Peter AX 1.1 TRS uit '92 - Zweden?
Moderator: webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 3
- Joined: ThuJan24, 2008 7:43:15 AM
- Location: Groningen
Peter AX 1.1 TRS uit '92 - Zweden?
Hoi allemaal!
Ik ben Peter en ben nieuw op het forum! Ik volgde zo nu en dan al wel de berichten, maar plaatste zelf nooit wat! Maar daar komt nu dus verandering in, want ik wil graag mijn AX voorstellen EN jullie tegelijkertijd wat over mijn model vragen!
Vorig jaar kocht ik mijn AX en ben er nog steeds stapelverliefd op! Mijn vader reed in mijn jeugd AX (nu C3) en ik denk dat de liefde daar begonnen moet zijn! Nu ik eindelijk de centjes had om een eigen karretje te kopen was de keuze gemakkelijk: een AX! Het is uiteindelijk een keurig onderhouden AX 1.1 TRS geworden. 160.000 op 't klokje bij aankoop (700 euro bij dealer) en inmiddels zijn we samen al de hele Benelux en Duitsland doorgereden!
MAAR: het punt is dat ik volgens de papieren en de RDW een 1.1 TGE heb. Echter: 't is een TRS! Met een Zweedse tekst boven de benzinedop en onder de kap, en: stoelverwarming! Met dit winterse weer natuurlijk ideaal! Het moet zo zijn dat ik een exemplaar voor de Zweedse markt heb. Mijn vraag is: hoe komt dit model op de Nederlandse markt (eerste inschrijving is ook in NL geweest) en zijn er grote verschillen met de TGE? Heeft dit Zweedse model andere technische specificaties - zoals een zwaardere accu - betere isolatie vanwege eventuele kou? Ik werp maar een balletje op - maar misschien weet iemand het precies!
Verder: zijn er nog meer 1.1 TRS'ers actief hier? Heb gezien dat we hier in NL wel een 1.4 TGS kennen - maar volgens mij geen 1.1 TGS. Misschien klets ik ook uit mijn nek - dus verbeter me waar nodig!
Ik wil graag wat meer weten over mijn TRS'je, haar historie en verschillen met Nederlandse modellen, dus wie helpt?
Alvast bedankt!
Groeten, Peter
PS: foto's volgen!
Ik ben Peter en ben nieuw op het forum! Ik volgde zo nu en dan al wel de berichten, maar plaatste zelf nooit wat! Maar daar komt nu dus verandering in, want ik wil graag mijn AX voorstellen EN jullie tegelijkertijd wat over mijn model vragen!
Vorig jaar kocht ik mijn AX en ben er nog steeds stapelverliefd op! Mijn vader reed in mijn jeugd AX (nu C3) en ik denk dat de liefde daar begonnen moet zijn! Nu ik eindelijk de centjes had om een eigen karretje te kopen was de keuze gemakkelijk: een AX! Het is uiteindelijk een keurig onderhouden AX 1.1 TRS geworden. 160.000 op 't klokje bij aankoop (700 euro bij dealer) en inmiddels zijn we samen al de hele Benelux en Duitsland doorgereden!
MAAR: het punt is dat ik volgens de papieren en de RDW een 1.1 TGE heb. Echter: 't is een TRS! Met een Zweedse tekst boven de benzinedop en onder de kap, en: stoelverwarming! Met dit winterse weer natuurlijk ideaal! Het moet zo zijn dat ik een exemplaar voor de Zweedse markt heb. Mijn vraag is: hoe komt dit model op de Nederlandse markt (eerste inschrijving is ook in NL geweest) en zijn er grote verschillen met de TGE? Heeft dit Zweedse model andere technische specificaties - zoals een zwaardere accu - betere isolatie vanwege eventuele kou? Ik werp maar een balletje op - maar misschien weet iemand het precies!
Verder: zijn er nog meer 1.1 TRS'ers actief hier? Heb gezien dat we hier in NL wel een 1.4 TGS kennen - maar volgens mij geen 1.1 TGS. Misschien klets ik ook uit mijn nek - dus verbeter me waar nodig!
Ik wil graag wat meer weten over mijn TRS'je, haar historie en verschillen met Nederlandse modellen, dus wie helpt?
Alvast bedankt!
Groeten, Peter
PS: foto's volgen!
Welkom!!!
Bij mijn weten, maar ik word vanzelf gecorrigeerd als het fout is hihi, is de TRS na '91 niet meer geleverd, het is een type 1 model.
Volgens mij is TRS zoiezo alleen 1.4 (of ik heb gewoon nog nooit een 1.1 TRS gezien
)
Na die tijd werd het inderdaad een TGE.
Ben benieuwd naar fotos!
Bij mijn weten, maar ik word vanzelf gecorrigeerd als het fout is hihi, is de TRS na '91 niet meer geleverd, het is een type 1 model.
Volgens mij is TRS zoiezo alleen 1.4 (of ik heb gewoon nog nooit een 1.1 TRS gezien

