toerenteller
Moderators: vtspower, webmasters
-
- AX Starter
- Posts: 13
- Joined: ThuFeb26, 2004 8:18:15 PM
toerenteller
Ik wil de standaard klok vervangen door een grote toerenteller van een gti, kan iemand mij vertellen of de noodzakelijke bedrading standaard al aanwezig is???? vaak wordt gebruik gemaakt van een standaard kabelboom waarbij alle aansluitingen al aanwezig zijn.
Is dit bij de ax ook zo, of moet ik kabels gaan trekken.
Groetjes willy_waste
Is dit bij de ax ook zo, of moet ik kabels gaan trekken.
Groetjes willy_waste
Dat is al eens geprobeerd, Tis nog niet gelukt dus je bent aan het pionieren. Volgens mij zitten de draden er wel maar ik weet niet of er een signaal opzit. Dat zou je even moeten meten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Starter
- Posts: 13
- Joined: ThuFeb26, 2004 8:18:15 PM
Ik heb de topic over de verwoede pogingen een toerenteller in te bouwen gevonden, stemt mij helaas niet hoopvol.
Nu ben ik wel zo verstandig geweest om bij het uitbouwen op de sloop de conectoren te laten zitten en de draden door te knippen.
Als ik de bedrading vergelijk met de digitale foto's geplaats op dit forum van de standaard conectoren kom wel een aantal verschillen tegen.
Zo kwam ik ook de groene draad met rode blokjes tegen.
Als er nog doorzetters zijn die hier belangstelling voor hebben, dan wil ik wel een digitaal plaatje schieten en de op dit forum plaatsen (als ik er achter kan komen hoe dit in zijn werk gaat).
Alle AX-freaks die gereageerd hebben alvast bedankt.
willy_waste
Nu ben ik wel zo verstandig geweest om bij het uitbouwen op de sloop de conectoren te laten zitten en de draden door te knippen.
Als ik de bedrading vergelijk met de digitale foto's geplaats op dit forum van de standaard conectoren kom wel een aantal verschillen tegen.
Zo kwam ik ook de groene draad met rode blokjes tegen.
Als er nog doorzetters zijn die hier belangstelling voor hebben, dan wil ik wel een digitaal plaatje schieten en de op dit forum plaatsen (als ik er achter kan komen hoe dit in zijn werk gaat).
Alle AX-freaks die gereageerd hebben alvast bedankt.
willy_waste
Als je geen vraagbaak hebt oid. Dan wordt het moeilijk de draadkleuren staan daar wel in. Ow w8 hij ligt hiero
Zal ff voor je kijken
de signaaldraad is bruin en de voeding is groen met rooie blokjes. De min zit vast aan aarde

de signaaldraad is bruin en de voeding is groen met rooie blokjes. De min zit vast aan aarde
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Ik heb gisteren op de sloop ook een tellerunit uit een AX 1.1i TRE gehaald.
Deze had ook een toerenteller en een watertemperatuur meter.
Ik heb hem verwisseld met mijn eigen tellerunit uit de AX 1.1i First maar helaas zonder resultaat. Alles werkte behalve de toerenteller en de watertemperatuur meter.
En ik ben helaas wel zo stom geweest om de stekker eraan te laten zitten op de sloop. Dus als iemand die foto's wil posten van de draadboom van de tellerunit met toerenteller kan ik alsnog kijken voor verschillen.
Ik denk dat het een gigantisch karwei wordt om de juiste draden te trekken. Als de sensors aanwezig zijn. Dat is ook niet eens zeker.
Deze had ook een toerenteller en een watertemperatuur meter.
Ik heb hem verwisseld met mijn eigen tellerunit uit de AX 1.1i First maar helaas zonder resultaat. Alles werkte behalve de toerenteller en de watertemperatuur meter.
En ik ben helaas wel zo stom geweest om de stekker eraan te laten zitten op de sloop. Dus als iemand die foto's wil posten van de draadboom van de tellerunit met toerenteller kan ik alsnog kijken voor verschillen.
Ik denk dat het een gigantisch karwei wordt om de juiste draden te trekken. Als de sensors aanwezig zijn. Dat is ook niet eens zeker.
Ik ben in mijn eerste BX uit 1988 ook bezig geweest er een toerenteller in te zetten. Eindelijk aangesloten en werkend ben ik gaan rijden.......
Motor heel veel herrie, toerenteller gaf veel te weinig toeren aan. Na 1 week toerenteller doorgebrand en de klok weer terug gezet. Het is echt wel lastig ik ben een dag beziggeweest met een maatje toen en dat was voor niks.
Succes met je actie, ik hoop dat het lukt.
Motor heel veel herrie, toerenteller gaf veel te weinig toeren aan. Na 1 week toerenteller doorgebrand en de klok weer terug gezet. Het is echt wel lastig ik ben een dag beziggeweest met een maatje toen en dat was voor niks.
Succes met je actie, ik hoop dat het lukt.
AX GTi, sold!
-
- AX Starter
- Posts: 13
- Joined: ThuFeb26, 2004 8:18:15 PM
toerenteller
Het is een heel gedoe ik heb me rot gezocht naar de bedrading voor de toerenteller maar naar mijn gevoel zit er standaard geen bedrading zal dus inderdaad vanaf het blok moeten komen.
Kan wel een plaatje maken van de connector en bedrading voor toerenteller en temperatuur maar ik weet niet hoe ik deze op dit forum krijg als iemand mij dat kan vertellen dan staat ie der zo op.
Kan wel een plaatje maken van de connector en bedrading voor toerenteller en temperatuur maar ik weet niet hoe ik deze op dit forum krijg als iemand mij dat kan vertellen dan staat ie der zo op.
Foto's kun je het makkelijkste op het forum zetten door ze gewoon te uploaden naar je eigen provider en een hyperlink neer te zetten op het forum.
Zoals ik hieronder ook gedaan heb...
En dan nog even over de stekkers. Ik heb toch het idee dat de draden wel allemaal achter in je dashboard liggen, maar dat er gewoon geen signaal op staat. Ik heb nog foto's van alle stekkers. Zie hieronder:
www.markve.dds.nl/ax/stekkerbruin.jpg
www.markve.dds.nl/ax/stekkergroen.jpg
www.markve.dds.nl/ax/stekkerwit.jpg
www.markve.dds.nl/ax/stekkergeel.jpg
www.markve.dds.nl/ax/stekkerblauw.jpg
De bruine stekker zit bij de standaard AX zonder toerenteller wel aangesloten MAAR achter op je tellerblok lopen er geen printsporen naar toe. Oftewel je klikt hem gewoon op het plastic zodat ie niet los hangt.
Op het tellerblok van het luxere model met toerenteller en watertemperatuurmeter lopen er WEL printsporen naar toe. Die bruine stekker heeft dus voor dat tellerblok blijkbaar een functie. Maar welke is de vraag.
Zoals ik hieronder ook gedaan heb...
En dan nog even over de stekkers. Ik heb toch het idee dat de draden wel allemaal achter in je dashboard liggen, maar dat er gewoon geen signaal op staat. Ik heb nog foto's van alle stekkers. Zie hieronder:
www.markve.dds.nl/ax/stekkerbruin.jpg
www.markve.dds.nl/ax/stekkergroen.jpg
www.markve.dds.nl/ax/stekkerwit.jpg
www.markve.dds.nl/ax/stekkergeel.jpg
www.markve.dds.nl/ax/stekkerblauw.jpg
De bruine stekker zit bij de standaard AX zonder toerenteller wel aangesloten MAAR achter op je tellerblok lopen er geen printsporen naar toe. Oftewel je klikt hem gewoon op het plastic zodat ie niet los hangt.
Op het tellerblok van het luxere model met toerenteller en watertemperatuurmeter lopen er WEL printsporen naar toe. Die bruine stekker heeft dus voor dat tellerblok blijkbaar een functie. Maar welke is de vraag.
De toerenteller heeft een eigen stekker, die niet op 1 rij met de andere stekkers zit, maar recht achterin de toerenteller gaat. Dit zijn 3 draden in een blauwe stekker (althans wel bij een GT type 1).
1 draad geeft stroom, 1 is aarde, en de derde komt vanaf de bobine. De draad van de bobine geeft een wissellende hoeveelheid stroom, afhankelijk van het toerental. Bij mij werkt de toerenteller niet, dus vandaar dat ik de handel al een aantal keren los heb gehad.....ik krijg het helaas niet voor elkaar om hem weer aan de praat te krijgen, terwijl de drie draden in pricipe het goede signaal geven.....inmiddels ook 2 andere toerentellers aangeloten gehad, maar dat maakt helaas niks uit.
1 draad geeft stroom, 1 is aarde, en de derde komt vanaf de bobine. De draad van de bobine geeft een wissellende hoeveelheid stroom, afhankelijk van het toerental. Bij mij werkt de toerenteller niet, dus vandaar dat ik de handel al een aantal keren los heb gehad.....ik krijg het helaas niet voor elkaar om hem weer aan de praat te krijgen, terwijl de drie draden in pricipe het goede signaal geven.....inmiddels ook 2 andere toerentellers aangeloten gehad, maar dat maakt helaas niks uit.

