Banden: imitatie of echte??
Moderator: webmasters
Banden: imitatie of echte??
Had ik laats eindelijk besloten banden op m'n 15" 205 GTI velgen te leggen, heb ik dus Hankook Ventus Prime (High performance tyres) 195-45R15 bij autobandenmarkt.nl gekocht. Nu verwacht je van dit soort "dunne" bandjes dat je auto er strak en stug van gaat rijden... Ik heb nu het gevoel dat ik op half lege ballonbanden rijd ipv sportbanden. De orginele 185-60R13 reden nog stukken strakker!!
Wie weet er hoe ik kan zien of een band een orginele is of een imitatie bestemd voor euh... oplichters en buitenlanden?
Ik hoor het graag... dit geintje heeft me €300.- gekost en het rijd zwaar kl*te.
Wie weet er hoe ik kan zien of een band een orginele is of een imitatie bestemd voor euh... oplichters en buitenlanden?
Ik hoor het graag... dit geintje heeft me €300.- gekost en het rijd zwaar kl*te.
Het zal denk ik gewoon zo zijn dat die Hankooks nogal zachte wangen hebben. Heeft verder niks met imitatie of weet ik het wat te maken. Hankook is nou ook niet bepaald een A-merk.
Van die banden die bestemd zijn voor het Verre Oosten gebruiken ze vaak een harde rubbercompound voor. Dan had je gewoon geen grip gehad. Dat is dus niet het geval als ik jouw verhaal zo lees.
Autobandenmarkt.nl verkoopt trouwens gewoon alleen banden die bestemd zijn voor West-Europa, dus zal wel eraan liggen dat er weinig staalgordels in de wang van de band zitten en ze dus erg gaan vervormen bij nemen van bochten.
Balen is het overigens wel voor je dat die banden niet bepaald voldoen aan je verwachtingen
Misschien dat wat meer bandenspanning kan helpen? Heb wel eens gelezen dat sommige banden het met wat meer druk juist een stuk beter doen. Is iig. het proberen waard.
Van die banden die bestemd zijn voor het Verre Oosten gebruiken ze vaak een harde rubbercompound voor. Dan had je gewoon geen grip gehad. Dat is dus niet het geval als ik jouw verhaal zo lees.
Autobandenmarkt.nl verkoopt trouwens gewoon alleen banden die bestemd zijn voor West-Europa, dus zal wel eraan liggen dat er weinig staalgordels in de wang van de band zitten en ze dus erg gaan vervormen bij nemen van bochten.
Balen is het overigens wel voor je dat die banden niet bepaald voldoen aan je verwachtingen

