Spontaan springende achterruit!
Moderator: webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 1
- Joined: MonMar22, 2004 11:14:20 PM
Spontaan springende achterruit!
Hallo allemaal,
Gisteravond laat midden in den haag springt de achterruit van mijn AX spontaan aan barrels. Heel typisch, ik stond volledig stil, er zat voor zover ik weet niks raar klem..
Al het glas is naar binnen geklapt, met een daverende knal. Buiten de auto lag eigenlijk geen enkel splintertje.
Wat kan dit geweest zijn?
a) veroudering (?), glas onder spanning oid?
b) stelletje vandalen met steen, pistool oid?
c) iets anders??
Gisteravond laat midden in den haag springt de achterruit van mijn AX spontaan aan barrels. Heel typisch, ik stond volledig stil, er zat voor zover ik weet niks raar klem..
Al het glas is naar binnen geklapt, met een daverende knal. Buiten de auto lag eigenlijk geen enkel splintertje.
Wat kan dit geweest zijn?
a) veroudering (?), glas onder spanning oid?
b) stelletje vandalen met steen, pistool oid?
c) iets anders??
-
- AX liefhebber
- Posts: 812
- Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
- Location: Belgisch Limburg
- Contact:
Kan vanalles zijn geweest... Manuarmata (een lid vd club) heeft dit verleden week ook meegemaakt. Meer info vind je in dit topic: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=1584
-
- AX liefhebber
- Posts: 158
- Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
- Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
- Contact:
Ik deel in je leed.
ik opteer voor oorzaak
d) de hand van god
Een tweedehands klep kost gelukkig niet teveel.
ik opteer voor oorzaak
d) de hand van god
Een tweedehands klep kost gelukkig niet teveel.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk
www.saxoclubvlaanderen.tk
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Een bekende van mij heeft het ook gehad met zijn AX.
Na wat speurwerk zijn we er wel achter gekomen waardoor het gekomen was
namelijk tussen het raam en de raamspoiler hoort een stukje rubber oid
en dat zat er aan ??n kant niet meer tussen... dit heeft hem later geloof
ik zelfs nog een achterruit gekost... Misschien moet je dit effies controleren...
Na wat speurwerk zijn we er wel achter gekomen waardoor het gekomen was
namelijk tussen het raam en de raamspoiler hoort een stukje rubber oid
en dat zat er aan ??n kant niet meer tussen... dit heeft hem later geloof
ik zelfs nog een achterruit gekost... Misschien moet je dit effies controleren...
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
M'n beste heb dit ook een keer gehad en bij mij was her waarschijnlijk een combinatie, van: 1 dat mijn woofer omgedraaid in m'n kofferbak tegen mijn klep stond aan te knallen en ik dee nooit m'n kofferbak open omdat m'n sleutel was afgebroken, waardoor waarschijnlijk er te veel spanning opkwam te staan toen het ineens mooi weer werd
VROEM VROEM
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Mijn ruit is gisteren ontploft!, wat geeft dat een knal zeg
Maarja, tis me eige schuld: ik dat boutje bij de schanier vervangen wegens roest, maar toen ik er een nieuwe indeed draaide ik em aan toen ie nog niet helemaal recht zat.
Dalijk eerst naar de sloop voor een nieuwe (met achterruitewisser en werkende achterruiverwarming
)



Dalijk eerst naar de sloop voor een nieuwe (met achterruitewisser en werkende achterruiverwarming

Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Er kunnen twee dingen mis zijn waar ik zo direct aan denk...
1. de dempers die je achterklep omhoog houden verschillen van druk (links of rechts meer druk) waardoor je klep iedere keer getorst wordt, dit kan de ruit wel voor een stukje aan, maar op de duur gaat zich dit wreken en springt de ruit kapot. Komt tamelijk veel voor in wagens waar de ruit veel oppervlakte van de totale klep inneemt.
2. Ergens op je ruitframe zit een klein roestplekje. Roest zorgt ervoor dat het metaal "opborreld", waardoor de ruit word gerekt, of ingeduwd. Ook daar is de ruit niet voor gemaakt, en 'krak'. Daarom is het zo belangrijk bij het inbouwen van een ruit dat de sponning goed wordt nagekeken op lakfouten, of op schades die ontstaan zijn door de vorige ruit eruit te halen...
Best twee puntjes waar je eens op let dus ...
Groeten,
Kurt
1. de dempers die je achterklep omhoog houden verschillen van druk (links of rechts meer druk) waardoor je klep iedere keer getorst wordt, dit kan de ruit wel voor een stukje aan, maar op de duur gaat zich dit wreken en springt de ruit kapot. Komt tamelijk veel voor in wagens waar de ruit veel oppervlakte van de totale klep inneemt.
2. Ergens op je ruitframe zit een klein roestplekje. Roest zorgt ervoor dat het metaal "opborreld", waardoor de ruit word gerekt, of ingeduwd. Ook daar is de ruit niet voor gemaakt, en 'krak'. Daarom is het zo belangrijk bij het inbouwen van een ruit dat de sponning goed wordt nagekeken op lakfouten, of op schades die ontstaan zijn door de vorige ruit eruit te halen...
Best twee puntjes waar je eens op let dus ...
Groeten,
Kurt
Kurt106 wrote:Er kunnen twee dingen mis zijn waar ik zo direct aan denk...
1. de dempers die je achterklep omhoog houden verschillen van druk (links of rechts meer druk) waardoor je klep iedere keer getorst wordt, dit kan de ruit wel voor een stukje aan, maar op de duur gaat zich dit wreken en springt de ruit kapot. Komt tamelijk veel voor in wagens waar de ruit veel oppervlakte van de totale klep inneemt.
2. Ergens op je ruitframe zit een klein roestplekje. Roest zorgt ervoor dat het metaal "opborreld", waardoor de ruit word gerekt, of ingeduwd. Ook daar is de ruit niet voor gemaakt, en 'krak'. Daarom is het zo belangrijk bij het inbouwen van een ruit dat de sponning goed wordt nagekeken op lakfouten, of op schades die ontstaan zijn door de vorige ruit eruit te halen...
Best twee puntjes waar je eens op let dus ...
Groeten,
Kurt
oke punt 2 valt af voor de AX

of het moet bij het bevestigingsboutje zijn
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
nee oud type klep, maar wel van een TRS Dus met sierstrip en da's mooi want daar vallen de boutjes mooi achter waarmee mij slot vastzit. Hij was in goede staat en betaalde 30 euro (da's met spoiler).
Hij had nog 2,5 axen staan, maar nix byzonders. Wel een type 2 ax nog.
Hij had nog 2,5 axen staan, maar nix byzonders. Wel een type 2 ax nog.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)