1.6 onderblok + Sportkop

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

1.6 onderblok + Sportkop

Post by Tijmen »

Om even van de motorische problemen af te zijn komt er over een paar weken (tijdelijk) een ander blok in de Sport.

Kort gezegd;
1.3 AX Sport (carb) blok -----> 1.3 TU2J2 Peug 106 Rallye (multipoint)

Waarin; AX Sport phase 1b

Wat moet ik allemaal aanpassen? Of is alles (aandrijfassen, kabelboom, versnellingsbak enz) plug&play? De motorkabelboom zit erbij, voorpijp met lambda komt ook mee van de peug.

Het plan is gewijzigd; we gaan met een 1.6 onderblok aan de slag
Last edited by Tijmen on WedSep26, 2007 5:40:51 PM, edited 1 time in total.
AX GTI '91

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Het rallye blok heeft het nieuwere type bak met de hoge mantel, ik weet niet of dat bij de sport ook zo is, dus vanuitgaanden dus een bak+assen +de naven dan gezien de assen anders zullen passen daarin. verder zal de kabelboom natuurlijk aangepast moeten worden.

leuk project maar verkijk je er niet op :wink:

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Drake wrote:Het rallye blok heeft het nieuwere type bak met de hoge mantel, ik weet niet of dat bij de sport ook zo is, dus vanuitgaanden dus een bak+assen +de naven dan gezien de assen anders zullen passen daarin. verder zal de kabelboom natuurlijk aangepast moeten worden.

leuk project maar verkijk je er niet op :wink:
Dus als de bak past, passen de oude aandrijfassen ook? En anders zit ik aan een nieuwe bak + assen + naven? :roll:
Die kabelboom zal ik dan uit moeten vissen tegen die tijd, dat is de ramp niet denk ik.

Als alles gaat werken zoals ik wil, wordt het zeker een leuk project. Dan ga ik ook meteen voor een spaghetti + andere chip. Maar goed, eerst maar eens uitzoeken wat ik precies moet verbouwen en wat ik nodig ben :) En het blokje is er ook nog niet dus het duurt nog wel ff.
AX GTI '91

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by PeterM »

Bak past niet, zit geen opening voor de BDP sensor in. Bij de Rally bak horen andere aandrijfassen.

Vergeet ook de complete tank met multipoint pomp en brandstofleidingen inclusief retour niet.

Verder gaat het gewoon passen, heb er zelf ook één gehad in die vorm. Kabelboom is niet zo moeilijk, even uitzoeken met het schema erbij.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

PeterM wrote:Bak past niet, zit geen opening voor de BDP sensor in. Bij de Rally bak horen andere aandrijfassen.

Vergeet ook de complete tank met multipoint pomp en brandstofleidingen inclusief retour niet.

Verder gaat het gewoon passen, heb er zelf ook één gehad in die vorm. Kabelboom is niet zo moeilijk, even uitzoeken met het schema erbij.

Moet ik persé een rallye bak hebben? Of is de sport-bak aan te passen qua pasvorm en BDP-sensor? En in het geval van een rallye bak; passen de rallye aandrijfassen in de fusees van de sport?

Een project is leuk, maar het moet natuurlijk niet te veel gaan kosten......
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Als ik me niet vergis kan je ook bij een sport de mantel omwisselen voor de rallye-mantel...

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

kevin.broke wrote:Als ik me niet vergis kan je ook bij een sport de mantel omwisselen voor de rallye-mantel...
Kan ik (we, moet ik zeggen; gezien mijn twee linkerhandjes komt er wat hulp bij kijken) in dat geval de Sport-aandrijfassen blijven gebruiken én die BDP-sensor erin zetten?
AX GTI '91

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by PeterM »

Als je er niet om geeft kan je met een decoupeerzaag een hap uit de mantel van een sport bak halen zodat de bdp sensor past. Heb dit al een keer eerder gezien. vind het geen mooie oplossing maar het gaat wel. Qua timing is dat geen probleem omdat de bdp sensor aan het blok vastzit.

Het zijn beide aluminium onderblokken dus de passing van de montagegaten van de bak vormen geen probleem.

C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Dat klinkt (vooral voor mijn portemonnee) een stuk beter dan dat ik alles moet vervangen :D
AX GTI '91

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

ik snap alleen niet waarom je een sport om gaat bouwen naar multipoint?

voor het zelfde geld, wellicht minder.. kun je een complete sportblok reviseren..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

TTF wrote:ik snap alleen niet waarom je een sport om gaat bouwen naar multipoint?
Hoe ga ik dit kort uitleggen..... ik twijfel eerlijk gezegd zelf ook nog.

Het gaat er niet zozeer om dat het een multipointer wordt. Het zijn de problemen met het huidige blok die de zet naar een (tijdelijk) ander blok voor mij aantrekkelijk maken.
Vergeet niet, de auto is met ditzelfde blok al eens terug geweest naar de verkopers alweer hij ´gerepareerd´ is bij desbetreffende garage. Dit heeft veel gedoe en kosten opgeleverd en het is nog steeds niet goed. (Er zit nu al 500 euro extra in die auto waar ik NIETS voor terug heb gehad)

Van die kosten en het gezeur wil ik nu definitief af en het 1.3 rallye blok lijkt een leuk project waardoor ik hopelijk een tijd van de sportblok-problemen af ben en gewoon met de Sport kan rijden.

