De koppakking van mijn GTtje is laatst vervangen door mijn neef (al jaren automonteur waaronder bij een Citroën dealer) omdat hij olie lekte (bekend probleem bij 1.4i blokjes is mijn verteld).
Olielekkage is nu over, maar de motor komt veel langzamer op temperatuur en word ook minder warm dan voor de koppakkingswissel.
Voorheen zat ie meestal tussen de 90 en 100 graden, nu komt ie na een hele poos rijden hooguit op 85 graden uit.
Het vreemdste van alles is dat na ongeveer 5 minuten rijden het waarschuwingslichtje in de temperatuurmeter gaat branden, ongeacht de temperatuur.
Enig idee hoe dit kan en wat te doen?
Watertemplicht bij normale temperatuur?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 68
- Joined: MonAug13, 2007 8:35:15 AM
- Location: Boelensloane, Fryslan
Watertemplicht bij normale temperatuur?
"Miauw" betekend "woef" in Kats.
Als het lang duurd voordat je watertemp omhoog gaat lijkt het erop dat je thermostaat stuk is. Ik heb het ook gehad. Hij kan dicht kapot gaan. Dan loopt je blok heet omdat de radiateur niet gebruikt wordt.
Maar hij kan ook open kapot gaan. In dit geval gaat direct na het starten de koelvloeistof over het grote circuit. Wat normaal pas bij 85 graden opengaat. Dit kun je makkelijk controleren. Start de motor koud. Voel of de radiateur direct warm wordt. Als dit zo is zal de kachel binnen er lang over duren om warm te worden.
Tevens kan idd ook dat er te weinig koelvloeistof inzit. Of er een sensor stuk is. Of je hebt niet goed ontlucht.
Maar hij kan ook open kapot gaan. In dit geval gaat direct na het starten de koelvloeistof over het grote circuit. Wat normaal pas bij 85 graden opengaat. Dit kun je makkelijk controleren. Start de motor koud. Voel of de radiateur direct warm wordt. Als dit zo is zal de kachel binnen er lang over duren om warm te worden.
Tevens kan idd ook dat er te weinig koelvloeistof inzit. Of er een sensor stuk is. Of je hebt niet goed ontlucht.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.