1.6 onderblok + Sportkop
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Verdomme die schop onder mijn hol deed zeer
We hebben al contact gehad, overigens ik heb een 205 XS bak eronder zitten voor de rest waren er weinig kosten aan dit project dwz.... Motorisch, het maken van de uitlaat en de spagetti waren duurder als de wagn bij elakar....
Kosten totaal waren 2050 euro, kosten puur alleen voor de motor was iets van 700 euro.....
Daar komt dus nog wel de versnellingsbak overheen a 150 euro. het uitlaatsysteem was iets van 1250 euro (maatwerk want een 1.6 blok is dieper naar beneden, dus de standaard voorpijp gaat niet passen)...
1.6 bak zou ik persoonlijk niet nemen, bak is vrij lang de 205XS bak is lekker kort, hierdoor lever je iets aan topsnelheid in maar met de xs bak haalde ik nog steeds een op GPS gemeten 212 km per uur...
Maar de sprintjes bij de stoplichten daarentegen gaan nog sneller (even snel als een 205MI16, ik vermoed dat een AX nog iets sneller kan want die is namelijk lichter dan een 205 rallye (794 kilo)....
Ow ja.....vergeet niet aan remmerij te denken, je wagen word van voren een beetje zwaarder, daarnaast denk ook aan de snelheidsindecatie op je banden, veiligheid voor alles.....
Groeten,
Eric
Marc! Je moet ook niet te hard schoppen......205rallye wrote:
Verdomme die schop onder mijn hol deed zeer
We gaan het gewoon proberen met de Sport-bak. Mocht die het niet al te lang houden kan er altijd nog iets anders onder. Het sprintwerk vind ik ook het leukst, want wanneer rij je nou 200+?
Wat de remmen betreft moet ik nog maar eens hard over denken, andere bandjes was ik toch al van plan. Dit ondanks dat deze nog geen 1000km gedraaid hebben en dus zo goed als nieuw zijn.
Zoals in de vorige post aangegeven; heb al erg bruikbare info van Eric (en alle andere AXclubbers!!!) gehad
AX GTI '91
neem aan dat een simpele spagetti van raceland hierwel op gaat passen, geloof dat joris nog een nieuwe heeft liggen aangezien je niet erg ver uit de buurt woont..het uitlaatsysteem was iets van 1250 euro (maatwerk want een 1.6 blok is dieper naar beneden, dus de standaard voorpijp gaat niet passen)...
Was ik nou net van plan zo'n ding aan te schaffen als er nog centen over zijn aan het eind van het projectTTF wrote:neem aan dat een simpele spagetti van raceland hierwel op gaat passen, geloof dat joris nog een nieuwe heeft liggen aangezien je niet erg ver uit de buurt woont..
Maar es ff zien hoe het allemaal gaat lopen, het heeft immers allemaal totaal geen haast. De Sport zou toch in de stalling verdwijnen.
AX GTI '91
-
- Vlotte starter
- Posts: 23
- Joined: TueSep25, 2007 9:41:09 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
In principe wil je de koppakking altijd aangepast hebben aan je onderblok. De verschillen zijn overigens maar klein... want het werkt gewoon
De spaghetti die je wil hebben is de standaard TU-spaghetti van Raceland Enige verschil tussen die voor een Sport en een bijv. GTI is het boutgat voor de lambdasonde. Daar kan je dus gewoon een bout of een lambdasonde indraaien Ook handig als je 'm zwaar nauwkeurig af wil stellen
Verder: Als je echt per se je originele voorpoten wil houden kan je alleen de sportbak gebruiken (of ja, iig niet een van een 1.6 of GTI). Die zal 140 pk niet leuk vinden maar het is ook maar de vraag of je dat wil met de originele Sport ph1b remmen (= 1.4 GT ph1 = volkomen k*t )
Voor iets meer remkracht en driegaats zou je een setje dieselpoten compleet met remmerij kunnen monteren. Die remmen zijn even groot en krachtig als die van een GTI, alleen niet geventileerd (dus ze faden sneller). Viergaats biljft natuurlijk het mooist, maar is - je raadt het al - niet origineel.
Eventueel kan je - als je toch een bak met versterkt diff wil - de aandrijfassen aan laten passen (bakzijde afdraaien of de wielzijde loshalen en die van je eigen assen monteren met een nieuwe homokineet, which is EXPENSIVE. Mocht je echt maatwerkasjes willen hebben dan heb ik daar een adresje voor, zij maken bijvoorbeeld ook fatsoenlijke asjes voor een Corsa A 2.0 16V). Mocht je voor zo'n bak gaan en vooral hard op willen trekken, pak dan die van een 106 Rallye 1.3: 120 km/h @ 4500 r/min (dus je top zal nog tussen de 190 en 200 liggen, 200 @ 7500 r/min)
Suc7!
De spaghetti die je wil hebben is de standaard TU-spaghetti van Raceland Enige verschil tussen die voor een Sport en een bijv. GTI is het boutgat voor de lambdasonde. Daar kan je dus gewoon een bout of een lambdasonde indraaien Ook handig als je 'm zwaar nauwkeurig af wil stellen
Verder: Als je echt per se je originele voorpoten wil houden kan je alleen de sportbak gebruiken (of ja, iig niet een van een 1.6 of GTI). Die zal 140 pk niet leuk vinden maar het is ook maar de vraag of je dat wil met de originele Sport ph1b remmen (= 1.4 GT ph1 = volkomen k*t )
Voor iets meer remkracht en driegaats zou je een setje dieselpoten compleet met remmerij kunnen monteren. Die remmen zijn even groot en krachtig als die van een GTI, alleen niet geventileerd (dus ze faden sneller). Viergaats biljft natuurlijk het mooist, maar is - je raadt het al - niet origineel.
Eventueel kan je - als je toch een bak met versterkt diff wil - de aandrijfassen aan laten passen (bakzijde afdraaien of de wielzijde loshalen en die van je eigen assen monteren met een nieuwe homokineet, which is EXPENSIVE. Mocht je echt maatwerkasjes willen hebben dan heb ik daar een adresje voor, zij maken bijvoorbeeld ook fatsoenlijke asjes voor een Corsa A 2.0 16V). Mocht je voor zo'n bak gaan en vooral hard op willen trekken, pak dan die van een 106 Rallye 1.3: 120 km/h @ 4500 r/min (dus je top zal nog tussen de 190 en 200 liggen, 200 @ 7500 r/min)
Suc7!
En btw: Die Sport remt al 120.000 keer beter dan de 1.1, dat is pas levensgevaarlijk!
uhmm dat is nu net het zwakste onderdeel van de gehele auto de remmen. Die kunnen de load echt niet aan. Daarnaast is het remsysteem gelijk aan een 1.1 met uitzondering van de hoofdremcilinder. Ik zou zeker voor geventileerd gaan
uhmm dat is nu net het zwakste onderdeel van de gehele auto de remmen. Die kunnen de load echt niet aan. Daarnaast is het remsysteem gelijk aan een 1.1 met uitzondering van de hoofdremcilinder. Ik zou zeker voor geventileerd gaan
AX GTI '91
Dus ik moet dit spruitstuk hebben?
http://siteground143.com/~raceland/esho ... f6cf85cb44
Niet die voor 16V toch?
http://siteground143.com/~raceland/esho ... f6cf85cb44
Niet die voor 16V toch?
AX GTI '91
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
en hoe staat het met dit project, ben het allemaal aan het lezen en het klinkt goed!
trouwens de 205Xs bak hoeveel toeren @ 120?
dus het onderblok, bak etc is allemaal 1600 (koppeling bak enzo) t/m de kopakking daar gewoon een sport/rallye kop opgeschroeft met dubbele carbu`s ..
jummie!
trouwens de 205Xs bak hoeveel toeren @ 120?
dus het onderblok, bak etc is allemaal 1600 (koppeling bak enzo) t/m de kopakking daar gewoon een sport/rallye kop opgeschroeft met dubbele carbu`s ..
jummie!
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
hoi mcdean,
ik denk dat het best mijn wie=wie eens door kunt lezen voor de verloop van dit project. Ik kan je vertellen dat het Sportje motorisch klaar is voorlopig. Het rijdt, en hoe!
Gebruikt:
- 1.6 blok uit een Peug 307 van '97
- AX-Sport kop (aangepaste mantel)
- AX-Sport dubbele Solex carbs
- Ax-Sport versnellingsbak
- raceland spaghetti-spruitstuk
Topsnelheid is niet bijster hoog (plm 210 @gps), maar het trekt als een beest.
zoals ik zei; lees m'n wie=wie en huiver
ik denk dat het best mijn wie=wie eens door kunt lezen voor de verloop van dit project. Ik kan je vertellen dat het Sportje motorisch klaar is voorlopig. Het rijdt, en hoe!
Gebruikt:
- 1.6 blok uit een Peug 307 van '97
- AX-Sport kop (aangepaste mantel)
- AX-Sport dubbele Solex carbs
- Ax-Sport versnellingsbak
- raceland spaghetti-spruitstuk
Topsnelheid is niet bijster hoog (plm 210 @gps), maar het trekt als een beest.
zoals ik zei; lees m'n wie=wie en huiver
AX GTI '91