
koppeling afstellen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 311
- Joined: SunJun20, 2004 12:24:13 PM
- Location: zweeloo
- Contact:
koppeling afstellen
In mijn gezocht-topic is een berichtje gepost mbt tot een nieuwe koppeling. De reden dat ik deze nodig ben/ was is omdat mijn koppeling erg hoog oppakt. In het geposte berichtje staat dat je de koppeling zelf ook kan afstellen (in het geval dat een nieuwe of andere koppeling niet nodig is omdat de koppeling niet slipt) Hoe stel ik deze af?? Er mogen rustig fotos gepost worden.... 

-
- AX liefhebber
- Posts: 311
- Joined: SunJun20, 2004 12:24:13 PM
- Location: zweeloo
- Contact:
Iemand anders even op het koppelingspedaal laten trappen, dan zie je direct waar het zit en hoe het werkt.
Pedaal niet helemaal onderaan afstellen, aangrijpingspunt mag niet lager liggen dan het aangrijpingspunt van het gaspedaal.
Pedaal niet helemaal onderaan afstellen, aangrijpingspunt mag niet lager liggen dan het aangrijpingspunt van het gaspedaal.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Klopt bijna, de slag van het pedaal gemeten op het hart vant het pedaalrubber moet minimaal 13 cm zijn. (bron is Haynes Sevice and Repair Manual Chapter 6 Clutch)Rock's wrote:Henk had een mooi foefje...om te bepalen wat een mooie afstand is...
Pedaal naar beneden duwen met een rolmaat ernaast het pedaal omhoog laten komen tot ongeveer 13 cm ?????...
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Dat bedoel ik .....Henk Bats wrote:Klopt bijna, de slag van het pedaal gemeten op het hart vant het pedaalrubber moet minimaal 13 cm zijn. (bron is Haynes Sevice and Repair Manual Chapter 6 Clutch)Rock's wrote:Henk had een mooi foefje...om te bepalen wat een mooie afstand is...
Pedaal naar beneden duwen met een rolmaat ernaast het pedaal omhoog laten komen tot ongeveer 13 cm ?????...
Groetjes, Henk


TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Even stof van dit topic blazen!
De rode ax is de deur uit en Julya rijdt nu in het GT-tje.
De koppeling werkt super, alleen zit ie echt heel erg laag.
Nou moet ik volgens mij die boutjes losser draaier (naar de voorkant van de auto toe dus).
Maar dat wil voor geen meter.
Ik kan die 130moer wel draaien maar die 10 zit hartstikke vast...
Ik kan de kabel dus wel strakker zetten, maar hij moet juist losser.
Iemand een goede tip hiervoor??
De rode ax is de deur uit en Julya rijdt nu in het GT-tje.
De koppeling werkt super, alleen zit ie echt heel erg laag.
Nou moet ik volgens mij die boutjes losser draaier (naar de voorkant van de auto toe dus).
Maar dat wil voor geen meter.
Ik kan die 130moer wel draaien maar die 10 zit hartstikke vast...
Ik kan de kabel dus wel strakker zetten, maar hij moet juist losser.
Iemand een goede tip hiervoor??
Als het pedaal nu te laag zit, moet je de kabel JUIST strakker zetten. 
De hefboom op de bak is namelijk degene die, via de kabel, 't pedaal omhoog trekt.

De hefboom op de bak is namelijk degene die, via de kabel, 't pedaal omhoog trekt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

maar als ik hem strakker zet komt het pedaal nog verder omhoog, dat is niet de bedoeling, het aangrijppunt zit heel erg laag en ik wil dus ook het rustpunt van het pedaal lager hebben, of het aangrijppunt hoger.MNM(tm) wrote:Als het pedaal nu te laag zit, moet je de kabel JUIST strakker zetten.
De hefboom op de bak is namelijk degene die, via de kabel, 't pedaal omhoog trekt.
Als ik hem strakker trek komt alleen maar het pedaal omhoog.
Oowwwwwww... Je bedoelt dat je al bijna met je knie tegen 't dak zit voor 'ie eindelijk eens aangrijpt?
In dat geval moet 'ie inderdaard losser.
Overigens kan dit erg late aangrijpen ook komen door een (te ver) versleten koppelingsplaat.
In dat geval moet 'ie inderdaard losser.

Overigens kan dit erg late aangrijpen ook komen door een (te ver) versleten koppelingsplaat.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

MNM(tm) wrote:Oowwwwwww... Je bedoelt dat je al bijna met je knie tegen 't dak zit voor 'ie eindelijk eens aangrijpt?
In dat geval moet 'ie inderdaard losser.
Overigens kan dit erg late aangrijpen ook komen door een (te ver) versleten koppelingsplaat.
nee, andersom..
Hij grijpt juist bijna helemaal tegen het schutbord aan.
En de koppelingsplaat is nieuw.
Ik zit trouwens wel precies op de 13cm die de haynes aangeeft..
Of moeten we er gewoon aan wennen doordat die platen splinternieuw zijn?
Dus als 't pedaal net van de bodem komt, grijpt 'ie al aan?
Dan moet 'ie strakker!
Daarmee verklein je de lengte van de kabel (tussen pedaal en hevel) en wordt de hevel op de bak dus verder naar het schutbord toe getrokken als je 't pedaal intrapt. Als je nu het pedaal langzaam los laat, komt de hevel dus later op 't punt van aangrijpen.
(En inderdaad, dan komt het pedaal in rust dus hoger te staan.)
't Is een merkwaardige constructie, maar als je eenmaal door hebt hoe 't werkt, is het eigenlijk heel simpel.
Maar da's met zoveel dingen zo.
Dan moet 'ie strakker!
Daarmee verklein je de lengte van de kabel (tussen pedaal en hevel) en wordt de hevel op de bak dus verder naar het schutbord toe getrokken als je 't pedaal intrapt. Als je nu het pedaal langzaam los laat, komt de hevel dus later op 't punt van aangrijpen.
(En inderdaad, dan komt het pedaal in rust dus hoger te staan.)
't Is een merkwaardige constructie, maar als je eenmaal door hebt hoe 't werkt, is het eigenlijk heel simpel.
Maar da's met zoveel dingen zo.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
eh, toch wel.Steenwiekermoat wrote:het aangrijpingspunt van de koppeling is niet af te stellen, dat kan dus per auto verschillen.
Ik heb het net gedaan, even een paar keer proberen (met enkele keren hier voor de deur heen en weer rijden en laten afslaan tot groot genoegen van de buren) en nu staat ie goed...
Heb je de pdf haynes?
Kijk ff rond pagina 70, daar staat het met foto's.
Ik kan het ook uitleggen:
Als je onder de kap kijkt zie je die koppelingskabel zitten.
Aan het einde daarvan zit een stuk schroefdraad met een 10-moertje en een 13 moertje.
Het 10 moertje houd je op z'n plek met een steeksleuteltje en je draait die 13-moer gewoon wat strakker (meer richting schutbord)
Een paar slagen helpt al flink, dus het is: ff stellen, dan weer proberen, ff stellen, dan weer proberen, net zolang totdat het naar wens is.
Kijk ff rond pagina 70, daar staat het met foto's.
Ik kan het ook uitleggen:
Als je onder de kap kijkt zie je die koppelingskabel zitten.
Aan het einde daarvan zit een stuk schroefdraad met een 10-moertje en een 13 moertje.
Het 10 moertje houd je op z'n plek met een steeksleuteltje en je draait die 13-moer gewoon wat strakker (meer richting schutbord)
Een paar slagen helpt al flink, dus het is: ff stellen, dan weer proberen, ff stellen, dan weer proberen, net zolang totdat het naar wens is.
Je hebt ook het probleem dat 'ie al aangrijpt als 't pedaal nog maar net van de bodem komt?CitroCin wrote:Hoe heb je dat gedaan? Heb hetzelfde probleem na vervangen van de koppeling!
Oplossing: kabel strakker zetten.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Het schijnt dat het aangrijpingspunt van de koppeling niet lager mag liggen dan het "aangrijpingspunt" van het gaspedaal.
Is mijn witte AX een keer op afgekeurd voor de apk, serieus.
Klopt trouwens wel, wij hadden de kabel juist losser gezet om het aangrijpingspunt laag te houden.
(de eerste maanden na de luie lesdiesel liet ik geregeld de motor afslaan
)
Is mijn witte AX een keer op afgekeurd voor de apk, serieus.
Klopt trouwens wel, wij hadden de kabel juist losser gezet om het aangrijpingspunt laag te houden.
(de eerste maanden na de luie lesdiesel liet ik geregeld de motor afslaan

K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
