
Opper hier je ideeën voor de thema meetings!
Moderators: Browny, webmasters
Ik krijg zo wel een beetje de indruk dat de halve club rondrijdt met een gare voorruit...
Weet niet hoor maar: shit happens, kost knaken, is balen, maar zoiets laat je toch gewoon maken...?
Weet niet hoor maar: shit happens, kost knaken, is balen, maar zoiets laat je toch gewoon maken...?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

als er nu een eend(hiermee bedoel ik zo'n fladdergeval, en geen 2cv) ofzo tegen je voorruit vliegt,
en er zit een scheur of barst al in, dan is de ruit niet zo stevig als voorheen,
waardoor de ruit zijn functie om dingen buiten te houden, niet echt meer kan waarmaken.
een goeie hele ruit, kan meer opvangen.
en er zit een scheur of barst al in, dan is de ruit niet zo stevig als voorheen,
waardoor de ruit zijn functie om dingen buiten te houden, niet echt meer kan waarmaken.
een goeie hele ruit, kan meer opvangen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
haal je wel ieder deukje uit de autoRio97 wrote:Ik krijg zo wel een beetje de indruk dat de halve club rondrijdt met een gare voorruit...
Weet niet hoor maar: shit happens, kost knaken, is balen, maar zoiets laat je toch gewoon maken...?

of vervang je de banden als ze 5mm hebben ipv 8.
waar ligt de grens he en sommige boeit het ook niet.
Als je de carglass mag geloven wordt iedere staer of barst gelijk een mega probleem. Ja dat begrijp ik als je die niet vervangt hebben hun geen inkomen.
Maar ik ben wel te porren voor een gezamelijke autovoorruit vervang actie. Ik heb nog een 5 letterwoord begint met een X en er zit ook een A in die volgens mij nog een ruitje behoefd.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Tip: ANWB Rijvaardigheidstraining.
Gisteren gedaan, 's middags Het Nieuwe Rijden en 's avonds een slip-/remcursus.
Was - aangezien ik zo nu en dan wel eens probeer het uiterste uit mijn voertuigen te halen - erg benieuwd naar wat ik nog zou kunnen verbeteren.
Het nieuwe rijden schoot ik niet zoveel mee op, als ik m'n relaxte-bui-rijstijl aanhoud maak ik met de extra nieuw-rijden-ideeën 1,5% winst, en er werd me niks nieuws verteld. Wel nog een discussie gehad over bandenspanningen waarin de instructeur zichzelf zonder het op te merken tegensprak
Erg komisch.
Tweede instructeur was duidelijk kundiger, en in de avond heb ik dan ook wel degelijk heel veel geleerd. Bijvoorbeeld over een noodstop met een auto met ABS, dan volstaat remmen zodat je de ABS voelt nl niet, je moet zo HARD mogelijk trappen, en dan ook echt HARD (ga de discussie maar niet aan, ik trok het ook in twijfel... de instructeur heeft het me in de praktijk laten ondervinden).
Ook heel wat theorie besproken over het remmen met auto's met/zonder ABS. Hierbij bleek dat hard remmen héél veel meer te maken heeft met de bestuurder dan met de auto. Of je je AX in die mooie moderne nieuwe auto voor je prakt heeft weinig te maken met in hoeverre die auto voor je mooier, moderner en nieuwer is... eerder met je zithouding, kunde of onkunde, alertheid en afstand. Afstand in het kwadraat; hoe minder tijd je hebt om te reageren, hoe minder adequaat je kan reageren en hoe slechter je dus zal remmen.
Ook wat dingen geleerd over wat snelheid met een auto doet, zoals dat je bijvoorbeeld minder remkracht hebt als je harder rijdt, en dat er - afhankelijk van de grip die je hebt - dus een punt is waarop je helemaal niet meer kunt remmen. Dit heeft dus niks met gas los/gewichtsverplaatsing te maken maar puur snelheid/grip. Nieuw voor me, ook mogen ondervinden
Daarnaast groepsgewijs wat metingen gedaan met wat snelheid nu echt met je remweg doet; eerst geremd van 50 tot 0 en de remweg gemeten. Daarna geremd van 70 tot 0 met hetzelfde aanrempunt: Je passeert het punt waar je eerder stilstond met nog 56 km/u op de teller.
20 km/u rustiger in de bebouwde kom kan dus wel degelijk een leven schelen...
Als laatste the fun part: Achter uitbreken en dus SLIPPEN! Mijn ervaring met onderstuur/overstuur redde me hier, waar mijn collega's met gierende banden rondjes over de baan draaiden kreeg ik de auto keer op keer weer onder controle. Welverdiend schouderklopje van de instructeur
Anyway, ik vond het - behoorlijk tegen verwachting in - zeer zeker de moeite waard en ga een aanvullende cursus volgen.
Misschien een idee om met een club te proberen wat geld eraf te babbelen zodat ook de minder vermogenden onder ons kunnen leren hoe ze hun AXje, zichzelf of een ander kunnen redden in een noodsituatie!
En natuurlijk hoe nóg meer benzine te besparen met die toch al zuinige autootjes
Gisteren gedaan, 's middags Het Nieuwe Rijden en 's avonds een slip-/remcursus.
Was - aangezien ik zo nu en dan wel eens probeer het uiterste uit mijn voertuigen te halen - erg benieuwd naar wat ik nog zou kunnen verbeteren.
Het nieuwe rijden schoot ik niet zoveel mee op, als ik m'n relaxte-bui-rijstijl aanhoud maak ik met de extra nieuw-rijden-ideeën 1,5% winst, en er werd me niks nieuws verteld. Wel nog een discussie gehad over bandenspanningen waarin de instructeur zichzelf zonder het op te merken tegensprak

Tweede instructeur was duidelijk kundiger, en in de avond heb ik dan ook wel degelijk heel veel geleerd. Bijvoorbeeld over een noodstop met een auto met ABS, dan volstaat remmen zodat je de ABS voelt nl niet, je moet zo HARD mogelijk trappen, en dan ook echt HARD (ga de discussie maar niet aan, ik trok het ook in twijfel... de instructeur heeft het me in de praktijk laten ondervinden).
Ook heel wat theorie besproken over het remmen met auto's met/zonder ABS. Hierbij bleek dat hard remmen héél veel meer te maken heeft met de bestuurder dan met de auto. Of je je AX in die mooie moderne nieuwe auto voor je prakt heeft weinig te maken met in hoeverre die auto voor je mooier, moderner en nieuwer is... eerder met je zithouding, kunde of onkunde, alertheid en afstand. Afstand in het kwadraat; hoe minder tijd je hebt om te reageren, hoe minder adequaat je kan reageren en hoe slechter je dus zal remmen.
Ook wat dingen geleerd over wat snelheid met een auto doet, zoals dat je bijvoorbeeld minder remkracht hebt als je harder rijdt, en dat er - afhankelijk van de grip die je hebt - dus een punt is waarop je helemaal niet meer kunt remmen. Dit heeft dus niks met gas los/gewichtsverplaatsing te maken maar puur snelheid/grip. Nieuw voor me, ook mogen ondervinden

Daarnaast groepsgewijs wat metingen gedaan met wat snelheid nu echt met je remweg doet; eerst geremd van 50 tot 0 en de remweg gemeten. Daarna geremd van 70 tot 0 met hetzelfde aanrempunt: Je passeert het punt waar je eerder stilstond met nog 56 km/u op de teller.
20 km/u rustiger in de bebouwde kom kan dus wel degelijk een leven schelen...

Als laatste the fun part: Achter uitbreken en dus SLIPPEN! Mijn ervaring met onderstuur/overstuur redde me hier, waar mijn collega's met gierende banden rondjes over de baan draaiden kreeg ik de auto keer op keer weer onder controle. Welverdiend schouderklopje van de instructeur

Anyway, ik vond het - behoorlijk tegen verwachting in - zeer zeker de moeite waard en ga een aanvullende cursus volgen.
Misschien een idee om met een club te proberen wat geld eraf te babbelen zodat ook de minder vermogenden onder ons kunnen leren hoe ze hun AXje, zichzelf of een ander kunnen redden in een noodsituatie!
En natuurlijk hoe nóg meer benzine te besparen met die toch al zuinige autootjes

Zuinig, dan moet ik er toch eens mee gaan praten want volgens mij heeft die van mij een benzineverslaving die ik mag betalen
.
maar gaan we nog wat doen met al dit thema gedoe en zo ??

