De 1.0E rateld in lage toeren
Ik heb geen toerenteller dus ik kan geen toeren geven, maar
vooral in zn 4 en dan rond de 65-75 (wat best lage toeren zijn voor het 1.0tje) hoor je hem echt super hard ratelen/tikken.
Als je hem wat meer toeren laat draaien is het eigenlijk weg.
Nu zat ik te denken, kan dat te maken hebben met de klepveren? Of is het gewoon een kwestie van kleppen beter of misschien anders stellen?
Ratelen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Heb je dit met een warme of koude motor?
Het klinkt wel als kleppen die te ruim zitten, dat is nog altijd beter dan te strak.
Inlaat = 0,2mm en uitlaat=0,4mm, bij een koude motor
Gelukkig is het stellen van de kleppen bij een AX zo gepiept, voor mijn auto ben ik er een dag zoet mee
Het klinkt wel als kleppen die te ruim zitten, dat is nog altijd beter dan te strak.
Inlaat = 0,2mm en uitlaat=0,4mm, bij een koude motor
Gelukkig is het stellen van de kleppen bij een AX zo gepiept, voor mijn auto ben ik er een dag zoet mee
Xantia 1.9D Sensation (Import)
ZX1.4i wrote:Heb je dit met een warme of koude motor?
Het klinkt wel als kleppen die te ruim zitten, dat is nog altijd beter dan te strak.
Inlaat = 0,2mm en uitlaat=0,4mm, bij een koude motor
Gelukkig is het stellen van de kleppen bij een AX zo gepiept, voor mijn auto ben ik er een dag zoet mee
Met warme motor zoiezo, met koude motor weet ik zo even niet. Koud loopt ie namelijk zoiezo best hoog door de choke; anders valt ie uit met die kou buiten
Dat hitteschildje kan inderdaad vervelend doen.
Je zegt bij warme motor wel en bij koud niet of minder, klinkt als kantelende zuigers, daar hebben de meeste TU motoren wel last van. Is niet ernstig, daar kan de motor gewoon oud mee worden, mijn ZX had er ook last van. Het komt doordat het hemd van de zuiger zo kort is gehouden, minder materiaal, dus goedkoper en lichter voor meer toeren/power.
Je zegt bij warme motor wel en bij koud niet of minder, klinkt als kantelende zuigers, daar hebben de meeste TU motoren wel last van. Is niet ernstig, daar kan de motor gewoon oud mee worden, mijn ZX had er ook last van. Het komt doordat het hemd van de zuiger zo kort is gehouden, minder materiaal, dus goedkoper en lichter voor meer toeren/power.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
uhm, hitte schild wat tegen je radiator aan zit of het hitteschild wat om het spruitstuk heen zit?pcrodent wrote:Kan het niet dat hitteschildje van het uitlaatspruitstuk zijn, dat resoneert bij een bepaald toerental? Heb ik 's gehad, lang lang naar gezocht (en me veel zorgen gemaakt om niks...)
Het gaat BTW dus om een 1.0E uit 87 met 80 dz km. Rijd vrijwel alleen korte stukjes en erg weinig.
ZX1.4i: Ben bang dat ik je niet helemaal volg (wat is de hemd van een zuiger?), maar kantelende zuigers, als ik het mij goed herinner is de 1.0 daar voor toen ie 4 jaar oud was terug voor geroepen bij de garage en heeft ie nieuwe zuigers gekregen....
Maar goed, als het met kleppen stellen niet verholpen zou zijn dan zou zoiets kunnen dus..
Overigens, het kan bij koude motor ook wel zo zijn, alleen ik hoor het dan toch niet door de choke
*grietje houd handen op warme hiiteschild*pcrodent wrote:Ik bedoel die van het spruitstuk zelf, maar in principe maakt het niet uit: motor aanzetten, ratel reproduceren en dan met een lap (niet je blote handjes ) die hitteschildjes één voor één ff vasthouden en kijken of het ophoudt met ratelen.
auw!
1.0 heeft de radiator schild niet volgens mij (dat is nu de auto waar ik noooooit onder de kap kijk..). ik zal eens checkahhh! Vandaag heb ik het trouwens weer niet gehoord
Maar ik zat nu ook niet alleen in de auto en was constant in gesprek, opzich luister ik dan amper naar de auto.
Geeft niet, ik zal mijn best doen om het uit te leggengrietje wrote:ZX1.4i: Ben bang dat ik je niet helemaal volg (wat is de hemd van een zuiger?), maar kantelende zuigers, als ik het mij goed herinner is de 1.0 daar voor toen ie 4 jaar oud was terug voor geroepen bij de garage en heeft ie nieuwe zuigers gekregen
Simpel gezegd bestaat een zuiger uit 2 delen, het bovenste stuk waar de zuigerveren opzitten, dit noemt men de kroon. De onderkant waar het gat voor de zuigerpen inzit noemt men het hemd. Bij automotoren is dit één geheel, bij grote motoren (scheepsdiesel) zoals op me werk zijn dit 2 losse delen.
Als het hemd heel klein (laag) word gehouden, dan heb je kans dat het gaat rammelen, dat noemt men kantelende zuigers, wat veel voorkomt bij TU motoren.
Dit is alleen een kroon.
Een complete zuiger, hemd met de croon erop.
Xantia 1.9D Sensation (Import)