ik heb een probleem: het lampje van het koelwater brand, ik vul hem bij, soms blijft ie dan branden, de ene keer als ik rij moet ik na een korte rit heel weinig water bijvullen, het lampje gaat dan niet weer branden. Soms ga ik rijden dan is weer bijna al het water op. Ik kan er geen pijl op trekken.
Ik vraag me af: zou het de koppakking kunnen zijn? ik heb geen witte rook uit de uitlaat,hij lekt geen olie, en de kachel doet het verders ook prima.
het koelwater wat in het reservoir zit is niet troebel ofzo, er was toch zo,n trucje met het oliepijl??? kan iemand mij helpen????
lekke koppakking????? wie weet t
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 1
- Joined: SunMay20, 2007 7:40:42 PM
- Location: wolfheze
Ik denk dat het tijd word voor een koppaking central topic (sticky ofzo)
- ontlucht je wel goed als je het water bijvult
- werkt je thermostaat wel?
Als je koppaking lek is en het koelwater verdwijnt moet het wel ergens heen gaan. Dus of er moet water in de olie zitten; hij moet het verbranden(witte rook) of je moet langs je blok straaltjes water vinden
Qua olie: meestal als je kop(pakking) niet goed meer is gaat ook de olie eigen wegen zoeken. Maar aangezien er maar 1 olie kanaal loopt (links voor) en ik geloof 8 KVS kanalen, hoeft dat niet altijd. Als de pakking echt gaar en oud is wel, maar als ie maar op 1 plek gescheurd is natuurlijk niet.
Dan zou hij dus olie moeten verbruiken, sludge (soort mayo) vormen in je KVS reservoir, zichtbaar op de dop, of olie verbranden (maar dan loopt ie best erg k*t) of duidelijk olie sporen uit je cilinderkop moeten komen (de plek links voor dus)
Als de pakking naar de cilinders toe gaar is moet er ook een mindere compressie zijn in 1 v/d cilinders.
Verder, als je de KVS dop er los op en je start de auto, borrelt je KVS dan de dop omhoog?
Ik denk niet dat er een slechte kop(pakking) is bij jou auto, maar pin mij nergens op vast, ik had ook niet verwacht dat mijn cilinderkop zo krom was als dat ie bleek te zijn, en ik had ook geen sludge, naar mijn idee geen witte rook, alleen een flink KVS gebruik
- ontlucht je wel goed als je het water bijvult
- werkt je thermostaat wel?
Als je koppaking lek is en het koelwater verdwijnt moet het wel ergens heen gaan. Dus of er moet water in de olie zitten; hij moet het verbranden(witte rook) of je moet langs je blok straaltjes water vinden
Qua olie: meestal als je kop(pakking) niet goed meer is gaat ook de olie eigen wegen zoeken. Maar aangezien er maar 1 olie kanaal loopt (links voor) en ik geloof 8 KVS kanalen, hoeft dat niet altijd. Als de pakking echt gaar en oud is wel, maar als ie maar op 1 plek gescheurd is natuurlijk niet.
Dan zou hij dus olie moeten verbruiken, sludge (soort mayo) vormen in je KVS reservoir, zichtbaar op de dop, of olie verbranden (maar dan loopt ie best erg k*t) of duidelijk olie sporen uit je cilinderkop moeten komen (de plek links voor dus)
Als de pakking naar de cilinders toe gaar is moet er ook een mindere compressie zijn in 1 v/d cilinders.
Verder, als je de KVS dop er los op en je start de auto, borrelt je KVS dan de dop omhoog?
Ik denk niet dat er een slechte kop(pakking) is bij jou auto, maar pin mij nergens op vast, ik had ook niet verwacht dat mijn cilinderkop zo krom was als dat ie bleek te zijn, en ik had ook geen sludge, naar mijn idee geen witte rook, alleen een flink KVS gebruik
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Dit was die tip van de peilstok:
Koelvloeistof een beetje bijvullen zodat je het goed kunt zien. En dan de motor starten en een minuutje of tien laten draaien. Als het blijft borrelen in de koelvloeistof is het geen goed teken.
Na een minuut of tien moet de dikke slang die vanaf het motorblok terug loopt naar de radiateur (die dikke tussen het motorblok en de accu) warm worden. Wordt die na een kwartier nog niet warm dan kan het vermoeden worden uitgesproken dat de thermostaat niet meer open gaat en dat de boosdoener is.
Als de slang wel warm wordt maar ook zo hard dat je 'm amper meer in kunt knijpen dan is de koppakking verdacht.
Maar in een reactie werd er opgemerkt dat ze dat allemaal wel een beetje hebben.saxo100 wrote:Vinger op het gat van de peilstok bij draaiende motor. Als ie dan "blaast" (waardoor ie olie er uit gooit) heeft je motorblok zijn beste tijd gehad.
Koelvloeistof een beetje bijvullen zodat je het goed kunt zien. En dan de motor starten en een minuutje of tien laten draaien. Als het blijft borrelen in de koelvloeistof is het geen goed teken.
Na een minuut of tien moet de dikke slang die vanaf het motorblok terug loopt naar de radiateur (die dikke tussen het motorblok en de accu) warm worden. Wordt die na een kwartier nog niet warm dan kan het vermoeden worden uitgesproken dat de thermostaat niet meer open gaat en dat de boosdoener is.
Als de slang wel warm wordt maar ook zo hard dat je 'm amper meer in kunt knijpen dan is de koppakking verdacht.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
hey mensen dankjewel voor jullie ondersteuning. Maar ineens had ik het al ben ik zo a-technisch als maar zijn kan. Ik maakte me zo een enorme zorgen dat ik zelfs naar de peugotdealer ben geweest die mij meteen heeft gezegd koppakking. Maar zo zie je dat zelfs de vak mensen het verkeerd kunnen hebben. De oplossing is heel simpel. Mijn fan werkte niet daardoor kookte het water over en veroorzaakte dat een lek bij de lange slang onder de thermostaat. De oplossing is dus een nieuwe koelwatersensor. Ik denk dat er heel mensen veel geld zijn kwijt geraakt door dit probleem. En wat ik ook niet begrijp van de garage is dat ze zagen dat er geen olie bij het water kwam en bij de olie ook geen water zat maar dit hun alsnog niet weerhield van te denken dat het niet ging om de koppakking. Ach zij moeten toch ook verdienen.
Ik zal het niet opnemen voor de garage die zon zware conclusie meteen trekt; maar bij een koppaking die gescheurd is of een kop die krom getrokken is hoeft het toch niet altijd zo te zijn dat de olie een eigenweg zoekt. Het kan best dat het daar wel goed afsluit en alleen bij de KVS kanalen niet. Maar goed, dat is denk ik maar bij een heeeel klein percentage gevallenshadycar wrote:. En wat ik ook niet begrijp van de garage is dat ze zagen dat er geen olie bij het water kwam en bij de olie ook geen water zat maar dit hun alsnog niet weerhield van te denken dat het niet ging om de koppakking. Ach zij moeten toch ook verdienen.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
ja maar in dit geval was het zo dat ze nog niet eens de moeite namen om goed naar de olie dop te kijken en bij de pijlstok te checken. Ze zagen het rubber van de kleppenhuispakking dat ie gescheurd was en dachten meteen dat de koppakking er ook zo zou uitzien. Maar nu zit ik met een ander probleem kan iemand mij misschien helpen met de koelerfan van de radiator. Ik heb m nog niet gereden omdat ik bang ben dat ik de koppakking nu echt kapot ga maken en omdat de slang lek is. Is er een mogelijkheid om die fan direct te laten draaien zonder dat ik de sensor al vervangen heb? Het liefste aangesloten tot het contact. Misschien waar ik de kabeltjes kan vinden en hoe ik ze dan het beste kan aansluiten? Of heeft de fan een relais of zekering ergens die doorgebrand kan zijn?
ha shadycar!
wat een verhaal vd peugeot dealer.. 'mmm kleppendekselpakking is verdroogt, dan is de koppakking ook stuk!'
maaruhm;
UITERAARD kan je je fan 'hotwiren' zelf had ik altijd EN een schakelaar (binnen) EN een thermoswitch zodat ik m zelf kon bedienen als ik wist dat ik m nodig ging hebben (bijv als ik de polderwegen onveilig ging maken..)
het idee is heel simpel,
1)
als je voor de auto staat, moet je even teruglopen naar de bestuurderszijde en de motorkap openmaken.. nu loop je weer terug naar de voorzijde en open je de motorkap, vergeet niet het stokje anders heb je zometeen hoofdpijn.
2)
als je dan naar je radiator kijkt, dan moet je aan de rechterzijde (bestuurderszijde) even op de zwarte buis kijken, ongeveer 5cm na de dikke slang zit een sensor met 2 draadjes of iig een stekker met 2 aansluitingen.
deze sensor is de schakelaar voor de fan, als je deze doorlust dan zal de fan gaan draaien zodra je de auto op contact zet
LET DUS OP! dat je NIET je auto op contact hebt staan als je m gaan doorlussen, heb je dan bijv een sjaal om of lang haar ofzo, dan ben je niet blij..