Na die tijd werd het inderdaad een TGE.
Ben benieuwd naar fotos!

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
de 1.1 TRS staat inderdaad niet op kenteken als 1.1 TRS maar is blijkbaar wel geleverd.
pcrodent heeft ook een 1.1 TRS en op kenteken is dat een 1.1 TGE
blijft raar dus. Zal zo eens kijken of ik een zweedse type 2 folder heb om te kijken of de 1.1 TRS daar bestaat want in de Nederlandse folders kom ik em niet tegen.
ennuh, WELKOM
pcrodent heeft ook een 1.1 TRS en op kenteken is dat een 1.1 TGE
blijft raar dus. Zal zo eens kijken of ik een zweedse type 2 folder heb om te kijken of de 1.1 TRS daar bestaat want in de Nederlandse folders kom ik em niet tegen.
ennuh, WELKOM

Welkom hier.
Auto's voor de Zweedse markt zijn ook vaak te herkennen aan eventuele koplampsproeiers.
Dit is een Zweedse AX GT die ik van de zomer daar heb gespot: klik
Misschien tijdelijk met iemand mee verhuisd?
Hoog tijd voor een paar foto's
Auto's voor de Zweedse markt zijn ook vaak te herkennen aan eventuele koplampsproeiers.
Dit is een Zweedse AX GT die ik van de zomer daar heb gespot: klik
Misschien tijdelijk met iemand mee verhuisd?
Hoog tijd voor een paar foto's

K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Helaas maar 1 zweedse folder en die is van de types 1. Wel wat leuks over te vermelden.
de types die toen geleverd werden (in 1989) waren de AX 11 TE (3 deurs), AX 11 TRS (3/5 deurs) en de AX GT (3 deurs).
Bij is heeft er "nooit" een 11 TRS bestaan, toch duiken er (ook op Marktplaats als je naar de achterklep kijkt) een aantal 1.1 TRS'en op.
Aangezien mijn Zweeds niet zo best is zal ik zo een scan van de uitrustings lijst maken ook al is deze voor de type 1...
de types die toen geleverd werden (in 1989) waren de AX 11 TE (3 deurs), AX 11 TRS (3/5 deurs) en de AX GT (3 deurs).
Bij is heeft er "nooit" een 11 TRS bestaan, toch duiken er (ook op Marktplaats als je naar de achterklep kijkt) een aantal 1.1 TRS'en op.
Aangezien mijn Zweeds niet zo best is zal ik zo een scan van de uitrustings lijst maken ook al is deze voor de type 1...
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Hier de scans voor de type 1 11 TRS'en, iemand die het even vertaalt?

