Ik zag in aangeboden een topic voorbijkomen van een gti met dubbele webers. Ik ben wel eens benieuwd:
Wat is sneller, dubbele webers of dubbele solexen? Uitgaande van een 1.6 onderblok en Sportkop natuurlijk En wat is bij een 'normale' carb-motor sneller?
Niet dat ik meteen webers ga kopen ofzo, gewoon leuk om te weten.
Webers of Solexen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Webers of Solexen?
AX GTI '91
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
...alleen zijn webers gevoeliger voor backfire dan solexen. Er schijnt zo nu en dan weleens een klein brandje onder de kap van een met webers uitgevoerde (meestal) 205 te ontstaan (luchtfilter in de fik).
Ik weet niet onder wat voor omstandigheden dat allemaal voor kan komen maar doe mij om die reden maar Solexen
Verder heb ik ooit gehoord dat de Webers uitgeruste motoren iets meer koppel leveren (verwaarloosbaar). Maar als je dan toch iets gaat veranderen.. dan misschien maar meteen naar 42mm?
Ik weet niet onder wat voor omstandigheden dat allemaal voor kan komen maar doe mij om die reden maar Solexen
Verder heb ik ooit gehoord dat de Webers uitgeruste motoren iets meer koppel leveren (verwaarloosbaar). Maar als je dan toch iets gaat veranderen.. dan misschien maar meteen naar 42mm?
Ik ben zelf nu met zoiets bezig te bedenken.
Aangezien webers en solexen bijna niet te vinden zijn, en mocht je
ze vinden, ze een vermogen kosten.
Ik wil zelf kiezen voor een setje motor carb's, bijvoorbeeld van
een yamaha R1. Deze zijn 4x40mm, dus komt het op hetzelfde
neer als webers of solexen.
Aangezien deze'n ook nog uitgevoerd zijn met vlinderkleppen zal het
wel leuk zijn voor je gasreactie, en je zit niet met het geknoei dat je
de gashendel door moet verbinden (dit is al gebeurd).
En prijstechnisch is het grootste voordeel, 2e hands vind je ze vanaf een eurotje of 70.
In de komende winter zal ik proberen mijn opel 2ltr 8v motor hiermee uit
te rusten.
Aangezien webers en solexen bijna niet te vinden zijn, en mocht je
ze vinden, ze een vermogen kosten.
Ik wil zelf kiezen voor een setje motor carb's, bijvoorbeeld van
een yamaha R1. Deze zijn 4x40mm, dus komt het op hetzelfde
neer als webers of solexen.
Aangezien deze'n ook nog uitgevoerd zijn met vlinderkleppen zal het
wel leuk zijn voor je gasreactie, en je zit niet met het geknoei dat je
de gashendel door moet verbinden (dit is al gebeurd).
En prijstechnisch is het grootste voordeel, 2e hands vind je ze vanaf een eurotje of 70.
In de komende winter zal ik proberen mijn opel 2ltr 8v motor hiermee uit
te rusten.
Webers zijn een stukkie makkelijker af te stellen dan solexen vandaar de gekheid op webers, en de naam natuurlijk.-Henry- wrote:Hahaha eerst maar eens lekker met een geflowde kop en solexen proberen. Vooral als het verschil met Webers verwaarloosbaar is.
Gek dat iedereen dan toch zo gek is op Webers ipv Solexen...
Verder heeft een weber het voordeel dat hij de benzine het spruitstuk in de richting van de kop inspuit terwijl solexen het recht naar onder inspuiten (dus eigenlijk tegen de onderkant van het spruitstuk) DIT VOORDEEL VAN DE WEBERS WORD HELAAS TENIET GEDAAN DOOR HET KROMME spruitstuk van de sport. Verder is het gewoon kl*te dat de sport een veel te kleine luchtbox achter de carbs heeft. als je het originele luchtfilter nog hebt moet je onderin deze aan de aanzuigzijde perforeren. Dan is je luchttoevoer beter.
Verder is het backfiren van webers meer aan te dragen door onkunde in het afstellen (ik denk dat 90% niet eens fatsoenlijk is afgesteld)
groeten
denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.