Het kan ook best zijn dat de carbs er gewoon weer voor komen. Wat ik dan verder met het Sportblok doe zie ik wel, waarschijnlijk op m´n gemakkie reviseren.
TTF wrote:voor het zelfde geld, wellicht minder.. kun je een complete sportblok reviseren..
Mijn rekensommetje voor enkel een koprevisie komt aan materiaal al op 300 a 400 eurie. Dan weet ik nog steeds niet zeker of het dan wel goed is. Een grondige revisie van het gehele blok gaat volgens mij al richting de 1200 eurie. (Als ik hiermee verschrikkelijk mis zit moet je het zeggen)

Voor het blok betaal ik iets meer dan 400 eu, met ECU en alles erbij. Dit blok heeft 40.000 km minder gelopen en is een paar jaar jonger.

Maar goed, zoals gezegd twijfel ik nog steeds. Ik wil gewoon van het gesodemieter af. Morgen gaat de sport in ieder geval ff voor een compressiemeting naar de garage. Eens kijken wat daar uit komt.

Ik weet het zelf ook niet meer...
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Daar zit je heel erg mis mee denk ik, die berekening.
Is het geen idee om met wat hulp vanuit de club eens zelf te beginnen? Ik wil wel een dagje helpen, zijn er vast wel meer die bereid zijn tot wat technische ondersteuning. En zo lastig is het écht niet allemaal. MNM(tm) ontdekte bijv. dit weekend ook dat ie een distributieriem vervangen ook zelf had kunnen doen...

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

vergeet bij je berekening ook niet de onderdelen die je nog eens er bij nodig hebt om alles werkend te krijgen, tank + brandstofpomp + erg veel tijd

en ook nog eens omdat een sport in orginele staat steeds moeilijker te vinden is..

ik zou gewoon voor een revisie gaan, je kan altijd eens gaan rond vragen bij verschillende bedrijven wat een koprevisie kost, en onderdelen enz..

een revisie is zeker zelf te doen, zeker met hulp van technische onderlegde mensen :wink: en die zitten hier wel op het forum

Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

haazzpaazz
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by haazzpaazz »

kevin.broke wrote:Daar zit je heel erg mis mee denk ik, die berekening.
Is het geen idee om met wat hulp vanuit de club eens zelf te beginnen? Ik wil wel een dagje helpen, zijn er vast wel meer die bereid zijn tot wat technische ondersteuning. En zo lastig is het écht niet allemaal. MNM(tm) ontdekte bijv. dit weekend ook dat ie een distributieriem vervangen ook zelf had kunnen doen...
Denk dat wij aardig in de buurt zitten met de berekening....
dit blok heeft 220k gelopen op lpg...
dus dan kan je er wel van uit gaan dat je een grondige revisie.
als uit de kompressie test blijkt dat de compressie oke is kunnen we alleen met een koprevisie af
Van hbase.nl:

koppakking 1,5mm 44,50 ex btw
set cilinderkopbouten 30,90 ex btw
koppakkingset ink klepseals 58,50 ex btw
kontroleren kop(afpersen) 150,- ex
vlakken kop
kleppen
waterpomp 56,50 ex btw
distririem 38,94 ex btw
spanrol 37,76 ex btw
enz enz

als nu blijk dat de compressie niet in orde is kan het ook aan de zuigerveren en cilinderwanden liggen. dan moet je gelijk ook het hele onderblok voor revisie doen...
dus...
Cilinderbussen
zuigers
zuigerveren
drijfstsangen laten controleren evetueel verv.
lagerschalen
krukas katen slijpenen & balanceren
olipomp
keeringen
enz enz

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

of een 1600 onderblok zien te vinden met weinig km's en een koprevisie laten uitvoeren is ook een optie :)

Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

haazzpaazz
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by haazzpaazz »

TTF wrote:of een 1600 onderblok zien te vinden met weinig km's en een koprevisie laten uitvoeren is ook een optie :)
of gewoon dat ralley blok er in kant en klaar...

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

ik zou niet uitgaan van hbase prijzen.
leuke indicatie, maar ik reken er gemakshalve meestal ongeveer de helft vanaf. een koppakkingkje kost 31 euro inclusief als ik me niet vergis.

en zorg dat je de GOEIE koppakking krijgt.

daarnaast: cilinderwanden raken niet beschadigd van lopen op gas, hooguit van troep die erlangs af schaaft. setje zuigerveertjes zou voldoende moeten zijn.

ik blijf in dit geval echter stemmen voor een jong 1.4 (of 1.6) onderblokje met een gereviseerde en gevlakte kop.

dan gaat 't tenminste ook zoals een Sport hoort te gaan.

MrBBQ
AX Master
AX Master

bart ebben

Post by MrBBQ »

haazzpaazz wrote:
TTF wrote:of een 1600 onderblok zien te vinden met weinig km's en een koprevisie laten uitvoeren is ook een optie :)
of gewoon dat ralley blok er in kant en klaar...
anders even kijken bij www.bartebben.nl voor compleet blok of alleen een onder blok.

gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Een gezonde NFT 1.6 (hoge compressie, 98 pk) met losse bussen en 10-20.000 km en garantie heb je voor 450 euro als je goed zoekt. Die kan je afpersen en daarna de cilinderkop verkopen.

Daar past een gereviseerde sportkop perfect op, lijkt origineel, en gaat als de brandweer.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Wat is de meerwaarde van een 1.6 onderblok tegen een 1.3 rallye onderblok dan? Het rallyeblok is toch zo goed als hetzelfde als het sportblok, zelfde boring enzo? Op dat rallyeblok kan die sportkop toch ook.... Dan zit ik dichter bij orgineel dan een 1.6 onderblok.

-edit-
Kom net bij de garage weg die de Sport technisch hebben nagekeken een maandje geleden. Kreeg het dringende advies om het huidige sportblok eruit te gooien en niet aan koprevisie te beginnen in combi met het huidige onderblok. Er komt dus zeker een ander blok in.
AX GTI '91

Post Reply