1.6 onderblok + Sportkop

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Is de kop krom of gescheurd dan?
Anders kan je nl. gewoon de kop reviseren en - idd - op een 1.3 onderblok plaatsen. Mijn excuses dat ik daar niet aan dacht, ik ben zo belust op/verslaafd aan meer vermogen dat een 1.6 voor de hand ligt :lol:

Een koprevisie kan nooit meer kosten dan een euro of 250.
Overigens kan je óók aan een nieuwe sportkop (kaal) komen, die wist ik een tijd terug nog één te liggen. Volgens mij had ik je dat adres een tijd terug al gegeven?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ik was geloof ik 220 euro kwijt voor een koprevisie

geloof dat hier op het forum nog wel een topic staat over een erik eric? met een 205 rallye met 1.3 kop en 1.6 onderblok... meende iets gelezen te hebben over 140 pk :shock: 8)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Kijk, meer vermogen is natuurlijk altijd goed. :D :D :D

Toch lijkt het mij makkelijker om het 1.3 rallyeblok wat ik gekocht heb er in zijn geheel in te lepelen. Dan hoef ik verder geen koppakking te vervangen of wat dan ook. Dan kan ik altijd nog kiezen om m'n carbs er voor te schroeven toch?

Het 1.3 rallyeblok is toch identiek aan het sportblok, op de injectie na?
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

TTF wrote:ik was geloof ik 220 euro kwijt voor een koprevisie

geloof dat hier op het forum nog wel een topic staat over een erik eric? met een 205 rallye met 1.3 kop en 1.6 onderblok... meende iets gelezen te hebben over 140 pk :shock: 8)
:shock: Donder, dat is ook wel retegaaf natuurlijk! Maar dan zit ik ook weer aan andere aandrijfassen, bak, enzovoort toch?
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dan heb je wel een andere bak nodig ja :lol:

De inlaatpoorten van je 1.3 rallye blok zitten anders dan die van de Sport.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Kreeg van Lucske een filmpje van een 205 rallye met 1.6 onderblok en sportkop en ik moet zeggen dat dat mijn intresse wel gewekt heeft :shock:

HIER KLIKKEN VOOR EEN FILMPJE! (ong 70mb, rechtsklikken en 'doel opslaan als')

Ben alleen benieuwd wat voor kostenplaatje daar aan hangt en wat ik dan precies moet verbouwen/nodig heb....
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

:D :D :D
Net een 1.6 TU motor uit een peug 306 van 1997 op de kop getikt. Mooi fris blok met maar 95.000 op de teller. Het plan gaat dus nu richting 1.6 onderblok met 1.3 Sportkop. Morgen het blokkie ff ophalen met een aanhangertje.

Nu nog ff een lijstje gaan fabriceren wat ik allemaal nodig ben....
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Schrijf maar op:
- versnellingsbak van een AX GTI, Saxo VTS 1.6, 106 1.6, 306 1.6 of iets dergelijks (8V of 16V maakt niet uit, 1.4 wél want dat differentieel is veel minder sterk)
- aandrijfassen van een AX GTI
onder het motto "als de boel dan toch open ligt":
- bij voorkeur een afgedraaid vliegwiel en een sportkoppeling als je regelmatig stevig gaat rijden en 'm ook echt zo rap mogelijk wil
- een spaghetti werkt goed op een TU en dat merk je het best met 1600cc

Ga je met een sportkop op carbs rijden dan heb je verder geen rare spullen nodig die je niet ff nieuw kan halen. Een koppakkingkje enz. is natuurlijk wel fijn. Ook wil je die kop wel gevlakt hebben, zo niet dan bouw je nl. de ideale compressie om een turbo aan te schroeven (ook leuk, maar nóg meer werk :))

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Heb je al een mailtje gestuurd naar die jongen met de 205 rallye met 1.6 onderblok? Die kan je vast meer vertellen over de kosten en benodigdheden.

Hij had een andere nokkenas erin (staat in topic op 205 forum). De carbs moeten naar ik aanneem een andere sproeierbezetting en dan afgesteld worden, uitlaat die een goede doorstroming geeft is ook wel aan te bevelen. Een PK'tje of 140 krijg je niet cadeau helaas :wink:

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Lucske wrote:Heb je al een mailtje gestuurd naar die jongen met de 205 rallye met 1.6 onderblok? Die kan je vast meer vertellen over de kosten en benodigdheden.

Hij had een andere nokkenas erin (staat in topic op 205 forum). De carbs moeten naar ik aanneem een andere sproeierbezetting en dan afgesteld worden, uitlaat die een goede doorstroming geeft is ook wel aan te bevelen. Een PK'tje of 140 krijg je niet cadeau helaas :wink:
Ik ga 'm nu ff mailen :)

En ach, als ik die 140 pk niet haal is dat jammer dan, maar het zou wel leuk zijn :D
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Hoe doen de mensen met een 1.6 blok het eigenlijk met de aandrijfassen? Ik bedoel dan de overbrenging op de wielen, dat past dan weer niet begreep ik.....