3)
nu je de draadjes/stekekr hebt doorverbonden (bijv met een paperclip..) ga je IN de auto zitten, het liefst op de bestuurdersstoel met je neus richting de voorruit, je zet de auto op contact en je stapt weer uit de auto..
je loopt nu netjes om de deur heen (die je eerst open gedaan hebt) naar de voorzijde om te controleren of je fan draait.. mocht je twijfelen kan je altijd je vingers ertussen stoppen, als deze eraf gehakt worden of het doet heel veel zeer dan is de kans vrij groot dat deze draaide.. echter is deze methode niet aan te raden.
4)
naar mijn mening het belangrijkste punt;
HOE komt het dat je motor te warm wordt, het is niet echt heel bijster warm in Nederland momenteel (ik heb de eerste ijsbeer alweer gesignaleerd) en ervanuitgaande dat je niet gedurende 10uur in de file hebt gestaan, is het dus niet normaal dat de auto zo warm werd!
het kan dus goed zijn dat bijv je thermostaat dicht blijft zitten, een veel voorkomend probleem van een apparaatje van nog geen 7,- en nog geen 10min reparatietijd
succes!
wat een verhaal vd peugeot dealer.. 'mmm kleppendekselpakking is verdroogt, dan is de koppakking ook stuk!'
maaruhm;
UITERAARD kan je je fan 'hotwiren' zelf had ik altijd EN een schakelaar (binnen) EN een thermoswitch zodat ik m zelf kon bedienen als ik wist dat ik m nodig ging hebben (bijv als ik de polderwegen onveilig ging maken..)
het idee is heel simpel,
1)
als je voor de auto staat, moet je even teruglopen naar de bestuurderszijde en de motorkap openmaken.. nu loop je weer terug naar de voorzijde en open je de motorkap, vergeet niet het stokje anders heb je zometeen hoofdpijn.
2)
als je dan naar je radiator kijkt, dan moet je aan de rechterzijde (bestuurderszijde) even op de zwarte buis kijken, ongeveer 5cm na de dikke slang zit een sensor met 2 draadjes of iig een stekker met 2 aansluitingen.
deze sensor is de schakelaar voor de fan, als je deze doorlust dan zal de fan gaan draaien zodra je de auto op contact zet
LET DUS OP! dat je NIET je auto op contact hebt staan als je m gaan doorlussen, heb je dan bijv een sjaal om of lang haar ofzo, dan ben je niet blij..
3)
nu je de draadjes/stekekr hebt doorverbonden (bijv met een paperclip..) ga je IN de auto zitten, het liefst op de bestuurdersstoel met je neus richting de voorruit, je zet de auto op contact en je stapt weer uit de auto..
je loopt nu netjes om de deur heen (die je eerst open gedaan hebt) naar de voorzijde om te controleren of je fan draait.. mocht je twijfelen kan je altijd je vingers ertussen stoppen, als deze eraf gehakt worden of het doet heel veel zeer dan is de kans vrij groot dat deze draaide.. echter is deze methode niet aan te raden.
4)
naar mijn mening het belangrijkste punt;
HOE komt het dat je motor te warm wordt, het is niet echt heel bijster warm in Nederland momenteel (ik heb de eerste ijsbeer alweer gesignaleerd) en ervanuitgaande dat je niet gedurende 10uur in de file hebt gestaan, is het dus niet normaal dat de auto zo warm werd!
het kan dus goed zijn dat bijv je thermostaat dicht blijft zitten, een veel voorkomend probleem van een apparaatje van nog geen 7,- en nog geen 10min reparatietijd
succes!
haha inderdaad een appart verhaaltje heb je ervan gemaakt. Maar ik kwam er vanmiddag toevallig ineens zelf op ik dacht ik ga eens die twee stekkertjes met elkaar verbinden doormiddel van een los kabeltje en kijken wat er gebeurd en inderdaad hij ging aan bij contact. Toen heb ik er maar een kabeltje van gemaakt met twee plaatstekkertjes en die kon ik precies in die andere stekkertjes duwen en nu loopt alles weer goed en de moter wordt niet meer te warm En dat van kleppendekselpakking hij is alleen aan de buitenkant gescheurd mogelijk door de warmte van de auto maar ik denk dat de koppakking nog gelukkig helemaal heel is want geen gele smurrie op de oliedop en geen lucht uit de oliepijlbuis en ook geen olie in het koelwater. Op dat gebied zit t althans nu nog steeds goed. Morgen ga ik de sensor en de lange slang voor de verwarming vervangen. FF naar de sloop kijken wat ze in de aanbieding hebben hier en anders koop ik ze gewoon nieuw in totaal moet t uitkomen op zo een 55 euro aan onderdelen. 21.50 voor de sensor 33.50 voor de slang