Peugeot 1.3 Rallye blok in Citroen AX 1.1 Volcane '95
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Peugeot 1.3 Rallye blok in Citroen AX 1.1 Volcane '95
Hallo Forumbezoekers
ik ben nieuw hier, en de reden hiervoor is dat ik vorige week een AX heb gekocht
ok, ik heb nu een Citroën AX 1.1I Volcane.
leuk ding om te zien maar met die 1.1 toch net iets te langzaam.
nu heb ik een Peugeot Rallye blok op het oog maar wil zeker weten dat alles past (qua ophanging e.d).
zijn hier meer mensen die er ervaring mee hebben.
100 PK in zo'n kleine AX lijkt me toch wel enorm GAAF!
alle tips zijn welkom:
kan ik mijn huidige versnellingsbak blijven gebruiken?
moet ik de aandrijfassen / remmen overzetten?
of het complete onderstel van een 106 Rallye?
Alvast Bedankt voor alle handige en positieve reacties!
ik ben nieuw hier, en de reden hiervoor is dat ik vorige week een AX heb gekocht
ok, ik heb nu een Citroën AX 1.1I Volcane.
leuk ding om te zien maar met die 1.1 toch net iets te langzaam.
nu heb ik een Peugeot Rallye blok op het oog maar wil zeker weten dat alles past (qua ophanging e.d).
zijn hier meer mensen die er ervaring mee hebben.
100 PK in zo'n kleine AX lijkt me toch wel enorm GAAF!
alle tips zijn welkom:
kan ik mijn huidige versnellingsbak blijven gebruiken?
moet ik de aandrijfassen / remmen overzetten?
of het complete onderstel van een 106 Rallye?
Alvast Bedankt voor alle handige en positieve reacties!
bedankt voor je SNELLE reactie q01z!q01z wrote:welkom!
hij ziet er netjes uit!
wat betrefd dat motorblok heb ik een tip;
onderaan aan de website zit een zoekfunctie
de 1.3 heeft volgens mij nog niemand.. maar de 1.6 rallye weer wel (ik bijv.)
ik had al wat gezocht, bijv het "1600 rallye motor in een AX bouwen." topic, dit gaat inderdaad over een 1.6 blok en ben daarom juist benieuwd of een 1.3 Rallye ook vlekkeloos te installeren valt, en omdat in deze AX een HEERLIJKE versnellingsbak zit wil ik die graag houden, en om het makkelijker te maken ook de aandrijfassen / remmen e.d.
ik ben benieuwd hoe het allemaal precies gaat zeg maar.
de Rallye blokken zijn nogal gewild (en ook duur dus) en daarom wil ik zeker weten dat alles precies past zeg maar
Thnx nogmaals.
Alles past. Maar 101 PK op een 1.1i bak vind ie niet leuk.
Je remmen gaan het ook niet trekken.
Je kan het complete onderstel van de 106 rallye over zetten. Je moet dan wel andere aandrijf assen. Je ax assen passen niet meer. En de rallye assen ook niet. Je komt dan op gewone 106 assen uit.
Je hebt dan ook een 4gaats onderstel. Als je dat allemaal overhoop wil halen... (ik heb het wel gedaan) Maar achteraf had ik gewoon een 106 rallye gekocht. Weet waar je aan begint.
Je remmen gaan het ook niet trekken.
Je kan het complete onderstel van de 106 rallye over zetten. Je moet dan wel andere aandrijf assen. Je ax assen passen niet meer. En de rallye assen ook niet. Je komt dan op gewone 106 assen uit.
Je hebt dan ook een 4gaats onderstel. Als je dat allemaal overhoop wil halen... (ik heb het wel gedaan) Maar achteraf had ik gewoon een 106 rallye gekocht. Weet waar je aan begint.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
[quote="Mark"]Alles past. Maar 101 PK op een 1.1i bak vind ie niet leuk.
Je remmen gaan het ook niet trekken.
[quote]
versnellingsbak gaat geen problemen geven er is geen verschil in sterkte tussen de bakken. sterker nog veel rally auto's zijn uitgerust met 1.0 1e en 2e versnelling omdat die korter zijn.
Je remmen gaan het ook niet trekken.
[quote]
versnellingsbak gaat geen problemen geven er is geen verschil in sterkte tussen de bakken. sterker nog veel rally auto's zijn uitgerust met 1.0 1e en 2e versnelling omdat die korter zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
1.3 Rally heb ik een tijdje mee rondgereden in een AX. bak van een 1.1 kan het best een tijdje hebben, en is wel lekker kort dus past redelijk goed bij de 1.3 Rally. Die Rally motor heeft wel meer vermogen maar niet zo veel koppel, juist met veel koppel sloop je een bak dus dat is geen probleem.
Een 1.1 bak past gewoon aan het rally blok, beiden aluminium TU dus dezelfde boutgaten.
De koppeling moet je wel vervangen, samen met het vliegwiel gewoon de set van de rally gebruiken.
Aandrijfassen van de 1.1 blijft ook aardig heel, wel de remmen vergroten naar diesel of GT afmetingen, als je wisselt naar diesel voorpoten blijft het 3 gaats en passen de wielen en aandrijfassen gewoon.
Bedrading en injectiesysteem van de rally moet je natuurlijk gewoon overzetten op de AX, is even puzzelen om dat aan te sluiten maar niet echt moeilijk.
Succes,
P.
Een 1.1 bak past gewoon aan het rally blok, beiden aluminium TU dus dezelfde boutgaten.
De koppeling moet je wel vervangen, samen met het vliegwiel gewoon de set van de rally gebruiken.
Aandrijfassen van de 1.1 blijft ook aardig heel, wel de remmen vergroten naar diesel of GT afmetingen, als je wisselt naar diesel voorpoten blijft het 3 gaats en passen de wielen en aandrijfassen gewoon.
Bedrading en injectiesysteem van de rally moet je natuurlijk gewoon overzetten op de AX, is even puzzelen om dat aan te sluiten maar niet echt moeilijk.
Succes,
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Idd wel zwaardere remmen monteren! Ik rij met een 1.6 en Sport (vergelijkbaar met/zelfde als GT) remmen en dat is eigenlijk te licht. Als je met 101 pk gaat rijden en 1.1 remmen ben je levensmoe.
-edit- Ik weet trouwens niet wat jij duur vindt voor een 1.3 rallye blok? In ieder geval wel zorgen dat je de kabelboom/ecu enz erbij hebt.
-edit- Ik weet trouwens niet wat jij duur vindt voor een 1.3 rallye blok? In ieder geval wel zorgen dat je de kabelboom/ecu enz erbij hebt.
AX GTI '91
ik zal er nog eens over nadenken, een motor is in vergelijking met een complete Rallye veeeeel goedkoper. heb trouwens nog wel wat assen van een 106 liggen, en dat onderstel koop ik er gewoon bij. ik zie wel hoe ver ik en houd jullie hier op de hoogte.Mark wrote:Alles past. Maar 101 PK op een 1.1i bak vind ie niet leuk.
Je remmen gaan het ook niet trekken.
Je kan het complete onderstel van de 106 rallye over zetten. Je moet dan wel andere aandrijf assen. Je AX assen passen niet meer. En de rallye assen ook niet. Je komt dan op gewone 106 assen uit.
Je hebt dan ook een 4gaats onderstel. Als je dat allemaal overhoop wil halen... (ik heb het wel gedaan) Maar achteraf had ik gewoon een 106 rallye gekocht. Weet waar je aan begint.
Met 'n pittiger blok zijn grotere remmen een absolute MUST!
Zelfs met 't standaard 1.1i blokje vind ik de gewone (238mm) remmen echt serieus brak!
Zoals Peter al zei: zet er de voorpoten van 'n diesel onder (wèl de veren over zetten, anders komt 'ie veel te hoog op z'n poten te staan! Diesel veren zijn nl. 'n slordige 5 cm langer.), maar blijf je toch 3-gaats houden.
Zelfs met 't standaard 1.1i blokje vind ik de gewone (238mm) remmen echt serieus brak!
Zoals Peter al zei: zet er de voorpoten van 'n diesel onder (wèl de veren over zetten, anders komt 'ie veel te hoog op z'n poten te staan! Diesel veren zijn nl. 'n slordige 5 cm langer.), maar blijf je toch 3-gaats houden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
ik heb hem net een paar weken dus geen ideeq01z wrote:trouwens, even tussen 2 haakjes..
maaruhm! hebben we jouw auto niet gespot ongeveer een halfjaartje geleden? tijdens een feestje van forumlid Grietje?
in Huizen? kan dah?
maar zou zo kunnen, vorige eigenaar woont in Sneek, misschien kennen jullie diegene?
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact: