neem je thermostaat mee naar de auto-onderdelendealert, en vraag om een thermostaat van een BX, dat is een 83 graden exemplaar, ipv. een 89 graden exemplaar .
en je zult zien dat als het goed is, deze qua pasvorm gewoon hetzelfde is.
want ik heb 'm er bij mij ook inzitten
Thermostaat 83graden vs 89 graden
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ja, dat is een goeie , ik heb het, ik merk geen problemen, en het werkt prima, wat het als verschil zal hebben tot een 89 graden exemplaar? geen idee, hij gaat wat eerder open, waardoor de boel wat beter koelt, waardoor je minder snel kans kan hebben op een heetloper als er iets mis gaat, en hij koelt beter als je in de file staat.Glenn@nl wrote:wrom zou je dat willen? Koeler is toch niet altijd beter (denkt aan toenemende wrijving..). Je zou toch zeggen dat iemand toch niet voor niets bedacht heeft dat er een 89 graden exemplaar in een AX moet...
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Bull-Shit!!! Als hij kapot is loopt hij net zo snel warm als die andere. Citroën heeft er niet voor niks thermostaten met een verschillende tempratuur in gedraaid. De boel ken beter wat warmer worden met de snelle prestaties die ons blok in de AX moet leveren t.o.v. een trage BX..DuFF wrote:ja, dat is een goeie , ik heb het, ik merk geen problemen, en het werkt prima, wat het als verschil zal hebben tot een 89 graden exemplaar? geen idee, hij gaat wat eerder open, waardoor de boel wat beter koelt, waardoor je minder snel kans kan hebben op een heetloper als er iets mis gaat, en hij koelt beter als je in de file staat.Glenn@nl wrote:wrom zou je dat willen? Koeler is toch niet altijd beter (denkt aan toenemende wrijving..). Je zou toch zeggen dat iemand toch niet voor niets bedacht heeft dat er een 89 graden exemplaar in een AX moet...
Freude am Fahren.
bij deze trek ik mij terug uit deze discussie, en vraag ik je verder te discussieren met Sohail, want hij heeft me een 83 graden thermostaat aanbevolen.arnie wrote:Bull-Shit!!! Als hij kapot is loopt hij net zo snel warm als die andere. Citroën heeft er niet voor niks thermostaten met een verschillende tempratuur in gedraaid. De boel ken beter wat warmer worden met de snelle prestaties die ons blok in de AX moet leveren t.o.v. een trage BX..DuFF wrote:ja, dat is een goeie , ik heb het, ik merk geen problemen, en het werkt prima, wat het als verschil zal hebben tot een 89 graden exemplaar? geen idee, hij gaat wat eerder open, waardoor de boel wat beter koelt, waardoor je minder snel kans kan hebben op een heetloper als er iets mis gaat, en hij koelt beter als je in de file staat.Glenn@nl wrote:wrom zou je dat willen? Koeler is toch niet altijd beter (denkt aan toenemende wrijving..). Je zou toch zeggen dat iemand toch niet voor niets bedacht heeft dat er een 89 graden exemplaar in een AX moet...
Spreken is goud, Ductape is zilver.
als je sportiever rijdt dan doorsnee kan ik mee voorstellen dat je iets sneller algemene koeling wilt hebben.
Rijden zonder thermostaat gaat trouwens ook goed. (ook dan wordt de kachel nog lekker warm in de winter)
het blijft tegenstrijdig
een motor hoort op bedrijfstemperatuur te zijn maar je wil altijd voorkomen dat je een warmloper hebt.
enfin ik heb nu een 89 graden thermostaat erin hangen.
Heb je sinds de 83 graden sensor minder last van aanslaande fans? (had je een probleem nl. mee)
In ieder geval ik heb sinds vorig weekend ook een bix thermostaat op de plank liggen.
Rijden zonder thermostaat gaat trouwens ook goed. (ook dan wordt de kachel nog lekker warm in de winter)
het blijft tegenstrijdig
een motor hoort op bedrijfstemperatuur te zijn maar je wil altijd voorkomen dat je een warmloper hebt.
enfin ik heb nu een 89 graden thermostaat erin hangen.
Heb je sinds de 83 graden sensor minder last van aanslaande fans? (had je een probleem nl. mee)
In ieder geval ik heb sinds vorig weekend ook een bix thermostaat op de plank liggen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Ik ben benieuwd naar een onderbouwd verhaal waarom een BX thermostaat beter zou zijn als een AX thermostaat.
Voorlopig hou ik het liever bij het oude, laat het blok maar gewoon lekker op temperatuur komen en blijven.
Op de vroemdag met 2 keer een uur racen ook nergens last van gehad, in files ook nooit.
Mij klinkt het meer dat je het moeilijker maakt om het blok lekker op temperatuur te laten komen met zo'n BX thermostaat. Daar wordt de AX alleen maar sloom van.
Als je meer koeling wilt in een file kun je misschien beter een BX thermocontact in de radiateur schroeven. Ik begreep dat deze de fan eerder aan laten slaan dan bij de AX.
Voorlopig hou ik het liever bij het oude, laat het blok maar gewoon lekker op temperatuur komen en blijven.
Op de vroemdag met 2 keer een uur racen ook nergens last van gehad, in files ook nooit.
Mij klinkt het meer dat je het moeilijker maakt om het blok lekker op temperatuur te laten komen met zo'n BX thermostaat. Daar wordt de AX alleen maar sloom van.
Als je meer koeling wilt in een file kun je misschien beter een BX thermocontact in de radiateur schroeven. Ik begreep dat deze de fan eerder aan laten slaan dan bij de AX.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Interessante discussie, waar ik ook over zit te dubben. Mijn ax met standaard thermostaat krijgt het zomers ook aardig snel warm, dus ik ga ook gewoon proberen hoe het bevalt met een 83graden thermostaat. Aan warmlopen heb ik een vreselijke hekel. Ik herinner me van de bx dat daar de fan idd snel aansloeg, maar eigenlijk wil ik de fan gewoon van binnenuit zelf kunnen bedienen om altijd controle te houden over de temperatuur onder het kapje.
@ Rogier, ja ik denk dat als er een 89 graden thermostaat in zit, en een 83 Graden thermoswitch, dat de fan sneller aanslaat, en de boel dus beter koelt.
@ biks, ik weet niet of de theorie van Rogier klopt, maar dan zou je beter een andere thermoswitch kunnen nemen, dan een andere thermostaat, maar als je deze zelf wilt kunnen bedienen, dan heb je eigenlijk je thermoswitch al handmatig gemaakt.
@ biks, ik weet niet of de theorie van Rogier klopt, maar dan zou je beter een andere thermoswitch kunnen nemen, dan een andere thermostaat, maar als je deze zelf wilt kunnen bedienen, dan heb je eigenlijk je thermoswitch al handmatig gemaakt.
Spreken is goud, Ductape is zilver.