kachel lekt
Moderators: denny, vtspower, webmasters
kachel lekt
Mijn kachel lekt, het is er steeds nat onder.
Ook komt er een raar luchtje uit, net als dat je auto aan de kook is, en hij is heel wisselend van warmte, dan weer lekker warm , maar later weer koud, dat vindt ik op deze tijd van het jaar niet echt lekker.
Aangezien ik geen geld heb om er mee naar de garage te gaan, maar ook niet weet waar de radiateur van de kachel zit, kan ik dus ff niets anders dan kou lijden.
Groetjes Gea
Ook komt er een raar luchtje uit, net als dat je auto aan de kook is, en hij is heel wisselend van warmte, dan weer lekker warm , maar later weer koud, dat vindt ik op deze tijd van het jaar niet echt lekker.
Aangezien ik geen geld heb om er mee naar de garage te gaan, maar ook niet weet waar de radiateur van de kachel zit, kan ik dus ff niets anders dan kou lijden.
Groetjes Gea
die 2 slangen die vanuit je motorruim in je dashboard gaan, gaan naar je kachelradiateur, deze kunnen losgekoppeld worden van de lekke kachelradiateur en hiertussen kun je tijdelijk een bypass plaatsen.
dus dat er geen in en uitvoer naar je kachelradiateur gaat, maar het gewoon omgeleid word.
dit is een tijdelijke oplossing, maar een nieuwe kachelradiateur is wel aan te raden.
om de radiateur te vervangen moet zowiezo heel je dashboard eruit.
klik voor foto's ter indicatie.
diverse quotes van het citroënforum ter informatie, kijk ook zelf is op het citroënforum voor meer info, aangezien een lekke kachelradiator een bekend probleem is bij de Citroën zx :
en lees hier even verder voor meer info:
http://www.Citroën-forum.nl/viewtopic.p ... s&start=45
een zx is wat anders als een ax type 1, maar veel dingen zijn hetzelfde.
dus dat er geen in en uitvoer naar je kachelradiateur gaat, maar het gewoon omgeleid word.
dit is een tijdelijke oplossing, maar een nieuwe kachelradiateur is wel aan te raden.
om de radiateur te vervangen moet zowiezo heel je dashboard eruit.
klik voor foto's ter indicatie.
diverse quotes van het citroënforum ter informatie, kijk ook zelf is op het citroënforum voor meer info, aangezien een lekke kachelradiator een bekend probleem is bij de Citroën zx :
De kachelradiator kostte mij 70 euro bij de dealer. Het probleem is dat je niet weet welke je moet hebben totdat-ie eruit is. Shoppen is dus erg lastig tenzij je je auto een paar dagen niet nodig hebt.
Vervangen is een ramp. Je hele dash moet eruit om bij het kachelhuis te komen. Dat is een kl.teklus.
Overigens staan er meerdere verslagen van het vervangen van de kachelradiator in het ZX forum. Onder andere van mij.....
Even zoeken dus op "kachelradiator".
Je kan die 2 slangen die het dashbord ingaan afkoppelen en doorverbinden met een stuk slang en pijp, wel goed ontluchten daarna anders gaat de koppakking kapot.
Als je de boel afkoppelt, bewaar het metalen clipje en bijbehorende onderdelen goed, dat clipje schijnt niet echt goedkoop te zijn.
ZX-Enschede schreef:
Waar heb je die gele slang vandaan en hoe heb je die vastgemaakt?
Dat was een gewapende hoge-druk slang.
Denk bijvoorbeeld aan de slang van een compressor !!
Geloof een diameter van...1,5 cm ofzoiets.
Moet je ff opmeten hoe breed die zijn op je kachel slang.
Ging met veel moeite eromheen met een beetje verwarmen lukte het.
Daarna met slangenklemmen flink aangedraaid.
Op deze foto kan je het nog beter zien...
en lees hier even verder voor meer info:
http://www.Citroën-forum.nl/viewtopic.p ... s&start=45
een zx is wat anders als een ax type 1, maar veel dingen zijn hetzelfde.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 71
- Joined: SatMay19, 2007 9:04:39 AM
- Location: noord groningen
ik weet niet of het verschil maakt, maar ik heb een type 2 en bij mij hoefde niet het hele dashboard er uit.
als je aan de passagierkant onder het dashboard kijkt in het midden van de auto kun je daar de kachel radiateur zien zitten. je kunt hem dan met wat wrikken en doen er wel uit en daarna er weer in krijgen.
als je aan de passagierkant onder het dashboard kijkt in het midden van de auto kun je daar de kachel radiateur zien zitten. je kunt hem dan met wat wrikken en doen er wel uit en daarna er weer in krijgen.
In de Haynes staat het voor de type1 ook zo omschreven.citroenAleX wrote: je kunt hem dan met wat wrikken en doen er wel uit en daarna er weer in krijgen.
ZX dash zit net een tikkeltje anders in elkaar.
Voor de haynes zie:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=8260
Hoofdstuk 3.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
inderdaad, het is makkelijker om het dash eruit te halen, ben je zowat sneller mee klaar dan het gemartel door die kleine opening heen, een type2 radiateur krijg je er nooit heel in.Joost wrote:juist type 1 hoeft dash er niet uit.
En wie bij type 2 de pijpjes door zaagt kan een radiateur type 1 monteren.
bij type 1 is het vrij makkelijk, heb het laatst nog gedaan.
- koelvloeistof aftappen
- onder je dashboard het witte plastic ding losschroeven (3 schroefjes)
- in je motorruimte aan de kachelslangen trekken
- kachelradiator los maken (clipjes)
- radiator eruit trekken
- nieuwe erin
monteren is omgekeerde volgorde
- koelvloeistof aftappen
- onder je dashboard het witte plastic ding losschroeven (3 schroefjes)
- in je motorruimte aan de kachelslangen trekken
- kachelradiator los maken (clipjes)
- radiator eruit trekken
- nieuwe erin
monteren is omgekeerde volgorde