Het PC topic 1980 - 1995

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Glenn@nl wrote: Image

Image
Volgens mij ken ik dit ding, maar dan in het zwart/zilver als "Olivetti M21" was onze eerste PC op kantoor draaide een programma op genaamd Framework II. Tevens werd er op getekend met AutoCad versie 2.?? In de pauzes werd er heel fanatiek een spelletje opgespeeld genaamd "Digger" volgens mij een soort Pac Man.

Als ik zo terug reken moet dat ongeveer in de buurt van 1985 geweest zijn.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Compaq 3.1?!

Die moet ik hebben! :shock: Ruilen voor uhh de diskimages van de originele nederlandse 3.1, 3.11 for workgroups of (Nederlandse) MS office 4.3 op 33 diskettes ;)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Ach ja.. Keen.. Veel gespeeld

Wij hadden vroeger ook een pc zonder HDD maar met alleen maar diskettes. Dan propte je er een diskette in en werd er een soort van map geopent waarin je de spelletjes etc. kon openen.. Geweldig... wat een uren lol was dat....

ow en nog een echte NES gehad.. xD
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Net weer eens even een 486 uit het stof getrokken :D

Image

Het stapeltje Compaq's momenteel op m'n kamer :D

van bover naar beneden:

Image

Compaq Prolinea 4/50

Image

Compaq Deskpro (Pentium 3)
Goed kijken op de CD-speler :lol: AX type 2 bezitters moet het bekend voorkomen :P (op de overview foto beter zichtbaar...)

Image

Compaq Deskpro (Pentium 3)

Image

Compaq Deskpro (Pentium 1)

De bovenste Compaq ProLinea 4/50 staat nu momenteel aangesloten met Windows 3.1 :D

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

MBa@NL wrote:
kevin.broke wrote:Vijf titels:

- Commander Keen
- Stunts
- Testdrive
- Prince Of Persia
- Boulderdash

Heb ze nog steeds :D
ff opgezocht (Boulderdash), nooit van gehoord namelijk (is denk ik van voor mijn tijd). Maar dat is dus de voorloper van SupaPlex.

ben er nu al verslaafd aan 8)

JAVA versie

En die anders 4 (op Test Drive na) ook veel gespeeld, Test Drive namelijk zelf nooit gehad maar wel bij vriendjes veel gespeeld :D
Boulder dash is zooooooooooooooooooo geweldig!!!
Sjees, heb echt uuuuuuuuuuuuuuuuuren doorgebracht met dat spel.
Heb er ook een boel verschillende van: I, II, III, 6, 9, final Boulder en zelfs de Construction Kit! :D
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 372
Joined: MonAug21, 2006 7:33:45 PM
Location: Vlissingen

Post by Fietspomp »

Ik heb toevallig mijn Discworld collectie weer eens uit de kast getrokken,
echt verschrikkelijk leuke games zijn dat!
Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik ben nu 'n backup-CD'tje aan t branden op m'n desktop pc (de derde van boven toevallig in het rijtje van Michel), met 2x speed.. op een van de eerste consumenten- cd branders die Hewlett-Packard eind jaren '90 op de markt bracht; de HP CD-writer plus (ik brand niet zoveel, dus heeft voor mij geen waarde om 'n nieuwe te kopen..)

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

De goeie ouwe tijd dat je nog ruim een half uur bezig was om een cd'tje te bakken en het uberhaupt hebben van een brander retebijzonder was! *zucht*
AX GTI '91

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

wat ik nu heb, is wel uit 2003, dus het past eigenlijk niet in de lijst hier maar anders komen er te veel computer-gerelateerde topics :lol: .

een Microsoft Xbox (waar trouwens een gewone 8gB IDE hardeschijf in zit, en die dus ook gewoon uitbreidbaar is tot 300 gB :idea: )

en daarvoor heb ik het arcadespel Steel Battalion.
het speelt zich af in het jaar 2080.

(van dit spel staan er nog een paar op marktplaats, maar dan met de blauwe knoppen op de controller, en die zijn minder in trek, hoe dan ook vragen ze er toch nog ruim 180 euro voor, collectorsitem)
Image

ik heb de controller voor een prikkie gekocht, en het spel gedownload.
maar wel heb ik de originele boeken erbij.
want om dit spel te spelen, moet je eerst het boek doorlezen, 37 pagina's, met veel info en diagrammen en voorbeelden, over de verschillende VT's, tot wapens, en opties en verhoudingen van brandstof en afstanden.

voorbeeldje uit het boek:

2-4 Mobiliteit:
De gemiddelde snelheid van middelzware VT's is 100 kilometer per uur.
Ze kunnen zich tot op maximaal 205 kilometer van hun basis begeven.
blabla.

2-5 Brandstoftank en reservetank:
blabla...heeft een capaciteit van ongeveer 22.500 liter en rijd ongeveer 5 minuten op één tank...blabla

bij pagina 10 stopte ik, want ik krijg er een punthoofd van :lol: , volgende keer verder lezen.
zonder dit boek, kun je het spel niet spelen, of iig niet juist.

"Knopjes
Goed, voor dat ik verder ga zal ik je meteen maar even uit de droom helpen. De controller bevat meer dan veertig knoppen en ik ga je niet vertellen wat ze allemaal doen.
"

nachtvisie, je camera schoonspuiten voor beter beeld, op tijd bevoorradingen oproepen, uitkijken dat je accu niet doorbrand. etc.

en het gaafste, je moet hem juist starten, want daar is dus ook een hele procedure voor, doe je dit in de verkeerde volgorde, of vergeet je iets? dan valt ie uit.

dit is toch echt het bizarste en meest uitgebreide spel dat ik kan bedenken !


Image
Image
klik
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Knorretje
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: SunNov18, 2007 3:19:35 PM
Location: wormerveer

Post by Knorretje »

:shock: keen!!! daar heb ik echt uuuren mee doorgebracht... en Prince of Persia ook!! Zoow cool. Mijn opa, jaja een hippe opa, had een computer, en daar ging ik altijd op spelen. Dat was in 92 . Ik woonde toen bij mn opa en oma in samen met mn broertje en mn moeder. Mn ouders waren toen gescheiden...volgens mij was dat toen ook al een uniek geval...... Maar goed...uren en uren heb ik Keen gespeeld... en natuurlijk Lemmings......
God wat een nostalgie... ik was toen 7 jaar oud. Ik ben pas 22 maar als ik me bedenk dat t al 15 jaar geleden is, voel ik me echt oud.
I love my first car!

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

hhee.. je wordt snel oud hea;)

@ duff.. ziet er op zich wel vet uit. Alhoelwe het onmogelijk is om te spelen :)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

DLS wrote:hhee.. je wordt snel oud hea;)

@ duff.. ziet er op zich wel vet uit. Alhoelwe het onmogelijk is om te spelen :)
niet onmogelijk hoor :D

ik heb 't nu al aardig onder de knie, het lastige alleen is én rijden met die tank, én schieten, én je camera, én je vizier goed richten, soms ben je gewoon ff je vizier kwijt :lol: .

verder zondag na de meeting mijn 2e tv ophalen,

dan heb ik 2 x een 28" breedbeeld tv op me kamer, met 2 xboxen, gelinked, dus lekker racegames en shooters spelen zonder dat irritante splitscreen :twisted:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Voor de ECHTE PoP fans, de 2d versie dus, is er goed nieuws!!!

KLIK

Vooral het laatste stukje MOET je herkennen als je deel 1 hebt gespeeld 8)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

T ziet er wel goed uit! Ben nooit zo'n Prince of persia fan geweest...

Ook van settlers 2 hebben ze laatst een remake gemaakt.. zag er ook goed uit maar toch was de gameplay vern**kt, ik speel 10x liever de originele versie met oude graphics..

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Glenn@nl wrote:T ziet er wel goed uit! Ben nooit zo'n Prince of persia fan geweest...

Ook van settlers 2 hebben ze laatst een remake gemaakt.. zag er ook goed uit maar toch was de gameplay vern**kt, ik speel 10x liever de originele versie met oude graphics..
dat zal met deze PoP ook wel zijn maar het idee is wel gaaf en ook zeker al vanwege dat het weer 2d is (welliswaar in een 3d jasje) en ook die spiegel doet het em echt gewoon!

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

die spiegel was zooo freaky,

dit spel speelde ik vroeger ook altijd op de /:c pc, of hoe ging dat ookalweer om zo'n spel op te starten :lol: , naja dat deed me broer, en ik speelde de spellen :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

DuFF wrote:die spiegel was zooo freaky,

dit spel speelde ik vroeger ook altijd op de /:c pc, of hoe ging dat ookalweer om zo'n spel op te starten :lol: , naja dat deed me broer, en ik speelde de spellen :D

Code: Select all

C:\>
C:\>cd prince
C:\PRINCE>
C:\PRINCE>prince
en dan starte het spel (mits niet in nog een submap ;))

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

c:\cd Prince :roll:

je bedoeld diskette :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

DuFF wrote:c:\cd Prince :roll:

je bedoeld diskette :P
dan mag je die C door een A vervangen ;) (of welk station je ook had voor diskettes :))

Code: Select all

C:\>
C:\>A:
A:\>prince
Als Prince of persia althans in de root op je diskette stond ;)

maar goed, we dwalen af (hoewel dit dat toch ook weer niet is :P)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Weer een leuke update voor dit topic...

Paar maanden terug weer eens wat opgehaald.. wordt de laatste, ik ben klaar met die ouwe troep :-P

Image

T gaat om een Compaq (uiteraard..) Deskpro 386s/20

Voorzien van een Intel op 20mhz. Ik geloof met een megabyte of 12 aan geheugen (niet origineel natuurlijk, in die tijd met 1024, 2048 of 4096MB geleverd..). Ik heb getracht er windows 3.1 van Compaq op te zetten... helaas miste ik 1 diskette.. (nouja staat wel op m'n pc, maar niet op floppy) waardoor de werkzaamheden met dit apparaat zijn gestaakt.. geen zin meer gehad om m aan te sluiten :roll:

Leuk detail is dat ik m'n eerste pc-ervaring heb opgedaan op zo'n zelfde machine. Dat was ook de reden dat ik m wilde hebben!

staat nu weer te verstoffen onder t bureau...

Post Reply