Verlagingsveren plaatsen op een AX
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Verlagingsveren plaatsen op een AX
Hallo!
Ik heb een setje verlagingsveren voor m'n AX gekocht.
Is er iemand die een beetje een idee heeft hoeveel werk het is?
Misschien ergens een fotoverslagje ergens?!
Gr. Marco
Ik heb een setje verlagingsveren voor m'n AX gekocht.
Is er iemand die een beetje een idee heeft hoeveel werk het is?
Misschien ergens een fotoverslagje ergens?!
Gr. Marco
Op zich valt het reuze mee. Ligt eraan hoe vastgerot alles zit.
Je moet beide voorpoten uitbouwen. Dit houdt in.
- Auto op bokken zetten.
- Voorwielen eraf.
- Remklauwen van de poot losmaken.
- Stuurkogels losmaken.
- Fusee losmaken.
- Onder de motorruimte de 2 moertjes van de top van de veerpoot losdraaien.
Dan heb je de poot los in je handen.
Bovenkant veerpoot uitelkaar halen. Je moet een torx in de top van de schokbreker zetten en dan die moer losdraaien. Als je die moer los hebt schiet de veer eraf.
PAS OP. Hier kan spanning op staan. Bij een AX valt het reuze mee. Maar als je het eng vind ff die poot in de bankschroef zetten dan kun je ernaast gaan staan voor de laatste paar slagen.
Verlagingsveer erop zetten. En alles omgekeerde volgorde inbouwen.
Dingen die als leek heel vervelend zijn:
Stuurkogel losmaken en fuseekogel en de moer op de schokbreker.
Als alles zover open ligt zou je meteen leuke schokbrekers kunnen plaatsen en je stuurkogels kunnen vervangen. Die kosten geen drol.
Tijdindicatie: Uur per kant voor een handig persoon. Als je alles voor het eerst doet Zou je wel eens dagie bezig kunnen zijn. Of het lukt heel niet.
Je moet beide voorpoten uitbouwen. Dit houdt in.
- Auto op bokken zetten.
- Voorwielen eraf.
- Remklauwen van de poot losmaken.
- Stuurkogels losmaken.
- Fusee losmaken.
- Onder de motorruimte de 2 moertjes van de top van de veerpoot losdraaien.
Dan heb je de poot los in je handen.
Bovenkant veerpoot uitelkaar halen. Je moet een torx in de top van de schokbreker zetten en dan die moer losdraaien. Als je die moer los hebt schiet de veer eraf.
PAS OP. Hier kan spanning op staan. Bij een AX valt het reuze mee. Maar als je het eng vind ff die poot in de bankschroef zetten dan kun je ernaast gaan staan voor de laatste paar slagen.
Verlagingsveer erop zetten. En alles omgekeerde volgorde inbouwen.
Dingen die als leek heel vervelend zijn:
Stuurkogel losmaken en fuseekogel en de moer op de schokbreker.
Als alles zover open ligt zou je meteen leuke schokbrekers kunnen plaatsen en je stuurkogels kunnen vervangen. Die kosten geen drol.
Tijdindicatie: Uur per kant voor een handig persoon. Als je alles voor het eerst doet Zou je wel eens dagie bezig kunnen zijn. Of het lukt heel niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

in stappen:
- velgenbouten 1 slag los
- met iemand op de remmen naafmoer paar slagen los
- moer onderje motorkap boven op de veerschotel 1 slag los
- auto op krikken en assteunen eronder
- wielen en naaf moer eraf
- stuurkogel los
- fusee los en eruit halen, met lang stuk ijzer
- 2 bouten van je remklauw los, remklauw eraf en aan tierapjes hangen (niet aan de remleidingen iig!)
- 2 boutjes boven op (onder motorkap) los en je veerpoot onder auto vandaan
- veerspanners om de veer, zodat de veerschotel los te bewegen is.
- Moer boven op de veerschotel nu helemaal los draaien,
- veer eraf, veerspanners los
- nieuwe veer spanners erop
- om de demper, veerschotel en alles weer monteren,
- moer weer vast,
- poot onder de auto
- velgenbouten 1 slag los
- met iemand op de remmen naafmoer paar slagen los
- moer onderje motorkap boven op de veerschotel 1 slag los
- auto op krikken en assteunen eronder
- wielen en naaf moer eraf
- stuurkogel los
- fusee los en eruit halen, met lang stuk ijzer
- 2 bouten van je remklauw los, remklauw eraf en aan tierapjes hangen (niet aan de remleidingen iig!)
- 2 boutjes boven op (onder motorkap) los en je veerpoot onder auto vandaan
- veerspanners om de veer, zodat de veerschotel los te bewegen is.
- Moer boven op de veerschotel nu helemaal los draaien,
- veer eraf, veerspanners los
- nieuwe veer spanners erop
- om de demper, veerschotel en alles weer monteren,
- moer weer vast,
- poot onder de auto
en veerspanners gebruiken
zie het zo niet in mark zijn omschrijving..
op verlagingsveren staat weinig spanning omdat ze iets korter zijn maar op de orinele veren staat wel degelijk spanning.. of je moet doorgezakte veren hebben.. maar daar ga ik niet van uit
btw.. sommige dingen kunnen behoorlijk vast zitten.. dan is een luchtsleutel ideaal..

op verlagingsveren staat weinig spanning omdat ze iets korter zijn maar op de orinele veren staat wel degelijk spanning.. of je moet doorgezakte veren hebben.. maar daar ga ik niet van uit
btw.. sommige dingen kunnen behoorlijk vast zitten.. dan is een luchtsleutel ideaal..
Bij mij zat de moer boven aan de demper muurvast. Het is handig om in de cupjes onder je motorkap dus WD40 te spuiten, gewoon een badje en ze daar lekker in te laten weken, zijn ze na een paar dagen zo los.
Let op bij het losmaken van de draagarm en stuurstang dat je niet de rubbers beschadigd. Als je eenmaal het een keer gedaan hebt is het als het makkelijk loskomt een halfuurtje werk.
Maar als alles vastzit reken dan op enkele uren.
Vergeet ook niet de asmoeren naderhand opnieuw te borgen, je wil echt niet dat die loslopen!
Let op bij het losmaken van de draagarm en stuurstang dat je niet de rubbers beschadigd. Als je eenmaal het een keer gedaan hebt is het als het makkelijk loskomt een halfuurtje werk.
Maar als alles vastzit reken dan op enkele uren.
Vergeet ook niet de asmoeren naderhand opnieuw te borgen, je wil echt niet dat die loslopen!
TTF wrote:en veerspanners gebruikenzie het zo niet in mark zijn omschrijving..
op verlagingsveren staat weinig spanning omdat ze iets korter zijn maar op de orinele veren staat wel degelijk spanning.. of je moet doorgezakte veren hebben.. maar daar ga ik niet van uit
btw.. sommige dingen kunnen behoorlijk vast zitten.. dan is een luchtsleutel ideaal..

Maar goed veiligheid voor alles zonder meer.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Gebruik gewoon WEL veerspanners.
Je bent niet de eerste met een gat in je kop omdat ie losschiet,
en behalve dat, misschien schiet er niet hard af, sommige verlagings veren in combinatie met kortere/stuggere dempers krijg je er ECHT NIET onder zonder veerspanners (zoals de mijne)
Bovenin wil inderdaad slecht los, paar dagen weken in WD40 is geen slecht idee.
En zorg dat als je de fusee terug doet, dat die inham aan de goede kant zit, anders kan die bout er niet meer door heen
Ik heb eventueel trouwens ook wel fotos voor veren verwisselen
edit, ik had eigenlijk vooral fotos gemaakt van het dempers verwisselen voor. Nu heb ik toen natuurlijk ook de veren gedaan, maar meer fotos gemaakt van de dempers haha maargoed:
wielen los, naafmoer los en alles

veerspanners erom (je ziet dat de veerschotel helemaal los is nu, veerspanners altijd tegenover elkaar, de bovenste moer is hier al los)

En de nieuwe veren erom, de demper was hier op zijn maximaal naar boven, kan je zien dat je dat niet red zonder veerspanners:P De veerschotel en toplager moet er nog op en deze veer kan je niet met de hand indrukken.