-
- AX Starter
- Posts: 13
- Joined: ThuFeb26, 2004 8:18:15 PM
toerenteller
Onderstaande link:
http://home.wanadoo.nl/agwesterman/DSCN0284.JPG
is beloofde plaatje van conectoren voor een klokkenset met temperatuurmeter en toerenteller uit een ax-gti 1994.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Greetz Willy_Waste
http://home.wanadoo.nl/agwesterman/DSCN0284.JPG
is beloofde plaatje van conectoren voor een klokkenset met temperatuurmeter en toerenteller uit een ax-gti 1994.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Greetz Willy_Waste
Die foto was zeker nuttig... En helaas ook teleurstellend. Nu zijn we er in ieder geval uit waarom het niet werkt.
Ik heb een foto gemaakt van de achterkant van de tellerunit met toerenteller. Ik heb de printsporen gevolgd. 1 spoor is inderdaad de plus een ander spoor de min, en de overige sporen gaan naar de GELE stekker waar het rondje te zien is.
www.markve.dds.nl/ax/kloktre.jpg
Bij mijn kabelboom ontbreekt 1 van de 2 draden die direct naar de toerenteller gaan. Ongetwijfeld de kabel waar de sensor aan hoort te hangen die dus ook wel zal ontbreken... )-:
www.markve.dds.nl/ax/stekkergeel.jpg
Aan de andere kant van de stekker mis ik ook nog een draad. Deze gaat naar een lampje in het tellerblok met toerenteller. Die zou de 4x4 aan moeten geven. Dat deze ontbreekt is dus niet spannend. Het gaat om 1 draad.
De volgende logische stap wordt dus meten tot je een ons weegt. Kijken waar die draad naar toe loopt in de motorruimte. Dat wordt weer een AX zoeken op de sloop die een toerenteller voorbereid was.
Ik heb een foto gemaakt van de achterkant van de tellerunit met toerenteller. Ik heb de printsporen gevolgd. 1 spoor is inderdaad de plus een ander spoor de min, en de overige sporen gaan naar de GELE stekker waar het rondje te zien is.
www.markve.dds.nl/ax/kloktre.jpg
Bij mijn kabelboom ontbreekt 1 van de 2 draden die direct naar de toerenteller gaan. Ongetwijfeld de kabel waar de sensor aan hoort te hangen die dus ook wel zal ontbreken... )-:
www.markve.dds.nl/ax/stekkergeel.jpg
Aan de andere kant van de stekker mis ik ook nog een draad. Deze gaat naar een lampje in het tellerblok met toerenteller. Die zou de 4x4 aan moeten geven. Dat deze ontbreekt is dus niet spannend. Het gaat om 1 draad.
De volgende logische stap wordt dus meten tot je een ons weegt. Kijken waar die draad naar toe loopt in de motorruimte. Dat wordt weer een AX zoeken op de sloop die een toerenteller voorbereid was.
Sander wrote:Er zitten 2 toerental sensoren op je blok eentje voor de ecu en eentje voor de teller. Ik ga even voor je uitzoeken welke waar zit.
Zou je hier een fotootje van willen plaatsen / mailen? Daar ligt nl waarschijnlijk het probleem bij mij.....t motorstoringslampje brand ook, en ik heb geen wisselend signaal meer vanaf de bobine

peter wrote:Sander wrote:Er zitten 2 toerental sensoren op je blok eentje voor de ecu en eentje voor de teller. Ik ga even voor je uitzoeken welke waar zit.
Zou je hier een fotootje van willen plaatsen / mailen? Daar ligt nl waarschijnlijk het probleem bij mij.....t motorstoringslampje brand ook, en ik heb geen wisselend signaal meer vanaf de bobine
die 2 sensoren zitten volgens mijn monteur op 1 ding (dus per "2" vervangen)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Het probleem is opgelost
Het signaal komt niet rechtstreeks vanaf de bobine, die bedrading heb ik namelijk bij Gizart's sloopauto compleet gevolgd en losgehaald. Bij een GT type 1 zit er een blauwe stekker precies recht achter in de toerenteller met daaraan 3 draden, te weten 1x aarde, 1x stroom en 1x signaal. De signaaldraad heb ik gevolgd van binnen naar de motorruimte, en ontdekt dat ie vastzat op de onderste stekker aan de voorkant onder je luchtfilter. (gezien vanaf de voorkant). Het is een bruine stekker, waarbij de 2e draad (niet zeker, gebruik spanningszoeker) het signaal voor de toerenteller afgeeft. Als je een spanningszoeker erop zet met een draaiende motor, dan moet het lampje van je zoeker feller gaan branden als je gas geeft.
De mijne doet het weer, en mogelijk is een toerenteller inbouwen dus wel mogelijk!

Het signaal komt niet rechtstreeks vanaf de bobine, die bedrading heb ik namelijk bij Gizart's sloopauto compleet gevolgd en losgehaald. Bij een GT type 1 zit er een blauwe stekker precies recht achter in de toerenteller met daaraan 3 draden, te weten 1x aarde, 1x stroom en 1x signaal. De signaaldraad heb ik gevolgd van binnen naar de motorruimte, en ontdekt dat ie vastzat op de onderste stekker aan de voorkant onder je luchtfilter. (gezien vanaf de voorkant). Het is een bruine stekker, waarbij de 2e draad (niet zeker, gebruik spanningszoeker) het signaal voor de toerenteller afgeeft. Als je een spanningszoeker erop zet met een draaiende motor, dan moet het lampje van je zoeker feller gaan branden als je gas geeft.
De mijne doet het weer, en mogelijk is een toerenteller inbouwen dus wel mogelijk!

toerenteller
ik heb bij mijn ax type 1 GT een nieuw type toerenteller gezet uit een gti. Als je wilt weten hoe moet je anders even bellen want ik kan het niet zo goed op papier zetten. tel. 0652452119. die kluwer handboek op het forum verklaard ook een hoop als je de schema's kunt lezen! ik heb echter op de toerenteller een aanpassing gemaakt.