Simon de Rijke aka Pels (AX 14 TGS '94)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Pels
AX Starter
AX Starter

Simon de Rijke aka Pels (AX 14 TGS '94)

Post by Pels »

Hallo allemaal,

Even voorstellen. Ik ben Simon de Rijke, 25 jaar, en ik woon (sinds een maand) in Den Haag. Het Citroën-gevoel is me met de paplepel ingegoten, dus voor mij stond al vast dat er een Citroën moest komen. Nog een tijdje getwijfeld over de aanschaf van een BX, maar hier toch maar van afgezien vanwege de onderhoudsgevoeligheid. Beetje sleutelen vind ik leuk (nog geen ervaring), maar had in lekkende hydraulische leidingen e.d. geen zin.

Daarom op zoek gegaan naar een goede AX. Toch wat simpeler en betrouwbaarder. Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een groene AX 14 TGS van oktober 1994! De auto heeft 116.000 km gelopen en is de laatste zeven jaar van oudere mensen geweest (echt waar...). Dat ie niet altijd heeft binnen gestaan is aan de carrosserie wel te zien; in het rechter voorscherm zit een lelijke deuk, in het linker portier ook en ook voor de rest is de auto rijkelijk voorzien van steenslag en krassen. Hij rijdt er echter niet minder om! En roesten doet ie voor zover ik kan zien ook niet (behalve een beetje achter de linker koplamp; dit ga ik binnenkort bijwerken).

Dit is m'n eerste auto (afgezien van een Volvo 740 met zescilinder turbodiesel die ik ooit met een paar vrienden had). Wilde beslist een 1400 hebben vanwege de snelwegkilometers die ik regelmatig maak. Toen ik deze zag staan bij een Amsterdamse handelaar was de koop na een proefrit dan ook al snel rond. Een aandrijfasje maakte lawaai maar deze is voor aflevering nog vervangen door een ruilexemplaar. Bij aflevering was echter ook de andere te horen; deze wordt nog vervangen.

De dag waarop ik m'n AX had opgehaald gelijk maar eens een goed stuk gereden, inclusief veel snelwegkilometers. Dat de AX dit niet echt gewend was bleek bij thuiskomst. voor de deur van m'n huis schoot de middenpijp van de voorpijp (zie andere topic in op technisch forum). Bleek dat niet de flens de boosdoener was, maar de lasnaad waarmee de flens aan de voorpijp zit. Deze was doorgeroest (vanwege vele stilstaan?) en gelukkig in vijf minuutjes te lassen. Nu rijdt ie dus weer als de beste!

Behalve het wassen en stofzuigen van de auto heb ik er nog niet veel aan gedaan. Via het forum wel al een composetje op de kop getikt (het geluid van de fabrieksspeakertjes is om te huilen) die ik op de plaats van de flessenhouders ga inbouwen. Ben benieuwd. Moet ook nog op zoek naar een nieuwe radio en evt. versterker. Of er een subwoofer in komt ga ik t.z.t. wel eens bekijken.

Zal binnenkort even een aantal betere foto's van m'n auto uploaden. Deze komen van internet. Wel goed te zien is het houten stuur dat er in zit. Voor ik de auto in levende lijve had gezien was ik er van overtuigd dat ik dit er als eerste zou uit slopen, maar het ziet er eigenlijk hartstikke goed uit en stuurt heerlijk. Het stuurtje blijft dus. Denk dat ik het uiterlijk van de auto verder ongemoeid laat. Vind het "wolf in schaapskleren"-idee (1.4 is toch best pittig) wel leuk. Verder is de auto voorzien van centrale vergrendeling en startonderbreker.

Zal jullie op de hoogte houden van het wel en wee van mijn bolide en wie weet tot ziens op een meeting!

Image

Image

Image
Last edited by Pels on ThuAug16, 2007 5:16:53 PM, edited 1 time in total.

MrBBQ
AX Master
AX Master

Welkom

Post by MrBBQ »

Hallo Pels,

Welkom bij de club !
Wanneer komen de foto`s van de Ax :wink:

gr MR Dean 8)
Saxo style is sexy style....

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

WELKOM 8)

foto's moet je hier gemiddeld niet te lang mee wachte hoor :lol: ;)

Pels
AX Starter
AX Starter

Post by Pels »

Snel genoeg? 8)

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Mr. Dean wel ja! 20 minuten! haha :lol:

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by benny666 »

Hey, wat heb je er intussen al aan gedaan?
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Welkom,

als ik mij niet vergis heeft dat houten sportstuur een geruime tijd te koop gestaan op Marktplaats.

:)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by benny666 »

DuFF wrote:Welkom,

als ik mij niet vergis heeft dat houten sportstuur een geruime tijd te koop gestaan op Marktplaats.

:)
Ik vindt 'em wel leuk, maar niets voor mij. Je mag 'em houden! :lol:
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

Post Reply