Xenon ombouw kit icm Morette lampen
Moderator: webmasters
Xenon ombouw kit icm Morette lampen
De xenon sets vliegen om je oren tegenwoordig. Voor amper 100 euro heb je al een set h4 Xenon. En voor 150 heb je al Bi Xenon.
Voor zover ik heb begrepen houd Bi Xenon in dat ook je grootlicht xenon is. In praktijk gebruik je (ik) dat wellicht niet veel. Aangezien groot licht al 100watt morettes zijn. En denk niet dat xenon over die schijnwerpers heen komt. Dat heeft natuurlijk ook met de lens van de lamp te maken maar goed.
Maar dan de vraag he. Heeft iemand zijn ax met morette al eens omgebouwd naar Xenon? Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat het glas het misschien niet aan kan? Maar xenon is toch koud licht?
En past de h4 xenon in een morette ivm de ruimte? Vrij kleine ruimte in vergelijking met een standaard licht unit.
Voor zover ik heb begrepen houd Bi Xenon in dat ook je grootlicht xenon is. In praktijk gebruik je (ik) dat wellicht niet veel. Aangezien groot licht al 100watt morettes zijn. En denk niet dat xenon over die schijnwerpers heen komt. Dat heeft natuurlijk ook met de lens van de lamp te maken maar goed.
Maar dan de vraag he. Heeft iemand zijn ax met morette al eens omgebouwd naar Xenon? Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat het glas het misschien niet aan kan? Maar xenon is toch koud licht?
En past de h4 xenon in een morette ivm de ruimte? Vrij kleine ruimte in vergelijking met een standaard licht unit.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Koud licht bestaat niet, Xenon wordt wel minder warm dan normaal Halogeen, omdat het maar 35W is, ipv 55W van normaal halogeen.
Als de morettes gewoon H4 lampen nemen, dan moet je met een vervangingssetje een heel eind komen, het lichtbeeld zal daar namelijk niets anders van worden. De vraag is alleen gaat het geheel in de morettes passen, meestal is het iets groter dan een normale H4, tenminste, als ik naar mijn Bi Xenon kit kijk.
Als de morettes gewoon H4 lampen nemen, dan moet je met een vervangingssetje een heel eind komen, het lichtbeeld zal daar namelijk niets anders van worden. De vraag is alleen gaat het geheel in de morettes passen, meestal is het iets groter dan een normale H4, tenminste, als ik naar mijn Bi Xenon kit kijk.
-
- AX liefhebber
- Posts: 110
- Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
- Location: Kesteren / Nijkerk
- Contact:
Xenon heeft idd wat minder Watt nodig maar men heeft het over "koud licht" omdat het kouder oogt. (lichtbeeld is wat blauwer) bij warm licht "de standaard lampen" hebben wat geelig licht en dat oogt dan warmer.
verder is denk ik de warmte productie in de koplamp hetzelfde.
Heb ik mijn C3 ooit 100Watt rally lampen erin gehad en die produceren wel veel meer warmte. Maar dat was geen probleem voor de kunststof lampunits van de C3.
Als ik een Xenon kit zou kopen dan zou ik er 2 kopen voor dat geld.
1 voor de normale verlichting en 1 voor het grootlicht.
alleen maar voor het oog.
anders rij je daar een keer op een donkere weg met verlichting en dan zet je het grootlicht aan en dan komt er ineens van dat gele licht bij.
krijg je het idee xenon verlichting met standaard mistlicht. (vind ik er erg goedkoop uitzien)
Maar goed dat is mijn mening.
verder is denk ik de warmte productie in de koplamp hetzelfde.
Heb ik mijn C3 ooit 100Watt rally lampen erin gehad en die produceren wel veel meer warmte. Maar dat was geen probleem voor de kunststof lampunits van de C3.
Als ik een Xenon kit zou kopen dan zou ik er 2 kopen voor dat geld.
1 voor de normale verlichting en 1 voor het grootlicht.
alleen maar voor het oog.
anders rij je daar een keer op een donkere weg met verlichting en dan zet je het grootlicht aan en dan komt er ineens van dat gele licht bij.
krijg je het idee xenon verlichting met standaard mistlicht. (vind ik er erg goedkoop uitzien)
Maar goed dat is mijn mening.
Ook te volgen via
http://www.my-blue-dolphin.eu
http://www.my-blue-dolphin.eu
Re: Xenon ombouw kit icm Morette lampen
@ ttf: ja in morettes zitten H4 lampen, in de buitenste dan.
in de binnenste zitten H3 dacht ik, van die lampen met een snoertje
er aan .
en de morettes hebben geen aparte lamp voor groot-licht,
want die binnenste lampen zijn de verstralers.
dimlicht en grootlicht zit allebei op de H4-lampen aan de buitenzijde,
alhoewel er veel koekenbakkers het hier verkeerd of anders
aansluiten.
