Auto maar laten staan en de Peugeot meegenomen. Vanmiddag kwam ik thuis, en dacht, effe koelvloeistof bijvullen, olie controleren en bijvullen en een Anti-leak middel aan toegevoegd, wegens een vermoedelijk lekke krukaskeerring.
Hierna starte ik de auto...... Hij starte prima, en zoals altijd eerst een pluimpje blauwe rook (olieverbruik had ik al gemerkt dus...). Normaal was dat zo weg, maar de blauwe rook veranderde opeens in witte rook.... en daar werd ik niet blij van!! Zeker niet gezien het feit dat ik koelvloeistof moest bijvullen!! Spruitstuk wat ik net had dichtgesmeerd heeft ook niet gehouden... Al met al niet blij dus!!!! Vermoedelijk dus een lekke koppakking, en gezien het olieverbruik blijft het daar niet bij... Koprevisie lijkt noodzakelijk (nieuwe klepseals en keerringen).
Alle onderdelen bij elkaar gezocht op internet, kosten raam ik op ongeveer 400 euro. Dat is inclusief de eventuele tegenvallertjes. Maar dan de tijd die erin gaat zitten.... ben van plan het zelf te gaan doen dus.
Wat moet er gaan gebeuren:
- koppakking uiteraard;
- klepseals vervangen;
- nokkenaskeerring vervangen;
- uitlaatpakkingen vervangen;
- distributieriem en spanrol vervangen;
- krukaskeerringen beide vervangen (ivm de lekkage);
- dan ligt toch de versnellingsbak eraf, dus gelijk maar kijken hoe de koppeling is, en eventueel vervangen, incl. drukgroep en druklagers;
- vermoedelijk spruitstuk vervangen, en dan vrees ik dat ik ook aan de rest van de uitlaat vast zit... alles is namelijk aan 1 stuk gelast!!!

De prijs van de uitlaat had ik uiteraard niet in die 400 euro meegenomen...
Nu mijn vraag aan de ervaren sleutelaars onder jullie...
- hebben jullie nog tips voor het demonteren en reviseren van de kop?
- is een katalysator voor de APK verplicht op een GT injectie (met U9 op het kenteken)?
- zouden jullie nog zoveel te investeren in een auto van '89, die er wel leuk uit ziet, maar zeker niet perfect is (roest op rechterdorpel, onder skirtset, roest met gat achter koplamp in motorruim, roest onder de achterbumper, remleidingen die mogelijk volgend jaar afkeur zijn en banden die aan vervanging toe zijn vanwege droogte). Dan heb ik het alleen nog maar over de technische staat van de auto, optisch moet ik hem dan nog afwerken...
Graag jullie tips / advies. Alvast dank!