Motortransplantatie wettelijke vragen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Motortransplantatie wettelijke vragen
Hallo alemaal.
Het is een lange tijd sinds ik gepost heb maar ik zit in het mide van een tentame week dus ik heb laatst wening tijd gehad.
Goed ik heb de kans om voor een goede prisje een VTR onderblock met GTI kop en een scherpere nokenass te kopen.
Mijn vraag is wat moet er legal gebueren?
Moet ik dat aan de RDW vertelen?
Moet ik dat aan mijn verzekering vertelen?
of omdat het kop toch van een GTI is en de motor van buiten nag genoeg hetzelfde is kan ik me mond leker dicht houden?
Ik wist niet in welke subforum ik dit zou platsen dus als het fout is please move it to the right one.
Het is een lange tijd sinds ik gepost heb maar ik zit in het mide van een tentame week dus ik heb laatst wening tijd gehad.
Goed ik heb de kans om voor een goede prisje een VTR onderblock met GTI kop en een scherpere nokenass te kopen.
Mijn vraag is wat moet er legal gebueren?
Moet ik dat aan de RDW vertelen?
Moet ik dat aan mijn verzekering vertelen?
of omdat het kop toch van een GTI is en de motor van buiten nag genoeg hetzelfde is kan ik me mond leker dicht houden?
Ik wist niet in welke subforum ik dit zou platsen dus als het fout is please move it to the right one.
Het mag niet, officieel. Eigenlijk moet je daarna een test laten afnemen dat de auto met die motor vielig en verantwoord is. Rijgedrag test ofzo, vrij prijzig.
Maaaaaaaar, de RDW doogt veel, dus je kan het ook gewoon doen en niets zeggen...
tegen mij zeiden ze (1.1 -> 1.4) dat omdat een ax geleverd is met die 1.4 motor het niet zo boeide, ax heeft type goedkeuring met die motor. Met 1.6 word lastiger, maar welke monteur ziet nou aan de buiten kant of het om een 1.4 of 1.6 gaat (als ze beide 8 klepjes hebben...)
Maaaaaaaar, de RDW doogt veel, dus je kan het ook gewoon doen en niets zeggen...
tegen mij zeiden ze (1.1 -> 1.4) dat omdat een ax geleverd is met die 1.4 motor het niet zo boeide, ax heeft type goedkeuring met die motor. Met 1.6 word lastiger, maar welke monteur ziet nou aan de buiten kant of het om een 1.4 of 1.6 gaat (als ze beide 8 klepjes hebben...)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik ben jurist en werk bij een advocatenkantoor in Rotterdam.In mijn vrije tijd hobby ik graag met auto's.Vanwege ook mijn technische kennis doe ik veel schadevergoedingsclaims.Hierdoor kom ik veel zaken tegen en maak ik ook veel zaken mee.Ik ben zelf 2 jaar geleden bij een controle na een autoshow in een fuik gereden met nog veel anderen.Ik verplaatste mij toen in een opel combo a type met daarin een 2 liter turbo motor van een calibra.Ze gingen bij die controle mijn motornummer controleren met wat er op het kenteken stond.Volgens kenteken had ik een 1.6 motor moet hebben met rond de 70 pk.Ze kwamen er al gauw achter dat er een 2 liter turbo blok in zat aan de hand van het motornummer.Dit blok was volgens hun specificatie goed voor 204 pk.Daarmee wisten ze na 2 minuten al dat mijn wagen van 75 pk naar 204 pk was gegaan met als gevolg dat ik mijn wagen kon laten staan omdat ik volgens de wet mijn wagen opnieuw moet herkeuren als mijn vermogen met meer als 40% teneemt.Ook wist ik dat ik volgens de kleine lettertjes van de verzekeringsmaatschappij niet verzekerd was daar mijn auto niet meer conform opgegeven specificaties was.Kijk bij een simpele aanrijding is er niks aan de hand dan komt de technische recherce niet aan te pas maar mocht je betrokken raken bij een zwaarder ongeluk is de kans groot dat de technische recherce er aan te pas komt.Die jongens gaan als eerste controleren of de auto conform kenteken is.Ze checken dus je motornummer.Mocht dit niet conform kenteken zijn wordt dat vermeld in de technisch rapport.Dit rapport komt zowel bij de rechter als bij de verzekeringsmaatschappij terecht.De verzekeringsmaatschappij heeft dan alle recht om niks uit te keren en jou te royeren met als gevolg dat je bij hun niet meer verzekerd kan worden en zelfs eventueel op de zwarte lijst kan komen te staan.Schades door jou ontstaan worden dan door de tegenpartij persoonlijk op jou verhaald als blijkt dat de verzekeringsmaatschappij niet gaat uitkeren omdat de wagen dusdanig is opgevoerd dat deze niet conform wet geschikt is om deel te nemen op de openbare weg.
Maar even terug komen op mijn combo.Die werd dus in beslag genomen en 10 dagen later kreeg ik een schrijven van de rechtbank.Ik had 2 mogelijkheden.Optie a ik deed afstand van mijn wagen en betaalde netjes de bekeuring.Optie b Ik ging mijn wagen opnieuw laten keuren en betaalde ook gewoon de bekeuring.Ik koos voor optie b.Ik haalde mijn wagen op bij de politie en maakte een afspraak bij de RDW.Ik moest nog een paar dingen aanpassen aan mijn wagen.Het geluid van het uitlaatsysteem en luchtfilter moest omlaag.Ik moest een kat plaatsen omdat de turbo motor standaard uitgevoerd is met cat en ik had deze bij de ombouw juist verwijderd.Voor de rest was alles in orde want bij de ombouw had ik juist al de remmen en het onderstel en chassis verstevigd.Ik kon 4 weken later dus mijn auto aanbieden bij de keuring en deze ging er zo doorheen.De grapje heeft mij inclusief vervoer van mijn combo met een sleepwagen en aanpassingen en aanvraag en bekeuring bijna 1200 euro gekost maar nu heb ik totaal geen problemen meer en mijn verzekering heeft het netjes geaccepteerd en vermeld op de polis.
Tevens kom ik beroepsmatig ook veel dingen tegen en in het burgelijk wetboek staat netjes vermeld dat elke burger de wet hoort te kennen en zodoende ook weet dat je in nederland niks mag verkopen wat niet conform de wet is.Een auto die dus meer als 40% is opgevoerd en nog steeds als originele wagen geregistreerd staat op kenteken word dus ook gezien als een niet legaal voertuig en is dus ook in strijd met de wet en dus verboden.Ik heb een drietal zaken lopen waarin iemand oa een corsa 1,4 verkocht met een 2,0 16v blok erin.De wagen ging van 60 naar 150 pk
Een persoon kocht de wagen en reed zich 3 weken later dood.Na technische controle bleek dit dus om een getunede wagen te gaan die niet verkocht had moeten worden omdat deze niet conform het wettelijk toelaatbare is.De ouders van de verongelukte persoon hebben de verkopende partij aansprakelijk gesteld en hebben de eerste rechtzaak gewonnen.De verkopende partij moet voorlopig een scahadebedrag uitkeren en heeft een voorwaardelijke gevangenisstraf gekregen.In hoger beroep is zijn voorwaardelijke straf kwijt gescholden en is daar 100 uur dienstverlening van gemaakt en kreeg hij een boete opgelegd.Tevens werd het uit te keren bedrag aan de nabestaanden verhoogd naar 38000 euro.Deze jongeman zit nu dus met een schuld van 38000 euro die niet door een verzekering wordt uitgekeerd in zijn maag.Hij
De nabestaanden hebben loonbeslag laten leggen.Dus zo ver kan het dus gaan als je iets verkoopt wat niet conform de wet is.Wil je dit allemaal vermijden moet je gewoon de wagen opnieuw laten keuren als deze boven de 40% vermogenstoename komt.Het kost je ongeveer in het ergste geval 1000 euro maar dan heb je niet al die ellende achteraf mocht de nieuwe eigenaar zich te pletter rijden ofzo.