@ bluedolphin, 2 xenonkits is logisch, in de grote en de kleine lamp 1,
maar ik weet niet wat de apk hier over zegt,
en ik weet al helemaal niet hoeveel dit vereist van je accu.
in de binnenste zitten H3 dacht ik, van die lampen met een snoertje
er aan .
en de morettes hebben geen aparte lamp voor groot-licht,
want die binnenste lampen zijn de verstralers.
dimlicht en grootlicht zit allebei op de H4-lampen aan de buitenzijde,
alhoewel er veel koekenbakkers het hier verkeerd of anders
aansluiten.
@ bluedolphin, 2 xenonkits is logisch, in de grote en de kleine lamp 1,
maar ik weet niet wat de apk hier over zegt,
en ik weet al helemaal niet hoeveel dit vereist van je accu.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Re: Xenon ombouw kit icm Morette lampen
minder dan een 1000W versterkerDuFF wrote:en ik weet al helemaal niet hoeveel dit vereist van je accu.
-
- AX liefhebber
- Posts: 110
- Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
- Location: Kesteren / Nijkerk
- Contact:
Xenon mag alleen in een koplamp zonder breuklijnen.
ofwel de standaard koplamen van een AX zijn niet goed voor APK.
ja kunt natuurlijk altijd de xenon inbouwen en voor de APK even je orginele lampen terug plaatsen
ofwel de standaard koplamen van een AX zijn niet goed voor APK.
ja kunt natuurlijk altijd de xenon inbouwen en voor de APK even je orginele lampen terug plaatsen
Ook te volgen via
http://www.my-blue-dolphin.eu
http://www.my-blue-dolphin.eu
mag dat niet? er zijn er wel meer binnen de club die xenon hebben in de normale koplampen, en volgens mij gaan die er gewoon mee door de apk.Bluedolphin wrote:Xenon mag alleen in een koplamp zonder breuklijnen.
ofwel de standaard koplamen van een AX zijn niet goed voor APK.
ja kunt natuurlijk altijd de xenon inbouwen en voor de APK even je orginele lampen terug plaatsen
ik heb trouwens wat zoekwerk gedaan, en ik denk dat ik zaterdag voor een bi-xenon setje ga kijken. 6000k
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX liefhebber
- Posts: 110
- Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
- Location: Kesteren / Nijkerk
- Contact:
Voor zover ik weet niet.
omdat:
Xenon geen bruiklijnen nodig heeft om een goed lichtbeeld te geven. (kijk maar naar de auto's die standaard xenon hebben die hebben helder glas.)
Als je daar glas voor zet met breuklijnen krijg je een verstrooid beeld en daar komt hij nooit mee door de APK.
Nu weet ik ook wel niet alle APK keurings mensen weten hoe de wet in elkaar zit maar je zult maar net die eene tegen komen die het wel weet of denkt te weten.
omdat:
Xenon geen bruiklijnen nodig heeft om een goed lichtbeeld te geven. (kijk maar naar de auto's die standaard xenon hebben die hebben helder glas.)
Als je daar glas voor zet met breuklijnen krijg je een verstrooid beeld en daar komt hij nooit mee door de APK.
Nu weet ik ook wel niet alle APK keurings mensen weten hoe de wet in elkaar zit maar je zult maar net die eene tegen komen die het wel weet of denkt te weten.
Ook te volgen via
http://www.my-blue-dolphin.eu
http://www.my-blue-dolphin.eu
Xenon mag voor de APK tot 10000K, daarboven is het geen wit ligt meer. Voor de APK maakt t soort koplamp/glas niet uit, zolang het lichtbeeld maar goed is.
Dit kun je eigenlijk alleen testen door ze te monteren en dan maar zien of t lichtbeeld goed is (dit is vooral afhankelijk van de reflectoren). Zolang je alles met stekkertjes maakt, kun je t ook voor de APK weer ff makkelijk ombouwen naar normale verlichting.
Dit kun je eigenlijk alleen testen door ze te monteren en dan maar zien of t lichtbeeld goed is (dit is vooral afhankelijk van de reflectoren). Zolang je alles met stekkertjes maakt, kun je t ook voor de APK weer ff makkelijk ombouwen naar normale verlichting.
ja 6000 K is wit/blauw.
verder omhoog word het blauw , en zelfs paars.
maar dat vind ik niet mooi.
WETGEVING:
De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Ultravision Xenon als accessoire uit te rusten.
verder omhoog word het blauw , en zelfs paars.
maar dat vind ik niet mooi.
WETGEVING:
De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Ultravision Xenon als accessoire uit te rusten.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
4300K geeft t meeste licht (wit), check anders de kennistest over Xenon op http://www.amt.nl. Staat wel wat leuke info.
Hmm. Niemand die het dus nog in een morette heeft gestopt.
Binnenste lampen van mijn morette zijn H2. Een bol die niemand hier zowat gezien heeft. En daar is geen Xenon voor.
