Hoedenplank project

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Hoedenplank project

Post by MBa@NL »

Bij een "hoedenplank project" zal je al gauw denken aan een heftige versterker en dikke speakers, toch zijn er meer dingen die je met een Hoedenplank kan doen als er alleen maar geluid uit laten komen ;)

Je Kunt er natuurlijk ook op schaal een diorama op bouwen geheel in Citroën stijl! 8)

Je raadt het al, daar ben ik dus nu mee bezig.

Sinds alweer een aantal maanden loop ik nu stage bij Railz Miniworld. Op het moment is dat de grootste miniatuur spoorbaan van Nederland en ze zitten wat betreft de totale bouw nog maar op een kwart.

Aangezien ik daar dus nu stage loop heb ik al veel ideeën opgedaan en kwam het idee als snel om zelf ook iets te gaan doen in H0. Heb al een aantal H0 AX'jes dus er moest gewoon een keer iets mee gedaan worden.

Ook ben ik bij me stage plek in aanraking gekomen met het Faller Car System. Dit is een systeem waarmee autootjes door middel van een stuurinrichting en een motor op de weg kunnen rijden terwijl ze een draad onder de weg volgen. Dit ben ik dus ook aan het toepassen mijn "hoedenplank project". Ik heb een overleden wagentje genomen en die omgebouwd.

Ondertussen en ik al weer een paar dagen bezig met het bouwen van een wegdek inclusief een afslag naar een tankstation, sinds vanavond is het ook mogelijk om stil te staan bij de pomp.

Als rijdend voertuig heb ik niet gekozen voor een AX maar voor een HY, dit is het enigste model waar ik het motortje en de batterij goed in kwijt kon...

Genoeg tekst voor nu, hieronder een paar filmpjes.

Image
Dit waren de eerste levensteken van een rijdende HY

Image
Wissel naar het pompstation werkt en op het eind nog met een beetje aankleding van auto's

Image
Filmpje zoals het vanavond er bij stond. Wissel werkt nog en ook heb ik nu een stopplaats in het tankstation.

Op het moment is de gehele plaat grijs maar daar komt straks met de begroeiing en wegmarkering verandering in ;)

morgen maar weer verder :)

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Koen NL »

Leuk idee! Ziet er echt geinig uit in die filmpjes. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat :)
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

bluecalou
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by bluecalou »

Gaaf zeg !
Zal wel een mooi eindresultaat geven...waar je stage al niet goed voor is hè...
Image

MrBBQ
AX Master
AX Master

Creatief

Post by MrBBQ »

bluecalou wrote:Gaaf zeg !
Zal wel een mooi eindresultaat geven...waar je stage al niet goed voor is hè...
Lekker Creatief bezig!

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Haha echt heel gaaf!
Kijk uit, een Cactussssss

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

super gaaf! :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

wow, origineel Michel !

ga je ook een heel dorpje e.d. maken?
er staat iig genoeg info over het modelbouwen op internet,
ben er zelf ook een tijdje mee bezig geweest :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

En nu nog.. De bestuurder van de hy stapt uit voor het tanken, steekt de slang in het vulgat en gaat daarna betalen 8)

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

*glenn-commentaar*

als een HY-busje zo stopt bij t benzinestation, dan staan dr wel flinke remsporen trouwens :lol:

*glenn-commentaar*
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Maar als je erin stopt wat Glenn zegt, vind ik dat je ook moet inbouwen dat dat busje een bepaalde kans heeft om te vergeten het vulpistool terug te hangen en dus met slang en al weg te rijden.

De echte uitdaging is vervolgens om die slang volautomatisch weer stiekem terug te hangen zodat het busje strax nog een keer kan tanken :D

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

pcrodent wrote:een bepaalde kans
maak het nou niet TE moeilijk voor Michel :lol:

Wel erg gaaf Michel!

maarruhh komt er nu ook nog iets met een AX.. of blijf je meer bij de HY-tijd door te kiezen voor n DS / 2CV / AMI ?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

DuFF wrote:ga je ook een heel dorpje e.d. maken?
Ben al blij dat ik een tankstation, garage werkplaats en nog iets kleins (nog geen idee wat maar misschien een wasserette waar je ook door heen kan rijden) kwijt kan, het is allemaal schaal H0 dus het is allemaal brij groot.

De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is net zo groot als een paardenwei op mijn stage plek ;)
Glenn@nl wrote:En nu nog.. De bestuurder van de hy stapt uit voor het tanken, steekt de slang in het vulgat en gaat daarna betalen 8)
't is mooi met je :lol:
pcrodent wrote:Maar als je erin stopt wat Glenn zegt, vind ik dat je ook moet inbouwen dat dat busje een bepaalde kans heeft om te vergeten het vulpistool terug te hangen en dus met slang en al weg te rijden.

De echte uitdaging is vervolgens om die slang volautomatisch weer stiekem terug te hangen zodat het busje strax nog een keer kan tanken :D
Ben al blij dat dit nu werkt aan dan komen we met dit soort ideeen :lol:
Glenn@nl wrote:
pcrodent wrote:een bepaalde kans
maak het nou niet TE moeilijk voor Michel :lol:

Wel erg gaaf Michel!

maarruhh komt er nu ook nog iets met een AX.. of blijf je meer bij de HY-tijd door te kiezen voor n DS / 2CV / AMI ?
Als je goed kijkt zie je in het tweede filmpje naast het garage pandje een Traction en een AX ("POLICE" AX, om precies te zijn) staan ;)

Speederdd
AX Master
AX Master

Post by Speederdd »

MBa@NL wrote: en een AX ("POLICE" AX, om precies te zijn) staan ;)
8) , wat een eer voor die Ax Police 8)

success met het verder bouwen, het ziet er uit als een mooie project ! (ik heb de indruk dat het bij jullie niet anders kan)

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste

Post by CitroCin »

Prachtig gedaan hoor Michel, dat FCS is zeker nog niet zo oud (neem ik aan), het ziet er erg gaaf uit en wat ik begrijp uit je post is dat er dus een heuse stuur inrichting in zit :shock: cool,is dat ook proportioneel ?? en heb je daar misschien een foto van??? Dat vind ik namelijk wel interresant. Die draad, werkt dat als volg systeem of is er ook sprake van data overdracht??

Paul
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

CitroCin wrote:Prachtig gedaan hoor Michel, dat FCS is zeker nog niet zo oud (neem ik aan), het ziet er erg gaaf uit en wat ik begrijp uit je post is dat er dus een heuse stuur inrichting in zit :shock: cool,is dat ook proportioneel ?? en heb je daar misschien een foto van??? Dat vind ik namelijk wel interresant. Die draad, werkt dat als volg systeem of is er ook sprake van data overdracht??

Paul
FCS (Faller Car System) bestaat al best wel een tijdje ;)

Het principe is eignlijk heel simpel.

In het autootje zit een motortje die simpelweg draait door een klein accutje en tussen motor en accu zitten twee schakelaars. Een schakelaar gebruik je om het autootje aan of uit te zetten en de andere is een reedcontact die door een magneet standaard gesloten is. Door een magnetisch veld op te wekken met een spoel creëer je een magnetisch veld waardoor de magneet op het reedcontact verstoord wordt en het reedcontact springt dus open en het voortuig stopt. Van Faller zijn er wel speciale stopplaatsen maar dat is niets anders als een spoel in een mooi jasje voor vees te veel geld dus hebben mijn vader en ik zelf iets gemaakt met een spoel. Uiteindelijk ziet deze spoel er iets minder mooi uit dan het originele van Faller maar dit was iets wat we hadden liggen en het werkt minstands zo goed (al dan niet beter :))

Het stuurmechanisme is hieronder te zien.

Image

Het messingstripje draait op het schroefje heen en trekt met een sleufje een pinnetje mee die op het achterste stangetje zit. Bovenop het messing stripje zit aan de voorkant een magneetje, dit magneetje is sterk genoeg om een "rijdraad" in de weg te volgen. Dit rijdraad is niks anders als verenstaal.

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

wat een vet systeem. Ik hoop dat het allemaal gaat werken.

Dit komt dus achterin de auto to hangen??
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

DLS wrote:wat een vet systeem. Ik hoop dat het allemaal gaat werken.

Dit komt dus achterin de auto to hangen??
waarschijnlijk niet als definitief ;)

weer wat "leuks" om in te breken voor iets wat in een doosje de hoofdprijs kost en gebouwd geen drol meer waard is :roll:

Waarschijnlijk ga ik het mezelf nog wat moeilijker maken :roll:
Op een stuk wat nog niet ingedeeld is kan ik een wasbox bouwen (wasbox heb ik al) waarvan de deuren op en en dichtkunnen, binnen in stoppen en dan deur aan de uitrit zijde open en wegrijden. Klinkt heel gaaf en misschien ook wel haalbaar maar momenteel heb ik nog geen auto die door die wasbox kan :lol: (HY is net te hoog)

Dus we klooien nog lekker verder :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Leuk man, met die straatlantaarns!

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

pcrodent wrote:Leuk man, met die straatlantaarns!
Zo wil ik in de pandjes ook nog verlichting in gaan maken en ook de HY moet er nog een keer aan geloven (maar dan moet ik dus nog wel even mini SMD leds aanschaffen :)) :D

Post Reply