(klik op de afbeeldingen voor een vergroting)
Als ik het zo zie dan is een 11 TRS behoorlijk luxe en kun je de type 1 gelijk trekken met de Nederlandse 14 TRS (op de motor na). Zo heb ik het idee dat de 11 TRS type 2 gelijk te trekken is met de Nederlandse 14 TGS. De 14 TGS waren namelijk ook de meest ondekbare opties mogelijk die op de 11 TRS blijkbaar ook mogelijk waren (waaronder dus stoelverwarming)
(klik op de afbeeldingen voor een vergroting)
Als ik het zo zie dan is een 11 TRS behoorlijk luxe en kun je de type 1 gelijk trekken met de Nederlandse 14 TRS (op de motor na). Zo heb ik het idee dat de 11 TRS type 2 gelijk te trekken is met de Nederlandse 14 TGS. De 14 TGS waren namelijk ook de meest ondekbare opties mogelijk die op de 11 TRS blijkbaar ook mogelijk waren (waaronder dus stoelverwarming)
hahahhaRio97 wrote:Mmm, geen varvräknare én geen kartläsarlampa... daar ga je al

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 3
- Joined: ThuJan24, 2008 7:43:15 AM
- Location: Groningen
Hoi allemaal! Bedankt voor de reacties! Excuses voor mijn trage reactie, want de notificatie was in de spam folder terecht gekomen!
Ze is een TRS 5 deurs - bedankt voor de Zweedse folder! Ik had al zo'n idee dat ie ongeveer gelijk moest staan aan de Nederlandse 1.4 TRS. Het is niet een model uit '91 maar toch echt uit '92! Het is inderdaad ook een redelijk luxe uitvoering: toerenteller, stoelverwarming en zonnedakje, maar vooral de stoelverwarming maakt vaak veel indruk op bijrijders! Veel mensen verwachten niet bij een auto in deze klasse lekkere warme billen te krijgen! Overigens geen koplamp sproeiers!
Vindt 't toch een leuk exotisch exemplaar, en vandaar mijn nieuwsgierigheid! Zweedse bestikkering onder de kap, Zweedse kreet boven de tank, dus ik dacht: ik werp hier een balletje op!
Ze is zeer goed onderhouden, ook nog erg netjes van binnen, maar begon na een beurt toch wat mankementen te vertonen. Ik heb een tijdje in NZ gezeten en 'm toen niet gebruikt. M'n vader heeft 'm een beurt laten geven in die tijd, en toen ik 2 weken geleden terug kwam had ik zomaar een slappe koppeling. Uiteindelijk is er een nieuwe ingezet, maar toen ik terug naar huis reed stond ik halverwege plots met een lege accu. Na veel gespeur bleek dat er door de reparatie de toch al broze bekabeling kapot was gegaan - waardoor de accu er na 30 km. mee ophield! Enfin: ze rijdt weer!
Ander punt: heeft niets met mijn AX uit te staan, maar ik ben in NZ ook regelmatig tegen een AX'je aangelopen! 's Wat anders dan een Jap of een Holden. Sorry: verzuimt foto's te maken!
Zoals jullie begrijpen: ik reis graag, dus ik denk dat ik in de zomer m'n TRS'je Zweden eens ga laten zien!
Foto's volgen dus nog - moment!
Thanks tot zover!
Ze is een TRS 5 deurs - bedankt voor de Zweedse folder! Ik had al zo'n idee dat ie ongeveer gelijk moest staan aan de Nederlandse 1.4 TRS. Het is niet een model uit '91 maar toch echt uit '92! Het is inderdaad ook een redelijk luxe uitvoering: toerenteller, stoelverwarming en zonnedakje, maar vooral de stoelverwarming maakt vaak veel indruk op bijrijders! Veel mensen verwachten niet bij een auto in deze klasse lekkere warme billen te krijgen! Overigens geen koplamp sproeiers!
Vindt 't toch een leuk exotisch exemplaar, en vandaar mijn nieuwsgierigheid! Zweedse bestikkering onder de kap, Zweedse kreet boven de tank, dus ik dacht: ik werp hier een balletje op!
Ze is zeer goed onderhouden, ook nog erg netjes van binnen, maar begon na een beurt toch wat mankementen te vertonen. Ik heb een tijdje in NZ gezeten en 'm toen niet gebruikt. M'n vader heeft 'm een beurt laten geven in die tijd, en toen ik 2 weken geleden terug kwam had ik zomaar een slappe koppeling. Uiteindelijk is er een nieuwe ingezet, maar toen ik terug naar huis reed stond ik halverwege plots met een lege accu. Na veel gespeur bleek dat er door de reparatie de toch al broze bekabeling kapot was gegaan - waardoor de accu er na 30 km. mee ophield! Enfin: ze rijdt weer!
Ander punt: heeft niets met mijn AX uit te staan, maar ik ben in NZ ook regelmatig tegen een AX'je aangelopen! 's Wat anders dan een Jap of een Holden. Sorry: verzuimt foto's te maken!
Zoals jullie begrijpen: ik reis graag, dus ik denk dat ik in de zomer m'n TRS'je Zweden eens ga laten zien!
Foto's volgen dus nog - moment!
Thanks tot zover!
Ben benieuwd naar fotos! Het zal idd wel soort van TGS uitvoering zijn met TRS naamkaartje want ik kan me niet voorstellen dat ze een type 1 nog na 91 hebben geproduceerd 

