Stappenmotor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

DLS
AX Master
AX Master

Stappenmotor

Post by DLS »

Oke.. Het volgende.

Ik zit al een tijdje met het probleem dat de auto vooral als ie koud is soms echt bagger rijd.. Ze houdt in, schokt en is zeer gevoelig bij een kein beetje gas. Zeg maar van geen gas naar een beetje gas, dan schokt de hele auto als en gek. Het is dan niet meer prettig rijden.

Inmiddels zit er een nieuwe spanningsregelaar in, wat het wel iets heeft verbeterd. De koolborstels waren nl compleet versleten, zie mijn wie = wie voor de foto's van de oude en de nieuwe (de nieuwe is daar nog vergrendeld)

Ik heb her en der gehoord, dat de stappenteller het probleem zou kunnen zijn, vooral als het blok nog koud is, er wordt een verkeerd signaal doorgegeven, waardoor de auto zo schokkerig wordt.

Dit feestje blijft sowieso aan de gang tot en met de 3e versnelling, de 4e heeft er geen last meer van. Soms doet ze het helemaal niet, andere keren is het echt een ramp. het maakt soms ook echt neit uit of ze koud is of warm. Het is dus redelijk wisselend.. Echter, als ie het met koud neit doet, doet ze het de hele dag ook niet. Begint ze koud met schokken, dan is het bij voorbaat 'hopeloos'.

Ik ben dus benieuwd of idd de stappen teller het probleem is. Zo ja, waar zit deze in het blok, waar kan ik een nieuwe krijgen, hoe wordt deze gedemonteerd, en wat kost een nieuwe / gereviseerde
Last edited by DLS on TueJan08, 2008 11:10:51 PM, edited 1 time in total.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

stappenteller?? :roll:

die ken ik nog niet onder de motorkap

stappenmotor zeker?

maar die regelt de stationair loop (door een beetje aan de gaskabel te 'trekken'). Zodra je de auto in beweging brengt door het gaspedaal in te drukken doet de stappenmotor niets meer.

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Eeh, stappenteller?
Mijn nieuwe sony ericson walkman-foon heeft een stappenteller...

Op het injectiehuis zit wel een stappenmotor, maar die regelt het stationair toerental - zie ook de opmerkingen van Browny op de laatste pagina van het probleem bij Cindy.
De gaskleppositiosensor vertaalt het indrukken van het gaspedaal in een signaal naar de ecu, zou die eerder verdacht zijn.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

dat is geen stappenmotor denk ik....
Het klinkt namelijk eerder als een sensor, lambda of temp... geeft ie storingscode?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

StappenMOTOR zul je wel bedoelen! ;)

Die zit aan de zijkant van 't injectiehuis en daarmee bepaalt de ECU de stand van de gasklep bij stationairloop.
Als de motor koud is, zet de ECU m.b.v. die stappenmotor de gasklep een stukkie open.

De stand van de gasklep is echter ook belangrijke info voor de ECU, en die krijgt 'ie te weten via de gaskleppotmeter.

Die zit aan de andere kant van 't injectiehuis.

Probleem wil ook wel eens zijn dat de koolbaan in die potmeter (te ver) versleten is, waardoor de ECU niet goed meer kan "zien" wat de stand van de gasklep is, waardoor 'ie 'm te ver open gaat zetten (hoog stationair) of heel onregelmatig toerental gaat veroorzaken (omdat 'ie heel onregelmatige meetwaarden krijgt).

Een brakke stappenmotor kan er voor zorgen dat de ECU "denkt" dat die 'm al een paar stapjes terug heeft gezet, maar dat de stappenmotor zoiets had van "mèh, 'k heb geen zin". Dan blijft de gasklep dus te ver open staan (wat de ECU eigenlijk ook zou moeten zien door de gaskleppotmeter) en daardoor blijft 't stationair toerental te hoog.

Beetje duidelijk zo?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

et was idd een stappenmotor.. titel aangepast ;).

Je verhaal is zeker wel duidelijk, maar ik weet nu nog niet of ik deze moet vervangen, of dat er nog veel andere opties zijn, zoals Romy en rio veronderstellen...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

heeft iemand miss een foto van een stappenmotor + enig idee wat zo een ding kost??
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

waarom haal je niet een ruil injectiehuis van een sloop 1.4 uit een ax of 106 of zx of 306 etc... Ze zijn er genoeg, dan heb je beide in 1 x vervangen, en ben je in een half uurtje klaar...

Enige waar je ff op moet letten is de motorcode (jij hebt kdx volgens mij net als ik, ik heb ook een TGS)

rudeboykid
AX Starter
AX Starter

Post by rudeboykid »

Hallo,

Ik heb een probleem, eigenlijk wil ik geen nieuwe onderwerp maken omdat er best veel onderwerpen zijn van stappenmotor of te wel ook hoge toerental stationeer lopen. Dankzij deze onderwerpen heb ik mijn auto bijna compleet repraren.

Probleem, mijn auto bleef hoge toeren draaien. Ik heb de stappen gevolgd dus wat betreft nieuwe stappenmotor. en dan de ecu reseten. Toen ging hij mooi stationeer lopen.

WEL!!! was 1 buis bij de T-stuk die naar de inlaat gaat gescheurd, maar dat heb ik van te voren vervangen, dus ik denk ook daardoor ging de auto weer mooi stationeer lopen.