Veel mensen zullen nu zeggen ach dat overkomt mij niet.Geloof mij.Het komt meer voor als je denkt en langzaam gaat ons land richting een amerikaans rechtsysteem.Dit jaar alleen zijn er al ruim 40 auto´s in beslag genomen waarbij er een motorconversie had plaats gevonden waarbij er een vermogenstoename was van meer als 40% zonder dat de wagen opnieuw gekeurd was.
Dus zeg zeker niet ik zou er niet mee in mijn maag zitten anders schiet het niet op.Ik weet waar ik over praat en ondervind dit wekelijks in mijn werk.En ik betaal liever 1000 euro aan een keuring dan duizenden euro´s aan nabestaanden of verzekeringsmaatschappijen met als gevolg wagen kwijt en geld op!
Dus denk er niet te gemakkelijk over.Ze willen binnen afzienbare tijd APK keuringsstations gaan verplichten om ook het motornummer te vermelden als een wagen afgemeld gaat worden.En dan wel het motornummer wat daadwerkelijk op de motor staat en niet op het kenteken.Zodoende komt er een betere ruggenspraak tussen overheid en rdw waarbij de overheid sneller in staat zou kunnen zijn om de rotte appels te verwijderen zoals hun dat omschrijven.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Hmmm je zou denken dat ie weet hoe ie recherche moet spellen maar afgezien daarvan bevestigt dit alleen maar wat elders op het forum ook al meerdere malen is opgemerkt: tot 40% is okee.
Over dat je geacht wordt de wet te kennen: zal ongetwijfeld zo zijn, daarover ga ik niet in discussie maar het is wel een beetje een catch-22: in het wetboek staat dat je de wet moet kennen. Maar als je de wet niet kent, weet je dus ook niet dat je 'm móét kennen (dat staat immers in de wet, en die ken je juist niet). Dusz.
Tot zover de Joostspam (sorry andere Joost) voor vandaag
Over dat je geacht wordt de wet te kennen: zal ongetwijfeld zo zijn, daarover ga ik niet in discussie maar het is wel een beetje een catch-22: in het wetboek staat dat je de wet moet kennen. Maar als je de wet niet kent, weet je dus ook niet dat je 'm móét kennen (dat staat immers in de wet, en die ken je juist niet). Dusz.
Tot zover de Joostspam (sorry andere Joost) voor vandaag
Kijk uit, een Cactussssss
haha
hmm angezien een vtr blok 100pk standard heeft en een andere noken as hem geen 133 pk gaat geefen denk ik dat ik wel velig zit dus.
Is wel belangerijk om te weten, want hier in de UK zijn ze ook best streng maar het is veel makelijker om een motor transplant te doen, je moet het aleen door vertelen aan de regering en de verzekering.
hmm angezien een vtr blok 100pk standard heeft en een andere noken as hem geen 133 pk gaat geefen denk ik dat ik wel velig zit dus.
Is wel belangerijk om te weten, want hier in de UK zijn ze ook best streng maar het is veel makelijker om een motor transplant te doen, je moet het aleen door vertelen aan de regering en de verzekering.
Bij wisseling motorcode>herkeuring.
Als er een typegoedkeuring bestaat voor dat type auto (ax 1.1 naar 1.4)>
keuring om te zien of hieraan voldaan is.
Motorcode niet gelevert in type auto (bv. 1.4 naar 1.6) >
Herkeuring/weggedragtest/weging/geluidstest.
orginele motorcode+40?% (ala AX GTI turbo ofzo)>
volgens mij hetzelfde als motor niet gelevert in auto.
Even uit m'n hoofd hoor.
Als er een typegoedkeuring bestaat voor dat type auto (ax 1.1 naar 1.4)>
keuring om te zien of hieraan voldaan is.
Motorcode niet gelevert in type auto (bv. 1.4 naar 1.6) >
Herkeuring/weggedragtest/weging/geluidstest.
orginele motorcode+40?% (ala AX GTI turbo ofzo)>
volgens mij hetzelfde als motor niet gelevert in auto.
Even uit m'n hoofd hoor.
Altijd meer PK's dan jou!
Ik dacht ik loop het hele stuk even na... Een spatie na een punt zou ook geen kwaad kunnen trouwens, meer mensen hier die zich hieraan ergeren?Ik ben jurist en werk bij een advocatenkantoor in Rotterdam.In mijn vrije tijd hobby ik graag met auto's.Vanwege ook mijn technische kennis doe ik veel schadevergoedingsclaims.Hierdoor kom ik veel zaken tegen en maak ik ook veel zaken mee.Ik ben zelf 2 jaar geleden bij een controle na een autoshow in een fuik gereden met nog veel anderen.Ik verplaatste mij toen in een opel combo a type met daarin een 2 liter turbo motor van een calibra.Ze gingen bij die controle mijn motornummer controleren met wat er op het kenteken stond. Volgens kenteken had ik een 1.6 motor moet hebben met rond de 70 pk.Ze kwamen er al gauw achter dat er een 2 liter turbo blok in zat aan de hand van het motornummer.Dit blok was volgens hun specificatie goed voor 204 pk.Daarmee wisten ze na 2 minuten al dat mijn wagen van 75 pk naar 204 pk was gegaan met als gevolg dat ik mijn wagen kon laten staan omdat ik volgens de wet mijn wagen opnieuw moet herkeuren als mijn vermogen met meer als 40% teneemt.Ook wist ik dat ik volgens de kleine lettertjes van de verzekeringsmaatschappij niet verzekerd was daar mijn auto niet meer conform opgegeven specificaties was.Kijk bij een simpele aanrijding is er niks aan de hand dan komt de technische recherce niet aan te pas maar mocht je betrokken raken bij een zwaarder ongeluk is de kans groot dat de technische recherce er aan te pas komt.Die jongens gaan als eerste controleren of de auto conform kenteken is.Ze checken dus je motornummer.Mocht dit niet conform kenteken zijn wordt dat vermeld in de technisch rapport.Dit rapport komt zowel bij de rechter als bij de verzekeringsmaatschappij terecht.De verzekeringsmaatschappij heeft dan alle recht om niks uit te keren en jou te royeren met als gevolg dat je bij hun niet meer verzekerd kan worden en zelfs eventueel op de zwarte lijst kan komen te staan.[i]Schades door jou ontstaan [/i]worden dan door de tegenpartij persoonlijk op jou verhaald als blijkt dat de verzekeringsmaatschappij niet gaat uitkeren omdat de wagen dusdanig is opgevoerd dat deze niet conform wet geschikt is om deel te nemen op de openbare weg.
Maar even terug komen op mijn combo.Die werd dus in beslag genomen en 10 dagen later kreeg ik een schrijven van de rechtbank.Ik had 2 mogelijkheden.Optie a ik deed afstand van mijn wagen en betaalde netjes de bekeuring.Optie b Ik ging mijn wagen opnieuw laten keuren en betaalde ook gewoon de bekeuring.Ik koos voor optie b.Ik haalde mijn wagen op bij de politie en maakte een afspraak bij de RDW.Ik moest nog een paar dingen aanpassen aan mijn wagen.Het geluid van het uitlaatsysteem en luchtfilter moest omlaag.Ik moest een kat plaatsen omdat de turbo motor standaard uitgevoerd is met cat en ik had deze bij de ombouw juist verwijderd.Voor de rest was alles in orde want bij de ombouw had ik juist al de remmen en het onderstel en chassis verstevigd.Ik kon 4 weken later dus mijn auto aanbieden bij de keuring en deze ging er zo doorheen.De grapje heeft mij inclusief vervoer van mijn combo met een sleepwagen en aanpassingen en aanvraag en bekeuring bijna 1200 euro gekost maar nu heb ik totaal geen problemen meer en mijn verzekering heeft het netjes geaccepteerd en vermeld op de polis.
