lijkt erop dat het water na bij vullen er net zo hard bij de overloop word uit gedonderd???
en nu??
waterprobleem??? - ontluchten
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Starter
- Posts: 13
- Joined: FriMar30, 2007 6:52:33 AM
- Location: zutphen
- Contact:
waterprobleem??? - ontluchten
in rust we trust
VW spijlbus 67
VW spijlbus 67
Ik neem aan dat je koelvloeistof bedoelt?
Staat hier op het forum een Howto van.
Ik raad je aan iig. te ontluchten op beide plekken tegelijk: als je onder de motorkap kijkt, linksachter het motorblok op het zwarte buisje zit een soort ventieldopje dat je eraf draait. Op het thermostaathuis zit nog een imbus-boutje wat je los moet draaien.
Je vult 'm dan bij de radiateur helemaal af (koelvloeistof zal uit de ontluchtingsgaten gaan stromen, waarna je ze dichtdraait) Dan doe je de dop er weer op.
Als het motorblok warm wordt, zal er wel wat uit lopen via het gaatje bovenin de vulhals, maar vanaf dan blijft de koelvloeistof op een niveau dat iets lager is staan. Dus weer helemaal afvullen werkt niet. Na een aantal keren gereden te hebben controleren of het niveau niet blijft dalen (wel eerst af laten koelen voor je dop eraf draait!). Je moet de koelvloeistof nog wel van bovenaf door het vulgat kijkend kunnen zien (als je er met een zaklampje in het gat schijnt).
Staat hier op het forum een Howto van.
Ik raad je aan iig. te ontluchten op beide plekken tegelijk: als je onder de motorkap kijkt, linksachter het motorblok op het zwarte buisje zit een soort ventieldopje dat je eraf draait. Op het thermostaathuis zit nog een imbus-boutje wat je los moet draaien.
Je vult 'm dan bij de radiateur helemaal af (koelvloeistof zal uit de ontluchtingsgaten gaan stromen, waarna je ze dichtdraait) Dan doe je de dop er weer op.
Als het motorblok warm wordt, zal er wel wat uit lopen via het gaatje bovenin de vulhals, maar vanaf dan blijft de koelvloeistof op een niveau dat iets lager is staan. Dus weer helemaal afvullen werkt niet. Na een aantal keren gereden te hebben controleren of het niveau niet blijft dalen (wel eerst af laten koelen voor je dop eraf draait!). Je moet de koelvloeistof nog wel van bovenaf door het vulgat kijkend kunnen zien (als je er met een zaklampje in het gat schijnt).
En op je radiator zit er nog eenLucske wrote:Ik neem aan dat je koelvloeistof bedoelt?
Staat hier op het forum een Howto van.
Ik raad je aan iig. te ontluchten op beide plekken tegelijk: als je onder de motorkap kijkt, linksachter het motorblok op het zwarte buisje zit een soort ventieldopje dat je eraf draait. Op het thermostaathuis zit nog een imbus-boutje wat je los moet draaien.
Alles eraf, vullen tot de eerste overloopt, dop erop, totdat de volgende overloopt
Blijft ie desondanks alles eruit gooien, kan het ook andere oorzaken hebben
als de motor koud is, en ie ff niet gelopen heeft.
draai het ontluchtingsventiel linksachter los.
en op het thermostaathuis, en op de radiateur.
vul bij.
tot de 1e bij t ontluchtingsnippeltje linksachter overloopt, start de motor, en laat 'm stationair draaien, vul bij, tot het water uit het ontluchtingsventieltje er geleidelijk en in een mooi stroompje uit loopt, doe het ventieldopje er weer op.
dan blijven bijvullen tot ie bij t thermostaathuisje ook geleidelijk eruit stroomt en boutje weer aandraaien (pas op dat je niet te hard vastdraaid: ervaring spreekt hier)
dan blijven doorvullen tot t bij je radiateur er vloeiend uit stroomt, en dan dopje er weer in draaien.
