Bedrijfstemperatuur 1.4i motor
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Bedrijfstemperatuur 1.4i motor
Hallo,
ik heb vrij recent een ax aangeschaft! Geweldig autootje.. 1.4i motor is
erg vlot en dat met 750 KG ( Furio '96)
Alleen vind ik hem erg warm worden.. temperatuur altijd eindje
boven de 90 graden..
mijn vraag : Is dit normaal?!
graag reacties!
mvg
WAP
ik heb vrij recent een ax aangeschaft! Geweldig autootje.. 1.4i motor is
erg vlot en dat met 750 KG ( Furio '96)
Alleen vind ik hem erg warm worden.. temperatuur altijd eindje
boven de 90 graden..
mijn vraag : Is dit normaal?!
graag reacties!
mvg
WAP
AX FURIO 1.4i
Re: Bedrijfstemperatuur 1.4i motor
Dank voor je reactie..
ik heb de fan nog nooit horen of zien draaien..
Op forum staat dat dit ergens bij 97 graden gaat gebeuren..
maargoed.. als het normaal blijkt te zijn dan geeft mij dat weer wat rust!
goed weekend verder!
gr.
WAP
ik heb de fan nog nooit horen of zien draaien..
Op forum staat dat dit ergens bij 97 graden gaat gebeuren..
maargoed.. als het normaal blijkt te zijn dan geeft mij dat weer wat rust!
goed weekend verder!
gr.
WAP
AX FURIO 1.4i
M'n vorige Volcane liep prima bij 96°, terwijl m'n huidige Volcane 't prima naar z'n zin heeft op 89° en m'n dieseltje is helemaal in z'n sas bij 80°, dus 't verschilt best wel per model en type blok, denk ik.
Last edited by MNM(tm) on WedNov14, 2007 11:34:09 AM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
De mijne zit doorgaans tussen de 90 en 100. Maar hoe betrouwbaar die meter en sensors zijn. Zal per sensor verschillen.
Als ie het rode ingaat en de fan draait nog steeds niet zit ut niet goed. Je zou ff kunnen voelen of je radiateur heet wordt. Maar weet 99% zeker dat er niks aan de hand is.
Als ie het rode ingaat en de fan draait nog steeds niet zit ut niet goed. Je zou ff kunnen voelen of je radiateur heet wordt. Maar weet 99% zeker dat er niks aan de hand is.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Ik hoor net dat dat dus niet goed iskevin.broke wrote:80 graden moet ie zeker halen. anders krijg je namelijk temperatuurverschillen tussen snelweg en bebouwde kom rijden enzo, en ook forse verschillen op verschillende plaatsen in het blok.
dat gaat scheuren als je pech hebt.
Als ik hem stationair laat draaien wordt hij wel warmer, en in filerijden ook, maar hij moet dus minimaal 80 graden worden? Dan denk ik dat ik bij de "kopwissel" er ook maar een ander (lees warmer) thermostaatje in ga zetten. Dat zal het euvel wel wezen dan. De kachel wordt trouwens ook niet altijd even warm bedenk ik me net....
Mjah, alles gaat er toch vanaf dus...
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
@ Ricardo: denk dat je geen warmere thermostaat moet hebben, maar dat je thermostaatje gewoon een beetje gaar is
Dat hebben die dingen wel vaker na een aantal jaar. Misschien kan zo'n blokje 75 graden ook wel hebben, maar het gaat erom dat ie z'n bedrijfstemperatuur haalt en daar dan ook blijft, zodat alles dezelfde temperatuur heeft en dus geen wrijving of spanning gaat veroorzaken.
De nogal wat verbouwde TU 1600 van een vriend van me is bijvoorbeeld altijd 95-100 graden; houdt in dat te koude delen opgewarmd worden door de koelvloeistof en gekoeld wanneer ze heet worden. Met een oliekoeler wordt de verdeling nog mooier, vooral bij zware belastingen.
Je moet warmte onttrekken wanneer de temperatuur TE hoog wordt, en dus niet altijd zoals veel mensen denken.
Dat hebben die dingen wel vaker na een aantal jaar. Misschien kan zo'n blokje 75 graden ook wel hebben, maar het gaat erom dat ie z'n bedrijfstemperatuur haalt en daar dan ook blijft, zodat alles dezelfde temperatuur heeft en dus geen wrijving of spanning gaat veroorzaken.
De nogal wat verbouwde TU 1600 van een vriend van me is bijvoorbeeld altijd 95-100 graden; houdt in dat te koude delen opgewarmd worden door de koelvloeistof en gekoeld wanneer ze heet worden. Met een oliekoeler wordt de verdeling nog mooier, vooral bij zware belastingen.
Je moet warmte onttrekken wanneer de temperatuur TE hoog wordt, en dus niet altijd zoals veel mensen denken.