Weet niet precies, maar als ik het me goeD herinner, had lood twee functies:
- de benzine wat "zachter" te maken, minder schraal
- als een soort anti-oxidant, dus tegen bederf van de benzine
Hier nog een artikel over de functie van lood in benzine.
benzinemeter danst.
Moderator: webmasters
MNM(tm) wrote:Weet niet precies, maar als ik het me goeD herinner, had lood twee functies:
- de benzine wat "zachter" te maken, minder schraal
- als een soort anti-oxidant, dus tegen bederf van de benzine
Hier nog een artikel over de functie van lood in benzine.
Als jij nog lood in je benzine hebt dan heb je heel lang geleden getankt denk ik, dat is al zo'n 20 jaar niet meer te krijgen... Das allang niet meer goed
Tegenwoordig zit er helemaal geen lood meer in de benzine, lood in een AX mag ook niet (alleen de carb versies wel denk ik). Dan gaat je katalysator eraan.
De reden dat er geen lood meer in benzine zit is dat het giftig is. De oude auto's hebben echter wel lood nodig voor de kleppen. Het lood laat een beschermd laagje achter op de klepstelen, en zorgen zodat je klepsteelrubbers niet uitharden.
Je kan tegenwoordig wel loodvervanger krijgen, werkt t zelfde alleen is het waarschijnlijk minder schadelijk.
Het verhaal van AMT gaat ook over oldtimers zoals je kunt lezen, daar valt een AX niet onder.
De houdbaarheid van de moderne benzine is hoogstwaarschijnlijk gelijk aan die van vroeger, ze hebben vast wel wat stoffen uitgevonden die hetzelfde effect hebben. Maar benzine kun je idd niet zo heel lang bewaren, max 2 jaar.
Nog een tip:
Als je je tank leeg hebt gereden, maak m dan eerst maar schoon voordat je m vult. Er zit allemaal troep onderin wat weer voor verstoppingen kan zorgen, als dat al niet gebeurd is.
Dus als laatste tip: Rijdt m gewoon nooit helemaal leeg
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)