Maar ik heb nog een probleem als ik gas geef en probeer hem op een bepaalde toeren tal te houden, dan blijft hij schommelen. Ik had vermoed dat het de gasklep positie sensor was. Maar het vreemde is dat als ik de stekker van de stappenmotor los koppelt. dan loopt de auto gewoon perfect, Dus ik denk toch geen gasklep positie sensor.

Ik heb alle buizen die op de inlaat zit, als er valse lucht krijgt, maar kon geen enkele meer vinden.

Wie weet meer op deze gebied, want ik kon geen onderwerp vinden in de zoekfunctie over schommelen van toerental.

Alvast bedankt,
Mustapha A. Baroud

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Het is raar, dat als je de stekker van de stappenmotor los haalt, de auto goed gaat lopen. In theorie zou hij dan geen gas meer geven als jij je gas loslaat en dus uitvallen.....
Weet je zeker dat je de stekker van de stappenmotor loshaalt?

Verder snap ik niet helemaal hoe je bedoelt toerental schommelen, schokt ie tijdens het rijden? Op een of andere manier kan ik me niet anders voorstellen hoe je toerental kan veranderen als jij je gas pedaal op dezelfde plek houd :P

Of je stappen motor moet zo van slag zijn dat hij ook gasgeeft terwijl je rijd... Maar dat lijkt me doodeng... En dan zou die wel moeten blijven hangen op een punt waarbij die een beetje gasgeeft als je de stekker lostrekt....

rudeboykid
AX Starter
AX Starter

Post by rudeboykid »

Ja ik weet wel zeker dat het de stappenmotor is. dat is de part nummer BOSCH ***** 600/601 toch. De steker heeft 4 aansluiting. En als ik gas geeft gaat de stappenmotor indraaien, en dan als ik los laat gaat hij de gas weer rustig naar zijn plek terug duwen.

Maar als ik contstante gas wil geven gaat de auto schommelen. Maar waneer hij schommelt doet de stappen motor niks tot dat ik de gas los laat, gaat de stappenmotor weer uitdraaien en de gas rustig naar zijn plek laten gaan. Maar nog een keer, als ik de stekker los halt, werk de auto gewoon prima.

De stappen motor is al vervangen.

rudeboykid
AX Starter
AX Starter

Post by rudeboykid »

Heeft iemand meer een mening? Ik heb net Citroën garage gebeld in tilburg, hun zijden ook dat de stappenmotor zou zijn, maar ikzij tegen hun dat die is ook vervangen en de auto kyn je niet op een constante snelheid houden.

En toen zij de monter dat de kleppen afgesteld moet worden. Zou did de probleem zijn? ik denk van niet, want als ik de stekker van de stappenmotor loskoppelt, loopt de auto gewoon prima.

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

mja als je op 1 level gas geeft, en hij loopt dan niet op 1 toerental, zou ik idd ook de stappenteller zeggen, omdat de sensor dan niet goed doorgeeft hoe ver de gasklep open staat.. Hierdoor zou die kunnen trillen e.d. waardoor die slecht gaat lopen. ;)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS

rudeboykid
AX Starter
AX Starter

Post by rudeboykid »

dus je bedoelt de gas positie sensor toh?

Wie kan mij meer iets hierover vertellen?
Ik kan echt niet uitkomen. Ik belde de dealer en hun zij misschien de kleppen moet afgesteld worden, Maar dat kan nooit, omdat als ik zon de stekker van de stappen motor rijdt, dan rijdt hij heel best goed.

rudeboykid
AX Starter
AX Starter

Post by rudeboykid »

Niemand meer. :?:

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

stappenmotor los en dan loopt ie goed?
Lijkt zo onwaarschijnlijk.
Of gaat er dan een geel lampje branden in je dash?
Dan staat ie misschien in noodloop en en negeert ie dus waarden van de sensors.

Kan je op dit plaatje niet aangeven welke stekker je loshaalt?

Image

rudeboykid
AX Starter
AX Starter

Post by rudeboykid »

Kun je mij de foto toe sturen? Ik zit nu op mijn werk, alleen mijn pc opent de foto niet op internet. Wel via email.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

rudeboykid wrote:Kun je mij de foto toe sturen? Ik zit nu op mijn werk, alleen mijn pc opent de foto niet op internet. Wel via email.
moet je je mail adres even geven ;)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

De stappenmotor regelt alleen het stationair toerental, en doet niets als je gasgeeft.

Als je een onregelmatig toerental hebt zou ik eerst kijken of mechanisch alles klopt. Klepspeling, benzinefilter, valse lucht, alle slangetjes in orde, tijdje rijden met injectiereiniger. Daarna kan je verder kijken naar elektrisch, en dan is het eerste wat ik zou proberen een nieuw oud injectiehuis.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

rudeboykid
AX Starter
AX Starter

Post by rudeboykid »

Oke ik zag dat ik mijn profiel niet goed was, daardoor was mijn email niet ter beschikking voor jullie. Nu is hij aangepast. Kunnen jullie mij dan de foto sturen?

Hoeveel mm moet de speling tussen de kleppen zijn?

Hoe kan ik zien welke type gasklephuis ik nu heb, zodat ik 1 op de sloop kan halen? volgens mij had ik gelezen op deze forum, maar kan hem weer niet vinden in de zoek opdracht.

Post Reply