Misschien dat wat meer bandenspanning kan helpen? Heb wel eens gelezen dat sommige banden het met wat meer druk juist een stuk beter doen. Is iig. het proberen waard.
Last edited by Lucske on SunOct07, 2007 3:24:50 PM, edited 1 time in total.
-
- AX liefhebber
- Posts: 452
- Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
- Location: Poortvliet
- Contact:
De bandenspaning is goed, 2.3 bar, daar kan het niet aan liggen.
Ik ben gister van Brabant naar Den Helder gereden via de A2 en A9 en soms was sturen gewoonweg eng. Als er wat "kuilen" (verzakkingen) in de weg zaten en ik moest tegelijkertijd sturen, inhalen bijvoorbeeld, dan danste m'n wagentje echt over de weg, fucking freaky! Bij een grote bocht zette de hele auto zich ook: je stuurt wat in, de achterkant danst de andere kant op, helt ver over en zo ga je een bocht door. Kom je dan die bocht uit dan zwiebert de achterkant weer terug en deint nog wat na. Dit kan echt niet de bedoeling zijn van een setje sportbanden, vooral niet van deze maat. M'n orginele oude droge Michelins waren nog stukken dat deze! Dit voelt echt als vier half lege banden.
Ik kan begrijpen dat niet alle banden zo stug zijn als TOYO proxis maar dit is echt belachelijk, ronduit gevaarlijk.
Ik heb vandaag autobandenmarkt.nl gebeld (Duitse muts aan de lijn die net 11 woorden Nederlands sprak) en men zou contact met me op nemen...
Ik heb ook Hankook gemaild om te vragen hoe ik een imitatieband kan onderscheiden van een echte. We wachten af...
Ik ben gister van Brabant naar Den Helder gereden via de A2 en A9 en soms was sturen gewoonweg eng. Als er wat "kuilen" (verzakkingen) in de weg zaten en ik moest tegelijkertijd sturen, inhalen bijvoorbeeld, dan danste m'n wagentje echt over de weg, fucking freaky! Bij een grote bocht zette de hele auto zich ook: je stuurt wat in, de achterkant danst de andere kant op, helt ver over en zo ga je een bocht door. Kom je dan die bocht uit dan zwiebert de achterkant weer terug en deint nog wat na. Dit kan echt niet de bedoeling zijn van een setje sportbanden, vooral niet van deze maat. M'n orginele oude droge Michelins waren nog stukken dat deze! Dit voelt echt als vier half lege banden.
Ik kan begrijpen dat niet alle banden zo stug zijn als TOYO proxis maar dit is echt belachelijk, ronduit gevaarlijk.
Ik heb vandaag autobandenmarkt.nl gebeld (Duitse muts aan de lijn die net 11 woorden Nederlands sprak) en men zou contact met me op nemen...
Ik heb ook Hankook gemaild om te vragen hoe ik een imitatieband kan onderscheiden van een echte. We wachten af...
Denk dat ze aardig zullen lachen om je mail.Sietse wrote: Ik heb ook Hankook gemaild om te vragen hoe ik een imitatieband kan onderscheiden van een echte. We wachten af...
Wat bedoel je met imitatie banden en echte.
Ieder merk is gewoon een ''echte''
Goedkope banden zoals, Federal, Wanli, Eurotire etc.. zijn geen imiatiebanden maar gewoon goedkoper met dito kwaliteit.
Het is toch te melden dat die 15" GTI velgen niet zo licht zijn. Dus in vergelijking met je 13" zal die niet geveerd gewicht zowiezo voor een slechter weggedrag zorgen.
Voor de wielen is niet altijd groter = beter. Ik geef wel toe dat een Ax op 205 1.9GTI velgen heeeeeeel mooi is. (zeker een rood of zwart met witte GTI velgen
)
Voor de wielen is niet altijd groter = beter. Ik geef wel toe dat een Ax op 205 1.9GTI velgen heeeeeeel mooi is. (zeker een rood of zwart met witte GTI velgen

* OFF TOPIC *Sietse wrote:
Ik ben gister van Brabant naar Den Helder gereden via de A2 en A9 en soms was sturen gewoonweg eng.
Heeey, ik heb je niet gespot in Den Helder.... Maar ja, ik was dan ook in Nieuwegein


