Lijkt wel kermis in mijn tellerbak...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Lijkt wel kermis in mijn tellerbak...
De volgende 3 lampjes branden en gaan uit naarmate ik meer gas geef.
- Olie (linksbovenin)
- Koelwater (terwijl temp OK is)
- STOP
Oliedruksensor vervangen zonder resultaat.....
Tsja,..... wat nu ?
- Olie (linksbovenin)
- Koelwater (terwijl temp OK is)
- STOP
Oliedruksensor vervangen zonder resultaat.....
Tsja,..... wat nu ?
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
waar stond die dan ?Glenn@nl wrote:Ik heb m even verplaatst naar 'Technisch' Aad!
Hoe controleer ik dan de oliepomp ?..... door hem te vervangen ? ... is dat niet een flinke operatie ?
pffff... blok heeft 50.000 gelopen, en ik heb nog nooit zoveel reparaties gehad
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Hij stond bij de faq ergens..Rock's wrote:waar stond die dan ?Glenn@nl wrote:Ik heb m even verplaatst naar 'Technisch' Aad!
Hoe controleer ik dan de oliepomp ?..... door hem te vervangen ? ... is dat niet een flinke operatie ?
pffff... blok heeft 50.000 gelopen, en ik heb nog nooit zoveel reparaties gehad
Maar oliepomp vervangen? carterpan eronderuit, en dan kan je er zo bij. Geeft wel een hoop troep natuurlijk
-
- Moeder Overste
- Posts: 2176
- Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
- Location: Beekbergen/axclubforum
Zou et niet kunnen dat je filter verstopt zit, stel de vorige gebruiker heeft alleen minerale olie gebruikt en jij doet er nu half of vol synthetische olie in, dan kunnen er roet deeltjes los laten en in je filter komen(Duh) die hierdoor verstopt raakt.
Dit hebben wij als advies gehad van een monteur toen we zeiden dat we zijn overgestapt op vol synt. met de (oude) Megane, dus na 5000km oliefilter vervangen ivm verstopping
Dit hebben wij als advies gehad van een monteur toen we zeiden dat we zijn overgestapt op vol synt. met de (oude) Megane, dus na 5000km oliefilter vervangen ivm verstopping
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
De volgende 2 punten heb je exact goed omschreven Kevin...kevin.broke wrote:die drie lampjes geven idd een tekort aan oliedruk aan. misschien ff de oliepomp controleren idd.
als je oliedruk echt op het randje is merk je het hieraan:
- met koude motor branden ze nagenoeg niet
- met warme motor branden ze maar houdt het op zodra je het blok op toeren laat komen
Nu heeft henk de werking van de sensor doorgemeten, en dat is gewoon goed....
Hij denkt dat het in de bedrading zit in het dashboard...
Kan ik morgen met het Deviltje komen, of moet ik hem laten staan ?
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Waarschuwingslampjes branden vrijwel NOOIT zonder reden.
Overigens is het elektrisch/elektronisch zo geregeld dat als 't olielampje aangezet wordt, óók ALTIJD het koelvloeistoftemp.lampje mee aan gaat.
(Geen id w'rom, maar 't is nou eenmaal zo. Persoonlijk vind ik het regelrechte stompzinnigheid, m'goe... 't is frans hè ).
Daarnaast hebben alleen ph1 AX-en een STOP lampje.
Ook die gaat automatisch mee aan zodra er een heel belangrijk waarschuwingslampje aan gaat.
Fout in de bedrading van 't dash lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Als ik het me goed herinner, wordt 't waarschuwingslampje aangezet door de stuurdraad aan massa te leggen. In dat geval zo je dus ergens sluiting moeten krijgen ergens in 't motorruim. Dat is overigens eenvoudig te testen: stekkertje uit sensor trekken en kijken of 't lampje dan nog steeds aan gaat.
Is dat het geval: bekabelingsprobleem.
Is dat niet het geval: dan heb je gewoon ècht een olieprobleem!
Overigens is het elektrisch/elektronisch zo geregeld dat als 't olielampje aangezet wordt, óók ALTIJD het koelvloeistoftemp.lampje mee aan gaat.
(Geen id w'rom, maar 't is nou eenmaal zo. Persoonlijk vind ik het regelrechte stompzinnigheid, m'goe... 't is frans hè ).
Daarnaast hebben alleen ph1 AX-en een STOP lampje.
Ook die gaat automatisch mee aan zodra er een heel belangrijk waarschuwingslampje aan gaat.
Fout in de bedrading van 't dash lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Als ik het me goed herinner, wordt 't waarschuwingslampje aangezet door de stuurdraad aan massa te leggen. In dat geval zo je dus ergens sluiting moeten krijgen ergens in 't motorruim. Dat is overigens eenvoudig te testen: stekkertje uit sensor trekken en kijken of 't lampje dan nog steeds aan gaat.
Is dat het geval: bekabelingsprobleem.
Is dat niet het geval: dan heb je gewoon ècht een olieprobleem!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
welke stekkertjes moet ik dan omwisselen ?q01z wrote:aad,
euhm weet je zeker dat het het goede stekkertje is?:)
wissel m es met je dynamo stekkertje..
daar zat bij mij dus het probleem, stekkertjes omwisselen gaf raar resultaat
zoals het er nu voor staat kom ik met de mazda,....maar ik ga liever met de AX
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
op je dynamo zitten 2 stekekrtjes, 1 dikke kabel (je +) en een kleiner kabeltje, iets van laadstroom oid..
achter je downpipe zit een sensor in het midden van je onderblok, das je oliedruk sensor.. wissel die es om?
mn vader heeft de hele haynes uit zitten pluizen over een oliedruk probleem in een ax.. conclusie was vrij vlot; als dat oliedruklampje gaat branden sta je ook zo stil.. aangezien je dan onder de halve bar olie druk hebt ipv 4bar..
en dan sta je echt wel vast..
bovendien is te lage oliedruk door 1 vd volgende factoren;
-versleten lagers => jouw blok is nieuw
-verstopt oliefilter => die is ook nog niet zo oud
-verkeerde olie => niet van toepassing
-verstopte pomp => nah zelfs dat zie ik niet gebeuren
achter je downpipe zit een sensor in het midden van je onderblok, das je oliedruk sensor.. wissel die es om?
mn vader heeft de hele haynes uit zitten pluizen over een oliedruk probleem in een ax.. conclusie was vrij vlot; als dat oliedruklampje gaat branden sta je ook zo stil.. aangezien je dan onder de halve bar olie druk hebt ipv 4bar..
en dan sta je echt wel vast..
bovendien is te lage oliedruk door 1 vd volgende factoren;
-versleten lagers => jouw blok is nieuw
-verstopt oliefilter => die is ook nog niet zo oud
-verkeerde olie => niet van toepassing
-verstopte pomp => nah zelfs dat zie ik niet gebeuren
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Bij Rock's verwacht ik ergens een bedradings probleem, en wel om de volgende reden.
Oliedruksensor werkt, gecontroleerd met de multimeter. Gesloten contact bij motor uit en open contact bij stationair en hoger toerental.
Het gecombineerde lampje van koelwater- en olieniveau en dat van de oliedruk knipperen tegelijk.
Elektrisch gezien hebben ze één ding gemeen en dat is dat ze een plus krijgen via het contactslot.
Beide lampjes gaan branden door te schakelen naar de min (massa).
In Rock's zijn geval is er geen sprake van een koelwaterniveau sensor maar wel van een olieniveausensor deze zit naast het oliefilter gemonteerd een beetje schuin rchting carterpan.
Mijn conclusie blijft ergens een bedradings probleem, dus hebben wede komende dagen een uitdaging.
Groetjes, Henk
Oliedruksensor werkt, gecontroleerd met de multimeter. Gesloten contact bij motor uit en open contact bij stationair en hoger toerental.
Het gecombineerde lampje van koelwater- en olieniveau en dat van de oliedruk knipperen tegelijk.
Elektrisch gezien hebben ze één ding gemeen en dat is dat ze een plus krijgen via het contactslot.
Beide lampjes gaan branden door te schakelen naar de min (massa).
In Rock's zijn geval is er geen sprake van een koelwaterniveau sensor maar wel van een olieniveausensor deze zit naast het oliefilter gemonteerd een beetje schuin rchting carterpan.
Mijn conclusie blijft ergens een bedradings probleem, dus hebben wede komende dagen een uitdaging.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl