Koppaking vervangen: een paar vraagjes

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

VDL
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: TueNov20, 2007 5:48:02 PM

Koppaking vervangen: een paar vraagjes

Post by VDL »

Heren,

Allereerst even voorstellen: Ik ben Ruben en ben zelf een Honda rijder (momenteel in een 1.8vti).

Nu rijdt mijn vriendin in een Ax 1.0 escapade uit 93. Sinds een jaar is er al sprake van enige olielekkage. Als je voor de auto staat dan is het linksvoor nat, net als de (onderkant) van de dynamo en voor de rest de onderkant van de draagarmen, carter etc.
Ook zit er wat drap in de olie (geelachtig). Dit lijkt mij zelf een gevalletje koppaking. Wat ik zo lees komt dit wel vaker voor bij dit type motorblok. (iemand een idee wat trouwens de motercode is ? TU….. ik neem aan dat dit geen aluminium blok is)

Nu ben ik zelf wel redelijk vaak aan het sleutelen met mijn eigen auto, maar een koppakking project heb ik nog nooit gedaan. Ik heb al wel een Haynes manuel gedownload en flink gegoogeld.

Toch heb ik nog de volgende vragen:

• Om de kop ‘rustig’ los te wrikken wordt gebruik gemaakt van 2 st. speciaal gebogen stangen. Kan dit ook op een andere manier, misschien met een gebogen draadeind ofzo?

• Na demontage van de kop, moet deze dan gevlakt worden? De motor is al wel eens warm gelopen i.v.m. lekkage in het koelsysteem (aansluitflens koelslang op thermostaat.)

• Het loshalen van de distibutieriem is helaas nodig bij deze ‘operatie’ maar hoe voorkom ik dat de tandwielen verdraaien? Ik weet dat hier speciaal gereedschap voor bestaat, maar speciaal zal ook wel weer berekenen: speciale prijs. Iemand ideeën of alternatief gereedschap? Daarnaast had ik gelezen over iemand die de positie van de riem had gemerkt op de riem en nokkenastandwiel en op de riem en krukastandwiel. Deze merken zette hij weer over op de nieuwe riem. Lijkt mij wel logisch, maar is een oude riem niet wat langer i.v.m. ouderdom / uitrekken?

• Het weer op spanning brengen van de spanrol moet met een speciaal stuk gereedschap voorzien van een arm van 10cm waaraan een gewicht van …kg moet hangen. Dit gereedschap is voorzien van een vierkante kop 7x7mm is dit hetzelfde formaat waarmee van koppeling ratel  dop?

• Is er een speciale dop nodig voor het los/vast draaien van de kopbouten?

Alvast bedankt voor jullie reacties (hoop ik)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Koppaking vervangen: een paar vraagjes

Post by grietje »

VDL wrote:Heren,
Mag ik zeker niet reageren? :roll:
• Na demontage van de kop, moet deze dan gevlakt worden? De motor is al wel eens warm gelopen i.v.m. lekkage in het koelsysteem (aansluitflens koelslang op thermostaat.)
Ik zou er in ieder geval wel rekening mee houden dat je de kop moet laten vlakken. Het hoeft niet perse nodig te zijn maar na een (flinke) warmloper zijn ze meestal wel goed krom.
• Het loshalen van de distibutieriem is helaas nodig bij deze ‘operatie’ maar hoe voorkom ik dat de tandwielen verdraaien? Ik weet dat hier speciaal gereedschap voor bestaat, maar speciaal zal ook wel weer berekenen: speciale prijs. Iemand ideeën of alternatief gereedschap? Daarnaast had ik gelezen over iemand die de positie van de riem had gemerkt op de riem en nokkenastandwiel en op de riem en krukastandwiel. Deze merken zette hij weer over op de nieuwe riem. Lijkt mij wel logisch, maar is een oude riem niet wat langer i.v.m. ouderdom / uitrekken?
Aanrader om bij de koppaking OOK D riem en spanrol te vervangen, slijtage gevoelige onderdelen en anders moet je binnen kort weer aan de gang.
Om je alles vast te zetten, draai je het nokkenas aan het tandwiel tot dat het blokkeer gat in het tandwiel recht voor het blokkeer gat in je cilinder kop zit. Dit blokkeer je door er een inbus sleutel door heen te doen, of een lange bout ofzo, en vervolgens blokkeer je je vliegwiel door aan de ' voorkant' van de motor, vlak bij het type (en motorcode! ) plaatje een inbus sleutel o.i.d. door het blokkeer gat te doen.
Volgens mij deden wij het ook zo dat er 1 aan het nokkenas wiel zegmaar draaide tot dat het inbusje bij het vliegwiel er uitzich zelf in ' valt'
• Is er een speciale dop nodig voor het los/vast draaien van de kopbouten?
Volgens mij is dit een Torx (die je eigenlijk zoiezo nodig hebt als je sleuteld aan een AX, franzen zijn er gek op) of dop 13.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Koppaking vervangen: een paar vraagjes

