Engine swap

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ghehe... 'k denk dat jij de dash-kabelboom (welke ik steeds bedoelde) met die in 't motorruim verwart.
Die van 't motorruim is idd ff zoekwerk, maar op zich ook goed te doen.
De totale kabelboom bestaat namelijk uit drie stukken: het deel in het motorruim, het deel achter/in het dash en 't deel dat 't motorruimdeel en 't dash-deel met mekaar verbindt en naar de andere (standaard) elektrische delen (zoals verlichting) loopt.
't Kabelboomje voor CV+elek.ramen is niet standaard en ligt volledig los van de hoofdkabelboom.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:Ghehe... 'k denk dat jij de dash-kabelboom (welke ik steeds bedoelde) met die in 't motorruim verwart.
Die van 't motorruim is idd ff zoekwerk, maar op zich ook goed te doen.
De totale kabelboom bestaat namelijk uit drie stukken: het deel in het motorruim, het deel achter/in het dash en 't deel dat 't motorruimdeel en 't dash-deel met mekaar verbindt en naar de andere (standaard) elektrische delen (zoals verlichting) loopt.
't Kabelboomje voor CV+elek.ramen is niet standaard en ligt volledig los van de hoofdkabelboom.
Maar dat kabelboompje moet toch ergens op aangesloten worden aan de hoofdkabelboom. Ik neem aan dat het deel waar de el. ramen en c.v. aan aangesloten moeten worden niet standaard is voorbereid.
Ik wil namelijk niet in m'n huidige kabelboom die in de First ligt gaan knippen om de electrische ramen en c.v. werkend te maken.

Enne, 't deel dat 't dash met de motorkabelboom verbind komt toch achter 't linkerspatscherm 't interieur binnen? (ronde stekker, zit binnen erop geschroefd?) Hoe die aan de buitenkant vastzit moet ik nog even uitvinden, tenzij jij me dat al kunt vertellen?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mastenhose wrote:Maar dat kabelboompje moet toch ergens op aangesloten worden aan de hoofdkabelboom. Ik neem aan dat het deel waar de el. ramen en c.v. aan aangesloten moeten worden niet standaard is voorbereid.
Ik wil namelijk niet in m'n huidige kabelboom die in de First ligt gaan knippen om de electrische ramen en c.v. werkend te maken.
Er is eigenlijk maar 2 draden van de CV-kabelboom die aan de grote kabelboom verbonden moet worden: de +12V en de massa.
De massa gaat met een stekkertje in het centraal massablok onder de stuurkolom en de +12V zit aan dezelfde +12V als de accessoires. (bij AX-en die af-fabriek CV+elek.ramen hebben, zit die +12V draad ook met een metalen bus bij die +12V draad van de hoofdkabelboom geknepen.)
Mastenhose wrote:Enne, 't deel dat 't dash met de motorkabelboom verbind komt toch achter 't linkerspatscherm 't interieur binnen? (ronde stekker, zit binnen erop geschroefd?) Hoe die aan de buitenkant vastzit moet ik nog even uitvinden, tenzij jij me dat al kunt vertellen?
Die ronde stekker zit van buitenaf door 't chassis naar binnen gestoken en zit daar vast met een kunststof moer. Kwestie van die moer los draaien en je kunt die stekker er zo uit trekken. Maar in jouw geval is dat (volgens mij) niet nodig: kans is heel groot dat die stekker al volledig bedraad is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Engine swap

Post by Wheelnut »

Sorry voor de thread bump, maar ik vraag me ook een paar dingen af aangaande dit onderwerp.
(Ook sorry als dit al een keer behandeld is, maar de thread titel leek mij wel logisch voor dit onderwerp...)

Wat zijn de RDW regels nou eigenlijk voor het wisselen van een motor + transmissie?
Ik zit namelijk met het idee te spelen om van m'n '95-er 1.1i (marelli) een automaat te maken...
En aan een automaat zit vaak een grotere motor vast...

Ik heb op internet een paar dingetjes gelezen:
"40% regel geldt niet voor auto's van vóór '98."
"1/3 regel geldt wel."

Ik leidt hieruit af dat ik gewoon een motor met een afwijkende motorcode, én een ander type transmissie in m'n auto kan lepelen, zolang het allemaal maar deugdelijk in mekaar zit...
Mijn auto is van vóór '98, en ik wijzig maar 1/3 van de auto. Namelijk de aandrijflijn inclusief motor.
(Ik neem aan dat een bodykit installeren niet onder koets- of chassiswijziging valt)

Dus dat zou dan betekenen dat ik alleen bij de RDW een kentekenkeuring hoef te laten doen, en dat ik niet naar Lelystad hoef?
Of snap ik er nou de ballen niet van?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Engine swap

Post by AlexanderB »

correct, gewoon bij een willekeurig rdwstation dat niet lelystad is, zolang het deugelijk in elkaar zit ja. niks bijzonders :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Engine swap

Post by Wheelnut »

Komt mooi uit, RDW keuringsstation zit hier 5 minuten vandaan, op het industrieterrein van Zwijndrecht!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply