Ok, zoals de titel al zegt heb ik een lekke koppakking.
daarom de volgende vragen:
- Hoe lang kan ik hier mee blijven rondtuffen
- hoe schadelijk is het voor de rest van de motor/auto
- en vooral: kan iemand met assisteren dat dit te vervangen... ik zeg het verkeerd denk ik zo; kan ik iemand assisteren die mij wil helpen koppakking te vervangen?
Last edited by Lovely Linda on SatNov17, 2007 10:02:57 PM, edited 1 time in total.
Ambition is the path to success. Persistence is the vehicle you arrive in.
Lovely Linda wrote:Ok, zoals de titel al zegt heb ik een lekke koppakking.
daarom de volgende vragen:
- Hoe lang kan ik hier mee blijven rondtuffen
- hoe schadelijk is het voor de rest van de motor/auto
- en vooral: kan iemand met assisteren dat dit te vervangen... ik zeg het verkeerd denk ik zo; kan ik iemand assisteren die mij wil helpen koppakking te vervangen?
Hmm hoe lang je kan blijven doorrijden is afhankelijk van hoe lek de koppakking is.. de mijn was lek maar heb er nog 1,5 jaar mee doorgereden... t is alleen niet zo goed voor de rest van de motor & koelcircuit omdat olie en koelvloeistof zich gaan mengen..
euhm zolang je auto rijdt, dan rijdtie.. kijk rijden met een kapotte koppakking is niet ideaal, je mengt je koelwater met je olie en andersom, dat geeft sludge (lijkt beetje op mayonaise) en sludge is vrij dik en kan dus kleine kanaaltjes verstoppen.
is dit erg schadelijk? nah.. kijk je hebt een AX1.1, die motoren zijn 2ehands zo goedkoop dat ik me niet zoveel zorgen zou maken, het verwisselen van een volledig motorblok is bij een 1.1 evenveel werk als de koppakking en waarschijnlijk zijn de kosten ook hetzelfde (inclusief aanschaf motorblok), je hebt alleen nog wat extra handen nodig om te vervangen.
kijk ik moedig niemand aan om door te rijden met een kapotte koppakking, vervangen is uiteraard beter.. maar als je gene tijd/geld hebt dan kan het niet echt kwaad.. als hij ECHT stuk is, dan rijdt hij gewoon steeds alleen steeds langzamer..
'k Denk dat 't ook behoorlijk afhankelijk is van hoeveel je denkt er nog mee te moeten rijden.
Met meer dan 20km per dag / 5 dagen per week zou ik 't risico op ernstiger schade niet nemen en dus niet door blijven rijden tot de frikadellen-meeting.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
ik heb met die rode ong. een half jaar met een lekke koppakking gereden. Zo erg ziet het er nog niet uit (slecht aan die dop te zien, maar goed). Gewoon een beetje in de gaten houden.
Lekt ie erg veel op straat of nog niet eens zo veel?
Mijn ax-je lekte altijd een plasje van ong. 2/3cm in het rond op z'n ergst.
Als ie echt een enorme plas olie achterlaat is de koppakking al heel ver heen en zou ik niet te veel rijden.
euhm zolang je auto rijdt, dan rijdtie.. kijk rijden met een kapotte koppakking is niet ideaal, je mengt je koelwater met je olie en andersom, dat geeft sludge (lijkt beetje op mayonaise) en sludge is vrij dik en kan dus kleine kanaaltjes verstoppen.
is dit erg schadelijk? nah.. kijk je hebt een AX1.1, die motoren zijn 2ehands zo goedkoop dat ik me niet zoveel zorgen zou maken, het verwisselen van een volledig motorblok is bij een 1.1 evenveel werk als de koppakking en waarschijnlijk zijn de kosten ook hetzelfde (inclusief aanschaf motorblok), je hebt alleen nog wat extra handen nodig om te vervangen.
kijk ik moedig niemand aan om door te rijden met een kapotte koppakking, vervangen is uiteraard beter.. maar als je gene tijd/geld hebt dan kan het niet echt kwaad.. als hij ECHT stuk is, dan rijdt hij gewoon steeds alleen steeds langzamer..
ik zeg, wachten tot de frikandellenmeeting..
sprak de man die zijn auto met een trailer moest gaan halen in limburg toch ?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Witte smurrie onder de dop, en in het koelsysteem ook zwart/bruine zooi?
Witte rook uit de uitlaat...
Maar prima prestaties, geen olielekkage op de grond en geen andere problemen. Hij lijkt ook geen koelvloeistof te gebruiken, tenzij het systeem verstopt zit ofzo? Maar de temperatuur blijft netjes iets boven de 90.
Lijkt mij toch dat het de koppakking is (?).
Aangezien mijn autootje al ruim 240000 km heeft gelopen rijd ik er eerst mee door totdat ie raar gaat doen. Er wordt per week denk ik gemiddeld 100 km mee gereden. Mocht ie na de keurig nog een nieuw blok waard zijn, dan los ik het maar zo op!
Fwenk wrote:Ik heb denk ik precies hetzelfde probleem
Witte smurrie onder de dop, en in het koelsysteem ook zwart/bruine zooi?
Witte rook uit de uitlaat...
Maar prima prestaties, geen olielekkage op de grond en geen andere problemen. Hij lijkt ook geen koelvloeistof te gebruiken, tenzij het systeem verstopt zit ofzo? Maar de temperatuur blijft netjes iets boven de 90.
Lijkt mij toch dat het de koppakking is (?).
Aangezien mijn autootje al ruim 240000 km heeft gelopen rijd ik er eerst mee door totdat ie raar gaat doen. Er wordt per week denk ik gemiddeld 100 km mee gereden. Mocht ie na de keurig nog een nieuw blok waard zijn, dan los ik het maar zo op!
Succes in ieder geval!
Olie lekage op de grond had ik ook niet, hij hoeft het ook helemaal niet naar buiten te lekken. Als hij door de pakking heen (of kromme kop) van KVS kanalen naar de cilinders lekt zie je er maar weinig van aan de buitenkant van je blok...
En de koppakking bij het oliekanaal is wat ik hoor vrij vaak gaar; en dan komt er idd olie in je KVS en KVS in je olie. Hoeft nog steeds niet echt heel erg te zijn, maar het word naar mijn idee eigenlijk altijd vanzelf wel ernstiger.
Maar als hij wit rookt moet hij eigenlijk ook wel KVS gebruiken, want als ie wit rookt verbrand ie dus iets van water. Of er moet op een andere wijze water in je cilinders komen. Opzich hoeft het niet veel te zijn btw; ik zeg uit ervaring dat ik het ook pas na een half jaar merkte. De eerste keer duurde het toch wel 1500 km voordat ie de KVS voorraad op gebrand was, daarna ging het een stuk sneller (500 km).
Overigens werd het daarna ook wel zichtbaar aande buitenkant van het blok, het lekte niet op de grond maar je zag toch wel oliesporen op de bekende hoek.
Je moet met een slangetje ff wat koelvloeistof uit het buisje zuigen. Ff kijken welke kleur dat is.
Het is niet uitzonderlijk dat je sowieso wat sludge onder je dop hebt als je alleen korte afstanden rijd. De pakking kan ook gewoon iets zweten. Als de vloeistof gewoon mooi schoon is zou ik me helemaal geen zorgen maken.
Ik heb mijn koppakking vervangen en er zit af en toe nog steeds klein beetje sludge aan mijn dop van te weinig km's rijden.
Als je koelvloeistof eruit ziet als olie dan is die wel echt ver heen. Dan kun je beter zsm vervangen. Olie eet je koelleidingen van binnen op. En dat wil je niet.
DuFF wrote:sounds good.(ookal is het niet mijn AX, ik wil graag is de handjes uit de mouwen steken)
Hahaha, je zou bijna zeggen dat je onlangs je eigen koppakking heb gedaan
Jouw AX snort verder goed?, neem aan dat met de kop die ik gereviseerd heb en erop gezet, dat je geen druppel olie verbruik meer heb.
Een koppakking bij de frikandellenmeeting, in die bloemenloods? gaat wel een knoeiboel worden
Als Duff komt helpen, dan mag het ook op me werk, heb tijd zat in december omdat ik toch daar "aanwezig" moet zijn.
Vraag maar aan Duff wat voor een mooi plek dat is
Als je zo weinig rijd kan de sludge ook gewoon vocht in je olie zijn. Mn eend heeft er met dit weer ook last van...en ik weet één ding zeker, die heeft geen lekke kop Zijn er nog meer verschijnselen waarom je denkt dat het een lekke kop is?
Als je idd maar 10km per dag rijdt kun je beter gaan fietsen
Dan krijg je inderdaad sludge. Je moet meer km's gaan maken, je motor wordt zo nooit warm.