Stotteren bokken en geen vermogen (GT first)(reeds opgelost)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Stotteren bokken en geen vermogen (GT first)(reeds opgelost)

Post by Drake »

Ok het is zover, de first laat het min of meer afweten, en gezien ik moet gaan troubleshooten laat ik het maar even delen met jullie ;)

klachten:

-geen vermogen, komt wel op toeren maar het lijk op een 800cc
-laag toeren rijden is stotteren en licht bokken.
-Stationair stotteren en zelfs uitvallen (alsof hij op 3 pitten loopt maar ook weer niet helemaal).

extra info
-lijkt op 4 pitten te lopen maar bij stationair... wel niet wel niet enz
-bij licht gas lijkt de moter weer even correct te lopen( op 4 pitten).
-ecu lampje brand niet (als in geen storing).

Dingen wat ik gok:
-Verdelerkap/bougies/kabels (hoewel ik de roter/kap gecontroleerd hebt met inbouw)
-Gaskleppotentiometer (tekort benzine)maar dan zou hij alleen op een bepaald moment beroerd moeten lopen)
-kabelbreuk kabelboom, sensor of de gasklepotentiometer waardoor de ecu verkeerde waardes krijgt.

wat al gecontroleerd is:
-vacuumslangen en of alle stekkers e.d vast zitten.

Wat ik zo ga doen (12u in de pauze):
-roter+kap controleren.
-kabelboom enigsinds.

overgens krijg ik het ding wel weer goed, in het ergste geval even een ander injectiehuis erop en de kabelboom napluizen, komt alleen op een zeeer slecht moment gezien de 106 ws zaterdag weg is.

Mocht iemand dit herkennen, laat het weten en suggesties zijn altijd welkom.
Last edited by Drake on SatJan26, 2008 7:41:50 PM, edited 1 time in total.

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ax_b »

Vervang iig de rotor, verdelerkap, bougiekabels en bougie's. Die dingen kosten bijna niks en zijn meestal matig tot slecht..

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

mmm, bougiekabels zijn vrij prijzig hoor, andere dingen zou ik idd ff vervangen.
Misschien wat vocht in je verdelerkap, tis nogal vochtig weer nml.

Je hebt zaterdag trouwens een en ander losgehad van de ontsteking om te checken of je een toerentellersignaal kreeg. Misschien zit er iets niet helemaal lekker vast??

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

alle 4 de cylinders vonken.

maar....

waarschijnlijk hebben we het probleem al gevonden....

de uitlaat.

deze zit waarschijnlijk verstopt waardoor de moter extreem veel tegendruk krijgt en dus geen vermogen heeft gaat bokken en nog belangrijker ik heb een paar keer gemerkt dat ondanks de volle accu de moter moeizaam starte alsof deze teveel compressie heeft.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Hahaha... 'n vogelnestje misschien? :P
Dat schijnt vaker te gebeuren bij AX-en die op 't terrein van de kwekerij staan / gestaan hebben. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

klinkt eerder als een slechte koppakking waarbij het water beetje naar binnen loopt.. :roll:
Image

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Aspeve »

Chris,
Ik heb nog een complete uitlaat liggen, incl einddemper. Moet toch die 4gaats spullen nog bij je halen, dan wil ik het wel meenemen.
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ax_b »

Katalysator verstopt. Komt wel vaker voor, zeker als de bobine oid een keer defect is geweest.

Bougiekabels kosten ong 40 euro oid, is volgens mij niet echt veel. Niet iets om op te bezuinigen iig, kan n hoop irritatie veroorzaken..

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

q01z wrote:klinkt eerder als een slechte koppakking waarbij het water beetje naar binnen loopt.. :roll:
True, maar ik weet nu wel waneer een koppaking echt lek is ;) en dan zou de moter netjes moeten draaien ondanks dat + de kat word gloeiend heet. en ik ben er gewoon mee naar huis gereden 2x50 minuten mijn broertje zij binnen 2 minuten al dat de uitlaat ws verstopt is geraak.

zaterdag trek ik de uitlaat los, eerder dan dat heb ik helaas geen tijd.

ik heb overgens nog wel een andere uitlaat liggen en genoeg delen :wink: (lange leve slijptol + migatronic).

Overgens voordat deze klachten waren trok de auto sowieso bovenin niet echt super, dacht dat het puur aan het 1.1 inlaatspruitstuk lag maar ws was de uitlaat al lichtjes verstopt.

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Koen NL »

Ik had vanmorgen ook zo'n soort probleem.

