Kachel wordt niet warm
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kachel wordt niet warm
Mijn vriendin haar AX wordt niet warm. De moter wel, maar de kachel niet.
Komt dit vaker voor??
Wat kan de oorzaak zijn, waar moet ik naar zoeken.
Vroeger deed 'ie het wel, maar nu niet meer! Alle slangen en buizen, binnen de auto gecontroleerd maar zijn allemaal aangesloten. HELLUP, straks wordt het echt koud en vriest ze vast aan haar stuur!!
Komt dit vaker voor??
Wat kan de oorzaak zijn, waar moet ik naar zoeken.
Vroeger deed 'ie het wel, maar nu niet meer! Alle slangen en buizen, binnen de auto gecontroleerd maar zijn allemaal aangesloten. HELLUP, straks wordt het echt koud en vriest ze vast aan haar stuur!!
Als er geen lampjes gaan branden dat de motor te warm word, zou ik het volgende in deze volgorder controleren:
1) Lucht in het koelsysteem -> Ontluchten
2) Zijn de slangen die via het schutbord naar de kachelradiateur goed aangesloten? (Zie foto's)
Ik weet niet hoe lang je deze auto heb, of dat er bekend is van een recent vervangen kachelradiateur.
3) De thermostaat, als deze defect is en open blijft staan kan het erg lang duren voordat je warme lucht heb.
1) Lucht in het koelsysteem -> Ontluchten
2) Zijn de slangen die via het schutbord naar de kachelradiateur goed aangesloten? (Zie foto's)
Ik weet niet hoe lang je deze auto heb, of dat er bekend is van een recent vervangen kachelradiateur.
3) De thermostaat, als deze defect is en open blijft staan kan het erg lang duren voordat je warme lucht heb.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
De aanvoerslang moet op de onderste buis van de kachelradiator aangesloten zijn, zodat eventuele lucht in de radiator door de bovenste buis naar buiten wordt geperst.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik heb zojuist nog effe goed gekeken, ik ben zelf toch echt een jongetjebenny666 wrote:Ik zal de slangen vanmiddag controleren. Alvast bedankt, dames!
Verschil tussen goed en fout is dat bij goed, de kachelradiator het warmste water krijgt, dat dus al door de hele motor is geweest, maar nog niet door de radiator. Als je de slangen volgt word het vanzelf duidelijk
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- AX Starter
- Posts: 10
- Joined: SunNov18, 2007 4:44:49 PM
goed of fout
ik heb toch ook een beetje moeite om te zien welke foto er goed is. En fout. Bij mij gaat, zoals volgens mij op de 'fout' foto de bovenste slang vanuit het schutbord naar het ontluchtingsventieltje. Met meteen een vraag. De slang komt eruit, gaat met een boogje naar beneden, en vervolgens naar boven naar het ontluchtingsventiel. Zou daar een oorzaak kunnen liggen van het probleem? Morgen een nieuwe thermostaat monteren en die slang inkorten..
thanks, joris
thanks, joris
ami8.nl
-
- AX Starter
- Posts: 10
- Joined: SunNov18, 2007 4:44:49 PM
verkeerd..
naja, da's toch bizar, die zit bij mij verkeerd. Die vanaf links, het ventiel dus zit BOVEN, die van rechtsbeneden komt (stuurkant) zit onder....
ami8.nl
Re: verkeerd..
Dat is inderdaad fout, bij de AX van Fox_Hunter die ik gefixt heb zat het ook zo en er kwam geen warme lucht. De boel goed ontlucht en doorgespoeld, niets hielp, tot ik opeens een ingeving kreeg over iets dat ik ooit op een ander forum had gelezen.jorismittelmeijer wrote:naja, da's toch bizar, die zit bij mij verkeerd. Die vanaf links, het ventiel dus zit BOVEN, die van rechtsbeneden komt (stuurkant) zit onder....
PS: De thermostaat (preventief) vervangen is altijd een goed idee.
Ik vervang deze altijd om de 60K, dan is de koelvloeistof ook aan vervanging toe.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
vraagje hieromtrent
het valt mij op dat van mijn nieuwe ax (een gti uit 93), de chauffage al na enkele minuten goed warmte geeft. (goed )
van mijn oude ax (een type 1 uit 91) duurt het toch wel 10min en meer.
zou er hier iets mee mis zijn, of is dit normaal?
het duurt ook vrij lang vooraleer ik mijn choke kan lossen, mss de thermostaat dan?
het valt mij op dat van mijn nieuwe ax (een gti uit 93), de chauffage al na enkele minuten goed warmte geeft. (goed )
van mijn oude ax (een type 1 uit 91) duurt het toch wel 10min en meer.
zou er hier iets mee mis zijn, of is dit normaal?
het duurt ook vrij lang vooraleer ik mijn choke kan lossen, mss de thermostaat dan?
Joost wrote:betreft de slangen die met de ventiel moet dus NIET boven zitten
(slang die van links komt)
Bovenste slang moet toch echt WEL naar het ventiel toeZX1.4i wrote:Dat is inderdaad fout....jorismittelmeijer wrote:naja, da's toch bizar, die zit bij mij verkeerd. Die vanaf links, het ventiel dus zit BOVEN, die van rechtsbeneden komt (stuurkant) zit onder....
dat is namelijk de AFVOER (naar ontluchting)
de warmte aanvoer direct van blok is de onderste
zie ook haynes
als je geen warme lucht krijgt heb je of lucht in't systeem of je thermostaat is stuk (of verder gezocht je kachel is stuk, schuif stuk, slangen verstopt ....)
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Oke nog een keertje dan.
De kachelradiateur vul je van onder. (zelfde als je radiator thuis). Op die manier pers je de lucht er uit en wordt ie dus efficienter. Dus de slang die naar je koelwaterpomp loopt (op de achterkant van het blok). moet aan de bovenkant aangesloten worden, en de slang die van je thermostaathuis afkomt moet aan de onderkant aangesloten worden.
De kachelradiateur vul je van onder. (zelfde als je radiator thuis). Op die manier pers je de lucht er uit en wordt ie dus efficienter. Dus de slang die naar je koelwaterpomp loopt (op de achterkant van het blok). moet aan de bovenkant aangesloten worden, en de slang die van je thermostaathuis afkomt moet aan de onderkant aangesloten worden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Bas, kijk bij jouw AX 's of ik het nou wel goed heb aangesloten.Bas_S wrote:[]
Na het lezen van dit topic begin ik toch te twijfelen...
Zal morgen ook bij de mijne kijken.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage