Ombouw naar DIS-ontsteking...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Ombouw naar DIS-ontsteking...

Post by Ricardo »

Zojuist even wat onderdelen gehaald voor de harttransplantatie van mijn AX-je. De Brezan zit hier in Den Helder naast de Citroën dealer, dus ik dacht ik zal nog eens om wat tips vragen.

Allereerst was ik van plan de "oude" ontsteking (verdeelkap en losse bobine) over te zetten op de "nieuwe" cylinderkop, welke nu nog een DIS-ontsteking heeft. Volgens de dealer zou dit niet gaan, aangezien die kant van de (nieuwe) cylinderkop dicht is (er zit dus geen gat met keerring waar ik de as van de ontsteking doorheen kan steken). Dat stemde mij al niet zo vrolijk natuurlijk, maar niet voor 1 gat te vangen, vertelde ik hem dat dat niet zo'n groot probleem hoefde te zijn. Dan bouw ik alles "gewoon" om naar DIS. De computer heb ik, de kabelboom heb ik, dus bijna geen probleem.
Bijna.... want de toerenteller wil ik ook laten werken, en aangezien die normaliter op de bobine zit, gaat dat niet werken op de DIS-ontsteking.

De dealer kwam met de volgende mogelijke oplossingen, waarvan ik graag van jullie wil weten of jullie dit al eens geprobeerd hebben, en of het ook werkt natuurlijk... Vind het zelf nogal twijfelachtig.

Optie 1: op de dynamo zit een "W"-aansluiting. Deze zou een toerensignaal geven, hierop kan de toerenteller aangesloten worden.

Optie 2: de BDP-sensor heeft een stekker eraan met 3 pinnetjes. De buitenste pinnetjes zijn voor de spanning (+ en massa) en het middelste pinnetje zou een signaal moeten geven (lees: toeren).

Dat deze beide opties een signaal geven bij iedere omwenteling kan ik wel inkomen, maar gaat mijn toerenteller wel goed om met dat signaal? Ik twijfel.... Wie weet het antwoord?
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Signaal voor je toerenteller moet je van 'n pinnetje van je ECU vandaan halen. 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

MNM(tm) wrote:Signaal voor je toerenteller moet je van 'n pinnetje van je ECU vandaan halen. 8)
Dat dacht ik inderdaad ook, pinnetje 6 als ik me niet vergis... Maar dan zit ik met de vraag of mijn toerenteller (type 1) overweg kan met een signaal uit de computer van een type 2 auto...? Technisch is een ZX 1.4 (waar de kop en computer en dergelijke vanaf komt) gelijk aan een AX 1.4 type 2, dus met een type 2 toerenteller...
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

remcotje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: MonSep03, 2007 9:40:18 PM
Location: middelharnis

Post by remcotje »

Ricardo wrote:
MNM(tm) wrote:Signaal voor je toerenteller moet je van 'n pinnetje van je ECU vandaan halen. 8)
Dat dacht ik inderdaad ook, pinnetje 6 als ik me niet vergis... Maar dan zit ik met de vraag of mijn toerenteller (type 1) overweg kan met een signaal uit de computer van een type 2 auto...? Technisch is een ZX 1.4 (waar de kop en computer en dergelijke vanaf komt) gelijk aan een AX 1.4 type 2, dus met een type 2 toerenteller...
je kan hem op de w aansluiten van de dynamo alleen dan geeft hij niet het goede toeren tal aan...... (heb dynamo revisie gedaan)

Greetz :roll:
Groetjes:)

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

remcotje wrote:
Ricardo wrote:
MNM(tm) wrote:Signaal voor je toerenteller moet je van 'n pinnetje van je ECU vandaan halen. 8)
Dat dacht ik inderdaad ook, pinnetje 6 als ik me niet vergis... Maar dan zit ik met de vraag of mijn toerenteller (type 1) overweg kan met een signaal uit de computer van een type 2 auto...? Technisch is een ZX 1.4 (waar de kop en computer en dergelijke vanaf komt) gelijk aan een AX 1.4 type 2, dus met een type 2 toerenteller...
je kan hem op de w aansluiten van de dynamo alleen dan geeft hij niet het goede toeren tal aan...... (heb dynamo revisie gedaan)

Greetz :roll:
Hmmm.... wat geeft hij dan wel aan? Waar dient die pin "W" dan voor?
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Wellicht dat je dan met een weerstand ofzo wel het goede signaal kan benaderen?? Ik wist trouwens helemaal niet af van die W-pool

Verder Ricardo; die DISontsteking, daar ga je geen spijt van krijgen! :D

remcotje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: MonSep03, 2007 9:40:18 PM
Location: middelharnis

Post by remcotje »

de w+ aansluiting is voor het toerental van de dynamo zelf het toeren tal van de dynamo is niet gelijk aan het toerental van de krukas komt door de verhouding van de poulie's. het beste is om hem gewoon bij de ecu vandaan te halen het signaal :D

greetz
Groetjes:)

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Re: Ombouw naar DIS-ontsteking...

Post by ZX1.4i »

Ricardo wrote:Allereerst was ik van plan de "oude" ontsteking (verdeelkap en losse bobine) over te zetten op de "nieuwe" cylinderkop, welke nu nog een DIS-ontsteking heeft. Volgens de dealer zou dit niet gaan, aangezien die kant van de (nieuwe) cylinderkop dicht is (er zit dus geen gat met keerring waar ik de as van de ontsteking doorheen kan steken).
Nee hoor, daar zit een kapje, die kan je eraf halen en dan kan de oude ontsteking er zo weer op. Daar moet wel een opening zitten, de nokkenas word daar dmv een soort vorkje op zijn plek gehouden, dat vorkje zit met een Torx schroef vast. Anders wandelt de nokkenas naar buiten, misschien dat het bij de nieuwste TU motoren anders is, denk aan de C1 t/m C4.

Wat je toerenteller betreft, de W aansluiting is voor diesels, daar heb je dus niets aan.
Bij een DIS ontsteking geeft de ECU het signaal voor de toerenteller (TT), echter zal dit signaal niet werken bij je huidige TT welke geschikt is voor een ouderwetse verdeelkap. Het type ECU en de revisie zijn belangrijk, je heb een bijbehorende TT nodig, let op het merk Bosch of Magneti Mareli en de versie ervan. Uitwisselen is helaas niet mogelijk tussen de 2 merken en hun revisie.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Re: Ombouw naar DIS-ontsteking...

Post by Ricardo »

ZX1.4i wrote:
Ricardo wrote:Allereerst was ik van plan de "oude" ontsteking (verdeelkap en losse bobine) over te zetten op de "nieuwe" cylinderkop, welke nu nog een DIS-ontsteking heeft. Volgens de dealer zou dit niet gaan, aangezien die kant van de (nieuwe) cylinderkop dicht is (er zit dus geen gat met keerring waar ik de as van de ontsteking doorheen kan steken).
Nee hoor, daar zit een kapje, die kan je eraf halen en dan kan de oude ontsteking er zo weer op. Daar moet wel een opening zitten, de nokkenas word daar dmv een soort vorkje op zijn plek gehouden, dat vorkje zit met een Torx schroef vast. Anders wandelt de nokkenas naar buiten, misschien dat het bij de nieuwste TU motoren anders is, denk aan de C1 t/m C4.

Wat je toerenteller betreft, de W aansluiting is voor diesels, daar heb je dus niets aan.
Bij een DIS ontsteking geeft de ECU het signaal voor de toerenteller (TT), echter zal dit signaal niet werken bij je huidige TT welke geschikt is voor een ouderwetse verdeelkap. Het type ECU en de revisie zijn belangrijk, je heb een bijbehorende TT nodig, let op het merk Bosch of Magneti Mareli en de versie ervan. Uitwisselen is helaas niet mogelijk tussen de 2 merken en hun revisie.
Je maakt me weer helemaal gelukkig!! Ik hoopte al dat dat gat er zou zitten en ik mijn oude ontsteking zo over kon zetten. Dat lijkt me het minste werk (als ik de nokkenas er tenminste niet uit hoef te halen). Weet je ook zo hoe ik de oude ontsteking vast kan maken aan de nokkenas?

Alvast bedankt!
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Hmmm.... tsja.... wat zal ik daarop zeggen..... :oops:

Lekker bij de hand.... :oops:
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Post Reply