Reed weg uit de straat. Liet de auto uitvallen :oops: :roll: en toen ik hem weer starte en wegreed in zijn 1 had hij helemaal geen kracht. Kwam moeilijk vooruit. Doorschakelen naar z'n 2 en hij ging weer als de brandweer. Kan dit komen door bijvoorbeeld de bougies. Hij start vaak ook erg slecht. Koude start = niet aanslaan. Hij maakt wel geluid etc. maar springt dan vaak niet aan.
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

Cobus
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Cobus »

Koen NL wrote:Ik had vanmorgen ook zo'n soort probleem.

Reed weg uit de straat. Liet de auto uitvallen :oops: :roll: en toen ik hem weer starte en wegreed in zijn 1 had hij helemaal geen kracht. Kwam moeilijk vooruit. Doorschakelen naar z'n 2 en hij ging weer als de brandweer. Kan dit komen door bijvoorbeeld de bougies. Hij start vaak ook erg slecht. Koude start = niet aanslaan. Hij maakt wel geluid etc. maar springt dan vaak niet aan.
Weet je zeker dat ie in zn 1 stond?...:D hahaha...nee flauw grapje.
Citroën de Gekstuhhh!!

Trotse Eigenaar van:
Citroën Xsara 1.8 16V VTS (is niet meer :s)
VW Golf Variant 1.9TDI Bluemotion

To do:
Auto verkopen!! (Xsara)(Verkocht!)

Klust met plezier aan:
Citroën AX 1.1 First (Koen NL)
Kijk zijn to do list maar na :S

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Koen NL »

Cobus wrote:

Weet je zeker dat ie in zn 1 stond?...:D hahaha...nee flauw grapje.
Ja :lol:
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by B_iks »

@Koen NL. ECU al gereset? Even van de accu of liever met pin 2 van de diagnosestekker +10 sec. aan massa verbinden. Bougies lijkt me onwaarschijnlijk. Als alles ok is, moet het starten/lopen zijn, zomer/winter etc.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Gisteren al wat dingen uitgesloten waaronder:
-lambda
-bobine
-injectiehuis
-injectieweerstand
-onstekingsmodule
-vervroegingsmodule

en nog wat zaken, maar geen effect

Vandaag aan de diagnose kast gehangen en we kwamen er eerst niet echt uit, Co waarde veeel te hoog, en hij gaf als fout de temp sensor, deze vervangen maar nog steeds beroerd.

db riem bekeken en viola, deze bleek 2 tanden versprongen te zijn :shock: , toen we alles loshaalde kwam de boosdoener al boven, een piepklein en flinterdun ringetje was daar naar beneden gevallen en was zo krom als een wokkel. Geen schade verder gelukkig

Riem weer op tijd gezet, ondertussen ook maar nieuwe bougies erin gestopt, gestart en hij liep weer zoals het hoorde, onsteking afgesteld enz.

Hij rijd weer super, nog beter dan eerst ding heeft nu veel vermogen en loopt erg netjes.

dus al met al weer goedgekomen en maar 30 euro armer

john-wijnings
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by john-wijnings »

Ik lees erg vaak van "heb je de ecu al gereset?", maar waarom meteen de ecu resetten? Dat is simpelweg niet slim!
Een ecu slaat storingen op die je uit kan lezen, op het moment dat je hem reset ben je die gegevens kwijt. Na een aantal keer problemen met dezelfde storing slaat hij deze pas op, dus ben je weer een paar dagen en misschien weken verder voordat het nut heeft om alsnog uit te lezen.
Daarom, eerst uitlezen en daarna pas resetten. Dat scheelt een hoop ellende vaak.
meten is weten, weten is wát te meten

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

valt mee, wij hebben de ecu zelfs een keer losgehad en weer aangesloten en meteen kregen we temperatuur sensor storing. En eigenlijk was dat niet eens het echte probleem maar zorge het er wel voor dat het ding nu toch net even beter, eigenlijk perfect loopt.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Versche bougies en GOED op de bougies vast klikkende bougie-kabels wil ook nog wel eens helpen. ;)
Ben benieuwd hoe je AX morgen start nu dit is aangepakt.

Recently done:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

kan ook een rotte verdelerkap zijn of een bobine waar een scheurtje inzit (en dan weer vocht in komt).

naja ik ben allang blij dat dat My First GT weer perfect loopt (en vooral ook snel), gezien niet elke ax dat 1 2 3 doet.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Drake wrote:kan ook een rotte verdelerkap zijn of een bobine waar een scheurtje inzit (en dan weer vocht in komt)
't blokje in Koen z'n AX heeft DIS ontsteking.
't Zou idd kunnen dat daar een probleem mee is, maar dat vermoeden wordt morgen versterkt, danwel ontkracht. :)

Recently done:

Post Reply