Okeej, hier een uiteenzetting van hoe de aansturing van die zooi werkt:
- Het eerste deel van 't hoofdrelais wordt rechtstreeks door 't contact geschakeld, en wel via een grijze draad met witte streep op pin 14 van 't relais.
> bij contact aanzetten is een klik in 't relais te horen, dus dit werkt.
- Het eerste deel van 't hoofrelais moet dan een constante 12V (ongezekerd!, doch wel via een stekkerverbinding en de stroomverbindingsbox (?)), welke aanwezig moet zijn op pin 8 en pin 15 op 't relais via een blauwe draad met witte streep, doorschakelen.
> De onderdelen die nu van spanning voorzien worden, zijn:
- de stationairstappenmotor (via pin 6 op 't relais; grijze draad met streep)
- de ECU (op pin 35, via pin 4 van 't relais; gele draad met streep)
- de injectoren (via pin 13 van 't relais; blauwe draad met streep)
- het tweede deel van 't relais (via pin 3 van 't relais; vanaf pin 5 van 't relais; grijze draad)
- Het tweede deel van 't relais schakelt een constante 12V (dezelfde als die het eerste deel doorschakelt, welke aanwezig is op pin 11 van 't relais.
> De onderdelen die nu van spanning voorzien worden, zijn:
- de DIS bobine (via pin 1 op 't relais; gele draad met streep)
- de brandstofpomp (via pin 9 op 't relais; gele draad met streep)
Snel geredeneerd kom ik op 't volgende: er is geen 12V aanwezig op pin 8 en 15 van 't relais, waardoor er voor 't eerste deel niets valt door te schakelen. Daardoor wordt 't tweede deel van 't relais niet ingeschakeld, waardoor zowel ontsteking als brandstofpomp geheel stil blijven.
Mocht er wèl 12V aanwezig zijn op pin 8 en 15, dan ontbreekt 'ie op pin 11. In dat geval wordt de ECU wel wakker gemaakt (hetgeen te meten valt op pin 35 van de ECU-stekker), maar krijgen zowel ontsteking als brandstofpomp nog steeds geen voedingsspanning.
Overigens wordt het tweede deel van het relais óók aangestuurd door de ECU (vanaf pin 20, naar pin 10 van 't relais).
Er zijn dus (minstens) 3 mogelijke oorzaken dat 't tweede deel van 't relais niet wordt ingeschakeld:
* er is geen 12V aanwezig op pin 11 van 't relais
* er is geen 12V op pin 8 en 15 van 't relais, waardoor de ECU niet wakker wordt en daarom 't tweede deel niet vrijgeeft
* de ECU is stuk