oh, datte, al helemaal vergeten.
Pas ook ff de oliespatplaat onder het kleppendeksel gemonteerd en het injectiehuis gereinigd waardoor ie nu echt vlekkeloos rijdt.
Eerst had ie om de ong. 50 km wel een hapering, maar het injectiehuis was zonder die spatplaat ook binnen no-time smerig.
Inmiddels is carterontluchting ook binnengekomen bij de autoonderdelentoko, morgen ff oppikken en dan dit weekend spaghetti en carterontluchting erop als het meezit. Ook zit de demper in de planning, maar weekend heb ik hard nodig ivm enorme chaos op m'n werk, dus misschien komt er weinig van.
Lekkende tankdop ook vervangen voor een nieuw exemplaar.
Helaas niet zoals de originele maar wel een zwarte en met .
Ik ga nog eens proberen van deze en de oude 1 te maken zodat het er iig uitziet als een originele.
Wat is eigenlijk het nut van zo'n carterventilatie? Die slang zit er niet voor niets, caterdampen helpen de verbranding een handje, dus zo'n filtertje lijkt me iet wat vermogensverlies... Of zit ik nu onzin te praten?
arnie wrote:Wat is eigenlijk het nut van zo'n carterventilatie? Die slang zit er niet voor niets, caterdampen helpen de verbranding een handje, dus zo'n filtertje lijkt me iet wat vermogensverlies... Of zit ik nu onzin te praten?
Ik vroeg me ook al af hoe dat precies zit. Ik zie in de carterontluchtingsslang bij mijn AX de nodige oliedrap zitten. Als je alleen een filtertje op je kleppendeksel zet, gooit hij dan die olie niet uit het filtertje over je motor heen? Ik heb wel eens een constructie gezien van een filtertje met een overlooptankje, waar dan die olie in kan lopen. Of staat er niet zo'n druk op dat ie het door het filter heendrukt en lekt op je motor? In dat geval ga ik het ook eens overwegen. Je houdt je injectiehuis natuurlijk wel mooi schoon op die manier dus...
Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)
arnie wrote:Wat is eigenlijk het nut van zo'n carterventilatie? Die slang zit er niet voor niets, caterdampen helpen de verbranding een handje, dus zo'n filtertje lijkt me iet wat vermogensverlies... Of zit ik nu onzin te praten?
Ik vroeg me ook al af hoe dat precies zit. Ik zie in de carterontluchtingsslang bij mijn AX de nodige oliedrap zitten. Als je alleen een filtertje op je kleppendeksel zet, gooit hij dan die olie niet uit het filtertje over je motor heen? Ik heb wel eens een constructie gezien van een filtertje met een overlooptankje, waar dan die olie in kan lopen. Of staat er niet zo'n druk op dat ie het door het filter heendrukt en lekt op je motor? In dat geval ga ik het ook eens overwegen. Je houdt je injectiehuis natuurlijk wel mooi schoon op die manier dus...
Grtz,
Ricardo
Die drap heeft ook te maken met jouw lekke koppaking. Dan heb je Mayo in je systeem
Ik doelde op de carterdampen, die zijn explosief en dus goed brandbaar voor in je inlaatsysteem.
arnie wrote:
Die drap heeft ook te maken met jouw lekke koppaking. Dan heb je Mayo in je systeem
Ik doelde op de carterdampen, die zijn explosief en dus goed brandbaar voor in je inlaatsysteem.
Die dampen worden alleen maar afgezogen vanwege het milieu.
De ECU kan ook niet bepalen wat de hoeveelheid van dat spul is dat naar binnen gezogen wordt, dus het is eerder een factor die de motor slechter laat draaien dan dat ie er beter door zou lopen.
arnie wrote:
Die drap heeft ook te maken met jouw lekke koppaking. Dan heb je Mayo in je systeem
Ik doelde op de carterdampen, die zijn explosief en dus goed brandbaar voor in je inlaatsysteem.
Die dampen worden alleen maar afgezogen vanwege het milieu.
De ECU kan ook niet bepalen wat de hoeveelheid van dat spul is dat naar binnen gezogen wordt, dus het is eerder een factor die de motor slechter laat draaien dan dat ie er beter door zou lopen.
Ook vanwege het milieu, liep gisteren op europort maritime voor mijn werk, daar stond op een carterdeksel van een MAK te lezen "when engine stops do not open for 10 minutes". Toen vroeg ik aan de betreffende vertegenwoordiger waarvoor dat nou eigenlijk was. Zodoende kwamen we op het verhaal van explosieve carterdampen! Die worden dus niet alleen afgezogen voor het milieu, maar ook omdat ze nog uitermate goed brandbaar zijn...
arnie wrote:
Ook vanwege het milieu, liep gisteren op europort maritime voor mijn werk, daar stond op een carterdeksel van een MAK te lezen "when engine stops do not open for 10 minutes". Toen vroeg ik aan de betreffende vertegenwoordiger waarvoor dat nou eigenlijk was. Zodoende kwamen we op het verhaal van explosieve carterdampen! Die worden dus niet alleen afgezogen voor het milieu, maar ook omdat ze nog uitermate goed brandbaar zijn...
Maar dan hebben we het dus over een diesel mag ik aannemen.......die lopen sowieso op olie die met een overmaat aan lucht tot zelfontbranding komt.
Een benzine-auto heeft echter een heel goed geregelde verbranding door middel van een precies gedoseerde hoeveelheid brandstof/luchtmengsel die dmv. een bougie ontstoken wordt......en als er dan een ongecontroleerde hoeveelheid oliedamp bijkomt, dan zal dat echt niet leiden tot betere ontbranding.......meer tot een ongecontroleerdere vorm van ontbranding....en dat wil echt niet hebben. Echter is normaal de hoeveelheid aan carterdampen gering en merk je er niet zoveel van, maar het is dus echt om het milieu gedaan dat die oliedampen niet zo de atmosfeer in gaan, maar mee verbrand worden.
bovenstaande heb ik idd ook begrepen bij de auto-onderdelen handel. Een medewerker daar vond het prachtig dat ik carterontluchting wilde. Toen hij meekeek onder de kap voor het opmeten van de diameter vond ie het ook een goed idee omdat de dampen wel heel snel bij het injectiehuis zijn en het ax-je daar iig niet beter van gaat lopen.
Ik heb er nu niet gelijk 40pk extra bij, maar het scheelt me iig het injectiehuis schoonmaken en hij zal er misschien iets zuiniger door lopen ook vanwege een beter gereguleerde verbranding.