en daarna zoals hier boven al gezegd werd, de boel af en toe goed checken
draai het ontluchtingsventiel linksachter los.
en op het thermostaathuis, en op de radiateur.
vul bij.
tot de 1e bij t ontluchtingsnippeltje linksachter overloopt, start de motor, en laat 'm stationair draaien, vul bij, tot het water uit het ontluchtingsventieltje er geleidelijk en in een mooi stroompje uit loopt, doe het ventieldopje er weer op.
dan blijven bijvullen tot ie bij t thermostaathuisje ook geleidelijk eruit stroomt en boutje weer aandraaien (pas op dat je niet te hard vastdraaid: ervaring spreekt hier)
dan blijven doorvullen tot t bij je radiateur er vloeiend uit stroomt, en dan dopje er weer in draaien.
en daarna zoals hier boven al gezegd werd, de boel af en toe goed checken
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX Starter
- Posts: 13
- Joined: FriMar30, 2007 6:52:33 AM
- Location: zutphen
- Contact:
<hijack>
k wil morgen als het lukt op m'n werk het hele koelsysteem even spoelen
is nogal vies en waarschijnlijk alleen water ...
ben nog niet erg veel onder de kap bezig geweest, heeft iemand foto's vande ontluchting bij de thermostaat en radiator ? ( links achter is makkelijk.. maar de rest )
<hijack>
k wil morgen als het lukt op m'n werk het hele koelsysteem even spoelen
is nogal vies en waarschijnlijk alleen water ...
ben nog niet erg veel onder de kap bezig geweest, heeft iemand foto's vande ontluchting bij de thermostaat en radiator ? ( links achter is makkelijk.. maar de rest )
<hijack>
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Als je voor de AX staat met geopende motorkap loopt er rechtsonder een hele dikke koelslang van de motor naar de radiateur.
Aan de kant van de motor sluit de slang aan op het thermostaathuis.
Op de bovenkant van het thermostaat zit een onluchtingspunt, meestal in de vorm van een lange inbus.
Volg nu de slang de andere kant uit. Waar deze aansluit op de radiateur zit er helemaal bovenop de radiateur het derde ontluchtingspunt.
Zal morgen een paar foto's maken, kon ze zelf niet meer vinden op het forum.
Aan de kant van de motor sluit de slang aan op het thermostaathuis.
Op de bovenkant van het thermostaat zit een onluchtingspunt, meestal in de vorm van een lange inbus.
Volg nu de slang de andere kant uit. Waar deze aansluit op de radiateur zit er helemaal bovenop de radiateur het derde ontluchtingspunt.
Zal morgen een paar foto's maken, kon ze zelf niet meer vinden op het forum.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Dat pijltje wijst naar de dop rechts boven op je radiator, is meestal een dop van +/- een cm diameter die je met een grote schroevendraaier een halve slag moet draaien en dan kan ie eruit..
De middelste is op je thermostaat, maar dat is in mijn geval een (niet aangesloten) sensor maar dat is niet altijd, kan ook gewoon een doppie zijn.
Achterin is een heel klein draai dopje
hoe ik het doe (en zou doen) :
Alle drie de doppen eraf draaien;
Bij gaan vullen, totdat ie gaat overstromen op je radiator, dan die dop terug. Weer vullen, tot ie overstroomt bij je thermostaat, dan die terug. Dan weer vullen tot ie overstroomt bij de hoogste en laatste; die moet je soms naar beneden drukken voordat het echt gaan overstromen...
ze moeten allen dus wel overstromen als je de dop erop draait anders gaat het lucht er niet uit en ontlucht je alsnog niet.
controleer goed als je het hebt gedaan of je verwarming wel warm word, zo niet, niet goed, stoppen, en opnieuw ontluchten. (kan ook met draaiende motor, dopje eraf terwijl motor draait)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).