Storingscode 41, wie helpt?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Hij mist iets.. En dat geeft ie aan..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Remco3112
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: TueOct16, 2007 9:22:05 AM

Post by Remco3112 »

ECU nummer is Bosch 0280000751 is dit dus een 2.2 of een 3.0 ??
Hij mist dus accuspanning aan de foutcode te zien. Dus iemand tips waar ik het best allemaal naar kan kijken?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Aan het bouwjaar te zien Bosch 2.2

Remco3112
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: TueOct16, 2007 9:22:05 AM

Post by Remco3112 »

Browny wrote:Aan het bouwjaar te zien Bosch 2.2
Kan ik dat niet ergens op zien?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Als je een rotor/verdelerkap bobine hebt is het een 2.2
Als je een DIS-bobine hebt is het een 3.0

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

zie hierboven :lol:

Remco3112
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: TueOct16, 2007 9:22:05 AM

Post by Remco3112 »

Browny wrote:zie hierboven :lol:
Dan is het dus een 2.2. Das duidelijk.

Dan hoef ik dus niet eens te gaan zoeken naar de stationairtoerental sensor maar zit het probleem dus gewoon in de accuspanning. Ga ik verder zoeken..

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

je kan ff je accuspanning nameten. Moet ong. tussen de 13,8 en 14,5 volt liggen met een draaiende motor.
Als deze heel erg schommelt is het ook niet goed.
Spanningsregelaar is makkelijk zelf te vervangen en nog geen twee tientjes.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

hmm, dit kan een vage worden. Storingscodes zijn vaak niet meer dan een zoekrichting...

Problemen met een te LAGE dynamospanning zijn denk ik uitgesloten, omdat je systeem ook prima werkt op de 12V van de accu (aangenomen dat de rest van het systeem gewoon goed is). Als dus je dynamo ff niet wil, ga je je accu leegtrekken. Dat duurt best even (tenzij je accu eraan is, maar dan moet je ook andere problemen hebben, bijv. moeilijk starten na een tijdje stilstaan), en in die tijd zou je dus het acculampje langzaam steeds feller moeten zien branden, totdat je ruitenwissers niet meer willen, je radio ermee kapt en uiteindelijk je motor afslaat. Maar dat is dus niet aan de hand (want het brandende lampje was voor motormanagement).
Ik weet niet of deze code ook wordt opgeslagen bij een te HOGE dynamospanning. Een te hoge spanning van je dynamo is echt slecht voor de auto, dan gaan er snel belangrijke dingen kapot (hopelijk eerst de zekeringen). Punt is dat je de spanning moet meten als de storing zich voordoet, en da's lastig. Het kan best zijn dat als je nu meet, je prima waardes vindt. Je zou tijdelijk kunnen gaan rijden met een multimeter met hele lange kabels...

Doe in elk geval eens een rondje stekkers en massa-aansluitingen onder de kap. Die dingen zijn met de franse slag gemaakt en gevoelig voor vuil en corrosie. Vergeet de massa-aansluitingen onder de accu op de koets en op de bak niet. Notoire veroorzakers van vage elektronische problemen.

Spanningsregelaar vervangen (en dan heb je ook meteen nieuwe koolborstels) kan zeker geen kwaad. Of dat je problemen oplost? Lijkt mij dus niet heel waarschijnlijk, maar wel mogelijk.

Als het draadbreuk is: veel plezier :? Je kan het treffen, maar opsporen kan ook vreselijk lang duren.

Remco3112
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: TueOct16, 2007 9:22:05 AM

Post by Remco3112 »

Waar vind ik de spanningsregelaar?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

dat is dat blokje op de dynamo.
Dynamo zit rechtsvoor beetje aan de onderkant van het blok.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Je kan 'm vervangen zonder de dynamo uit te bouwen, maar da's wel een beetje pielen. Dynamo uitbouwen is niet veel werk. Wel eerst ff de bouten lekker allemaal laten weken in WD40, anders zit alles muurvast.

Met de zoekfunctie kun je alle plaatjes en instructies wel vinden.

Remco3112
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: TueOct16, 2007 9:22:05 AM

Post by Remco3112 »

Storing is opgelost. het was gelukkig simpeler dan gedacht. De vorige eigenaar heeft een beetje zitten klooien met de accukabels. Het oogje wat om de accupool ( van de - ) zat met een dun boutje en een zelfborgend moertje vast,nou ja vast is niet het goede woord. Er zat dus speling tussen en je kon m er zo vanaf trekken. Dus een stukje uit het oogje gezaagd en een ander boutje + moertje geplaats en klaar is kees eh.. Remco.
Ook stopte de starmotor er vorige week mee maar deze is ook weer gerepareerd. Dus hopelijk gaat ie weer een tijdje mee zonder problemen.

Bedankt voor alle reacties iig!

Post Reply