Grtz,
Ricardo
Speederdd heeft hier idd. een punt met die zwaardere velgen.
Wat ik denk dat er aan de hand is: De rubbers waarmee de achteras opgehangen is, hebben door ouderdom wat speling gekregen. Hierdoor krijg je dat vage gevoel bij het nemen van bochten.
Ik heb hetzelfde gehad toen ik naar grotere velgen ging (bij een Peugeot met soortgelijke achteras). In 1x kreeg ik ook echt dat deinen in bochten enzo. Bij mij waren die ophangingsrubbers aardig gaar geworden, wat bij die grotere velgen in 1x erg goed merkbaar werd.
Overigens was de speling toen op de brug aan gewrikt werd slechts 'een beetje'. Dus verwacht niet dat je achteras echt ziet bewegen, maar het is wel voelbaar.
Wat ik zou laten doen als ik jou was: rijd naar een garage en laat ze op de brug ff controleren of er speling zit op de ophanging van je achteras. Ook zou ik ff je draagarmen aan voorzijde op speling laten controleren, dat kan nl. ook voor een soortgelijk weggedrag zorgen.
Wat ik denk dat er aan de hand is: De rubbers waarmee de achteras opgehangen is, hebben door ouderdom wat speling gekregen. Hierdoor krijg je dat vage gevoel bij het nemen van bochten.
Ik heb hetzelfde gehad toen ik naar grotere velgen ging (bij een Peugeot met soortgelijke achteras). In 1x kreeg ik ook echt dat deinen in bochten enzo. Bij mij waren die ophangingsrubbers aardig gaar geworden, wat bij die grotere velgen in 1x erg goed merkbaar werd.
Overigens was de speling toen op de brug aan gewrikt werd slechts 'een beetje'. Dus verwacht niet dat je achteras echt ziet bewegen, maar het is wel voelbaar.
Wat ik zou laten doen als ik jou was: rijd naar een garage en laat ze op de brug ff controleren of er speling zit op de ophanging van je achteras. Ook zou ik ff je draagarmen aan voorzijde op speling laten controleren, dat kan nl. ook voor een soortgelijk weggedrag zorgen.
Hmmm, beetje laat antwoord. Heb het topic ff gemist de laatste tijd.
@ Lucske. Ik snap je punt maar ik vind het vreemd dat met de orginele 13" banden het niet te voelen is en 2 uur later met de 15" wel. Toen ik dezelfde 15" velgen met TOYO Proxis reed had ik nergens last van, toen reed de wagen super strak. En dat is maar een half jaar geleden; het lijkt me sterk dat de rubber zo snel slecht worden. Maar ik zal er eens naar kijken en ze mischien bij voorbaat al vervangen.
@ Speederdd. Zoals hierboven beschreven; de wagen heeft wel degelijk retestrak gereden maar dan met andere banden op deze velgen. Daarom verdenk ik de banden.
@ Ricardo. Zo eng is Den Helder niet hoor
, er is best te overleven zo doordeweeks.
@ Willemax. Nee, de Hankook dealer Benelux heeft niet gelachen maar was verbaast over wat ik hem vertelde. Met die banden wordt ook wel eens geracet dus dit zwabberen zouden ze niet mogen doen. Hij wilde graag horen hoe dit alles af zou lopen en kon me bijna verzekeren dat ik met 4 andere banden van het zelfde type wel strak zou rijden.
Ik ondertussen, door een foutje van autobandenmarkt.nl, wel 4 nieuwe dezelfde banden thuis liggen, en helemaal gratis!!! Lang verhaal en hopelijk claimen ze de banden niet terug maar tot zover heb ik nu 4 extra banden gratis.
@ Lucske. Ik snap je punt maar ik vind het vreemd dat met de orginele 13" banden het niet te voelen is en 2 uur later met de 15" wel. Toen ik dezelfde 15" velgen met TOYO Proxis reed had ik nergens last van, toen reed de wagen super strak. En dat is maar een half jaar geleden; het lijkt me sterk dat de rubber zo snel slecht worden. Maar ik zal er eens naar kijken en ze mischien bij voorbaat al vervangen.
@ Speederdd. Zoals hierboven beschreven; de wagen heeft wel degelijk retestrak gereden maar dan met andere banden op deze velgen. Daarom verdenk ik de banden.
@ Ricardo. Zo eng is Den Helder niet hoor

@ Willemax. Nee, de Hankook dealer Benelux heeft niet gelachen maar was verbaast over wat ik hem vertelde. Met die banden wordt ook wel eens geracet dus dit zwabberen zouden ze niet mogen doen. Hij wilde graag horen hoe dit alles af zou lopen en kon me bijna verzekeren dat ik met 4 andere banden van het zelfde type wel strak zou rijden.
Ik ondertussen, door een foutje van autobandenmarkt.nl, wel 4 nieuwe dezelfde banden thuis liggen, en helemaal gratis!!! Lang verhaal en hopelijk claimen ze de banden niet terug maar tot zover heb ik nu 4 extra banden gratis.
Aha, met die informatie verandert de zaak wel wat ja. Toch die achteras-ophanging op speling controleren kan geen kwaad. Wie weet.Sietse wrote: @ Lucske. Ik snap je punt maar ik vind het vreemd dat met de orginele 13" banden het niet te voelen is en 2 uur later met de 15" wel. Toen ik dezelfde 15" velgen met TOYO Proxis reed had ik nergens last van, toen reed de wagen super strak. En dat is maar een half jaar geleden; het lijkt me sterk dat de rubber zo snel slecht worden. Maar ik zal er eens naar kijken en ze mischien bij voorbaat al vervangen.
Verder kan het zijn dat bij het balanceren van de wielen een foutje is gemaakt. Dat er dus een onbalans in (1 van de) achterwielen zit. Achterwielen omwisselen met de voorwielen zal dan waarschijnlijk leiden tot trillen in het stuur bij bepaalde snelheden en vage sturen zal weg moeten zijn.
Mochten deze het niet zijn, dan zullen het toch idd. de banden zijn. Misschien dan nog iets spelen met de bandenspanning om te kijken of het helpt en anders die banden toch maar verkopen dan ofzo?? Met dat extra setje moet je toch wel weer op 4 nieuwe merkbanden uit kunnen komen

Probeer dan eens Uniroyal Rainsport 1 banden. Zowel droog als nat super grip met een licht wagentje en bovendien heel aardig geprijsd. Volgens hun website zijn ze leverbaar in 195/45-15"
Dat is inderdaad wel een plan ja, de 8 banden verkopen en wél echte merk banden kopen
. Ach, ik zie wel. Ik ga in ieder geval de bandenspanning flink omhoog gooien. Ze mogen 3.44 bar (50 psi) hebben dus er kan nog dik een bar bij. Dat is genoeg om wat te expirimenteren.
En die Uniroyal banden heb je zelf ook, omdat je er zo'n goede ervaring mee hebt? En ik heb ze ook op autobandenmarkt.nl gezien volgens mij en voor niet al teveel geld... de vraag is of ze mij nog wel banden willen verkopen. Misschien sta ik wel op een zwarte lijst
.

En die Uniroyal banden heb je zelf ook, omdat je er zo'n goede ervaring mee hebt? En ik heb ze ook op autobandenmarkt.nl gezien volgens mij en voor niet al teveel geld... de vraag is of ze mij nog wel banden willen verkopen. Misschien sta ik wel op een zwarte lijst

Die Uniroyal Rainsports had ik in 195/45R16 onder een 205 GTI. Die is net wat zwaarder, maar niet erg veel. Bij de 205 GTI club is dat de band waar ze het meest tevreden over zijn, ook mensen met 170+ PK.
Het gewicht dat op de banden rust bepaalt ook voor een groot deel of ze al dan niet goed presteren. Bijvoorbeeld de oude Toyo T1S is echt belabberd onder een lichte auto, terwijl ze het onder grotere Alfa's weer wel best goed deden.
Ik kan je natuurlijk geen garantie geven dat de Rainsports het onder een AX ook goed doen, maar verwacht het toch van wel.
Misschien heeft iemand hier ze eronder?
En als je bang bent dat autobandenmarkt.nl je niet meer willen leveren, kun je ze ook via een vriend laten bestellen....... probleem opgelost
Het gewicht dat op de banden rust bepaalt ook voor een groot deel of ze al dan niet goed presteren. Bijvoorbeeld de oude Toyo T1S is echt belabberd onder een lichte auto, terwijl ze het onder grotere Alfa's weer wel best goed deden.
Ik kan je natuurlijk geen garantie geven dat de Rainsports het onder een AX ook goed doen, maar verwacht het toch van wel.
Misschien heeft iemand hier ze eronder?
En als je bang bent dat autobandenmarkt.nl je niet meer willen leveren, kun je ze ook via een vriend laten bestellen....... probleem opgelost

Okee dan, klinkt als een goed bandje dus.
Die oude Proxis T1S had ik hiervoor op die 15"velgen liggen en dat reed, bij droog weer, echt rete strak! Op nat was het zekers wel oppassen, dat wel. Dat was met dezelfde maat, 195/45R15. Net een maatje breder dan orgineel en dat merk je op nat wegdek meteen. Het kan daarom geen kwaad om voor zo'n "regenband" te gaan zoals je beschrijft.
En inderdaad, dat bestellen kan ook wel via vrienden van me, dat komt wel goed
.
Die oude Proxis T1S had ik hiervoor op die 15"velgen liggen en dat reed, bij droog weer, echt rete strak! Op nat was het zekers wel oppassen, dat wel. Dat was met dezelfde maat, 195/45R15. Net een maatje breder dan orgineel en dat merk je op nat wegdek meteen. Het kan daarom geen kwaad om voor zo'n "regenband" te gaan zoals je beschrijft.
En inderdaad, dat bestellen kan ook wel via vrienden van me, dat komt wel goed

Zo, heb dus nu de bandenspanning verhoogd van 2.2 naar 2.8 bar, en dat rijd goed! Ik moet het op de autosnelweg (dus bij +80 km/h) nog proberen maar tot die snelheid heb ik niet meer het gevoel alsof ik op slappe banden rij, prima zo! Goh, heb ik voor noppes al die stennis lopen schoppen met autobandenmarkt.nl
.

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)