Als ik grootlicht geef schakelen de buitenstelampen op groot en de binnenste erbij. Kom ik gewoon de apk mee door. Zelfs met de 100watt lampen. Dan nog verstralers in de bumper erbij en we hebben 440watt aan licht. Dan zakken je toeren wel iets terug. Maar je ziet genoeg.
Nou ja als duff toch zaterdag voor een setje gaat kijken. Leg de bollen is naast elkaar en maak is een foto. Kijken hoeveel lengte verschil er is.
Binnenste lampen van mijn morette zijn H2. Een bol die niemand hier zowat gezien heeft. En daar is geen Xenon voor.
Als ik grootlicht geef schakelen de buitenstelampen op groot en de binnenste erbij. Kom ik gewoon de apk mee door. Zelfs met de 100watt lampen. Dan nog verstralers in de bumper erbij en we hebben 440watt aan licht. Dan zakken je toeren wel iets terug. Maar je ziet genoeg.
Nou ja als duff toch zaterdag voor een setje gaat kijken. Leg de bollen is naast elkaar en maak is een foto. Kijken hoeveel lengte verschil er is.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Ik rij al een aantal jaar rond met de standaard lampen, met aftermarket xenon, is geen enkel probleem voor de APK, lichtbeeld is namelijk hetzelfde als met halogeen, zolang de lichtbron maar op dezelfde plek zit als de halogeen lamp zal je hetzelfde beeld krijgen.Bluedolphin wrote:Voor zover ik weet niet.
omdat:
Xenon geen bruiklijnen nodig heeft om een goed lichtbeeld te geven. (kijk maar naar de auto's die standaard xenon hebben die hebben helder glas.)
Als je daar glas voor zet met breuklijnen krijg je een verstrooid beeld en daar komt hij nooit mee door de APK.
Nu weet ik ook wel niet alle APK keurings mensen weten hoe de wet in elkaar zit maar je zult maar net die eene tegen komen die het wel weet of denkt te weten.
Theoretisch gezien zou het licht iets anders moeten breken door het glas omdat het een andere golflengte heeft, maar dat is wel erg ver gezocht, en heb mijn koplampen voor zo'n lichtbak gehad om af te stellen, lichtbeeld is net zo strak als normaal.
top mark, ik hou je op de hoogte,
het word een bi-xenon setje, dat is 1 ding wat zeker is.
gelukkig heb ik al wat dradengerommel van toen ik morettes had aangesloten, dus de xenon-kit zal ook wel makkelijk worden.
xenon word naar mijn weten niet warmer dan normale H4, en zal dus geen problemen opleveren in je morette-lampen.
of het past is natuurlijk net de vraag maar het is niet veel groter als een normale H4-lamp, het is zelfs kleiner, maar de lamp steek je in een huls wat de H4-lamp-afmeting heeft waardoor het past.
dus ik durf te zeggen dat het evengroot is als een normale H4-lamp.
als het groter zou zijn in omvang zou het zowiezo bij veel auto's niet passen.
zou het groter zijn in lengte, dan zou het lichtbeeld veranderen, en er word nadrukkelijk gezegd dat het lichtbeeld hetzelfde blijft.
het word een bi-xenon setje, dat is 1 ding wat zeker is.
gelukkig heb ik al wat dradengerommel van toen ik morettes had aangesloten, dus de xenon-kit zal ook wel makkelijk worden.
xenon word naar mijn weten niet warmer dan normale H4, en zal dus geen problemen opleveren in je morette-lampen.
of het past is natuurlijk net de vraag maar het is niet veel groter als een normale H4-lamp, het is zelfs kleiner, maar de lamp steek je in een huls wat de H4-lamp-afmeting heeft waardoor het past.
dus ik durf te zeggen dat het evengroot is als een normale H4-lamp.
als het groter zou zijn in omvang zou het zowiezo bij veel auto's niet passen.
zou het groter zijn in lengte, dan zou het lichtbeeld veranderen, en er word nadrukkelijk gezegd dat het lichtbeeld hetzelfde blijft.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Ik heb een setje Xenon in mijn vriendin haar 106 met morette's gezet ! geen enkel probleem (Bi-xenon overigens).
Gaat goed met hitte en lichtbeeld is super.
Dat van glas met breeklijnen geen xenon is onzin overigens, maakt helemaal niks uit. Zelfs oud type mercedesen hadden origineel xenon in dat soort koplampen zonder helderglas.
Gaat goed met hitte en lichtbeeld is super.
Dat van glas met breeklijnen geen xenon is onzin overigens, maakt helemaal niks uit. Zelfs oud type mercedesen hadden origineel xenon in dat soort koplampen zonder helderglas.
My Cars <98>.
Toppie als de rekening van mijn AX meevalt en hij rijd weer zoals ie deed. Dan is dat het volgende punt op de verlanglijst.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX liefhebber
- Posts: 452
- Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
- Location: Poortvliet
- Contact: