schokken bij weinig gas + knipperende verlichting

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

schokken bij weinig gas + knipperende verlichting

Post by DLS »

Ik lijk een probleem te hebben met een schokkende auto.
Als ik weinig gas geef, 30 km/h rijden, files, stoplichten etc.. Dan stottert de auto soms heel erg en soms wat minder en dat doet ie eigenlijk altijd. Maakt niet uit of ie warm of koud is of in welke versnelling (meestal niet in 5 maar tot 3 toch wel altijd).

De auto is pas voorzien van een flesje injectiereiniger en is nog geen 1000 km terug zeer goed en uitgebreid onderhouden.

Daarnaast heb ik ook een probleem dat alle verlichting knippert als je motor draait. Als ie uit is het geen probleem.
Ja ik weet het.. knipperlicht hoort ook daadwerkelijk te knipperen, maar voorlichten, achterlichten en zelfs dashboard verlichting knippert onafgebroken. OOK als ie warm is...

Daarnaast heb ik het idee dat het schokken minder is als ik em netjes warm rij. Als ik em niet netjes (genoeg) warm rij, lijkt ie wel MEER te bokken dan als ik em rustig warm rij.

Heeft iemand een idee waar deze problemen vandaan komen en HOE ik dit op moet lossen of wat er aan gebeuren moet.

Bij de beurt is het volgende ongeveer gedaan

- Kleppen stellen
- Nieuwe v-snaar, distributieriem en spanrol
- Nieuwe filters + olie
- KVS systeem gereinigd + gevuld (uiteraard)
- banden balanceren.. kan er echt geen ruk mee te maken hebben...:P maar is wel gedaan..
- Koppakking vernieuwd
- Pakking deksel vervangen
- Motor gereinigd *was nog al vies :o *
- Hitteschild gelast, gereinigd en weer goed vastgezet
- Radiator goed vast gezet.

mja dat was het wel zo ongeveer..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat klinkt alseen overleden spanningsregelaar of versleten koolborstels..

heb je beschikking over een multimeter? dan zou je de laadspanning van je accu es moeten meten..

gaat het ECU lampje tijdens het stotteren ook aan?
Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

nee ECU lampje gaat neit aan.. maar hoe kan ik accu testen?? gewoon + op + en - op - en kijken wat voor voltage er af komt???
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Klinkt idd als een schoolvoorbeeld van een slechte of half overleden spanningsregelaar.
Voordeel is dat deze in een afneembaar kapje op de dynamo zit en goed zelf te vervangen is als je even een nieuwe haalt bij een dynamo revisieboer voor nog geen twee tientjes.

Je kan ook de AX starten als het donker is. Als de dynamo slecht bijlaadt gaat vaak het acculampje heel zwakjes branden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

maar is dat het schokken of de knipperende verlichting??
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Allebei
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Kijk eens aan..

dynamoboer... waar kan ik een dergelijke akker vinden??? :P

Nee ff serieus. wat voor bedrijven zijn dat??
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Iets als dit?
http://www.autoelectralelystad.nl/

Naar zo'n soort bedrijf in Delft ga ik altijd voor dynamo onderdelen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

die ga ik morgen eens ff een belletje doen.. Bedankt.. Dus het is de spanningsregelaar.. kick.. bedankt..

Edit. spanningsregelaar van een type 2 uit '93 komt neer op 30 euro.. Moet dus wel ff zeker weten dat dat het probleem is.

Iemand een idee hoe dat goed te testen is???
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Klinkt wel als een dynamoprobleempje ja. Kan aan de spanningsregelaar/koolborstels liggen (da's een unit die inderdaad 2-3 tientjes kost), maar ook aan de diodebrug, en dan wordt het duurder, dacht ik.

Advies is dan ook om bij een dynamorevisiebedrijf de hele dynamo te laten doormeten. Dat stelt weinig voor (want die hebben de goede spullen), kost je niet veel centen (ik heb er een half jaartje terug nog geen tientje voor betaald) en dan weet je of en wat er aan het ding mankeert.

Niet te lang mee wachten, je accu wordt er ook niet beter van.

Zelf wat meten kan ook: bij stilstaande motor moet je over je accuklemmen een volt of 12 meten. Minder dan 11: accu niet goed. Meer dan 13: jij of je meter niet goed.
Bij draaiende motor moet je over de klemmen een paar volt meer meten dan bij stilstaande motor. Meet je niet meer volts, of juist veel meer volts dan is er echt wat mis met je dynamo. Die unit met koolborstels en spanningsregelaar is dan verdachte nummer 1. En een wisselende spanning is ook niet goed.
Dan kan je ook nog de laadSTROOM meten (hierboven ging het alleen over spanning). Let op: je multimeter moet dan wel forse amperages aankunnen. N.B: spanning (volt) meet je over de klemmen, dus parallel. Stroomsterkte (ampere) meet je in een serieschakeling, dus dan moet je een verbinding tussen de dynamo en de accu losmaken en daar je meter tussen hangen. De laadstroom die je dan meet is erg afhankelijk van de toestand van de accu, maar hij moet wel constant zijn op zo'n korte meting (en langzaam dalen als je heeeeel lang meet). Een wisselende stroomsterkte is niet goed.
Als je niet goed weet wat je moet doen: laat het dan lekker doen. Met name amperes doen pijn. En een goede dynamo geeft er tientallen af (toerentalafhankelijk natuurlijk, maar in een AX op benzine heb je er van 50A en van 70A, dacht ik).

De unit met koolborstels en spanningsregelaar kan je ook makkelijk losschroeven en bekijken. Dat geeft al voldoende indruk van de staat van de koolborstels. FF zoekfunctie gebruiken, er zijn plaatjes van op het forum.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Zojuist een nieuwe spanningsregelaar gehaald.

Nu ff tijd zoeken om deze te gaan vervangen. Wat de beste man vertelde was het niet veel werk. Alleen moet de dynamo ff los..

gr

PS hij heeft er ff naar gekeken en ging er vanuit dat het de spanningsregelaar was ivm met knipperende verlichting...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Het kan ook zonder dynamo los te halen, maar da's wel gepriegel. Loshalen is niet moeilijk en zeer aan te bevelen. Eerst even de bouten inspuiten met WD40 en een nachtje laten intrekken.

Kijk even onder HOWTO bij V-snaar vervangen.

En als je dan toch de dynamo open hebt liggen, check dan ook of de sleepringen (waar de koolborstels tegenaan lopen) niet al te ver zijn ingesleten. Die dingen worden bij een goede dynamorevisie ook vernieuwd. De beunmethode is om de randjes van de nieuwe koolborsteltjes iets schuin af te slijpen (voorzichtig!!) zodat ze ruim in de uitgesleten sleepringen passen en e.e.a. weer rustig op elkaar in kan slijten, zonder risico op afbrekende koolborstels (wat wel bestaat als je nieuwe koolborstels in uitgesleten sleepringen laat lopen).

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

De nieuwe spanningsregelaar zit er nu een tijdje in en zoals in mijn wie = wie is te zien, waren de koolborstels redelijk versleten ;).

De auto rijd nu een stuk rustiger en de knipperende verlichting is ook verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een mooie egale verlichting.

Echter nu het volgende.
Als de auto al reeds warm gelopen is (ook als ie koud is) schokt ze nog wel eens als ik het gas een heeeel klein beetje intrap (zeg 30 in zijn 3 ofzo). ik heb het gevoel dat de auto dan een beetje doorgeduwd wordt. Het gaspedaal wordt dan ook wel eens een beetje "Sponzig" dwz dat ie zelf een beetje mee beweegt met het gas waardoor ze lijkt te schokken.. Tis eigenlijk alleen in de eerste 3 versnellingen. Want in de 4 en 5 kan ik rustig =>1500 toeren rijden zonder dat ie schokt..

Iemand een idee wat dat kan zijn... omdat de spanningsregelaar al vervangen is. De dynamo zag er voor zover ik kon zien nog goed uit (beoordeel anders zelf. Zie mijn wie = wie )
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Euh, kan aan mij liggen hoor, maar 30 in z'n 3... dan loopt 'ie wel heel erg laagtoerig. (Zo'n beetje tegen stationair aan, misschien zelfs eronder).
In dat geval zou de gaskleppotmeter de oorzaak kunnen zijn, want dat beginstukje (zo rond het stationair regelgebied) slijt harder dan de rest van de koolbaan en daardoor krijgt de ECU brakke meetwaarden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja nog es ff getest.. en die gaat idd richting 900 toeren. Was dus een beetje overdreven..

maar ik merk het ook met 30 in 2.. En soms ook als ik met gas speel.. Dus (als ie warm is ;)) eens op het gas trappen en weer los en weer in..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Post Reply