uitwisselbaarheid motoren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
CH13L
AX driver
AX driver

uitwisselbaarheid motoren

Post by CH13L »

Wie zou mij kunnen vertellen welke blokken er zonder weinig problemen in een type 1 AX GT Carb passen :lol: ?

Kan het zo 1,2,3, niet terugvinden op het forum. En wat ik begrijp uit het motorenlijstje, zou ik zelf nu een K2A blok erin hebben zitten!?
Ik hoor het wel...

Gr,
Chiel

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

als het goed is heb jij ofwel een k2a ofwel een k2b motorblok in je auto zitten, als je langs je thermostaat naar beneden kijkt zit er een klein aluminiumplaatje met een motorcode ;)

overigens staat er, volgens mij bij technisch, een volledige motorenlijst!
Image

CH13L
AX driver
AX driver

Post by CH13L »

Dan zal ik strax even kijken als ik thuis ben.
Is van de auto die ik nu te koop heb staan.
Aangezien ik niet precies weet wat het probleem is met het warmlopen, was ik aan het kijken wat eventueel voordeliger zou zijn.

Een ander (redelijk) goed blok erin zetten(daarom wou ik ook weten welke blokken er zonder aanpassingen over te zetten zijn in een type 1 GT), of
Als het een koppaking is deze (laten) vervangen.

want om de auto voor minder dan 300 euro weg te doen vind ik eigenlijk zonde, en dan kunnen mun ouders hem altijd nog wel kunnen gebruiken.

Ik weet niet of iemand toevallig ook weet wat de eventuele kosten van deze 2 mogelijkheden zouden zijn?

In ieder geval bedankt voor de reactie!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Kosten van blok wissel:

aanschaf blok (onderblok + kop + vbak) hmm ja, tegen 200 euro ofzo voor een goedlopend/gereviseerd 1.4 blok? 1.1 blokken heb je al een stuk goedkoper... Maar het hangt er allemaal ook meer heel sterk vanaf waar je het vandaan haalt..

V bak olie heb je zoiezo nodig, maar olie verversen en oliefilter is handig, hangt er ook vanaf of je blok met of zonder olie koopt en hoe oud dat is. Verder wat moet/wil je er nog meer aan vervangen? V snaar, Driem, spanrol, aandrijfassen, verzin t maar ;)

Verder, een karretje om t blok op te zetten, motortakel huren eventueel, plek om te knutselen.
En daarna alle kosten van tegenslagen waar je tegen aanloopt.

Kosten van koppaking zijn iig het materiaal,
dus koppaking, spanrol, D riem, kopbouten. Dit is bijelkaar geen groot bedrag, dan moet die kop natuurlijk open. Als de kop krom is moet ie gevlakt worden' dat kost al duidelijk meer. Maar je kan dan ook altijd nog een goede kop zoeken.

Ik zou eerst eens kijken of het echt wel een lekke kop is..

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

hou dr ook rekening mee ofhet nieuwe blok ook een carb of injectie is, het past op zich allemaal probleemloos onder de kap, je zit alleen met wat extra dingen die je dan moet leggen, zoals retourleiding, bedrading voor de el. brandstofpomp.

ook type1/2 moet je in de gaten houden, de stekkers op het blok zelf zijn namelijk anders.

CH13L
AX driver
AX driver

Post by CH13L »

Allen bedankt voor reactie.

Maar hoe kom ik er het snelst achter dat het echt een lekke kop is?
Laten meten?(compressietest?) Heb nu namelijk het probleem dat ik momenteel niet met de ax de weg op mag. Geen APK, en niet meer verzekerd.

Type 2 blok in een type 1 leggen verschilt dus met stekkers en wat kleinigheden? Of komt er meer bij kijken?
Wanneer ik er een 1.1 blok in zou leggen houdt dit dus ook in dat ik andere aandrijfassen nodig heb? :?

Is een koppakking goed zelf te vervangen als je het nog nooit hebt gedaan?

Zoals ik het me nu bekijk is een nieuwe koppakking (als ie daadwerkelijk lek is) het goedkoopste?!

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

ik zou eerst eens kijken wat je precies met de auto wil, houden of verkopen..

mocht de je koppaking gaan vervangen, ben je ook snel 200 euro lichter wil je het goed gaan doen.

denk niet dat de auto er 200 euro meer van waard word en dan zit je ook nog zonder apk..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

paar antwoorden op een paar vragen;

een type2 GT blok is idd iets anders, maar de meeste sensoren kan je zo overschroeven, inlaatsysteem past er ook zo op evenals je uitlaat.
verder heeft je GTcarb een knikpomp op de nokkenas zitten voor de benzinetoevoer, dat pomphuisje kan je ook zo overschroeven dus ook dat is geen probleem!

koppakking vervangen is opzich niet moeiijk, maar je moet wel het goede gereedschap hebben. oa. een momentsleutel en als je toch bezig bent moet je ook;
distributie+spanrol+waterpomp
klepseals

koppakking is vrij eenvoudig te controleren,
-ofwel door een compressietest (bij warme motor)
-ofwel controle op sludge/troep in je koelsysteem/olie
-verder is mijn koppakking een keer getest door een vulsysteem op de radiator te zetten bij draaiende motor, dus gewoon je koelwater afvullen, omgekeerde (exact passende) fles/jerican op je vultuit en ook die volgooien met water/kvs. bij een lekke koppakking kan je dan mooi de luchtbelletjes in je water omhoog zien komen..
Image

Post Reply