Je bent niet de eerste met een gat in je kop omdat ie losschiet,
en behalve dat, misschien schiet er niet hard af, sommige verlagings veren in combinatie met kortere/stuggere dempers krijg je er ECHT NIET onder zonder veerspanners (zoals de mijne)
Bovenin wil inderdaad slecht los, paar dagen weken in WD40 is geen slecht idee.
En zorg dat als je de fusee terug doet, dat die inham aan de goede kant zit, anders kan die bout er niet meer door heen

edit, ik had eigenlijk vooral fotos gemaakt van het dempers verwisselen voor. Nu heb ik toen natuurlijk ook de veren gedaan, maar meer fotos gemaakt van de dempers haha maargoed:
wielen los, naafmoer los en alles

veerspanners erom (je ziet dat de veerschotel helemaal los is nu, veerspanners altijd tegenover elkaar, de bovenste moer is hier al los)

En de nieuwe veren erom, de demper was hier op zijn maximaal naar boven, kan je zien dat je dat niet red zonder veerspanners:P De veerschotel en toplager moet er nog op en deze veer kan je niet met de hand indrukken.

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Jemig wat is dat voor een veer dan. Mijn Apex veren zijn zo kort dat ik zo die veerpoot in elkaar zet. Hoef hem helemaal niet in te drukken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

en wat dan als je auto een keer helemaal uitveert, dan zijn je veren dus los. LinkMark wrote:Jemig wat is dat voor een veer dan. Mijn Apex veren zijn zo kort dat ik zo die veerpoot in elkaar zet. Hoef hem helemaal niet in te drukken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Heerlijk dagje vandaag! De veren zijn binnen en bij de Brezan heb ik een set veerspanners gekocht. Heerlijk om zo van je centjes af te komen 
Binnenkort de veertjes maar eens monteren. Hopelijk zit er nog een 'vrije' dag in voor 25 november!
Is er iemand die toevallig de lengte van een standaard veer weet? Heb namelijk geen idee hoeveel de veren daadwerkelijk verlagen namelijk!
Gr. Marco
ps. Bedankt voor de tips in ieder geval!

Binnenkort de veertjes maar eens monteren. Hopelijk zit er nog een 'vrije' dag in voor 25 november!
Is er iemand die toevallig de lengte van een standaard veer weet? Heb namelijk geen idee hoeveel de veren daadwerkelijk verlagen namelijk!
Gr. Marco
ps. Bedankt voor de tips in ieder geval!
de veren meeten zal je niets leren over hoeveel die verlagenMastenhose wrote: Is er iemand die toevallig de lengte van een standaard veer weet? Heb namelijk geen idee hoeveel de veren daadwerkelijk verlagen namelijk!

Success met het verlagen (ik durf het niet zonder hulp en ben nog opzoek naar hulp

