[GT] Auto valt uit bij snelheid verminderen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

[GT] Auto valt uit bij snelheid verminderen

Post by Cindy »

Hoi allemaal,

Heb ruim een jaar probleemloos in mijn AX GT gereden, en pas is ie ook weer probleemloos door de keuring gekomen (bj 11-1990)
Maar vanmorgen had ik een probleem....

het had gevroren, en motor startte direct, maar tijdens het rijden viel de motor uit als ik vaart minderde voor een stoplicht of als ik moest remmen. Hij startte daarna wel weer direct, maar ik ben met het zweet onder mijn oksels naar mijn werk gereden.
Heb voor vanmiddag afspraak met mijn automonteur, die gaat even kijken.
Collega's noemden vocht onder verdeelkap, of iets met lucht aanvoer, hebben jullie nog suggesties ? dan zal ik deze nog even opnoemen bij automonteur.

Bedankt alvast !

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

staat hij al op winterstand?? vanmorgen was het best koud :roll:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

mcdean wrote:staat hij al op winterstand?? vanmorgen was het best koud :roll:
bij lange na niet koud genoeg om een carb/injectiehuis te doen bevriezen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Hij is pas gekeurd, en een collega denkt dat ie misschien niet goed staat afgesteld (na meting co 2 uitstoot ofzo, willen ze hem wel eens anders afstellen om door de keuring te krijgen)
Maar dan zou ik dat al eerder moeten hebben, maand geleden gekeurd.
Iemand noemde vocht onder verdeelkap, iemand anders op het werk noemde iets van valse luchtaanvoer ofzo.
Ben benieuwd....
Ga om 16.00 uur naar monteur. Ik laat het nog wel weten

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

injectie of carbje? Bij injectie zou het kunnen dat je stappenmotor z'n werk niet goed doet.

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Browny wrote:injectie of carbje? Bij injectie zou het kunnen dat je stappenmotor z'n werk niet goed doet.
Geen idee.... op kentekenbewijs staat GT Injection U9....

Ps winterstand heb ik volgens mij niet, heb hem nu 3 jaar, maar nooit op winterstand gezet....

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Cindy wrote:
Browny wrote:injectie of carbje? Bij injectie zou het kunnen dat je stappenmotor z'n werk niet goed doet.

Ps winterstand heb ik volgens mij niet, heb hem nu 3 jaar, maar nooit op winterstand gezet....

injectie dus, en u9 staat voor kat & lambda

Als ie orgineel is heb je ook een ' winterstand' dit zit aan je luchttoevoer.
Ben benieuwd wat de monteur zegt :)

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Monteur was er nog niet..... Hij zou ca. 16 uur bij de garagebox terug zijn (hij had een paar apk keuringen vandaag) maar helaas....
tot 17.00 uur gewacht en toen toch maar naar huis gegaan, want ik heb straks een etentje.

Op de terugweg vanaf werk geen problemen, ware het niet dat opviel dat hij niet mooi stationair liep, en best wel lage toeren maakt bij terugschakelen.
Normaal liep hij altijd mooi stationair, zo tussen de 1000 en 1200 toeren in.
Nu iets beneden de 1000, en bij terugschakelen komt ie ook af en toe beneden de 1000. Net vanaf monteur naar huis viel ie weer een keer uit. Ik merk nu wel dat ik hoge toeren moet blijven maken, bij terugschakelen, en voor stoplicht beetje blijven gassen.
Aangezien ik nu niet bang meer ben dat ik echt stil kom te staan (want hij start daarna zo weer) zal ik vanavond monteur bellen, en vragen of hij er dan vrijdagmiddag (dan ben ik vrij) er naar wil kijken.
Tot die tijd redt m'n AX-je het hopelijk wel :D

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

grietje wrote:
Cindy wrote:

injectie dus, en u9 staat voor kat & lambda

Als ie orgineel is heb je ook een ' winterstand' dit zit aan je luchttoevoer.
Ben benieuwd wat de monteur zegt :)
Ik zal hier vrijdag ook meteen even naar laten kijken, want hij is nog nooit in de winterstand geweest haha. En hij is origineel, nooit wat aan veranderd ook. Overgenomen van 1e eigenaar met km stand van 108.000 (nu inmiddels 125.000 na 3 jaar, jaja, ik rij niet echt veel)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Dat klinkt wel verdacht als een stappenmotor.

Dat is een ' aparaatje' die de toeren regelt bij ' stationair' / Oftewel, die geeft beetje gas bij als jij je gas loslaat

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Anders zou het ook nog de gaskleppositiesensor (gasklep-potmeter) kunnen zijn, maar dan zou 'ie stationair ook beroerd en vooral onregelmatig moeten lopen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Dat doet ie dus ook... stationair niet mooi lopen, ik zal jullie ideen aan monteur doorgeven vrijdag, bedankt !

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Hoi, daar ben ik weer.....

Het heeft vannacht gevroren, en ik had weer dezelfde problemen.
Net zoals toen ik dit topic opende, toen had het ook s nachts gevroren.