maar gaan we nog wat doen met al dit thema gedoe en zo ??
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Racen is totaal niet mijn ding;
* is slecht voor m'n auto
* kost teveel materiaal (overmatige slijtage enzo...)
* 100% zinloos brandstofverbruik
Dan vind ik idd zo'n ANWB-cursus veel leuker / leerzamer / interessanter.
Daar heb je op de openbare weg ten minste ook nog wat aan.
* is slecht voor m'n auto
* kost teveel materiaal (overmatige slijtage enzo...)
* 100% zinloos brandstofverbruik
Dan vind ik idd zo'n ANWB-cursus veel leuker / leerzamer / interessanter.
Daar heb je op de openbare weg ten minste ook nog wat aan.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Nee een slipcursus gebruik je ooit. op hoge snelheid wil je echt niet de auto in nog meer onbalans brengen door de koppeling in te trappen.
Dat een dag circuit slecht is voor de auto is ook onzin. Een goede auto kan dat zonder ook maar een enkel probleem aan.
Brandstofverbruik! ga je wel eens op vakantie met het vliegtuig?
boeing 747
Gemiddeld brandstofgebruik tijdens de vlucht 13750 liter per uur
Brandstofcapaciteit 191244 liter
Brandstofverbruik tijdens rijden op de taxibaan 69 liter per minuut
Brandstofverbruik tijdens de start 12 liter per sec
tja, dan maak ik mij eerder zorgen om het feit dat wij het in dit heerlijke landje met zijn allen gewoon pikken dat de prijs voor een liter belachelijk belast is dan dat ik 10 liter op een dagje circuit opstook.
maar zo heeft ieder zijn ding. Respect voor dat.
Dat een dag circuit slecht is voor de auto is ook onzin. Een goede auto kan dat zonder ook maar een enkel probleem aan.
Brandstofverbruik! ga je wel eens op vakantie met het vliegtuig?
boeing 747
Gemiddeld brandstofgebruik tijdens de vlucht 13750 liter per uur
Brandstofcapaciteit 191244 liter
Brandstofverbruik tijdens rijden op de taxibaan 69 liter per minuut
Brandstofverbruik tijdens de start 12 liter per sec
tja, dan maak ik mij eerder zorgen om het feit dat wij het in dit heerlijke landje met zijn allen gewoon pikken dat de prijs voor een liter belachelijk belast is dan dat ik 10 liter op een dagje circuit opstook.
maar zo heeft ieder zijn ding. Respect voor dat.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Op een slipcursus leer je volgens mij echt niet alleen wat er gebeurt als je bij hoge snelheid de koppeling intrapt. Volgens mij is het bij zo'n cursus juist de bedoeling dat je leert wat je moet doen om de auto weer (zo snel mogelijk) onder controle te krijgen áls je in de slip raakt.denny wrote:Nee een slipcursus gebruik je ooit. op hoge snelheid wil je echt niet de auto in nog meer onbalans brengen door de koppeling in te trappen.
Overigens ging het over een rijvaardigheidscursus

Ik kan me echt niet voorstellen dat 'n dagje circuit racen niet slecht is je de auto. Het ding wordt op diverse punten toch echt wel ver in 't extreme (over)belast! Daarnaast gaan je banden ervan naar de kl*te en slijten je remmen heel veel sneller dan bij normaal rijden.denny wrote:Dat een dag circuit slecht is voor de auto is ook onzin. Een goede auto kan dat zonder ook maar een enkel probleem aan.
Ik had het dan ook over zinloos brandstofverbruik.denny wrote:Brandstofverbruik! ga je wel eens op vakantie met het vliegtuig?
...
De getallen die jij noemt over het verbruik van een 747 zijn niet relevant. Zo'n ding doet nou eenmaal zoveel bij normaal gebruik en dat valt m.i. niet onder het kopje zinloos: je vliegt er ten slotte mee naar een bepaalde bestemming en da's niet anders dan bij voorbeeld een bus. En daarnaast: ook voor die brandstof betaal je tegenwoordig 'n dikke tax.
M'goe, je mag van mij best wel plezier hebben op 't circuit hoor.

't is alleen niet mijn ding.

(Moet ik er ook ff bij vermelden dat mijn reaktievermogen gewoon extreem veel te laag ligt om op 't circuit te kunnen rijden.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

denny heeft in een bepaalde richting gelijk, maar ook wat hij zegt klopt niet geheel,MNM(tm) wrote:denny wrote:blablabla veel**
bij een slipcursus leer je NIKS ! en dat is ook wat ze je achteraf vertellen, dat je niks geleerd hebt.
*dat is een goeie over na te denken hé.*
en meer slijtage als normaal op het circuit mnm?
wedde dat dat bij mij niet veel zal verschillen

en....je hoeft op het circuit niet persé snel te rijden, je kan ook op het gemakje rijden

