squeek geluid bij starten ?!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Basax
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver

squeek geluid bij starten ?!

Post by Basax »

Dag mensheid,

Ik rijd gelukkig al weer een tijdje zonder problemen en mijn ax is ook weer door de apk gekomen.

Het valt me alleen op dat bij het starten er een squeek geluid hoorbaar is. Dit wordt ook steeds erger [misschien de kou?]. Hij start nog wel maar echt feestelijk klinkt het starten niet. Verder rijdt ie prima. Zelfs de 160 haalt ie nog!

Is het raadzaam om alvast een nieuwe startmotor op de sloop te halen of kan het ook ergens anders aan liggen? Ik ben bang dat hij vandaag of morgen niet meer wil starten en dan kan ik maar beter weten waar het aan ligt.

Oja is er ooit een fototopic langsgekomen waarop te zien is hoe je een startmotor vervangt? Als het hieraan ligt en niet te moeillijk is wil ik het zelf nog wel proberen.

Met zorgelijke groet

Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Startmotor is opzich nie tmoeilijk, ware het niet dat je er niet echt lekker bij kan.

Maaruhm squeek geluiden. Is dat op het moment dat ie aanslaat, en de startmotor dus weer terug trekt?

Dan kan het zijn dat de starterskrans niet goed terug komt en krijgt ie een opsodemieter. Dat is ook bij mijn TRS en na 6000 km start ie nog steeds :P Maar ik heb inderdaad wel een startmotor op voorraad voor als ie er wel mee stopt.

Tekenen van een aan het overlijden startmotor zijn volgens mij divers, maar wat ik gemerkt had bij andere ax waar de startmotor dus wel echt van overleden is, was heel duidelijk dat de eerste keer starten hoorde je hem te langzaam en met slagen rond draaien, even wachten, en de tweede keer draaide de startmotor wel gewoon snel en gelijkmatig. Die stopte er van de ene op andere dag mee ;)

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

ha bas!

dit is niets om je echt zorgen over te maken, ik vermoed dat de starterkrans niet goed teruggaat of iets slipt waardoor hij een jankend/hoog knarsend geluid maakt.

ter verduidelijking;
aan het eind van je startmotor zit een tandwieltje, deze drijft met de tanden het vliegwiel aan. Om ervoor te zorgen dat je startmotor niet continu meedraait (hiervan zou hij stuk gaan) gaat de starterkrans na het starten terug zijn behuizing in, deze wordt dus bediend door stroom op de startmotor te zetten.
Als de starterkrans niet goed terug gaat, dan loopt deze nog even met het motortoerental mee en meestal maar met een paar tandjes (omdat hij terug aan het gaan is in zijn behuizing) dit klinkt dus een beetje als een hoog knarsend geluid.

opzich dus niet echt iets om je zorgen over te maken, maar een nieuwe startmotor kan geen kwaad, want ze gaan er uiteraard wel stuk van..

een startmotor demonteren bij een standaard ax stelt niet zo heel veel voor als je weet hoe het in elkaar zit;
-hij zit aan de achterkant van je blok, zeg maar onder je luchtfilterhuis.. daar vind je als je even voelt met je hand 2 cilindervormige metalen huizen. dat hoort dus bij de startmotor.
-voor het gemak even alle plastic rommel van je inlaat verwijderen
-aan de achterzijde van de startmotor zitten 2 draden, 1 schakeldraadje met een gewoon stekkertje en een dikke voedingskabel die met een moer vast zit (sleutel 13)
-de startmotor zit vervolgens op 3 plekken vast, 2x een bout (sleutel13) aan de 'startmotorzijde' die de startmotor vastmaken aan de versnellingsbak, het beugeltje waar het luchtfilterhuis op steunt zit hier ook mee vast. verder zit er nog 1 bout (soms een imbusschroef maat 8) die vanaf de andere kant zit, dus vanaf de versnellingsbak naar de startmotor, deze zit bij het beugeltje waar de kabelboom aan vast zit.

succes!
Image

Basax
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver

mijn dank is groot

Post by Basax »

Allereerst beiden bedankt voor de reactie! Wat een snelheid.

Volgens mij is het zo dat ie idd eerst aanslaat en daarna pas gaat squeeken. Zou het ook nog te maken kunnen hebben met het contactslot? Als ik de sleutel omdraai heb ik het gevoel dat het allemaal wat stroever gaat dan eerst, misschien dat ie daardoor blijft hangen? Nou ja aangezien jullie het allebei over een slecht teruglopende starterskrans hebben zal het daar wel aan liggen. Kennelijk kan je daar ook niks aan doen anders hadden jullie het me wel verteld.

Toch binnenkort maar effe naar de sloop rijden voor een nieuwe startmotor lijkt me. Zijn deze voor een ax eigenlijk allemaal hetzelfde? En moet ik 'm daar zelf nog demonteren of hebben ze die dingen gewoon in bakken liggen? en moet ik nog ergens op letten? Wat kost zo'n ding eigenlijk? [nee ik ben inderdaad nog nooit op de sloop geweest]

Ik heb eventueel wel een mannetje die 'm er vrij goedkoop in kan zetten maar het zou fijn zijn om te weten wat zoiets normaal kost.

Oja gewoon doorrijden met deze startmotor berokkend geen schade aan de motor zelf?

Nogmaals dank voor jullie reacties en de uitleg voor het zelfstandig vervangen. Ik ben het aan het overwegen.

Thanks Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

we zijn gewoon snel :D

grietje/ik zijn 2 zielen 1 gedachte :roll: we hebben ook dezelfde auto als referentie voor het probleem :lol: maaruhm een gaar contactslot, tsja dan zou de startmotor denk helemaal niet terugwillen.. alhoewel.. als hij natuurlijk iets blijft hangen als je je sleutel terugdraait :roll:
zou je moeten kunnen testen, contactslot omzeilen door de kabels door te lussen, als hij dan hetzelfde probleem heeft dan is het niet je contactslot :)

of je iets aan die starterkrans kan doen weet ik niet, maar gezien de geringe kosten voor een 2ehands startmotor (meestal 20 a 30,-) is revisie niet de moeite..

de meeste startmotoren van de AX zijn hetzelfde! die van een diesel zijn iets sterker, maar dat maakt verder niet zoveel uit, ze passen iig wel

verder kan het opzich geen kwaad om hiermee door te rijden, je kan alleen je startmotor ermee slopen en tsja, dan moet je duwen :lol:
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Bij axen moet je dat soort dingen er meestal zelf uitslopen.

Vraag wel ff of je hem mag uittesten, moet je hem op een accu ff op plus en - aansluiten en dan moet de krans gaan draaien, en flink hard!

Qua prijs, ze zijn ong 100 euro nieuw dacht ik, dus ja, wat zullen ze er voor vragen, 30 euro? Is per sloop ook nog best erg verschillend.

Volgens mij is het voor je motor niet -erg- schadelijk. Athans, ik rijd er dus ook al een half jaar mee :P

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

weeeer het zelfde antwoord :P
dit keer hield je me aan de praat op msn marc :P hahahah daarom was jij eerder:P

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

mja die van mij doet het ook alleen naa het starten voor een seconde ofzo.. Niet echt lang.

Maar loopt niet stroef of what so ever.. Dus zal misschien wel hetzelfde probleem zijn. Tis idd een hoog geluidje.. Maar doet ie al sinds ik em heb :)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Heeft mijnes ook gehad en die heeft het er nog anderhalf jaar op volgehouden tot de startmotor de geest gaf. Dan is het inderdaad aanduwen tot de nieuwe erop zit (of in het geval van mijn luie zelf, meteen de startmotor vervangen om niet te hoeven duwen ;)).

Als je eenmaal rijdt kan die startmotor je motor niet meer slopen (tenzij je probeert je motor nog een keer te starten als ie al loopt, maar denk dat dan eerder je startmotor eraan gaat :P)

Vervangen kun je makkelijk zelf, er zijn geen speciale spullen voor nodig maar wel een hoop geduld. Daarnaast is het heel leerzaam. :)
Kijk uit, een Cactussssss

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Djoeri »

Even offtopic maar de starterkrans blijft niet hangen, deze zit namelijk op je vliegwiel. het is de bendix (kleine tandwieltje) van de startmotor die te langzaam teruggaat dus die blijft nog even hangen als de motor gestart is. heb hier ook last van, af en toe wel en af en toe niet. Je kan er nog wel even mee doorgaan maar het kan meer schade aanrichten aan je vliegwiel, de starterkrans dus, die kan beschadigen en dat is een wat duurder geintje. Misschien eens gaan informeren bij een Revisiebedrijf.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Post Reply