de veerpoot met alles eronder kan draaien (als er gestuurd wordt) terwijl de bevestiging ervan aan de carrosserie stilstaat.
Als deze gaar is, dan verspringt bij het insturen in 1x de veerpoot een stuk, ipv. over de gehele stuuruitslag vloeiend te bewegen. Dit is ook te zien als je ernaar kijkt tijdens het draaien.
Die lagers zijn los te bestellen voor iets van 2 tientjes ong. per paar. Ook kun je ze natuurlijk van je originele veerpoten afhalen. Dan zou ik gewoon het complete gebeuren dat boven op de veer rust overzetten.
En over dat uitlijnen: dat klinkt allemaal heel erg mooi, maar aan de AX (zoals bij de meeste auto's) valt er bar weinig af te stellen. Het enige verstelbare is door middel van het uit of indraaien van de stuurstangen. Daarmee kun je de auto op uitspoor of toespoor zetten. Zie het plaatje:

Naar mijn idee is uitlijnen in dit geval compleet nutteloos. Als de auto niet rechtdoor rijdt (vooral merkbaar op hoge snelheid) en/of de voorbanden aan de rand opgevreten worden, dan wordt het tijd om uit te gaan lijnen bij een AX.
Aangezien je die kloink bij het insturen mee hebt genomen van auto op auto na het vervangen van de veerpoten, ben ik er vrij zeker van dat er een veerpootlager gaar is (of fout gemonteerd destijds).
Dit lager zorgt ervoor dat de veerpoot met alles eronder kan draaien (als er gestuurd wordt) terwijl de bevestiging ervan aan de carrosserie stilstaat.
Als deze gaar is, dan verspringt bij het insturen in 1x de veerpoot een stuk, ipv. over de gehele stuuruitslag vloeiend te bewegen. Dit is ook te zien als je ernaar kijkt tijdens het draaien.
Die lagers zijn los te bestellen voor iets van 2 tientjes ong. per paar. Ook kun je ze natuurlijk van je originele veerpoten afhalen. Dan zou ik gewoon het complete gebeuren dat boven op de veer rust overzetten.
En over dat uitlijnen: dat klinkt allemaal heel erg mooi, maar aan de AX (zoals bij de meeste auto's) valt er bar weinig af te stellen. Het enige verstelbare is door middel van het uit of indraaien van de stuurstangen. Daarmee kun je de auto op uitspoor of toespoor zetten. Zie het plaatje:

Naar mijn idee is uitlijnen in dit geval compleet nutteloos. Als de auto niet rechtdoor rijdt (vooral merkbaar op hoge snelheid) en/of de voorbanden aan de rand opgevreten worden, dan wordt het tijd om uit te gaan lijnen bij een AX.