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 3
- Joined: ThuJan24, 2008 7:43:15 AM
- Location: Groningen
Excuses! Ik verdwaal zo langzamerhand een beetje in alle letters! Staan die letters overigens ook nog ergens voor?MBa@NL wrote:jou TRS staat (naar mijn idee) niet gelijk aan de 1.4 TRS (want dat is een type 1) maar aan de 1.4 TGS (dat is namelijk een type 2)
Ik had inderdaad al even op je site gekeken! Ook je daar een berichtje gestuurd, maar die zul je inmiddels al gelezen hebben ... Niet bedacht dat hier dezelfde mensen actief zouden zijn!MBa@NL wrote: (kijk maar eens rond in het kentekenregister...)
Het is zeker weten geen type 1! Qua uiterlijk weinig bijzonders in dat opzicht - ik hou d'r van om 'm zo origineel mogelijk te houden! Heb de originele handleiding en mapje nog. Zou ook leuk zijn als ik nog ergens een brochure kan scoren! De bumper in 't weekend net weer in 't "vet" gezet - dus die kleurt ook weer mooi rood! Nu nog wat krasjes in de lak her-en-der!grietje wrote: (ik kan me niet voorstellen dat ze een type 1 nog na 91 hebben geproduceerd)
Vroeg me nog af waar deze AX'jes gebouwd werden! Frankrijk of elders in Europa?
Hoor graag meer als je wat interessants hebt, MBa@NL! Jij bent de speurneus hier

MBa is onze archivaris haha!
Die letters staan trouwens inderdaad ook nog ergens voor. Franse afkortingen uiteraard, zo is de E een economic uitvoering en de S volgens mij sport, iig de luxere! Vandaar dat je de TRE en TRS (type 1) hebt, en de TGE en TGS (type 2)
Er was ooit een site waar al die afkortingen van Citroën stonden *-)
Die letters staan trouwens inderdaad ook nog ergens voor. Franse afkortingen uiteraard, zo is de E een economic uitvoering en de S volgens mij sport, iig de luxere! Vandaar dat je de TRE en TRS (type 1) hebt, en de TGE en TGS (type 2)
Er was ooit een site waar al die afkortingen van Citroën stonden *-)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Zit eens even in het register te neuzen, een kenteken eerder als jou kenteken is wel weer een échte 11 TGE KLIK. Tijdje terug bij mij in de buurt gespot maar ik zie net dat ie alweer gesloopt is 
Begin nu eigenlijk een beetje te denken dat er eerder iets fout gegaan is als dat er een te kort was, waarschijnlijk rijden er nu net zoveel 11 TGE's in zweden rond als 11 TRS'en in Nederland...

Begin nu eigenlijk een beetje te denken dat er eerder iets fout gegaan is als dat er een te kort was, waarschijnlijk rijden er nu net zoveel 11 TGE's in zweden rond als 11 TRS'en in Nederland...
Citroën heeft er wel handje van om bij tekorten productie voor andere landen in te zetten. Indertijd is er ook een serie Xantia's die voor de scandinavische landen bedoeld was op de NL-markt gekomen. Deze zijn ook (het zal ook eens niet
) te herkennen aan oa. de stoelverwarming. En ik vermoed dat de GTI van GTI-Ruudje (voorheen Arnie) ook zo'n geval is.