Spreken is goud, Ductape is zilver.
Ik heb een slipcursus gedaan en tis zonde van de investering vind ik maar das persoonlijk. Zeker als je het niet in je eigen auto doet.DuFF wrote:MNM(tm) wrote:denny heeft in een bepaalde richting gelijk, maar ook wat hij zegt klopt niet geheel,denny wrote:blablabla veel**
bij een slipcursus leer je NIKS ! en dat is ook wat ze je achteraf vertellen, dat je niks geleerd hebt.
*dat is een goeie over na te denken hé.*
en meer slijtage als normaal op het circuit mnm?
wedde dat dat bij mij niet veel zal verschillen(ookal is ie traag)
en....je hoeft op het circuit niet persé snel te rijden, je kan ook op het gemakje rijden
Verder, hoezo is het verbuik van een vliegtuig niet zinloos en op het circuit wel. Dus als jij op vakantie wil is dat tijdverdrijf voor jouw niet zinloos en als ik een dagje circuit wil als tijdverdrijf is dat wel zinloos. Let wel we kunnen allebij prima zonder die twee dingen. Het ene is dus niet zinlozer dan het andere. Ik denk zelfs dat als iedereen in dat vliegtuig bv eens gewoon met een moderne auto heen en weer rijd naar spanje dat je dan minder brandstof verstookt met zijn allen als dat vliegtuig in die zes uurtjes vliegen heen en weer. Alleen wat hij verbruikt tijdens de start kan ik van halverwege frankrijk komen denk ik hehehehe
Weet je wat nog veel slechter is voor je auto? stadsritjes dag in dag uit hahahahaha.. Tijdens een dagje circuit kom je veel te weten over je auto.
Alles wat dan kapot gaat kan een keer onder extreme omstandigheden op de weg ook kapot gaan. Nogmaals een goed onderhouden auto heeft er geen enkele moeite mee en je leert de auto kennen op de grens van zijn kunnen (ook wel eens makkelijk op de weg)
Heerlijk zo'n discussie.

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Yup.denny wrote:En daarom had Kevin het dus ook over een rijvaardigheidscursus en niet over een slipcusrus.DuFF wrote:Ik heb een slipcursus gedaan en tis zonde van de investering vind ik maar das persoonlijk. Zeker als je het niet in je eigen auto doet.MNM(tm) wrote:denny heeft in een bepaalde richting gelijk, maar ook wat hij zegt klopt niet geheel,denny wrote:blablabla veel**
bij een slipcursus leer je NIKS ! en dat is ook wat ze je achteraf vertellen, dat je niks geleerd hebt.
*dat is een goeie over na te denken hé.*
en meer slijtage als normaal op het circuit mnm?
wedde dat dat bij mij niet veel zal verschillen(ookal is ie traag)
en....je hoeft op het circuit niet persé snel te rijden, je kan ook op het gemakje rijden
Bij gebruik van het vliegtuig het dat wel degelijk een doel: op plaats van bestemming aankomen.denny wrote:Verder, hoezo is het verbuik van een vliegtuig niet zinloos en op het circuit wel. Dus als jij op vakantie wil is dat tijdverdrijf voor jouw niet zinloos en als ik een dagje circuit wil als tijdverdrijf is dat wel zinloos.
Op 't circuit rijden is (mijns inziens) 'zinloos', omdat je nergens aankomt.
Met de auto naar Spanje is nog te doen, maar naar Curaçao wordt toch een stuk lastiger.denny wrote:Ik denk zelfs dat als iedereen in dat vliegtuig bv eens gewoon met een moderne auto heen en weer rijd naar spanje dat je dan minder brandstof verstookt met zijn allen als dat vliegtuig in die zes uurtjes vliegen heen en weer.
Daarnaast moet je ook meetellen dat er in een vliegtuig heel wat meer mensen tegelijk vervoerd worden!
Op de weg kom ik doorgaans geen extreme omstandigheden tegen.denny wrote:Tijdens een dagje circuit kom je veel te weten over je auto.
Alles wat dan kapot gaat kan een keer onder extreme omstandigheden op de weg ook kapot gaan. Nogmaals een goed onderhouden auto heeft er geen enkele moeite mee en je leert de auto kennen op de grens van zijn kunnen (ook wel eens makkelijk op de weg)
En je auto leren kennen op de grens van zijn kunnen... Dat leren ze volgens mij dus ook op zo'n rijvaardigheidscursus: wat moet je doen als je in de slip raakt; wat moet je doen als je een noodstop moet maken; ...
Dat lijkt mij een stuk leerzamer dan leren hoe je zo hard mogelijk over een circuit moet blazen en weten wanneer je voor een bocht moet remmen...
denny wrote:Heerlijk zo'n discussie.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