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Verlagen zonder complete demontage
Met de handleiding aan de slag gegaan, helaas wilde de remklauw er niet af. Muurvast en geen beweging in te krijgen.
Biertje erbij, nog een biertje erbij, nog maar een biertje erbij en toen viel het kwartje:
1. Opkrikken (zorg dat de auto goed staat!, nee geen ervaring...)
2. Wiel eraf
3. Stuurkogel losmaken (ver van te voren goed inspuiten en dan geen enkel probleem)
4. Voorklep open
5. De moer op de schokbreker los draaien, let op: er staat spanning op, dus doe even een doek erover zodat de moer niet wegspringt. Als het goed is (tenminste bij ons) valt het mee.
6. Draai de 2 moertjes los waarmee de poot aan de auto vastzit.
7. Nu kun je als het goed is alle onderdelen die bovenop de schokbreker zitten (5 in totaal) er af halen (als ze er al niet vanaf gevallen zijn)
8. En nu de truc, hoe krijg je de veer eraf en de nieuwe erop: Draai de veer door het gat bovenin als een spiraal eruit en draai de nieuwe veer erin! Simpeler kan niet. Let wel even op dat je nieuwe veer over de schokbreker erin draait.
9. Veerspanners op de veer zetten en lekker indraaien.
10. Als je punt 9 goed gedaan hebt kun je de dekseltjes weer netjes op de schokbreker zetten en de grote moer er weer opdraaien.
11. Draai de veerspanners rustig los. Als je daar bijna klaar mee bent kijk dan goed of het onderste dekseltje goed op de veer zit. Zo ja haal dan de veerspanners eraf.
12. Zet de schokbreker weer vast met de 2 moertjes en draai de moer op de schokbreker weer helemaal vast.
13. Stuurkogel vast
14. Wiel erop
15. Auto naar beneden en hup naar de andere kant.
Ik ben vergeten om foto's te maken maar het gaat echt heel simpel op deze manier. Alleen!!! begin hier niet aan zonder veerspanner want dan gaat het dus echt niet lukken.
Biertje erbij, nog een biertje erbij, nog maar een biertje erbij en toen viel het kwartje:
1. Opkrikken (zorg dat de auto goed staat!, nee geen ervaring...)
2. Wiel eraf
3. Stuurkogel losmaken (ver van te voren goed inspuiten en dan geen enkel probleem)
4. Voorklep open
5. De moer op de schokbreker los draaien, let op: er staat spanning op, dus doe even een doek erover zodat de moer niet wegspringt. Als het goed is (tenminste bij ons) valt het mee.
6. Draai de 2 moertjes los waarmee de poot aan de auto vastzit.
7. Nu kun je als het goed is alle onderdelen die bovenop de schokbreker zitten (5 in totaal) er af halen (als ze er al niet vanaf gevallen zijn)
8. En nu de truc, hoe krijg je de veer eraf en de nieuwe erop: Draai de veer door het gat bovenin als een spiraal eruit en draai de nieuwe veer erin! Simpeler kan niet. Let wel even op dat je nieuwe veer over de schokbreker erin draait.
9. Veerspanners op de veer zetten en lekker indraaien.
10. Als je punt 9 goed gedaan hebt kun je de dekseltjes weer netjes op de schokbreker zetten en de grote moer er weer opdraaien.
11. Draai de veerspanners rustig los. Als je daar bijna klaar mee bent kijk dan goed of het onderste dekseltje goed op de veer zit. Zo ja haal dan de veerspanners eraf.
12. Zet de schokbreker weer vast met de 2 moertjes en draai de moer op de schokbreker weer helemaal vast.
13. Stuurkogel vast
14. Wiel erop
15. Auto naar beneden en hup naar de andere kant.
Ik ben vergeten om foto's te maken maar het gaat echt heel simpel op deze manier. Alleen!!! begin hier niet aan zonder veerspanner want dan gaat het dus echt niet lukken.
AX 1.1 Bijou 1989
AX 1.1 Allure 1995
ZX 1.6 Image 1995
Picasso 1.8 16v Image 2005
Peugeot 308 SV 1.6 Vti 2009
AX 1.1 Spot 1996
Getrouwd in een Traction Avant!
Hoezo Citroën?
AX 1.1 Allure 1995
ZX 1.6 Image 1995
Picasso 1.8 16v Image 2005
Peugeot 308 SV 1.6 Vti 2009
AX 1.1 Spot 1996
Getrouwd in een Traction Avant!
Hoezo Citroën?