Lagers vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Merijnv
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: WedJan02, 2008 1:29:57 PM

Lagers vervangen

Post by Merijnv »

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de lagers van een AXje?

Wij hebben sinds kort een snerpend geluid linksvoor en ik vermoed dat de lagers aan het einde zijn gekomen. Het duurt ffies tot je een kwartier gereden hebt en dan begint het behoorlijk herrie te maken zeg maar....
AX 11E S6 '89
Ik doe eenvoudig laswerk, stuur PM, zoek naar aandrijfassen en linker lager.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Lagers moeten erin geperst worden, wat niet echt lukt met het onder de carport sleutelen.
Ik heb het door de garage laten doen.
Misschien dat je korting kunt krijgen als je zelf de voorpoot onder de AX schroeft en los mee naar de garage neemt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Rio97 wrote:Lagers moeten erin geperst worden, wat niet echt lukt met het onder de carport sleutelen.
Ik heb het door de garage laten doen.
Misschien dat je korting kunt krijgen als je zelf de voorpoot onder de AX schroeft en los mee naar de garage neemt.
dat is korting Rogier, want ze zijn er dan minder lang mee bezig, ze hoeven het namelijk niet te demonteren en te monteren van je auto. 8)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Merijnv
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: WedJan02, 2008 1:29:57 PM

Post by Merijnv »

*grin* Ja dat is zeker korting. Ik heb nog niet gekeken, maar is het gewoon een fuseestuk wat met 2 bouten aan de veerpoot zit?

Ik heb nog fusee stukken liggen van een R5 GT Turbo, die zullen huis niet passen, maar dat is een kwestie van 2 bouten, plus fuseekogel....

Maar hier op het forum zitten geen mensen die de mogelijkheid hebben lagers te persen?

Ik vroeg me ook nog af, of het inderdaad de lagers zijn, die herrie komt van linksvoor, maar zeker weten doe ik het niet, kan het ook iets anders zijn?
AX 11E S6 '89
Ik doe eenvoudig laswerk, stuur PM, zoek naar aandrijfassen en linker lager.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

als je een grote bankschroef hebt en de oude lagerschaal als stempel gebruikt kun je zonder moeite de lagers erin persen. Ze eruit halen zal de grootste ellende opleveren
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Merijnv wrote:*grin* Ja dat is zeker korting. Ik heb nog niet gekeken, maar is het gewoon een fuseestuk wat met 2 bouten aan de veerpoot zit?

Ik heb nog fusee stukken liggen van een R5 GT Turbo, die zullen huis niet passen, maar dat is een kwestie van 2 bouten, plus fuseekogel....

Maar hier op het forum zitten geen mensen die de mogelijkheid hebben lagers te persen?

Ik vroeg me ook nog af, of het inderdaad de lagers zijn, die herrie komt van linksvoor, maar zeker weten doe ik het niet, kan het ook iets anders zijn?

Een AX heeft geen los ' fusee stuk' teminste, er zit een fuseekogel aan je draagarm en die zit in de veerpoot. Je moet het boutje waarmee die vast zit, de fuseebout, losmaken, en dan kan de veerpoot van de fusee afgetilt, gemept, of geforceerd worden.

Verder zal je de rest van de veerpoot los moeten maken, de bovensteboutjes onder je motorkap, de stuurkogel, de naafmoer en daarmee aandrijfas (let op dat de aandrijfas dan nergens meer aan vast zit en uit je versnellingsbak valt, dan ligt je hele grond bezaaid met Vbak olie, dat stinkt!)

En niet te vergeten, je remklauw (2 bouten). Hang die met tierapjes of touwtjes even aan je stuurarm ofzo, zodat ie niet aan zijn remleidingen bungelt.

Neem die veerpoot mee naar de dealer en een lager persen zal het geld niet zijn, denk ik.

Een wiellager hoor je volgens mij (nog nooit meegemaakt op een AX, wel op de peugeut 406) zowel recht door als in een bocht als een soort gezoem/gebrom, geluid stopt niet als je gaslos laat.

Aandrijfas geluid (ik las in andere topic dat je die ook wantrouwde?) is een geratel, een gekloink, een duidelijke speling, als je gas geeft (vooral in en uit een bocht, later als het erger word ook rechtdoor) Maar verdwijnt als je gas loslaat...

Andere gezoem kan zitten in je koppeling, maar dat komt of verdwijnt als je je koppelingspedaal indrukt...

Verder zin er nog zoveel meer geluidjes mogelijk :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Merijnv
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: WedJan02, 2008 1:29:57 PM

Post by Merijnv »

grietje wrote:

Een wiellager hoor je volgens mij (nog nooit meegemaakt op een AX, wel op de peugeut 406) zowel recht door als in een bocht als een soort gezoem/gebrom, geluid stopt niet als je gaslos laat.

Aandrijfas geluid (ik las in andere topic dat je die ook wantrouwde?) is een geratel, een gekloink, een duidelijke speling, als je gas geeft (vooral in en uit een bocht, later als het erger word ook rechtdoor) Maar verdwijnt als je gas loslaat...

Andere gezoem kan zitten in je koppeling, maar dat komt of verdwijnt als je je koppelingspedaal indrukt...

Verder zin er nog zoveel meer geluidjes mogelijk :P
*grin* Ja geluidjes zijn er te over. De ratelende aandrijfassen zijn volstrekt helder, die zijn gaar, er kan nog prima mee gereden worden, maar hoe lang is niet helder. Kortom, die staan op het verlanglijstje...

Maar het slijpende brom (voor zover brom en slijpen in 1 geluid kan zitten :D ) is na een tijdje rijden hoorbaar en varieerd in snelheden. Tussen de 60 en 110 is het het ergste. Boven de 120 wordt het minder en daar onder ook wel..... en ik gok toch echt op een wiellager, maar heb weinig zin daar iets aan te doen als het achteraf een aandrukrollager blijkte zijn van een riem ofzo....
AX 11E S6 '89
Ik doe eenvoudig laswerk, stuur PM, zoek naar aandrijfassen en linker lager.

Post Reply