Tevens kom ik beroepsmatig ook veel dingen tegen en in het burgelijk wetboek staat netjes vermeld dat elke burger de wet hoort te kennen en zodoende ook weet dat je in nederland niks mag verkopen wat niet conform de wet is.Een auto die dus meer als 40% is opgevoerd en nog steeds als originele wagen geregistreerd staat op kenteken word dus ook gezien als een niet legaal voertuig en is dus ook in strijd met de wet en dus verboden.Ik heb een drietal zaken lopen waarin iemand oa een corsa 1,4 verkocht met een 2,0 16v blok erin.De wagen ging van 60 naar 150 pk
Een persoon kocht de wagen en reed zich 3 weken later dood.Na technische controle bleek dit dus om een getunede wagen te gaan die niet verkocht had moeten worden omdat deze niet conform het wettelijk toelaatbare is.De ouders van de verongelukte persoon hebben de verkopende partij aansprakelijk gesteld en hebben de eerste rechtzaak gewonnen.De verkopende partij moet voorlopig een scahadebedrag uitkeren en heeft een voorwaardelijke gevangenisstraf gekregen.In hoger beroep is zijn voorwaardelijke straf kwijt gescholden en is daar 100 uur dienstverlening van gemaakt en kreeg hij een boete opgelegd.Tevens werd het uit te keren bedrag aan de nabestaanden verhoogd naar 38000 euro.Deze jongeman zit nu dus met een schuld van 38000 euro die niet door een verzekering wordt uitgekeerd in zijn maag.Hij
De nabestaanden hebben loonbeslag laten leggen.Dus zo ver kan het dus gaan als je iets verkoopt wat niet conform de wet is.Wil je dit allemaal vermijden moet je gewoon de wagen opnieuw laten keuren als deze boven de 40% vermogenstoename komt.Het kost je ongeveer in het ergste geval 1000 euro maar dan heb je niet al die ellende achteraf mocht de nieuwe eigenaar zich te pletter rijden ofzo.
Veel mensen zullen nu zeggen ach dat overkomt mij niet.Geloof mij.Het komt meer voor als je denkt en langzaam gaat ons land richting een amerikaans rechtsysteem.Dit jaar alleen zijn er al ruim 40 auto´s in beslag genomen waarbij er een motorconversie had plaats gevonden waarbij er een vermogenstoename was van meer als 40% zonder dat de wagen opnieuw gekeurd was.
Dus zeg zeker niet ik zou er niet mee in mijn maag zitten anders schiet het niet op. eehh??? Ik weet waar ik over praat en ondervind dit wekelijks in mijn werk.En ik betaal liever 1000 euro aan een keuring dan duizenden euro´s aan nabestaanden of verzekeringsmaatschappijen met als gevolg wagen kwijt en geld op!
Dus denk er niet te gemakkelijk over.Ze willen binnen afzienbare tijd APK keuringsstations gaan verplichten om ook het motornummer te vermelden als een wagen afgemeld gaat worden.En dan wel het motornummer wat daadwerkelijk op de motor staat en niet op het kenteken.Zodoende komt er een betere ruggenspraak tussen overheid en rdw waarbij de overheid sneller in staat zou kunnen zijn om de rotte appels te verwijderen zoals hun dat omschrijven.
Als deze meneer jurist is mag ie hard aan de bijscholing!
Als je graag wilt spellingchecken kun je je lol op op een internetforum... Me daar druk over maken heb ik al heeeel lang geleden opgegeven.Buks wrote:Ik dacht ik loop het hele stuk even na... Een spatie na een punt zou ook geen kwaad kunnen trouwens, meer mensen hier die zich hieraan ergeren?
Als deze meneer jurist is mag ie hard aan de bijscholing!
Hij heeft trouwens niet gezegd dat ie een jurist is, alleen dat ie bij een advocatenkantoor werkt. For all we know brengt ie daar de koffie langs (vooral bij schadevergoedingsclaims ).
Kijk uit, een Cactussssss
Het plaatje met motorcode zit bij mij aan de voorzijde op het (oude) blok gepopnageld. Waar ze horen te zitten? Geen idee.megator wrote:Henry dat is wel slim ja. waar zit dat plaatje precies? iemand een photo? ik denk dat ze dan de kop eraf moeten hallen en de slag moeten meeten om het verschil te zien. En ik denk niet dat ze zo veer dermee gaan. Als ik een zware ongeluk heb. nock on wood.
AX GTI '91
elke wijziging aan de typegoedkeuring van een auto behoort door de RDW herzien te worden officieel gezien.megator wrote:Ik neem aan dat je niet in slaap kunt vallen?
De APK zal vaak het probleem niet zijn Daar testen ze op veiligheid en milieu.
Ik denk dat als je ooit een ongeluk krijgt met ernstige gevolgen en jouw verzekering komt er achter dat de auto niet meer aan de typegoedkeuring voldoet dat je een veel groter probleem hebt. Je autogegevens kloppen dan niet met de verzekeringspolis en dus staan ze volledig in hun recht de verzekering niet uit te keren te doen.
Technische recherche komt er echt wel achter hoor dat je een 1.6 ipv een 1.4 hebt. Maar nogmaals alleen als je een ernstig ongeluk veroorzaakt zullen ze die moeite doen
Dus als je verzekering moeilijk doet kun je alles ZELF dokken en krijg je mogelijk een boete van zowel de verzekering als RDW als CJIB.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Bij een gietijzeren blok zit 'ie op het platte stukje onderblok, bij de oliepijlstok(bestuurderskant) ingegraveert.-Henry- wrote:Het plaatje met motorcode zit bij mij aan de voorzijde op het (oude) blok gepopnageld. Waar ze horen te zitten? Geen idee.megator wrote:Henry dat is wel slim ja. waar zit dat plaatje precies? iemand een photo? ik denk dat ze dan de kop eraf moeten hallen en de slag moeten meeten om het verschil te zien. En ik denk niet dat ze zo veer dermee gaan. Als ik een zware ongeluk heb. nock on wood.
Altijd meer PK's dan jou!
hmm. maar wat hebben de mensen met zon 1.6 blok gedaan dan?
En weet eimand hoe ver en verzekering gaat om te checken als het legaal is? ik bedoel aan de buitenkant is er wenig aan te merken, ze zouden echt het blok uitelkaar moeten halen. Want het is aleen een VTR onderblok met GTI kop dus hij ziet er echt bijna hetzelfde uit.
En als er een zwaare ongeluk is kunen ze dat dan zelfs zien?
En weet eimand hoe ver en verzekering gaat om te checken als het legaal is? ik bedoel aan de buitenkant is er wenig aan te merken, ze zouden echt het blok uitelkaar moeten halen. Want het is aleen een VTR onderblok met GTI kop dus hij ziet er echt bijna hetzelfde uit.
En als er een zwaare ongeluk is kunen ze dat dan zelfs zien?
om een motor uit te literen hoeft het blok echt niet open hoor dat is in 3 minuten gebeurt. De moeite die een verzekering doet is afhankelijk van het uit te keren bedrag.megator wrote:hmm. maar wat hebben de mensen met zon 1.6 blok gedaan dan?
En weet eimand hoe ver en verzekering gaat om te checken als het legaal is? ik bedoel aan de buitenkant is er wenig aan te merken, ze zouden echt het blok uitelkaar moeten halen. Want het is aleen een VTR onderblok met GTI kop dus hij ziet er echt bijna hetzelfde uit.
En als er een zwaare ongeluk is kunen ze dat dan zelfs zien?
Nogmaals waarschijnlijk zul je er nooit iets van horen of er mee te maken krijgen maar het is wel goed te weten waar je aan toe bent vooraf.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.