Waarom?
Omdat ik zin had om een stukje te tikken en recent weer wat nieuwe foto's had gemaakt

De gemiddelde AX heeft in de praktijk vaak een langere levensduur dan de aandrijfassen. En aangezien je aandrijfassen de krachten van de motor overbrengen naar de wielen zijn ze toch wel een essentieel onderdeel van uw AX. Scheelt bij een 1.1 toch al snel 60 pk!
Kosten
Een aandrijfas kost tussen de 75 en de 130 eu, afhankelijk van de leverancier. Zoek op het forum voor tips omdat niet alle leveranciers even goede kwaliteit leveren.
Laatst kwam deze deze tip voorbij voor goede gereviseerde assen:
Automaterialen, M v.d.Woude, Barendrecht, 0180-699350
Let ook op of er een moer bij zit.
Verder nog 2 liter bakolie 75W80; 20,-
En een bakolie keerring 6 a 7,-.
Tijdsduur
Zonder de keerring te vervangen kan het in drie kwartier. Maar doe je het voor het eerst pak er dan twee uur voor.
Moeilijkheidsgraad
Medium, tenminste, ben je zo'n type die vroeger op zondag voor zijn lol de scooter uit elkaar trok, dan is het zo gebeurd. Anders is het een leuke uitdaging.
Combinatie met andere werkzaamheden
De meningen zijn verdeeld of de bakoliekeerring ook vervangen moet worden. Op zich is het vaak niet nodig, zeker als het pas de eerste keer is dat de as vervangen wordt.
De howto
Als de AX nog gewoon met de handrem op de grond staat de wielbouten een slag los draaien en de aandrijfasmoer losdraaien met dop 30 of 32, afhankelijk of het een type1 of type2 is.
Eventueel de borging lostikken.
Als je dit zo doet met een T-stuk:

dan kun je daar ook een pijp overheen zetten zonder dat er duur gereedschap wordt gesloopt.
Dit dus NIET doen met je ratel!!


Wij hebben het ook wel 's zo gedaan, hoekstaaltje met een wielbout er door heen. Werkt ook erg goed:

Als alle moeren handvast zitten de AX opkrikken en een assteuntje eronder zetten.
Vervolgens het fuseeboutje verwijderen. Dop en sleutel 16 of 17 bij een type 2 geloof ik, bij een type 1 wat smaller.

Dan lekker met de beun methode een stalen pijp of de krikarm over de draagarm schuiven en afsteunen tegen dat rubber doppie onder de auto en het fusee naar beneden hefbomen om 'm eruit te lepelen.

Inmiddels wordt het ook tijd om een bakje te plaatsen onder de aansluiting van de as met de versnellingsbak, hier gaat toch wel een anderhalve liter bakolie uit stromen.
Vervolgens het wiel een beetje naar binnen draaien en de veerpoot is eenvoudig van de aandrijfas los te halen.
Het hele zaakje los:

De aandrijfas is er nu eenvoudig uit te trekken.
Zit de keerring (het gat waar de aandrijfas uitkwam) er nog netjes bij, voornamelijk recht, dan zou deze niet vervangen hoeven te worden.
Om de oude te vervangen demonstreert de AX clubmonteur hoe de oude verwijdert moet worden:

Waarbij het voornamelijk gaat om de houding van de bovenste lip van de waterpomptang, druk tegen de bovenkant en trekken aan de onderkant, komt ie zo los. Kevin vertelde mij dat hij daarvoor een oude schroevedraaier voor had omgebogen.
De nieuwe keerring moet er vlak worden ingezet! Gebruik hiervoor een plankje, conservenblikje, of weet ik wat, zolang de keerring er maar recht in zit.
De nieuwe as er met een draaiende beweging inzetten.

Op deze foto zit de nieuwe as er nog niet in, maar deze is wel zo duidelijk wat betreft de bakoliepluggen.
Om de pluggen los te draaien is wel een vierkante 8mm 'imbus' nodig.

Belangrijk!!: de asmoer goed aandraaien ( zie de eerste foto's) en de borging er weer goed inzetten.
Als de AX weer op zijn eigen wielen staat de bakolie bijvullen tot dat deze overstroomd bij de bijvulplug.