Hij startte wel in 1 keer, maar zodra ik moet remmen of terugschakelen, zakt de toerenteller tot beneden de 1000 toeren, en slaat hij af, als ik alleen een bocht door moet en ik blijf gassen, slaat ie wel weer aan.
Als ik echt moet stoppen, stoplicht ofzo, slaat hij af.
Nu kwam ik net op mijn werk, moest achteruit inparkeren, en sloeg natuurlijk weer af. Toen kreeg ik hem ook heel moeizaam aan de praat.

Ben bang dat er toch echt iets aan de hand is....

Vorige keer ben ik bij mijn automonteur geweest (de volgende dag, toen de auto weer normaal reed, en het ook niet had gevroren) en hij kon zo 1,2,3 niets vinden of bedenken.
Hij heeft toen verdeelkap etc. ingespoten tegen vocht, maar dat was het dus niet.

Ik heb hem net weer gebeld, en hij gaat overleggen met collega. Tussen de middag even terugbellen en hopelijk heeft hij een idee wat het kan zijn, en kan ik langskomen.
Komende nacht gaat het weer vriezen,dus morgen heb ik weer een probleem

Nogmaals; bij temp. boven 0 buiten totaal geen problemen !

Hebben jullie nog tips ? Dan kan ik dat meenemen naar monteur

Alvast bedankt voor het meedenken !

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Hoi, ik heb zojuist de monteur gesproken, maar die denkt nu ook dat ie niet op winterstand staat.
Ik heb de auto nooit zelf op winterstand gezet, maar monteur zegt dat de auto dat normaal gesproken automatisch doet, vandaar dat ik het nooit zelf heb gedaan.
En wellicht dat dat stuk is, het deel dat dat regelt.
Ik hoop het maar :D

Klinkt op zich wel logisch, omdat het na de vorige nachtvorst ruim boven 0 is geweest, en ik geen enkel probleem had met de auto

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by benny666 »

Ik heb dit ook vaak gehad!! Na twee keer zo'n goedje erin gegooid te hebben -injector cleaner- en super 98 te tanken zo nu en dan, zjin de problemen weg!! Af en toe slaat ie nog af de eerste 100 meter die ik rij, maar dat neem ik voor lief.

Wat nu echt het probleem hiervan was, weet ik niet. Mijn garage kon me ook niets vertellen!! Dit gebeurde zowel zomers als 's winters.
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Hoi, ik ben gisteravond bij automonteur geweest, maar die kon niets mechanisch vinden, hij vermoedde dat het in een sensor zat, en hij heeft geen meet apparatuur, hij heeft wel een kennis die dat heeft dus daar naartoe verwezen.

Vandaag met veel gedoe het werk weten te bereiken (afslaan bij elk stoplicht, afslaan in bochten....)
Kennis gebeld maar die had geen tijd, morgen pas. Omdat ik het niet zag zitten om nog een keer heen en weer te rijden, heb ik een garage gebeld die voornl. Citroens doet (geen dealer)
Gelukkig kon ik direct vanmiddag terecht.

Het blijkt dus idd een sensor te zijn, en ze hebben hem helaas niet in voorraad, komt maandag pas binnen. Gelukkig ben ik morgen vrij, en maandag regel ik wel wat naar mijn werk.
Ben allang blij dat het niets ernstigs is, want zo'n auto moet in de winter wel betrouwbaar zijn.
Er hapert ook iets aan de ontsteking, iets kleins, dat maken ze ook maandag, kan pas nadat de sensor er weer inzit, omdat hij nu niet stationair loopt (hij maakt 0 toeren als je geen gas geeft....)

Welke sensor het is weet ik niet precies, iets met winterstand, of de injectie, ik heb er geen verstand van, en heb eigenlijk niet doorgevraagd. :oops:

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Hij is gemaakt :D
Ben blij, want miste mijn auto ! pfff, je kan gelijk geen kant meer op...

Er is ook een nieuwe verdeelkap op gezet, want die zat aan 1 kant los, en zag er niet meer uit.
Hij is nu hopelijk helemaal weer winterproof !
Volgens de garage is de auto nog in prima staat, en kan hij nog wel even mee :)

Hij rijdt weer als een zonnetje !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

TOP (Y)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Kl*te auto.....

Zaterdag reed ie als een zonnetje, en vanmorgen was het weer raak, exact dezelfde verschijnselen als vorige week.
Garage gebeld, en die snappen er ook niks van.
Wel toevallig dat het vandaag weer koud was, geen nachtvorst, maar wel kouder als zaterdag, toen ie als een zonnetje reed.

Morgenochtend kan ik de auto weer naar de garage brengen, gedoe elke keer.... Moet je weer vervoer naar het werk zien te regelen etc.

Ben benieuwd of er iets te vinden is, als het zo blijft, gaat ie weg....

Iemand nog interesse in een AZ GT 1.4 bj.90 ? ;-)

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

AX GT bedoel ik ipv AZ GT..... waar het hart vol van is haha !

Post Reply