Als het goed is moet alles zonder contact spanningsloos zijn, maar dat hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. Volgensmij is je Dynamo pas stuk als je lampje oplicht terwijl hij draait... je kan ook de accu-spanning eens meten om te kijken of hij bijlaadt, volgensmij moet hij dan ergens rond de 13 volt liggen...
TTF wrote:najah het leuke is weer dan dat ie verder wel gewoon bijlaadt, zat te denken aan een spoeltje in de dynamo waardoor die constant op spanning blijft..
want als ik het stekkertje er afhaal gaat het lampje uit
Misschien zo'n diode-brug kapot waardoor hij nog stroom doorlaat?? Geen idee hoe het precies werkt.
TTF wrote:najah het leuke is weer dan dat ie verder wel gewoon bijlaadt, zat te denken aan een spoeltje in de dynamo waardoor die constant op spanning blijft..
want als ik het stekkertje er afhaal gaat het lampje uit
Misschien zo'n diode-brug kapot waardoor hij nog stroom doorlaat?? Geen idee hoe het precies werkt.
zo kunnen idd, najah hij trekt de accu iedergeval niet snel leeg.. want hij deed het vanochtend nog
Als je er niet zelf LEDjes in hebt gezet, zit er denk ik een standaard glassokkellampje in. Die is dacht ik 1W. Dan trekt-ie bij 12V dus iets meer dan 0,08A (1W gedeeld door 12V is ongeveer 0,08A). Je accucapaciteit (35Ah of nog meer) gedeeld door die 0,08A geeft dan de tijd dat het duurt voordat dit lampje je accu leegtrekt. Maar al bij pakweg de helft van die tijd zal starten moeilijk worden. Kan dus best zijn dat je de auto na een week stilstaan ineens moeilijk vindt starten.
Hoe dan ook, 't hoort niet, dus je zal het wel verholpen willen hebben.
Mijn gedachte daarbij:
Het lampje dat blijft branden zit in het circuit accu-spanningsregelaar-velddiodes. Als het aan je dynamo ligt, dan aan de spanningsregelaar.
Maar ik verdenk eerder je contactslot. Of ergens een sluitinkje.
Want bij een goed werkend contactslot krijgt de dynamo uberhaupt geen stroom als je contactslot op uit staat, ongeacht meetwaardes van wie of wat dan ook. En dan gaat dat lampje dus ook niet aan. Op alle standen van het slot behalve 'uit', brandt dat lampje wel als de spanningsregelaar 't nodig vindt om het veld in de dynamo wat te bekrachtigen (hoe feller 't brandt, hoe meer bekrachtiging). Dat vindt de spanningsregelaar als de uitgangsspanning van je dynamo te laag is (tijdens het rijden als je dynamo gaar is/wordt, en bij stilstaande motor dus ook stilstaande dynamo: dan is de uitgangsspanning helemaal nul).
Succes met zoeken!
Volgens mij heeft Menno hier wel een punt... als je contact uitstaat, is die gehele stroomkring onderbroken, en kan het lampje dus niet branden. Ik verdenk dus ook je contactslot van alle ellende.
Hoe te testen? Ik weet niet of jij je autoradio over je contact hebt geschakeld, zo ja, zet dan je radio eens aan met contact uit... Doet hij het, dan is je contactslot stuk .
Alleen een brandend acculampje is namelijk normaliter de accessoirestand in je contactslot, en dan werken dus alleen de accessoires, zoals je autoradio. Als je olielampje erbij gaat branden, heb je het 2e klikje in je contactslot te pakken, en dat is je daadwerkelijke contact.
Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)
TTF wrote:scherp had er ook al even aangedacht, maar omdat ik het stekkertje er afhaalde dat het lampje uit ging dacht ik aan de dynamo
dat zou idd ook kunnen.. wel een beetje snel, de AX heeft nog maar 61.000km..
doen de ruiterwissers het ook in die stand van het contactslot? want die doen het dus altijd (de gti staat bij de garage dus kan niet vergelijken)
Nee. Als het contact geheel uit staat, behoren de ruitenwissers het zeer zeker NIET te doen. Alleen verlichting (stads-, dim- en grootlicht) en alarmlichten horen dan nog te functioneren.
Als je ruitenwissers het doen terwijl het contact geheel uit staat (en de sleutel eruit is), dan is je contactslot stuk.
Overigens is het geen probleem (voor mij in ieder geval) om je huidige contactslot (dus je huidige sleutel) te behouden. 't Is een kwestie van omschroeven van 't contactenblok. Je moet alleen ff zorgen voor een ander (mechanisch defect) contactslot. (Wel ff letten of je een type 1 of type 2 AX hebt, want daar zit dus verschil in: type 1 heeft 2 stekkers, type 2 heeft 3 stekkers!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Vandaar dus dat ik (zoals ik ook al in een ander topic zei) een gruwelijke -hekel heb aan dat stomme knip-en-plak werk troep gedoe met die ronde amphenol vastknijp-stekkertjes!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
MNM(tm) wrote:Vandaar dus dat ik (zoals ik ook al in een ander topic zei) een gruwelijke -hekel heb aan dat stomme knip-en-plak werk troep gedoe met die ronde amphenol vastknijp-stekkertjes!
of mensen die in bestaande iso stekkers gaan knippen en plakken..
MNM(tm) wrote:Vandaar dus dat ik (zoals ik ook al in een ander topic zei) een gruwelijke -hekel heb aan dat stomme knip-en-plak werk troep gedoe met die ronde amphenol vastknijp-stekkertjes!
of mensen die in bestaande iso stekkers gaan knippen en plakken..
denkt terug aan een ander topic hiero
We hebben het dan over hetzelfde topic.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
1992ax11i wrote:Neeheee, niet altijd solderen!!!!!
Gewoon NOOIT KNIPPEN !!!!
In het geval dat dr al geknipt is dan solderen, heb ik bij mn nieuwe dashboard ook moeten doen, een of andere halve zool had dat spul halverwege de stuurkolom zo ongeveer afgeknipt :S
Kon gelukkig de kabel van mn oude dashboard gebruiken, deze heb ik dan ook gesoldeerd, maar mooi dat die gekke fransen meerdere kabels met dezelfde kleur gebruiken, dus daar moet je wel op letten.
Maar idd, als het enigzins kan dan gewoon solderen, wil dat echt niet, dan pak ik wel een kroonsteentje en een origineel stuk kabel met iso stekker.