Post by MNM(tm) »

• Is er een speciale dop nodig voor het los/vast draaien van de kopbouten?
Volgens mij is dit een Torx (die je eigenlijk zoiezo nodig hebt als je sleuteld aan een AX, franzen zijn er gek op) of dop 13.[/quote]
Ik heb Rock's anders ook wel eens horen schelden over E-torx kopbouten. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Koppaking vervangen: een paar vraagjes

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:
• Is er een speciale dop nodig voor het los/vast draaien van de kopbouten?
Volgens mij is dit een Torx (die je eigenlijk zoiezo nodig hebt als je sleuteld aan een AX, franzen zijn er gek op) of dop 13.
Ik heb Rock's anders ook wel eens horen schelden over E-torx kopbouten. :roll:[/quote]

Dat zal best, maar is makkelijk van te voren even kijken. Kleppendeksel eraf en je ziet gauw genoeg wat voor dop/gereedschap je nodig hebt :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Ruben, KLIK HIER om een verslag van onze eerste koppakking vervanging te zien.

Succes met je klus.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Mooi verslag Henk, heb 3 kleine opmerkingen, misschien overbodig omdat je het wel gedaan heb, maar niet te zien op de foto.

1) Motor op oliedruk brengen mbv de startmotor, bobine loskoppelen en startten totdat het olie lampje uit gaat. Steeds max. 10 sec de startmotor laten draaien, even 5 seconden wachten en weer herhalen. Als je dan de bobine kabel aansluit, dan start de auto in één keer, ik heb het nooit anders meegemaakt.

2) Heb je de kleppen gesteld? Dit is wel noodzakelijk omdat alles los is geweest.

3) Vervang de klepseals, dat is slechts een uurtje extra werk als alles eraf ligt, het olieverbruik daalt dan tot bijna niets.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Overigens, bij mij ging de kop er erg makkelijk af, trokken hem aan injectie en thermostaat gewoon eraf.
Spanrol hebben wij gewoon vast gedraaid ' op gevoel' , marc gedaan

En de kopbouten op spanning met een graden circel, we hadden geen momentsleutel. Kopbouten mag je eigenlijk niet hergebruiken en is ook niet aan te raden, maar veel automaterialen handels hebben deze niet op voorraad!

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2007 9:52 pm Onderwerp:
Mooi verslag Henk, heb 3 kleine opmerkingen, misschien overbodig omdat je het wel gedaan heb, maar niet te zien op de foto.

1) Motor op oliedruk brengen mbv de startmotor, bobine loskoppelen en startten totdat het olie lampje uit gaat. Steeds max. 10 sec de startmotor laten draaien, even 5 seconden wachten en weer herhalen. Als je dan de bobine kabel aansluit, dan start de auto in één keer, ik heb het nooit anders meegemaakt.
En als ie zonder dat hele verhaal gewoon in 1x start na de operatie?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

ZX1.4i wrote:Mooi verslag Henk, heb 3 kleine opmerkingen, misschien overbodig omdat je het wel gedaan heb, maar niet te zien op de foto.
Als eerste bedankt voor het compliment.
ZX1.4i wrote:1) Motor op oliedruk brengen mbv de startmotor, bobine loskoppelen en startten totdat het olie lampje uit gaat. Steeds max. 10 sec de startmotor laten draaien, even 5 seconden wachten en weer herhalen. Als je dan de bobine kabel aansluit, dan start de auto in één keer, ik heb het nooit anders meegemaakt.
Deze manier was bij mij niet bekend maar klink heel logisch en ga ik zeker doen de volgende keer.

