1.4GTi ecu i.p.v. 1.1
Moderators: vtspower, webmasters
1.4GTi ecu i.p.v. 1.1
Korte vraag: kan ik zonder problemen met een 1.4GTi ecu gaan rondrijden in een 1.1 TGE?
Beide zijn Bosch A2.2, alleen de laatste 2 cijfers (van de code onder het woord Bosch) verschillen. Heb m er al op gehad en wou gewoon starten
Dit is een foto van dezelfde ECU als in mijn AX'je zit:
Zoals te zien is staat hier de volgende code op: 0 280 000 751
Op de 1.4 ECU staat de volgende code: 0 280 000 705
Beide zijn Bosch A2.2, alleen de laatste 2 cijfers (van de code onder het woord Bosch) verschillen. Heb m er al op gehad en wou gewoon starten
Dit is een foto van dezelfde ECU als in mijn AX'je zit:
Zoals te zien is staat hier de volgende code op: 0 280 000 751
Op de 1.4 ECU staat de volgende code: 0 280 000 705
Als het een GTi is met kleine i is het ook een singlepoint. Als het een GTI is met hoofdletter i is het een multipoint. Dan kan het sowieso niet.
Maar zo te zien bedoel jij de singlepoint versie.
Zou niet weten waarom je dat zou willen...
Je schiet er niks mee op. Waarschijnlijk staat er in die 1.4i ecu alleen iets andere software dat ie iets meer in zal spuiten. Wat je 1.1i motor niet nodig heeft.
Oftewel je zal der geen zak mee opschieten en denk zelfs dat ie er beroerder van zal gaan lopen.
Maar zo te zien bedoel jij de singlepoint versie.
Zou niet weten waarom je dat zou willen...
Je schiet er niks mee op. Waarschijnlijk staat er in die 1.4i ecu alleen iets andere software dat ie iets meer in zal spuiten. Wat je 1.1i motor niet nodig heeft.
Oftewel je zal der geen zak mee opschieten en denk zelfs dat ie er beroerder van zal gaan lopen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Zie de howto: als je ook spruitstuk & injectiehuis & weerstand overzet schiet je er iets mee op (al is het maar dat je ontdekt hoe dat allemaal samenwerkt, zoals ik )
Alleen je computer vervangen lijkt me niet zinvol...
hier staat de howto (klikkie)
Alleen je computer vervangen lijkt me niet zinvol...
hier staat de howto (klikkie)
Kijk uit, een Cactussssss
als je uit de GTi van de sloop ook het injectiesysteem e.d. meeneemt, dan zou ik het gewoon inbouwen als ik jou was, én de ecu vervangen, én een beetje getunedWilly wrote:Ik wil de huidige ecu vervangen omdat die waarschijnlijk aan het overlijden is.
En omdat ik laatst een ecu uit een GTi van de sloop heb mee genomen, dacht ik misschien kan die zonder problemen eraan.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Ik twijfel nog een beetje over deze redenering. Beide types hebben namelijk een lambda regeling. Aan de hand van de uitstoot wordt de inspuiting bepaald. De cylinderinhoud van de motor zegt dan volgens mij toch niets? Immers, bij te veel inspuiting, veranderen de waardes die de lambdasonde registreert in negatieve zin. De computer past dan zijn inspuiting aan totdat de waardes weer binnen de marges vallen. Dan zou hij toch niet beroerder moeten gaan lopen?Mark wrote:Waarschijnlijk staat er in die 1.4i ecu alleen iets andere software dat ie iets meer in zal spuiten. Wat je 1.1i motor niet nodig heeft.
Oftewel je zal der geen zak mee opschieten en denk zelfs dat ie er beroerder van zal gaan lopen.
Ik zou dus denken dat die auto prima moet kunnen rijden met deze ecu.
Of zie ik het verkeerd?
Ik heb de gok genomen. En rijd nu ondertussen een week met de andere ecu. Starten gaat goed (net als anders). En ik kan eigenlijk normaal wegrijden in plaats van 5 minuten laten draaien en dan met een slippende koppeling en veel gas wegrijden......... Hij rookt wel maar misschien word dat nog beter. Optrekken enz gaat ook beter.
Dus w.s. goeie keus geweest, hopelijk blijft ie zo rijden.
Dus w.s. goeie keus geweest, hopelijk blijft ie zo rijden.
