Sietse wrote:Maareuh... hoe krijg je een AX GTI U9 (vooral dat laatste!) door de keruring zonder katalysator?? Die is toch verplicht als je U9 op je kenteken hebt staan?? Of ken jij een keurmeester die er niet zo moeilijk over doet of voor een bak bier "wat schappelijk" is?
met U9 op het kenteken moet ie normaal gewoon met kat door de apk, maar mijn auto is van voor mei 1992 en dan is het weer niet verplicht om een kat te hebben, maar de CO moet lager zijn dan 0,5 en dan wordt ie gewoon goedgekeurd.. mijn auto wordt gewoon bij een Citroën dealer gekeurd.
ik heb geen idee hoe het zit met de CO stelschroef, deze zat al op mijn auto bij aanschaf.. ik weet wel dat ie de lambda sonde omzeilt, en dat ie aan de ECU gekoppelt zit. misschien dat er mensen zijn die dat kunnen uitleggen hier.. ik weet alleen dat ie een bepaalt voltage doorgeeft aan de ECU en die geeft dan een bepaalde hoeveelheid lucht aan de motor. en dat is dus regelbaar middels de stelschroef. Ik kan mijn auto middels een schakelaar in het interieur gewoon via de lambda laten lopen, zoals het hoort (lekker zuinig is ie dan) maar ik kan de schakelaar ook omzetten, en dan loopt ie via de CO stelschroef, en dan kan ik hem afstellen dat ie lekker ploft, of heel rustig loopt, afhankelijk van de stand het CO schroefje..
Ik geloof dat de modellen zonder kat (belgië) dit CO systeempje standaard hebben.. natuurlijk wel zonder schakelaar.. want dat is een eigen creatie..