Maar het probleem van het niet vlot starten lag aan het vergeten aan te sluiten van een temperatuur zender, de ECU dacht dat de motor al op temperatuur was met als gevolg startprobleem. Op een van de volgende dagen op de site is de foto van de oplossing te zien.
ZX1.4i wrote:2) Heb je de kleppen gesteld? Dit is wel noodzakelijk omdat alles los is geweest.
Kleppen heb ik inderdaad gesteld was ook echt wel nodig zeker omdat alles los is geweest.
ZX1.4i wrote:3) Vervang de klepseals, dat is slechts een uurtje extra werk als alles eraf ligt, het olieverbruik daalt dan tot bijna niets.
Klepseals heb ik niet vervangen een van de reden was de zeer goede staat staat van de kop en de andere reden was dat bij de aanschaf van de onderdelen geen klepseals op voorraad waren.

Een derde reden was dat ik niet de beschikking had en heb van het juiste gereedschap om de kleppen te demonteren.

Het motortje loopt vanaf de reparatie als een zonnetje en verbruikt geen olie.

We hebben op dit moment een 1.4 TRS U9 (5-deurs) in restauratie en mogelijk wordt dat de volgende koppakking, d-riem, spanrol en klepseals vervanging.

KLIK HIER voor foto's van de 1.4 TRS.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

grietje wrote:....En de kopbouten op spanning met een graden circel, we hadden geen momentsleutel. Kopbouten mag je eigenlijk niet hergebruiken en is ook niet aan te raden, maar veel automaterialen handels hebben deze niet op voorraad!
Kopbouten mogen volgens de diverse "Manuals" WEL hergebruikt worden alleen is er een restrictie de lengte moet nog binnen de gestelde tolerantie vallen. (lengte moet liggen tussen de 184,5mm en de 185,9mm als er 1 of meer niet correct zijn dienen ze allemaal te worden vervangen)

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Die torx kopbouten zijn kl*te dingen. Zou de gewone maar opzoeken. Met vastdraaien schoot ik eraf van 1 kopbout. Wist A niet meer op welke positie ik eraf was geschoten. En B was de kopbout zowat meteen rond gedraaid. Ander Bitje erin geramd en op gevoel wat vaster gedraaid.

Mijn oude bouten die erin zaten kon teminste een gewone dop op.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ZX1.4i wrote:3) Vervang de klepseals, dat is slechts een uurtje extra werk als alles eraf ligt, het olieverbruik daalt dan tot bijna niets.
ik bevestig dit nogmaals 8)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

grietje wrote:En als ie zonder dat hele verhaal gewoon in 1x start na de operatie?
Is ook niet goed, alle olie is eruit geweest, je heb dan een behoorlijk droge start, het eerst op druk brengen staat niet voor niets in de handboeken.

Wat de kopbouten betreft, je kan ze nameten en hergebruiken als ze niet teveel zijn uitgerekt, echter de prijs voor een setje is c.a. €30, de moeite niet waard om het risico van afbreken of niet goed afdichten te nemen. Heb namelijk ook al eens een AX gefixt die weer was gaan lekken nadat een garage de oude kopbouten had hergebruikt, die waren niet sterk genoeg meer.

Wat de klepseals betreft, als er geen tot laag olie verbruik is, of er word weinig met de auto gereden, dan is het goedkoper om de klepseals te laten zitten.

@Henk Bats, de 1.4TRS die je in restauratie heb, als je aan de kop gaat beginnen, laat het dan effe weten. Ik help je dan wel met het reviseren van de kop door de kleppen te demonteren en opnieuw inslijpen op de zittingen, nieuwe klepseals en nokkenaskeerring erop. Ik heb een klepveertang, en de rest om de kop te reviseren.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Mark wrote:Die torx kopbouten zijn kl*te dingen. Zou de gewone maar opzoeken. Met vastdraaien schoot ik eraf van 1 kopbout.
Met Torx moet je inderdaad wat voorzichtiger zijn, ik hanteer het volgende "truukje":

Als je een T-stuk neemt (wring-ijzer) met een verlengpijp van een halve meter, kun je meer kracht zetten.
Terwij iemand anders het T-stuk met gradenschijf vasthoud, dit is een stuk stabieler.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

ZX1.4i wrote:@Henk Bats, de 1.4TRS die je in restauratie heb, als je aan de kop gaat beginnen, laat het dan effe weten. Ik help je dan wel met het reviseren van de kop door de kleppen te demonteren en opnieuw inslijpen op de zittingen, nieuwe klepseals en nokkenaskeerring erop. Ik heb een klepveertang, en de rest om de kop te reviseren.
Bedankt voor het aanbod kom er op terug, zal wel na de winter worden als de temperatuur weer wat beter wordt :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ZX1.4i wrote:
grietje wrote:En als ie zonder dat hele verhaal gewoon in 1x start na de operatie?
Is ook niet goed, alle olie is eruit geweest, je heb dan een behoorlijk droge start, het eerst op druk brengen staat niet voor niets in de handboeken.
ik snap hem al, ik heb de olie er niet uit gehad. Die was namelijk pas een week vervangen; dus alleen beetje bijgevuld om de nieuwe cilinder kop te smeren

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Re: Koppaking vervangen: een paar vraagjes

Post by dvdoornik »

VDL wrote: • Na demontage van de kop, moet deze dan gevlakt worden? De motor is al wel eens warm gelopen i.v.m. lekkage in het koelsysteem (aansluitflens koelslang op thermostaat.)
kop niet vlakken, maar kijken waar die krom is. als hij hol staat, dan eerst in het midden vast draaien en daarna de buitenste kant, staat hij bol dan net andersom

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

dat lijkt me ook niet fantastisch, want dan is die kop al een beetje krom geweest, en dan ga je 'm weer recht trekken, ik denk dat je dan meer kans hebt op scheuren of andere ongein, er is iig heel veel sterkte uit het blok weg. :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Henk Bats wrote:Bedankt voor het aanbod kom er op terug, zal wel na de winter worden als de temperatuur weer wat beter wordt :wink:
Met gedemonteerde kop kun je ook wel bij mij op me werk terecht, dat is een betere plek om de kop te reviseren, spoelbak, perslucht en HD-Spuit bij de hand :P
Xantia 1.9D Sensation (Import)

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

DuFF wrote:dat lijkt me ook niet fantastisch, want dan is die kop al een beetje krom geweest, en dan ga je 'm weer recht trekken, ik denk dat je dan meer kans hebt op scheuren of andere ongein, er is iig heel veel sterkte uit het blok weg. :roll:
maar als je hem vlakt, vlak je alleen de onderkant en niet de bovenkant, dus krijg je ongelijke balans..

VDL
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: TueNov20, 2007 5:48:02 PM

Re: Koppaking vervangen: een paar vraagjes

Post by VDL »

grietje wrote:
VDL wrote:Heren,
Mag ik zeker niet reageren? :roll:

foutje, tuurlijk mag jij reageren :D

Alvast bedankt voor jullie racties en links. Ben inmiddels al een heel stuk wijzer geworden.

Nu zijn er voor dit motorblok 3 verschillende koppakking te koop 1.3 / 1.35 en 1.5mm. Moet ik eerst kijken welke pakking er nu tussen zit? of kun je dit ook zien zonder demontage? Waarom zijn er eigenlijk verschillende types?

Wat betreft de kopbouten, zijn deze nog te krijgen met een gewone 6-kant kop of alleen in torx uitvoering?

Voor het loswrikken van de kop (2 stalen gebogen stangen) zat ik te denken om wapeningstaal te laten buigen, maar wat is de diameter van de gaten waar je de stangen in moet steken? M10 / M 12 of M16?

Post Reply