Blij dat het werkt! Redenerend vermoedde ik al dat het geen problemen zou moeten opleveren, maar ervaring in real life had ik er nog niet mee.Willy wrote:Ik heb de gok genomen. En rijd nu ondertussen een week met de andere ecu. Starten gaat goed (net als anders). En ik kan eigenlijk normaal wegrijden in plaats van 5 minuten laten draaien en dan met een slippende koppeling en veel gas wegrijden......... Hij rookt wel maar misschien word dat nog beter. Optrekken enz gaat ook beter.
Dus w.s. goeie keus geweest, hopelijk blijft ie zo rijden.
Ben ook benieuwd wat je brandstofverbruik nu gaat doen. Als die ook nauwelijks verandert, is de swap een succesvolle geweest lijkt me!
Grtz,
Ricardo
Toch zit er volgens mij meer achter. Als je een 1.6i onderblok hebt met een 1.4i kop en de 1.4i ecu... Dan schijnt ie arm te lopen. Dus de lambda zal wel wat bijregelen. Maar niet alles.
Maar als het zo werkt. Lekker laten zo.
Maar als het zo werkt. Lekker laten zo.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Een verbruik van 1:12 is behoorlijk hoog, een verbruik van 1:15 tot 1:18 is normaler. Maar het kan natuurlijk zijn dat je rechtervoet altijd richting bodem moetWilly wrote:1:17 dat zou ik wel willen. Met de andere ecu reed ik 1:12 nu ongeveer hetzelfde.
Het is jammer dat je zo ver weg woont anders had ik nog wel een juiste type ECU te leen om een en ander uit te proberen, misschien heeft iemand bij jouw in de buurt nog wel iets liggen?
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Jammer genoeg kan ik tijdens het rijden niet meten of hij te arm loopt.Mark wrote:Toch zit er volgens mij meer achter. Als je een 1.6i onderblok hebt met een 1.4i kop en de 1.4i ecu... Dan schijnt ie arm te lopen. Dus de lambda zal wel wat bijregelen. Maar niet alles.
Maar als het zo werkt. Lekker laten zo.
Gewoon met een viergastester meten, terwijl de motor draait.. doet hij alles prima. Ook op deellast..
Alleen kan ik dus niet meten wat hij doet met volgas tijdens rijden. MAar het voelt goed
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
ok ik houd van stevig doorrijden maar trek m alleen door als ik al een stuk heb gereden. (en houd me redelijk aan de snelheid). Ik rijd altijd korte stukjes 15 heen 15 terug. Gisteren getankt.... 1:9 ga op deze tank rustig rijden enz. dan maar weer verder zien. Onder tussen maar op zoek naar een 1.1 ecu.
1 op 9 is inderdaad wel heel veel....
Ik rij zelf met mijn GT-tje (dus ook een 1.4 ecu maar dan met een 1.4 motor erbij ) met dit koude weer en een redelijk zware rechtervoet 1 op 11 bij voornamelijk stadswerk. 1 op 9 voor een 1.1 is dan wel heel duur! Dan moet ik Mark dus gelijk geven dat er meer achter zit dan alleen maar de lambdaregeling!
Ben benieuwd hoe zuinig hij zal zijn met een 1.1 ecu. Hou me op de hoogte, ik ben nooit te oud om te leren!
Ik rij zelf met mijn GT-tje (dus ook een 1.4 ecu maar dan met een 1.4 motor erbij ) met dit koude weer en een redelijk zware rechtervoet 1 op 11 bij voornamelijk stadswerk. 1 op 9 voor een 1.1 is dan wel heel duur! Dan moet ik Mark dus gelijk geven dat er meer achter zit dan alleen maar de lambdaregeling!
Ben benieuwd hoe zuinig hij zal zijn met een 1.1 ecu. Hou me op de hoogte, ik ben nooit te oud om te leren!
1 op 9 is echt niet goed voor een injectie.
mijn 1.4 loopt 1op12 bij verkeerd rijden (veel gas, weinig toeren, na afremmen planken) en 1op15 bij goed rijden (langer doortrekken, netzoveel gas , terug schakelen bij afremmen)
en 1op10 toen de lambda niets meer deed
mijn 1.4 loopt 1op12 bij verkeerd rijden (veel gas, weinig toeren, na afremmen planken) en 1op15 bij goed rijden (langer doortrekken, netzoveel gas , terug schakelen bij afremmen)
en 1op10 toen de lambda niets meer deed
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).