Hoe hebben jullie dat gedaan?
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

de meesten met een 1.6 hebben ook een viergaats onderstel. die assen passen dan dus van de GTI. En de GTI assen passen ook aan de bakzijde, aangezien de GTI hetzelfde versterkte differentieel heeft als de 1.6 motoren hebben.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

beetje druk dus niet alles gelezen, maar misschien een goede tip:
Jetski met de blauwe sport rijdt ook rond met een 1.6 onderblok met een 1.3 sportkop erop.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Bedankt voor de tip! Ik heb hem al ff een pb gestuurd met allemaal moeilijke vragen.
----------------------------------------
Status nu:
-Morgen het 1.6 blok ophalen, komt eindelijk de trekhaak achter de 1.1 eens van pas.

-Denk dat ik meteen maar een 1.6 versnellingsbak erbij probeer te regelen

-Gelijk even informeren naar de prijs van een stel aandrijfasjes voor een 1.6
-----------------------------------------------
AX GTI '91

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

is een 1.6 bak eigenlijks wel noodzakelijk.. ?
bij voorkeur een afgedraaid vliegwiel en een sportkoppeling als je regelmatig stevig gaat rijden en 'm ook echt zo rap mogelijk wil
tja.. met een sportkoppeling wil je geen filerijden.. :roll: een 1600 koppeling is anders ook sterk genoeg :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

tijmen, mocht je het nodig hebben dan heb ik hier nog een sportkop + carbs+ inlaat + luchtfilterhuis voor je!
zit alleen nog een 1.4 onderblok met 40dz km aan vast :P (met verzakte cilidnerbussen :cry:)
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

q01z wrote:tijmen, mocht je het nodig hebben dan heb ik hier nog een sportkop + carbs+ inlaat + luchtfilterhuis voor je!
zit alleen nog een 1.4 onderblok met 40dz km aan vast :P (met verzakte cilidnerbussen :cry:)
Ik hoop het met het zooitje wat van m'n eigen sport afkomt te redden, maar ik hou het in gedachten!



Wat betreft de vraag over de bak; de één zegt dat een Sport-bak niet sterk genoeg is en ik beter een 1.6 bak kan nemen.
Dat zou betekenen dat ik ook aan andere aandrijfassen zit. Als ik die van een 1.6 neem passen ze niet op de overbrenging bij de wielen begreep ik (fusees heten die dingen toch?) Heeft iemand daar een oplossing voor? Misschien door het combineren van twee verschillende aandrijfassen? Of passen 1.6 aandrijfassen gewoon? Ga uit van een driegaats onderstel.

Bijvoorbeeld: 1.6 TU-bak + 1.6 aandrijfassen + aandrijfassen Sport wielzijden
Of: AX GTI bak (past die?) + aandrijfassen GTI bak/motorzijde + deel aandrijfassen Sport aan de wielzijden
Of:Gewoon dom doen en de bak van de Sport er weer voor klussen, stukje eruit flexen voor die BDP sensor en maar kijken of en wanneer die bak het begeeft. Dat lijkt mij eerst wel eens een leuke optie als het mogelijk is.

-edit- Heb net het 1.6 blok opgehaald, die ligt nu in de aanhanger die voor de deur staat :) En m'n pa verklaart me voor gek, die wil geen olie op z'n stoep. Thuis knutselen wordt dus niks, maar ff een ander plekje zoeken dus. :roll:
AX GTI '91

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Als je met een sportkop e.d gaat rijden.... heb je dus weer geen bdp gat nodig op de bak he ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

TwoTone wrote:Als je met een sportkop e.d gaat rijden.... heb je dus weer geen bdp gat nodig op de bak he ;)
gewoon je sportbak aanpassen zodattie past op het 1.6 onderblok!

overigens, die Eric205rallye met 140pk aan vliegwiel, zal ik es hiernaartoe schoppen :lol: misschien kandie wat meer vertellen over wat er aan gedaan is!
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

TwoTone wrote:Als je met een sportkop e.d gaat rijden.... heb je dus weer geen bdp gat nodig op de bak he ;)
Klopt, we zagen dat die sensor gewoon uit het blok gedraaid kan worden.

Ik heb Eric al gemaild en uitleg van hem teruggekregen over hoe hij het aangepakt heeft. Erg bruikbaar moet ik zeggen, maar er moet toch nog veel zelf uitgevonden worden.
Waarschijnlijk gaan we volgende week ofzo het blok uit de Sport lepelen en dan de twee blokken naast elkaar zetten om alles over te bouwen. Dan kop reviseren, blok in elkaar zetten, de Sport en het blok afzonderlijk naar de sleutelplaats zien te krijgen en dan het complete blok inbouwen.

Klinkt best simpel toch? Was het dat ook maar.....
AX GTI '91

Post Reply