4 Gas meting problemen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

4 Gas meting problemen

Post by Mark »

Nu zet ik hem toch ff bij technical neer. Het volgende is aan de hand.

Ik heb eindelijk mijn ax terug. Maar nu krijg ik hem niet door de APK. De waardes van de 4 gas meting zijn zo'n beetje als volgt:

CO Stationair tussen de 0.5 en 0.7. Eigenlijk te hoog. Maar op 0.5 goed.
CO op toeren 2000 / 3000 moet 0.3 zijn. Zit tussen de 1.2 en 1.6 te hangen.
CO hoog op toeren 5000 zit tussen de 0.4 en 0.7 in. Nog steeds te hoog.

Lambda is 1 op de momenten dat mijn CO ook bijna goed is. Lambda wordt 0.97 of iets in die richting en de CO schiet omhoog.

De garage kan ook niet zeggen daar die aanligt. Lambda of Kat zal het probleem wel zijn. Er zit al een fles wynn cleaner in mijn tank. En Vpower. De originele ecu zit er weer in.

Mijn plan is om zaterdag maar een nieuwe lambda te halen. 95 euro met korting. Want de Kat is een stuk duurder. 177 Ex met veel korting.

Iemand ervaring met dit soort problemen? Kan wel een kat lambda of kat van de sloop halen maar dat is natuurlijk geen garantie dat die wel goed zijn.

Aandachts puntje... De lambda zit bovenaan in mijn spaghetti. Deze meet op slechts 1 cylinder. Ik ga hem sowieso naar onderen verplaatsen zodat ie op 4 cylinders meet. Maar goed... Monopoint injectie. Zou bij alle 4 hetzelfde moeten zijn.

Zouden slechte bougies ook nog een oorzaak kunnen zijn? De motor loopt perfect en niks suggereert dat er iets aan de hand is met de bougies.

Zitten Brisk Premium Long life bougies in zonder zo'n haakje. Die zitten er denk nu 70000km in.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mark, vervang die bougies eerst ff..
volgens mij staan die namelijk voor 15dz km ;)
en mits jij geen typfout hebt gemaakt, zijn die daar dus best wel overheen!

kleppen al gesteld? aangezien je lambda op 1 cilinder zit kan dat best wel een probleem zijn als toevallig 1 cilinder niet lekker staat..
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Kleppen zijn gesteld ja. En een normale bougie moet idd tussen de 15000 en 20000km vervangen worden. Maar die Brisk Premium bougies waren long life. Kan alleen nergens meer vinden hoe long life.

Heb ze ooit bij de autostyle gekocht. Maar ze staan er niet meer in. Je ziet wel meer bougies die 80000km mogen draaien. Die nieuwe lambda ga ik sowieso op alle 4 de pijpen zetten. Maar zelf met nieuwe lambda heb ik er nog steeds weinig vertrouwen in.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Mark wrote:Kleppen zijn gesteld ja. En een normale bougie moet idd tussen de 15000 en 20000km vervangen worden. Maar die Brisk Premium bougies waren long life. Kan alleen nergens meer vinden hoe long life.

Heb ze ooit bij de autostyle gekocht. Maar ze staan er niet meer in. Je ziet wel meer bougies die 80000km mogen draaien. Die nieuwe lambda ga ik sowieso op alle 4 de pijpen zetten. Maar zelf met nieuwe lambda heb ik er nog steeds weinig vertrouwen in.
kan jeniet valsspelen?
maar goed is het idd niet :?
Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Ik heb ooit hetzelfde probleem met mijn GT injection gehad. Co waarde die veel te hoog was.

Het was bij mij idd het verplaatsen van de lambda sonde naar beneden waar hij op alle cilinders meet. Raar maar bij mij iig waar :roll:
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nah.. dan heeftie een stabielere waarde natuurlijk.. ipv op 1 cilinder steeds iets meer steeds iets minder te geven, kijktie dan naar alles..
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

mmm, bij mijn spaghetti zit dit lambda gewoon onderop.
op 1 cilinder zal wel minder constant zijn idd.
Dat zou een simpele oplossing kunnen zijn.
Wel ff de ecu resetten denk ik, dan kan ie al z'n tabellen goed opbouwen met een constant(er) signaal van de lambda.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Dat gaan we zaterdag dan maar doen. Prik er toch maar wel een nieuwe in. Anders blijf ik bezig. Jammer dat je niet zelf zo'n meet apparaat hebt. Want als alleen verplaatsen de oplossing zou zijn... Dan ga ik me toch serieus afvragen waarom er een gat zin om hem op 1 cylinder te zetten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply